Bästa och tystaste sättet att kyla min dator

Permalänk
Inaktiv

Bästa och tystaste sättet att kyla min dator

Hej! Jag sitter på ett Fractal Design r3 chassi och funderar på vilket sätt som är bäst att kyla min dator, och tyst! Jag har en i7 2600k med stockkylaren och 2st gtx 560 ti twin frozer II.

Just nu sitter det en fläkt där fram, en på sidopanelen och en där bak.

Ska jag flytta på dem, byta fläktar och/eller kylare till gpu'n?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Ta bort hårddiskburen om du inte använder många diskar, alternativt modda dit en 120/140mm fläkt på andra sidan buren, ger push/pull på HDDs samt extra kylning till dina kort. Fläkt i sidan brukar oftast för mycket oväsen av egen erfarenhet.

EDIT: Köp en ny CPU kylare oxå såklart! Ska du ha en väldigt tyst rekommenderar jag noctua, thermalright (favvo), BeQuiet!

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

UNDERSÖK!
Vad låter? grafikkorten, chasi fläktarna, CPU- kylaren?
En Fläkt-kontroller kanske kan rekommenderas för fläktarna i chasit? Smacka in ett par fläktar till( fram, en topp).

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är väl det mest optimala

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

okej tack! har du några fläktar du rekomenderar? Bra idé att modda dit en fläkt då grafikkorten blir väldigt varma och hade behövt sval luft!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juckeyy:

Vattenkylning är väl det mest optimala

okej! tänker du på någon speciell?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tawen:

UNDERSÖK!
Vad låter? grafikkorten, chasi fläktarna, CPU- kylaren?
En Fläkt-kontroller kanske kan rekommenderas för fläktarna i chasit? Smacka in ett par fläktar till( fram, en topp).

Det är grafikkorten som låter mest men jag vet inte riktigt hur jag ska kyla dem bra. Känns som att man ska ha två stycken fläktar fram som flyttar mycket luft, eller vad tror du?

Min teori är att ha två snabba fläktar fram och en underfrån så att det blir ett övertryck i chassit och sedan montera 1 eller 2st 140mm fläktar uppe på chassit vilket kommer att trycka ut all varm luft. Vad tror du/ni om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173545:

Det är grafikkorten som låter mest men jag vet inte riktigt hur jag ska kyla dem bra. Känns som att man ska ha två stycken fläktar fram som flyttar mycket luft, eller vad tror du?

Min teori är att ha två snabba fläktar fram och en underfrån så att det blir ett övertryck i chassit och sedan montera 1 eller 2st 140mm fläktar uppe på chassit vilket kommer att trycka ut all varm luft. Vad tror du/ni om detta?

Kör du någon form av program för att kontrollera fläkthastigheten på grafikkorten, typ MSi afterburner? Mitt eget grafikkort lät ganska mycket i idle, men när jag sänkte fläkthastigheten till nästan ljudlös (överröstades av andra komponenter) så ökade tempen på GPU knappt alls, möjligen 1-2 grader, så du kan ju prova lite med det om du inte redan gör det

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

VAd har du för CPUkylare?
Som sagt går att sätta dit en en fläkt på hårddiskburarna (mot gkorten) om du har plats?
Msi afterburner kan du testa om du inte har gjort det heller

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173545:

Hej! Jag sitter på ett Fractal Design r3 chassi och funderar på vilket sätt som är bäst att kyla min dator, och tyst! Jag har en i7 2600k med stockkylaren och 2st gtx 560 ti twin frozer II.

Just nu sitter det en fläkt där fram, en på sidopanelen och en där bak.

Ska jag flytta på dem, byta fläktar och/eller kylare till gpu'n?

Tack i förhand!

kör en noctua kylare med motstånd, mycket tystare och bättre än så kan det in bli som cpu kylare iaf.. den jag har i sign är knäpptyst och just nu är det mitt grafikkort som står för "ljudnivån" i mitt chassi iaf och då kör jag fullt blås på alla fläktar + cpu fläktarna för att kunna kyla min 4.8ghz klock

Permalänk
Inaktiv

tack för hjälpen! Jag ska sätta en fläkt vid hårddiskburarna, kan ni rekomendera en bra och tyst fläkt? Jag ska nog även byta cpu kylare, vilken kylare tycker ni är bäst för mig? Jag har kollat på h80 men den verkar ha hög ljudnivå, stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173545:

tack för hjälpen! Jag ska sätta en fläkt vid hårddiskburarna, kan ni rekomendera en bra och tyst fläkt? Jag ska nog även byta cpu kylare, vilken kylare tycker ni är bäst för mig? Jag har kollat på h80 men den verkar ha hög ljudnivå, stämmer detta?

I live and die by Noctunas NH-D14. Den är dock rätt stor heh.

Permalänk
Medlem

Hej, jag tror att boven med temperatur och ljud nivå i ditt fall är för att du kör 2 grafik kort med eftermarknads kylare.

Bästa sättet är att skaffa sig en fläkt kontroller och en sådana ska ingå med chassit, jag själv har 2 sådana installerade i mitt chassit som för tillfället styr 5 fläktar som alla är från Fractal design.

När jag spelar vrider jag upp alla på max och på lägsta är det enbart min mekaniska disk som låter, resten är knäpp tyst.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Du får två alternativ...den bästa enligt mig men dyr...eller en hyffsad men väldigt billig!
http://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14
Bra har den i min rigg i sign...
http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s...
Har en sådan som jag skall montera i grabbens rigg med två Arctic Cooling F12 120mm fläktat i Push/pull

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb