Permalänk
Medlem

Grabbar jag funderar på att köpa ASUS P8Z77, är den bra tycker ni? Jag vill köra den pga ivy bridge och wi fi som är integrerad etc så är det ett bra val?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det var ingen som sa något om att det bara var jämförelser inom samma märke. Sen behöver inte just det dyraste kortet passa bäst till alla.

Du bör läsa igenom det du (och jag) har skrivit hittills innan du försöker sätta dig mig..
Du skrev "Inte om man köper ASRock-kort" på mitt "Dyraste är ofta bästa", vilket bara kan tolkas som att inom ASRock är de dyraste inte bästa. (Även om du menade att ASRock är prisvärda även i toppsegmentet när det gäller moderkort.. men det skrev du inte)
Ingen vettig människa kan heller säga att ASRocks bästa moderkort kan konkurrera med ASUS/EVGA/mfl bästa kort när det gäller kvalité, funktionalitet, garanti etc och vinna på majoriteten av variablerna.. (vilket bara är ett par av de variabler som definierar bästa moderkortet).

Därmed inte sagt att ASRock gör dåliga moderkort, ej heller att de inte ligger otroligt bra till när det gäller prisvärdhet. Men frågan handlade om _BÄSTA_ moderkortet, och när man tittar på det absoluta toppsegmentet är pris en väldigt väldigt liten faktor.

Och, precis som jag sa i mitt första inlägg, alla har inte behov av det bästa. Kul att du håller med. Men, det var inte frågeställningen.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Helt onödigt att bli begränsad av mATX bara för att man faller för ROG-hypen...

Sist jag kollade så fanns ROG-moderkort i flera storlekar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Du bör läsa igenom det du (och jag) har skrivit hittills innan du försöker sätta dig mig..
Du skrev "Inte om man köper ASRock-kort" på mitt "Dyraste är ofta bästa", vilket bara kan tolkas som att inom ASRock är de dyraste inte bästa. (Även om du menade att ASRock är prisvärda även i toppsegmentet när det gäller moderkort.. men det skrev du inte)
Ingen vettig människa kan heller säga att ASRocks bästa moderkort kan konkurrera med ASUS/EVGA/mfl bästa kort när det gäller kvalité, funktionalitet, garanti etc och vinna på majoriteten av variablerna.. (vilket bara är ett par av de variabler som definierar bästa moderkortet).

Därmed inte sagt att ASRock gör dåliga moderkort, ej heller att de inte ligger otroligt bra till när det gäller prisvärdhet. Men frågan handlade om _BÄSTA_ moderkortet, och när man tittar på det absoluta toppsegmentet är pris en väldigt väldigt liten faktor.

Och, precis som jag sa i mitt första inlägg, alla har inte behov av det bästa. Kul att du håller med. Men, det var inte frågeställningen.

EVGA? De hade dåliga kondensatorer och överhypade vaniljkort sist jag kollade, kanske har tagit sig nu men knappast något att skriva hem om.

Jättelång garanti är överskattat, elektronik brukar gå sönder de första månaderna eller så håller det väldigt länge, ASUS, ASRock, Gigabyte osv brukar använda ungefär samma komponenter och mycket görs i samma fabriker, så kvaliteten kommer vara väldigt lika.

Funktionalitet? ASRock brukar slå ASUS på minnesöverklockning och på effektivitet, så att slänga sig med "bäst" är meningslöst och missvisande.

Sen försöker du skriva om det du skrev från början. Om någon får rådet "dyraste är ofta bästa" utan något mer så är det oftast ett kasst råd. Om du menade att "om du kör kylning med flytande kväve så är ASUS Maximus XYZ bäst", men det skrev du inte. Så någon kanske (antagligen) hittar ett annat kort som verkar "dyrt" och köper det istället.

Dessutom får man intrycket att rent allmänt så är ju dyrare desto bättre (och många på Sweclockers verkar köra efter det), vilket fortfarande är helt fel.

Skrivet av Teddis:

Sist jag kollade så fanns ROG-moderkort i flera storlekar.

