14 °C idle - Fx 1120 8x - är det möjligt?

Permalänk
Skrivet av perhuden:

Tyvärr så har du fel fel fel. Temperaturen på det vattnet som inte avdunstar kommer att vara lägre än omkringliggande lufttemperatur.

Det är simpel thermodynamik. När två vattenmolekyler kolliderar på ytan av vattendroppen kan energin vara tillräcklig för att en av molekylerna övergår i gasfas. Energin för den vattenmolekyl som är kvar i vattendroppen kommer därför vara lägre efter kollisionen. När detta sker kontinuerligt så kommer vattendroppens volym och dess temperatur att minska samtidigt som vattnet som avdunstar dumpas till ett externt "energimagasin", luften i rummet där kylaren står.

Temperaturminskningen kommer att vara tillräcklig för att sänka temperaturen under omkringliggande lufttemp vilket du påstår ej är möjligt. Således har du fel. (Givet att vi inte är i djungeln där luftfuktigheten är för hög, och vattnet knappt avdunstar, eller omkringliggande temperatur gör avdunstning omöjlig.)

För mer länsning så googla bong cooler eller evaporative cooling.

Okej. Dina argument låter ut att stämma. Det var länge sedan jag pluggade fysik tyvärr så är lite ringrostig på den avdelningen. Hur som helst, poängen jag ville framföra var att ingen direkt praktisk nuvarande kyllösning kan åstadkomma kylning som gör att temperaturerna håller sig under rumstemp.

Permalänk
Skrivet av znyggisen:

Med intels medföljande kylpasta gick min upp i 100C så 59C skulle ju vara en dröm x) (ungefär ~80 grader med ny pasta).

finns 2 ganska uppenbara problem där i så fall,
1 kylaren sitter inte i överhuvudtaget på plats rätt och kyler fel
2 du har kört upp klockan rätt högt med en dålig kylare och tror det ska funka ingen intel prolle går upp i 100c i stock utförande... (ifall den inte är defekt och du inte har lämmnat in den så är det ju ditt eget fel)

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Okej. Dina argument låter ut att stämma. Det var länge sedan jag pluggade fysik tyvärr så är lite ringrostig på den avdelningen. Hur som helst, poängen jag ville framföra var att ingen direkt praktisk nuvarande kyllösning kan åstadkomma kylning som gör att temperaturerna håller sig under rumstemp.

Och det har du helt rätt i. Bong kylare fungerar om man bencha men för normal användning blir de lite opraktiska.

Skickades från m.sweclockers.com