Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HTPC/Server vad är ett realistisk pris

Permalänk
Medlem

HTPC/Server vad är ett realistisk pris

Hej!

Är tänkt att stå vid TV så jag kan streama lite sport, se filmer/serier jag laddar ner, spela musik och gärna surfa lite. Men jag tänkte försöka fixa 2 st 1 TB hårddiskar för att förvara filmer/serier på. Kommer ju stå på med utorrent i princip hela tiden så man vill ha en tyst och så strömsnål som möjligt.

Skulle gärna också vilja få det möjlig att använda den som en liten server för att kunna flytta filer fram och tillbaka till laptopen. Inga stora saker men så man hela tiden kan lägga in skolarbeten osv så man har det på två platser.

Och även fast jag troligtvis kommer köpa begagnat för att få ner kostnaden så vill jag att ni säger priset i nypris för enkelhetens skull.

Väldigt tacksam för svar från er som byggt era egna HTPC.

Mvh

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Min htpc landade på 2800kr.

* ASUS E45M1-M PRO,
* Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9
* Fractal Design Integra 400W PSU
* Silverstone SST- GD05B

Lagringsdisk hade jag redan hemma. SSD ska inhandlas till systemdisk, nuvarande är gammal och jättetrött.

Permalänk
Medlem

Berätta gärna vart det finns lagliga torrents på film och serier för det känner inte jag till, skulle vart kul att veta någon bra laglig sida.
Om fallet är så att det dock är pirat material du pratar om editera då din text då detta är förbjudet här på Swec.

Men en burk för film om du skall köpa nytt går att få för runt 2000kr om du köper en mini-itx bräda med AMD Fusion och då blir det tyst och fint samt strömsnålt och räcker gott och väl för dina krav.

Edit: För förklaring utan missuppfattning läs mitt nästa inlägg

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Om du kan tänka dig att komma ifrån server delen kan ju Boxee Box vara ett alternativ, har en själv och fungerar kanon att streama film med. Har ju även spotify nu.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Berätta gärna vart det finns lagliga torrents på film och serier för det känner inte jag till, skulle vart kul att veta någon bra laglig sida.
Om fallet är så att det dock är pirat material du pratar om editera då din text då detta är förbjudet här på Swec.

Han nämner bara att µtorrent ska stå på, inte att filmer och tv-serier ska laddas ned därifrån

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Berätta gärna vart det finns lagliga torrents på film och serier för det känner inte jag till, skulle vart kul att veta någon bra laglig sida.
Om fallet är så att det dock är pirat material du pratar om editera då din text då detta är förbjudet här på Swec.

Men en burk för film om du skall köpa nytt går att få för runt 2000kr om du köper en mini-itx bräda med AMD Fusion och då blir det tyst och fint samt strömsnålt och räcker gott och väl för dina krav.

Bitch please, are you fucking kiddin' me?!.

Skrivet av Eric:

Hej!

Är tänkt att stå vid TV så jag kan streama lite sport, se filmer/serier jag laddar ner, spela musik och gärna surfa lite. Men jag tänkte försöka fixa 2 st 1 TB hårddiskar för att förvara filmer/serier på. Kommer ju stå på med utorrent i princip hela tiden så man vill ha en tyst och så strömsnål som möjligt.

Skulle gärna också vilja få det möjlig att använda den som en liten server för att kunna flytta filer fram och tillbaka till laptopen. Inga stora saker men så man hela tiden kan lägga in skolarbeten osv så man har det på två platser.

Och även fast jag troligtvis kommer köpa begagnat för att få ner kostnaden så vill jag att ni säger priset i nypris för enkelhetens skull.

Väldigt tacksam för svar från er som byggt era egna HTPC.

Mvh

3k ungefär utan lagring, lägg till en ssd och två 1tb diskar och du är lätt uppe i 5-5,5k.. "/

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Min htpc landade på 2800kr.

* ASUS E45M1-M PRO,
* Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9
* Fractal Design Integra 400W PSU
* Silverstone SST- GD05B

Lagringsdisk hade jag redan hemma. SSD ska inhandlas till systemdisk, nuvarande är gammal och jättetrött.

Behövs de alltså så pass "hög" nätdel på 400w? Eller varför valde du detta annars? Annars såg det helt klart väldigt intressant ut.

Skrivet av Gunvald Larsson:

Om du kan tänka dig att komma ifrån server delen kan ju Boxee Box vara ett alternativ, har en själv och fungerar kanon att streama film med. Har ju även spotify nu.