Fortfarande onödigt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

EVGA? De hade dåliga kondensatorer och överhypade vaniljkort sist jag kollade, kanske har tagit sig nu men knappast något att skriva hem om.

Jättelång garanti är överskattat, elektronik brukar gå sönder de första månaderna eller så håller det väldigt länge, ASUS, ASRock, Gigabyte osv brukar använda ungefär samma komponenter och mycket görs i samma fabriker, så kvaliteten kommer vara väldigt lika.

Funktionalitet? ASRock brukar slå ASUS på minnesöverklockning och på effektivitet, så att slänga sig med "bäst" är meningslöst och missvisande.

Sen försöker du skriva om det du skrev från början. Om någon får rådet "dyraste är ofta bästa" utan något mer så är det oftast ett kasst råd. Om du menade att "om du kör kylning med flytande kväve så är ASUS Maximus XYZ bäst", men det skrev du inte. Så någon kanske (antagligen) hittar ett annat kort som verkar "dyrt" och köper det istället.

Dessutom får man intrycket att rent allmänt så är ju dyrare desto bättre (och många på Sweclockers verkar köra efter det), vilket fortfarande är helt fel.

Fortfarande onödigt.

Nu har du snart svårt att komma ut med någon värdighet alls från den här diskussionen eftersom du väljer att spinna vidare.. du snurrar runt problemet och kommer tillbaks till det jag har sagt varje gång.. dessutom hakar du upp dig på detaljer något helt fruktansvärt.

Ja, det är inget bra råd att säga att ju dyrare du köper desto bättre är det för personen, vi är helt överrens, fortfarande...
Det gör dock inte påståendet falskt att man oftast får en bättre produkt (garanti, kvalité, funktionalitet OCH alla andra variabler som är intressanta för sammanhanget, vilket jag försökte förtydliga förra gången men det gick tydligen inte hem..) desto mer man betalar, sedan att det inte behöver vara _bäst_ för ändamålet är en helt annat fråga...och, vi är återigen tillbaks till det jag säger.

Faktum kvarstår att ju mer du betalar ju bättre produkt får du i slutändan (finns undantag som med allt..). Därmed också sagt att det oftast är ett totalt värdelöst råd att ge, men det var, återigen, inte frågeställningen för tråden. (vilket jag också har försökt förklara för dig tidigare..)
Klargörande: frågan av TS var ..korkad.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte satsa på ASUS SABERTOOTH Z77 verkar vara ett riktigt bra kort.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på Asus P8Z77 V Deluxe och även Msi Z77A-GD65.
Men det beror också på vad för syfte du vill ha moderkortet till.

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Asus Z77 WS ser ut att vara det bästa just nu, ett kort som är gjort för att klara HÖGA krav.

Dual Intel NIC och PS/2-kontakt är anledningarna till att jag kommer välja Asus P8Z77 WS.

De två senaste datorerna jag har byggt sitter det Asus-moderkort i och jag har inte haft några problem än så länge. Med det sagt hade jag gärna provat ett kort från Gigabyte denna gången. Hade de satt PS/2-kontakt på nya GA-Z77X-UD5H hade det möjligtvis varit ett alternativ, även om de av någon anledning inte använder Intel-krets för båda nätverksanslutningarna.

Behöver jag ett m-ATX-kort köper jag ett Gigabyte G1.Sniper M3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TankarN:

Jag beställde nyss en av gigabytes brädor, Gigabyte GA-Z77X-UD5H. Tror att det fyller dem allra flestas behov. Enligt mig mycket snyggare än både sabertooth och MSI:s kort men det är ju en smaksak. ROG-korten presterar säkert bättre om extrem överklockning står på schemat, men kostar ju desto mer

Skriv gärna och berätta hur det funkar!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Förjävla synd att alla dessa kort ska ha utgång för skärm. Visst finns det folk som kör med den integrerade grafiken men tror inte det är så många. OEM visst men de har ändå oftast skräddarsydda kort så... Nej bort med dem och dit mer fler USB-portar, E-sata och Thunderbolt. Om de absolut måste ha en så kör en displayPort eller en hdmi. Inte 3-4 portar av alla möjliga slag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Skriv gärna och berätta hur det funkar!

