WD Green IntelliPark

Permalänk
Inaktiv

WD Green IntelliPark

Morsning SweClockers!

Har just köpt på mig några 2TB-diskar för att under kommande månad bygga en NAS. Merparten är av märket WD och ur serien Green. Jag sitter och läser om både det ena och det andra, vilket OS jag ska köra, hur jag ska övervaka diskarna, vilken RAID-nivå jag ska köra och så vidare. En sak jag sprang på häromdagen var det här problemet med deras funktion som de kallar IntelliPark. Läshuvudet "vilar" efter åtta sekunders diskinaktivitet. Detta kunde leda till att läshuvudet hoppade fram och tillbaka och man hör ett kluckande ljud. Har upplevt detta även på andra diskar än WD och då särskilt i laptops där det ibland lett till hårddiskras.

Kollade på en av mina gamla WD Green 500GB som har runt 500 dagars användningstid, och denna har runt 530000 läshuvudcykler. Snabbt räknat blir det runt 45 stycken per timma. Låter lite väl mycket. Jag har läst att man kan modifiera detta beteende och jag undrar nu om det rekommenderas att man gör det? Upplever ni som äger sådana här diskar att de kraschat p.g.a kluckandet? Kanske blir det inget problem när man kör Linux och diskarna i RAID5? Jag har inte kollat SMART-datan på mina andra WD-diskar så vet inte hur de mår, kanske är det bara min 500GB som är påverkad. Värt att notera är att denna suttit i ett externt hårddiskkabinett. Räddade den när en av de båda diskarna i kabinettet dog. Kanske har det påverkat.

Hur som helst, skulle uppskatta att höra om era erfarenheter innan jag gör några justeringar på diskarna. Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Läs mitt inlägg här:
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/10...
Senast jag kollade så har inte WD officiellt nån max siffra på LCC.
Vilket kan skapa problem då SMART kan klaga om den blir för hög.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

WD GP bör EJ användas till RAID - Googla på det
Finns massa info om detta även på swecen - Sök

Samsung F4 duger bättre

Äh, det enda dom saknar (nya modeller saknar helt, med äldre kan man koppla på det) är TLER.
Och det är egentligen inte en big deal.
De flesta kontrollers har timout på 10-20 sekunder.
Har en disk inte fixat vad det nu är för fel den pysslar med på den tiden så är chansen ganska stor att den är kass ändå.
Och skulle det vara så att du får ett fel som disken kan fixa själv och det tar mer än timout tiden och det i sin tur leder till en kick från raiden så kan man ju ändå lägga till disken igen manuellt om man vill.
SJÄLVKLART så vill man ha TLER (eller motsvarande) i kritiska miljöer, men för en NAS hemma så kvittar det i princip.

Permalänk

Innebär inte Western Digital's begrepp "IntelliPark" att RPM:en konternuerligt förändras beroende på hur mycket man använder den, för att kunna uppnå så låg RPM som möjligt istället för att hela tiden köras i max-RPM?

Permalänk
Medlem

Nej.
Det har aldrig funnits hårddiskar med varierande rotationshastighet (inte i modern historia iaf).
Myten härstammar från nån info sida där dom beskrev hastigheten som "5200-5900 rpm" eller nåt liknande, vad dom menade var att dom hade olika hastigheter på olika modeller i serien =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Innebär inte Western Digital's begrepp "IntelliPark" att RPM:en konternuerligt förändras beroende på hur mycket man använder den, för att kunna uppnå så låg RPM som möjligt istället för att hela tiden köras i max-RPM?

Absolut fel. Finns inga diskar med variabel RPM, konstaterades redan för nåt år sedan. Somna om.
Se WD's hemsida + Google avseende IntelliPark.

Orkar inte skriva fler uppsatser om WD GP - been there, done that..

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Nej.
Det har aldrig funnits hårddiskar med varierande rotationshastighet (inte i modern historia iaf).
Myten härstammar från nån info sida där dom beskrev hastigheten som "5200-5900 rpm" eller nåt liknande, vad dom menade var att dom hade olika hastigheter på olika modeller i serien =).

Skrivet av jookeer:

Absolut fel. Finns inga diskar med variabel RPM, konstaterades redan för nåt år sedan. Somna om.
Se WD's hemsida + Google avseende IntelliPark.

Orkar inte skriva fler uppsatser om WD GP - been there, done that..

Nej jag har inte fått den här uppfattningen pga. någon myt – utan genom att blanda ihop Western Digital's alla olika "Intelli"-begrepp:

Jag uppfattade den texten, i bilden, som att RPM:en är dynamisk.

Permalänk
Medlem

Din uppfattning är FEL - sorry, men det finns INGA diskar med variabel RPM.

Googla på skiten å återkom om du hittar belägg för din "uppfattning" - kan ta tid

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Din uppfattning är FEL - sorry, men det finns INGA diskar med variabel RPM.

Googla på skiten å återkom om du hittar belägg för din "uppfattning" - kan ta tid

Haha, herregud. När fan påstod jag att det jag sa var korrekt? Det enda jag gjorde var att ställa en fråga och förklara hur jag uppfattade Western Digital's egna beskrivning av två av sina Intelli-funktioner, att du sedan har svårt med läsförståelsen tänker inte jag ta ansvar för. *borttaget invektiv*

Brott mot §1.2 i reglerna
Permalänk
Inaktiv

Take it easy boys

Svensktiger: Låter bra det. Får försöka övervaka LCC-värdena och se till att de inte piper iväg. Ska kika SMART-värden på mina andra diskar i helgen. Har inga problem med min 500-giggare ännu så det kanske inte är så farligt. Jag läste att WD gått ut med någon siffra på 300 000 men det kanske inte stämde?

jookeer: Alright? Kan tillägga att det blir mjukvaru-RAID så TLER kommer inte vara nödvändigt vad jag förstod eftersom systemet inte kastar ut en disk ur RAIDen om den tar lite längre tid på sig. Sen är det klart att jag inte vill köra med diskarna om det visar sig att diskarna dör som flugar, men något sådant har jag inte stött på ännu. Tvärtom, verkar som om många kör på dessa diskar i NAS-system hemma. WD kör väl till och med med GP-diskar i deras externa kabinett.

Anyway, tackar för snabba svar! Trevlig helg!

Permalänk
Hedersmedlem

jookeer har rätt i sak men det gottgör inte ett onödigt vasst formulerat inlägg, precis lika lite som att kalla någon "snorunge". Vi strävar efter en god stämning i forumet därför ber jag er att tänka på språkbruket i fortsättningen. För allas trevnad.
Aktuella regelparagrafer finns under §1 i reglerna, såsom §1.1 och §1.2.

Skrivet av jookeer:

Din uppfattning är FEL - sorry, men det finns INGA diskar med variabel RPM.

Googla på skiten å återkom om du hittar belägg för din "uppfattning" - kan ta tid

Skrivet av Subdubwise:

Haha, herregud. När fan påstod jag att det jag sa var korrekt? Det enda jag gjorde var att ställa en fråga och förklara hur jag uppfattade Western Digital's egna beskrivning av två av sina Intelli-funktioner, att du sedan har svårt med läsförståelsen tänker inte jag ta ansvar för. *borttaget invektiv*.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hittade det här bland kommentarerna till en Western Digital Caviar Green 2 TB EARX, hos inet. Kanske att det kan vara till någon hjälp?

Permalänk
Inaktiv

Tack! Ska kika på denna!

Har noterat att mina diskar har väldigt varierande LCC-värden. Antar att det beror på användningsområde, diskaktivitet och så vidare. Får se hur det blir i Linux-miljö senare.