Tyvärr inte för jag kommer bara köra en SSD på laptopen och vill då kunna ha en möjlighet att ha en "backup" för vissa av filerna. Tack ändå annars för förslaget!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Bitch please, are you fucking kiddin' me?!."/

jag vill faktiskt ärligt veta om det finns någon sådan sida då jag själv inte hittat det och vill ha någon laglig sida man kan dra serier ifrån, sen om så inte var fallet så var det inte för att moralpredika utan mer så han slipper få varning från mods och ev tråd låst då jag personlig skiter i om folk laddar ner olagligheter eller inte då det inte är min ensak.
Ser nu på efterhand att jag skrev lite dumt och det kan tolkas fel så jag får editera det när jag kommer hem från jobbet

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

jag vill faktiskt ärligt veta om det finns någon sådan sida då jag själv inte hittat det och vill ha någon laglig sida man kan dra serier ifrån, sen om så inte var fallet så var det inte för att moralpredika utan mer så han slipper få varning från mods och ev tråd låst då jag personlig skiter i om folk laddar ner olagligheter eller inte då det inte är min ensak.
Ser nu på efterhand att jag skrev lite dumt och det kan tolkas fel så jag får editera det när jag kommer hem från jobbet

Om så är fallet ber jag om ursäkt för mitt mindre trevliga svar.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

jag vill faktiskt ärligt veta om det finns någon sådan sida då jag själv inte hittat det och vill ha någon laglig sida man kan dra serier ifrån, sen om så inte var fallet så var det inte för att moralpredika utan mer så han slipper få varning från mods och ev tråd låst då jag personlig skiter i om folk laddar ner olagligheter eller inte då det inte är min ensak.
Ser nu på efterhand att jag skrev lite dumt och det kan tolkas fel så jag får editera det när jag kommer hem från jobbet

På Piratebay finns mycket lagligt, men som sagt extremt mycket olagligt oxå. Anime t.e.x är 100% lagligt att tanka.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig välja E450 kort då en A6-3500 lösning kostar lika mycket och är betydligt snabbare. Särskilt viktigt om man inte skall köra enbart filmer. Jag kör min htpc med

Asrock A75m-itx
A6-3500
Schyte Shuriken Big
4gb ram
64gb SSD
Antec ISK (65w modellen)

Låter ingenting och har nog med prestanda att man faktiskt kan göra mer än bara se film eller saker accelererade via grafikkretsen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Behövs de alltså så pass "hög" nätdel på 400w? Eller varför valde du detta annars? Annars såg det helt klart väldigt intressant ut.

Det du kan göra istället för att köpa en separat "hög" nätdel är att köpa chassi med inbyggd nätdel, dom har oftast mycket lägre w och förmånligt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Skulle aldrig välja E450 kort då en A6-3500 lösning kostar lika mycket och är betydligt snabbare. Särskilt viktigt om man inte skall köra enbart filmer. Jag kör min htpc med

Asrock A75m-itx
A6-3500
Schyte Shuriken Big
4gb ram
64gb SSD
Antec ISK (65w modellen)

Låter ingenting och har nog med prestanda att man faktiskt kan göra mer än bara se film eller saker accelererade via grafikkretsen.

Fast det låter mer och drar mer ström.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Behövs de alltså så pass "hög" nätdel på 400w? Eller varför valde du detta annars? Annars såg det helt klart väldigt intressant ut.

Den enda anledningen var att det var det billigaste nätagget från en vettig tillverkare som gick att uppbringa vid köptillfället. De picopsu alternativ som fanns kostade mer än dubbelt så mycket.

Jag ville även ha min lagring i chassit, istället för NAS, därav mAtx moderkort och stort chassi. Detta blev den billigaste lösningen som fortfarande lever upp till mina krav. Med chassits fläktar på lägsta hastighet går processortempen aldrig över 40 grader och datorn är tillräckligt tyst (men inte ljudlös).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Fast det låter mer och drar mer ström.

Öh? Nej, där har du fel. Enda potentinella ljudkällan är fläkten på shuriken. Vilket jag kör på 7v i maxvarv. Men överväger att köra passivt då den inte ens blir varm, känns som den bara sitter där som prydnad. Gällande strömåtgången lär det inte skilja så mycket mot en E450, med tanke på prestanda vinsten du får. 45w är piss i havet när du har en förstärkare eller tv som drar flera ggr mer.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Öh? Nej, där har du fel. Enda potentinella ljudkällan är fläkten på shuriken. Vilket jag kör på 7v i maxvarv. Men överväger att köra passivt då den inte ens blir varm, känns som den bara sitter där som prydnad. Gällande strömåtgången lär det inte skilja så mycket mot en E450, med tanke på prestanda vinsten du får. 45w är piss i havet när du har en förstärkare eller tv som drar flera ggr mer.

Med en e450 och en ssd och picupsu så har du en helt ljudlös dator. En fläkt är ändå en fläkt och den låter. Sen att om man ska göra mer en att kolla film och surfa så är det verkligen ett bra med en apu från A-serien, men jag har fortfarande rätt även om det är lite.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"