Synd då att jag ännu inte har någon proccessor till det

pleez gief 3570K!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TankarN:

Synd då att jag ännu inte har någon proccessor till det

pleez gief 3570K!

Nää, en 3770K blir det!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Nää, en 3770K blir det!

Står det någonstans om tillgången vid release? Känns som att det är säkrast att hänga på e-låset den 23:e, 29:e eller vad det nu blir. Tar dem slut dirr och man blir tvungen att vänta ännu längre så kan jag tala om att dem får låsa in mig på hispan :/

Permalänk
Entusiast

Själv hade jag tänkt ett Asus Z77 Sabertooth, finesserna kanske är lite overkill för mig men om man har pengarna så kan man inte motstå den looken ^^

Plus att kortet ska kyla komponenter bättre har jag hört?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Någon som vet när ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA släpps??

Visa signatur

Chassi: Antec twelvehundred v3 - PSU: Corsair HX-1050W - Moderkort: Asus Rampage IV Formula - CPU: Core i7 3820 3,6Ghz - GPU: MSI GTX 770 Gaming - RAM: 16GB G.Skill Ripjaws Z 1600mhz - SSD: Samsung 830 128GB - SSD 2: OCZ Vertex3 240GB - HDD: Samsung 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Sist jag kollade så fanns ROG-moderkort i flera storlekar.

Asus ROG ATX kort för Z77 släpps först till sommaren.

Skrivet av Doom79:

Någon som vet när ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA släpps??

Asus har inte utgett ett datum ännu.. dock ska Formula lanseras någon gång till sommaren enligt Marshall.

Skrivet av Perrablerra:

Förjävla synd att alla dessa kort ska ha utgång för skärm. Visst finns det folk som kör med den integrerade grafiken men tror inte det är så många. OEM visst men de har ändå oftast skräddarsydda kort så... Nej bort med dem och dit mer fler USB-portar, E-sata och Thunderbolt. Om de absolut måste ha en så kör en displayPort eller en hdmi. Inte 3-4 portar av alla möjliga slag.

Z77A-GD80 har thunderbolt. Samtidigt så vore det idioti att INTE ha utgång för skärm på korten eftersom den stora skillnaden mellan SB och IB är just GPU delen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av haart:

det bästa? det dyraste brukar generellt sett vara det bästa.

hoppas svaret var till hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Den paralellen måste jag komma ihåg... fast när det gäller andra saker. Ang flickvänner

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Själv hade jag tänkt ett Asus Z77 Sabertooth, finesserna kanske är lite overkill för mig men om man har pengarna så kan man inte motstå den looken ^^

Plus att kortet ska kyla komponenter bättre har jag hört?

Kylningen är väl lite ge och ta med thermal armor. Nu levereras det inklusive fläktar som jag förstått det och då blir det genast intressant. Tidigare stängde det in värmen om man inte använde en CPU-kylare som blåser på moderkortet eller en assist-fan. Håller med om utseendet, svart och diskret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StabTheDrama:

Kylningen är väl lite ge och ta med thermal armor. Nu levereras det inklusive fläktar som jag förstått det och då blir det genast intressant. Tidigare stängde det in värmen om man inte använde en CPU-kylare som blåser på moderkortet eller en assist-fan. Håller med om utseendet, svart och diskret.

Japp två fläktar. En på ovansidan och en just ovanför USB portarna på baksidan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Själv lutar jag mot en i5 3570K och 16GB Corsair Vengance parat ihop med:

http://www.webhallen.com/hardvara/150982-asus_p8z77-v_pro-atx...

