Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Var kan jag läsa om matematikern som har räknat ut hur man kontrollerar universum?

Permalänk
Medlem

Var kan jag läsa om matematikern som har räknat ut hur man kontrollerar universum?

Hej
Min bror berättade om ett geni i påskas som ingen visste var efterbliven eller bara låtsades. Han bor även hos sin mamma fast han är vuxen (geniet).
I alla fall så ska denna man ha räknat ut något matteproblem som ingen lyckats lösa och som belöning fick han några miljoner men tackade nej till pengarna. Han tackade även nej till massor av intervjuer (folk ville veta varför han tackat nej till pengarna m.m.). En dag så var det någon som fick en intervju med honom och personen frågade varför han tackat nej till pengarna och han svarade att han inte behövde pengarna för han hade räknat ut hur man kontrollerar universum.
Någon som vet något om detta? Jag ska även fråga min bror när jag får tid men frågar här så länge.
Det låter dock påhittat men hade varit kul om det inte var det.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Fick en helt annan bild av honom när min bror berättade. Denna personen verkar ju inte alls vara skum.
Tack för länken.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Fick en helt annan bild av honom när min bror berättade. Denna personen verkar ju inte alls vara skum.
Tack för länken.

Inte skum?
Han vinner alla möjliga priser och utmärkelser och tackar nej till allt och har dessutom ovårdat skägg

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

>skägg, bryr sig inte om pengar, kontrollerar universum och svarar inte på frågor
Det är ju Gud, inte skum.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

En skum tomte?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Inte skum?
Han vinner alla möjliga priser och utmärkelser och tackar nej till allt och har dessutom ovårdat skägg

Tänkte skriva efterbliven istället för skum så det blev väl kanske lite fel. Jag hade fått bilden av att han var rätt efterbliven men det är han ju inte. Kanske lite skum som du säger.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Hela fysiken som ämne handlar ju om universum, hur den fungerar och hur man kan kontrollera den Det var minsann ingenting nytt han upptäckte då

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Inte skum?
Han vinner alla möjliga priser och utmärkelser och tackar nej till allt och har dessutom ovårdat skägg

To cool to care?:P

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Entusiast

Det är väl inget nytt att akademiker är lite excentriska?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Hej
Min bror berättade om ett geni i påskas som ingen visste var efterbliven eller bara låtsades. Han bor även hos sin mamma fast han är vuxen (geniet).
I alla fall så ska denna man ha räknat ut något matteproblem som ingen lyckats lösa och som belöning fick han några miljoner men tackade nej till pengarna. Han tackade även nej till massor av intervjuer (folk ville veta varför han tackat nej till pengarna m.m.). En dag så var det någon som fick en intervju med honom och personen frågade varför han tackat nej till pengarna och han svarade att han inte behövde pengarna för han hade räknat ut hur man kontrollerar universum.
Någon som vet något om detta? Jag ska även fråga min bror när jag får tid men frågar här så länge.
Det låter dock påhittat men hade varit kul om det inte var det.

Geni och efterbliven låter ju rätt omöjligt eftersom det i princip är varandras motsatser.
Däremot kan man ju iofs vara genialisk på ett område men efterbliven på ett annat.

Han verkar som sagt väldigt excentrisk, men jag kan ändå förstå hur han tänker.
Han verkar ogilla hur olika matematiker kastar skit på varandra och försöker förminska varandras insatser och är emot hela det där med att man blir någon sorts apa på zoo att ställas ut för beskådan så fort man gjort något banbrytande.
Om han skulle tagit emot alla pengar och priser han vunnit skulle han visat att han accepterat hela denna kultur och det är det han inte vill.

Han är faktiskt så framstående som matematiker att han själv kan börja diktera villkor på detta sätt. Han har löst flera gamla kända klassiska matematiska problem, varav lösningen av Poincares hypotes är den största bedriften.
Han skulle i princip närsomhelst kunna bli professor på vilket universitet i världen han ville om han så önskade.

Det där med att "kontrollera universum" tror jag någon har fått rejält om bakfoten. Det rör sig nog om någon misstolkning där han kanske sagt något om att matematiken styr universum och att han fokuserar på att "kontrollera" denna istället för att bry sig om några pengar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.