Permalänk
Medlem

Kompabilitet

Har en kompis som behöver ett nytt moderkort till en gammal cpu och det jag undrar är om de nya AM3+ moderkorten är bakåtkompatibla med en AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition socket AM2+. Han är inte i behov av en ny cpu. Därav frågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorca:

Har en kompis som behöver ett nytt moderkort till en gammal cpu och det jag undrar är om de nya AM3+ moderkorten är bakåtkompatibla med en AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition socket AM2+. Han är inte i behov av en ny cpu. Därav frågan.

However, upgrading AM2/AM2+ processors to AM3 motherboards require the motherboard contains DDR2 SDRAM slots, because AM2/AM2+ processors lack the DDR3 memory controller. In addition, the CPU socket need to be a universal CPU socket design that can accept both AM2 and AM3 pin layouts, because two extra pins on the AM2/AM2+ processors and the change in contact placement (940 contacts for AM2/AM2+ processors, whereas 938 contacts for AM3 processors) makes the older processor mechanically incompatible with the reference new socket, preventing users from attempting to install an old chip on a non-compliant new board.

Kanske, om du lyckas få tag på helt rätt moderkort. Kolla kompabilitetslista för moderkort.

edit: Men ju mer jag läser om ämnet på nätet desto osäkrare blir jag på att det faktiskt kan fungera

edit2: You can use a AM3 cpu in a AM3+ board but not a AM2+. A AM2+ cpu cannot work in a AM3 motherboard because AM3 requires DDR3.

Så, lite olika inriktningar här, bästa är att hitta en lista på stödda processorer på moderkort du ev. vill köpa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

OK. Det med minnena visste jag ju men resten vet jag inte. Plockar mest med Intel. Jag har läst att socket AM3+ skall vara bakåtkompatibel men det verkar inte så på den texten du hittat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorca:

OK. Det med minnena visste jag ju men resten vet jag inte. Plockar mest med Intel. Jag har läst att socket AM3+ skall vara bakåtkompatibel men det verkar inte så på den texten du hittat.

bakåtkombatibel med am3, inte am2+, om jag förstår rätt.

Kollade också upp några CPU listor på några moderkort med am3 och am3+, såg inte bra ut, inga am2 eller am2+ på listorna. Mitt råd är begagnat moderkort.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Nej inte am3+ moderkorten men am3 moderkorten är då dessa finns med antingen ddr2 eller ddr3 minnes stöd. Du får nog köpa ett begagnat am3 med ddr2 platser på

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Hedersmedlem

3:an i sockelnamnet antyder att... just det, att de har DDR3 minnen på mobot. Men det har funnits eller finns något ASROCK-mobo som har stöd för båda sorterna, du får leta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)