Eller är går det lika bra med detta om man tänker på överklockningspotential och så?

http://www.webhallen.com/hardvara/150983-asus_p8z77-v-atx-z77

Permalänk
Medlem

Här kommer en efterbliven fråga men jag vet inte så jag måste ställan frågan

Är alla 1155 socket moderkort kompatibla med Ivy Bridge?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Sitter med ett maximus v gene i famnen, ska installera så fort jag kommer hem :). Ser väldigt fint iaf. Beställde ett Gigabyte GA-Z77MX-D3H först men det var inget bra om man vill köra SLI i ett fractal arc mini...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Här kommer en efterbliven fråga men jag vet inte så jag måste ställan frågan

Är alla 1155 socket moderkort kompatibla med Ivy Bridge?

Nej, verkar som om inte Q67 och Q65 stöds men att de andra kommer göra det om moderkortet uppdateras med ny firmware.

Citat:

Moving on to backwards compatibility with current Intel 6-series chipset motherboards, let me kill the suspense here. Ivy Bridge will run on Intel 6-series chipset motherboards, provided:
They use the following chipsets: Z68, P67, H67, or H61 (Q67 and Q65 are not supported);
The motherboards feature ME8L UEFI update. For this:
o Your motherboard should currently feature a UEFI firmware
o It should support ME8L update process at the physical level, where the EEPROM is sufficiently large
In due course of time, we will learn more about the ME8L EFI firmware update.

http://www.techpowerup.com/153756/Ivy-Bridge-Quad-Core-to-Hav...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Nej, verkar som om inte Q67 och Q65 stöds men att de andra kommer göra det om moderkortet uppdateras med ny firmware.

http://www.techpowerup.com/153756/Ivy-Bridge-Quad-Core-to-Hav...

Tack för info!
Nice, så de innebär att jag kan köpa i princip Asus populära P8Z68-V Pro Gen3 med uefi bioz och de kommer gå att använda Ivy Bridge på de senare

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd

Har i dag skaffet meg Maximus IV Extreme (P67) for 2500k prosessoren, men lurer nå på om jeg skal vurdere en Ivy Bridge prosessor. Må sjekke godt etter om det hele vil fungere 100%, til tross for at 22nm prosessorene sies å passe til hovedkortet med bios oppdatering. Leste noe rart i et forum idag om mulig begrensning, men veit ikke hva jeg skal tro: http://hardforum.com/showpost.php?p=1038597606&postcount=5693

Permalänk
Medlem

Asus P8H77-I borde räcka till en HTPC

Visa signatur

Stationär:Mac mini early 2009 + Apple Cinema Display 23" Alu
Laptop: Lenovo Z61p | MBP mid 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Här kommer en efterbliven fråga men jag vet inte så jag måste ställan frågan

Är alla 1155 socket moderkort kompatibla med Ivy Bridge?

Verkar som att z77 bara stöder 3 generationen utav i core processorerna (ivy bridge) än så länge. Men vet ej ifall med bios uppdatering ifall x79, z68 skulle fungera att använda en ivy bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Verkar som att z77 bara stöder 3 generationen utav i core processorerna (ivy bridge) än så länge. Men vet ej ifall med bios uppdatering ifall x79, z68 skulle fungera att använda en ivy bridge.

Nej, åtminstone vissa z77 moderkort stödjer även Sandy Bridge. x79 är en helt annan platform med annan sockel och är inte relevant alls i frågan. Många p67 och z68moderkort har också stöd för Ivybridge via bios update.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Nej, åtminstone vissa z77 moderkort stödjer även Sandy Bridge. x79 är en helt annan platform med annan sockel och är inte relevant alls i frågan. Många p67 och z68moderkort har också stöd för Ivybridge via bios update.

Du har missupfattat mitt svar. Alla z77 moderkort stödjer 2 och 3 generationen icore, allså sandy bridge och ivy bridge, men stöd för ivy bridge kan man bara få på andra moderkort genom bios uppdatering. Men det är inte säkert att dem kommer att göra bios uppdatering till alla sandy 1155 moderkort som gör att dem stödjer ivy bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tack för info!
Nice, så de innebär att jag kan köpa i princip Asus populära P8Z68-V Pro Gen3 med uefi bioz och de kommer gå att använda Ivy Bridge på de senare

Varför gör man det när P8Z77-V Pro finns att köpa?