Permalänk
Medlem

Sambandet mellan TCP/IP och SSH

Tjena,

Sitter med ett skolprojekt där man ska skriva om diverse datorkommunikations ämnen. Jag har valt TCP/IP, SSH och Ethernet.
En del ska man förklara hur de olika ämnena hör ihop. Jag har då fastnat på TCP/IP och SSH.

Min fråga till er är då hur just de ämnena hör ihop och om de är oberoende av varandra.

Det behöver inte vara något längre svar men bara något kort så jag kommer igång på spåret.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Står ganska mycket matnyttigt på wikipedia om du inte har läst där..
TCP/IP är i princip bara en samling protokoll (däribland SSH inkluderat) för datakommunikation på nätverk.

SSH är ett protokoll för säker datakommunikation.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Samling protokoll vet jag inte om man kan kalla det. Visst är IP, TCP och SSH olika protokoll men de är fundamentalt olika.
Sök på valfritt av de tre protokollen på wikipedia och kolla in den lilla rutan uppe i högra hörnet "Protokollstack för IP-nätverk". Poängen med en protokollstack är att om man utvecklar ett program som kommunicerar med Internet så ska man inte behöva bry sig så mycket om vad det ligger för protokoll längre ner i stacken. Det räcker med att man bestämmer sig för att kommunicera mha SSH tex. SSH tar sen hjälp av TCP som tar hjälp av IP etc tills det kommer höga respektive låga spänningar (ettor och nollor) i sladden till någon dator som man vill skicka till varpå denna dator går igenom protokollstacken i omvänd ordning upp till SSH igen.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, Klarnade lite i huvudet nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Samling protokoll vet jag inte om man kan kalla det. Visst är IP, TCP och SSH olika protokoll men de är fundamentalt olika.
Sök på valfritt av de tre protokollen på wikipedia och kolla in den lilla rutan uppe i högra hörnet "Protokollstack för IP-nätverk". Poängen med en protokollstack är att om man utvecklar ett program som kommunicerar med Internet så ska man inte behöva bry sig så mycket om vad det ligger för protokoll längre ner i stacken. Det räcker med att man bestämmer sig för att kommunicera mha SSH tex. SSH tar sen hjälp av TCP som tar hjälp av IP etc tills det kommer höga respektive låga spänningar (ettor och nollor) i sladden till någon dator som man vill skicka till varpå denna dator går igenom protokollstacken i omvänd ordning upp till SSH igen.

Fast TCP/IP är inte samma sak som TCP och/eller IP. TCP/IP är en arkitektur/modell, mycket likt OSI-modellen, döpt efter protokollen TCP och IP (som är de vanligaste protokollen). TCP/IP består av olika lager, och på varje lager finns det ett urval av olika protokoll att använda (typ).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Fast TCP/IP är inte samma sak som TCP och/eller IP. TCP/IP är en arkitektur/modell, mycket likt OSI-modellen, döpt efter protokollen TCP och IP (som är de vanligaste protokollen). TCP/IP består av olika lager, och på varje lager finns det ett urval av olika protokoll att använda (typ).

TCP och IP har ändå samma syfte i TCP/IP modellen och därför är allt JoBu skrev fortfarande relevant och korrekt.
Modellen används för att göra tydlig separation på dom olika nivåerna av transport av applikationsdata vilket är vad JoBu svarade trådskaparen på.

Att påstå att SSH ingår i TCP/IP modellen är däremot rejält felaktigt. SSH är ett applikationsprotokoll som rider på TCP protokollet som så många andra protokoll. Den har ingenting med modellen i sig att göra.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

TCP och IP har ändå samma syfte i TCP/IP modellen och därför är allt JoBu skrev fortfarande relevant och korrekt.
Modellen används för att göra tydlig separation på dom olika nivåerna av transport av applikationsdata vilket är vad JoBu svarade trådskaparen på.

Korrekt. Jag skrev för att förtydliga för TS att TCP/IP inte är samma sak som protokollen TCP och/eller IP, vilket jag anser att JoBu's inlägg hade kunnat tolkats som.

Skrivet av thadizzy:

Att påstå att SSH ingår i TCP/IP modellen är däremot rejält felaktigt. SSH är ett applikationsprotokoll som rider på TCP protokollet som så många andra protokoll. Den har ingenting med modellen i sig att göra.

Det påstod jag aldrig. Jag vet mycket väl vad protokollen SSH, TCP, IP mfl är (och att ingen _ingår_ i modellen förutom till namnen). Däremot kanske mitt första inlägg blev lite väl grovt förenklat (jag hade för avsikt att påpeka det i mitt andra inlägg men glömde nog trycka spara.. hata när de händer ).

För att klargöra för TS (eftersom det kan ha blivit rörigt.. delvis pga av mig kanske :>): Så är TCP/IP en modell för datakommunikation bestående av olika lager (4 lager, applikation - transport - Internet - länk. Ofta säger man att det finns ett fysiskt lager också, men det ingår, per definition, inte i TCP/IP-modellen)
SSH är ett protokoll för säker datakommunikation som ligger i det så kallade applikationslagret (det översta lagret i TCP/IP-modellen). För att fortsätta på dennes skoluppgift kan man gå vidare och säga att Ethernet är ett protokoll för överföring i kabel och ligger i länklagret.
Allting hör således ihop.. och som nämnts tidigare vet inte SSH om att det är Ethernet som står för länkhanteringen, det skulle till exempel lika gärna kunna vara wifi som står för detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Allting hör således ihop.. och som nämnts tidigare vet inte SSH om att det är Ethernet som står för länkhanteringen, det skulle till exempel lika gärna kunna vara wifi som står för detta.

WiFi är ju iofs också Ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

WiFi är ju iofs också Ethernet.

I en trådad switch används IEEE 802.3 som länkprotokoll. Detta är ethernet. Denna lever på lager 2 i OSI modellen.
I luften används 802.11 som länkprotokoll - Wireless Ethernet och det är inte samma sak som Ethernet. Denna lever också på lager 2 i OSI modellen.

Så även om båda har begreppet ethernet i namnet är det helt olika länkprotokoll.

Båda möjliggör kapsulering av lager 3 i OSI modellen lager där IP lever vilket är anledningen till din missuppfattning.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Hedersmedlem

Som kull grej att nämna så finns det definition av att sända IP-paket med brevduvor (IPoAC). Aprilskämts RFC. Det är alltså på länklagret (och underliggande fysiska skillnader mellan brevduvor och TP-kablar...) som det skiljer sig mot vanlig kommunikation men ovanför är det ingen skillnad. Exemplifierar bra hur de olika lagren inte ska vara hårt kopplade med varandra.
http://en.wikipedia.org/wiki/RFC_1149
Bäst är ju sluttampen av texten som räknar på att överföringshastighet om duvorna har med sig SD-kort. Inte så dåligt alls.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Som kull grej att nämna så finns det definition av att sända IP-paket med brevduvor (IPoAC). Aprilskämts RFC. Det är alltså på länklagret (och underliggande fysiska skillnader mellan brevduvor och TP-kablar...) som det skiljer sig mot vanlig kommunikation men ovanför är det ingen skillnad. Exemplifierar bra hur de olika lagren inte ska vara hårt kopplade med varandra.
http://en.wikipedia.org/wiki/RFC_1149
Bäst är ju sluttampen av texten som räknar på att överföringshastighet om duvorna har med sig SD-kort. Inte så dåligt alls.

Glöm inte "uppföljarna":

IP over Avian Carriers with Quality of Service http://tools.ietf.org/html/rfc2549
Adaptation of RFC 1149 for IPv6 http://tools.ietf.org/html/rfc6214