Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Många hotell, cafeer och flygplatser har gratis Wifi idag, där du kan koppla upp dig och ringa gratis via Skype.

Varför skall man köra på 3G som kostar pengar, och som operatörerna tjänar orimligt med pengar på?

Konstigt att så många binder upp sig på diverse abonnemang, när man kan komma åt Wifi överallt.

Bara att köra appen "free wifi finder" så hittar du iaf 2- 3 öppna wifi när i en stad.

behövs 3g då?

Så vad gör man om man sitter på tåg eller buss och vill göra ett skype samtal? Måste man springa in i ett hotell eller cafe varje gång eller?

Dock så tror jag flesta hotell har skyddad WiFi. Åtminstone i Scandic hotell som jag var på sist i Malmö.

3g/4g har bekvämligheten av att du kan komma åt det nästan överallt. Speciellt händigt när man är utanför stan..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Gör dom en förändring för tjänsten har jag för mig att man har rätt att avbryta sitt avtal. Vore ju konstigt annars om dom kan ändra hursomhelst.

Men Felia är väl först ut att tappa kunder som vanligt, dom är duktiga på det, men dom måste väl göra något på hemmaplan för att jävlas när vi än så länge inte är en diktatur. *host*

Ja det är sant, problemet är ju bara det att det väldigt länge har stått i dessa avtal att inkluderad trafik inte inräknar VoIP och oftast även fildelning. Alltså har du genom att teckna abonnemanget gått med på at inte använda dessa tjänster och du kan inte klaga när de väljer att aktivt blockera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Du vet dom flesta binder sig i 1-3 år när man köper en ny telefon, så det är inte bara "att byta operatör"

Detta gäller endast NYA kunder, så det är lugnt ett tag till

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Härligt =D

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Så vad gör man om man sitter på tåg eller buss och vill göra ett skype samtal?

Man ringer ett vanligt samtal på det gamla hederliga sättet... Sen att det blir mycket dyrare det är ju det Telia vill.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Jag tycker det är illa av dem att försöka styra och ha makt. Men jag kan samtidigt förstå varför de vill ta betalt för VOIP, det går ju runt hela idén med sms och att ringa som vanligt vilket de förlorar en del pengar på. Å andra sidan har de flesta abonnemang med en fast kostnad på för att få surfa, och den summan bör räcka gott och väl tycker man. Så jag är väl mer emot denna ändring än för den.

Tur att man inte har Telia då, de är ju svindyra på sina abonnemang ändå.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem

undrar mest om skype/microsoft kommer göra nått åt detta. eftersom telia tjänar pengar på deras tjänst så kan jag se at skype har rätt till en del av detta.

Permalänk
Skrivet av harith:

undrar mest om skype/microsoft kommer göra nått åt detta. eftersom telia tjänar pengar på deras tjänst så kan jag se at skype har rätt till en del av detta.

Det kommer de säkert. Sedan Microsoft köpte upp Skype så har de totalt förstört interfacet på både den mobila versionen och Windows versionen och smackat den full med reklam för att mjölka de där sista slantarna. All reklam jag såg innan uppköpet var reklam för deras egna premium-tjänst. Så självklart, kan de mjölka så kommer de att mjölka.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

undrar mest om skype/microsoft kommer göra nått åt detta. eftersom telia tjänar pengar på deras tjänst så kan jag se at skype har rätt till en del av detta.

Har de då samma rätt till en andel av det som alla betalar på sin fasta internetuppkoppling?

Permalänk
Medlem

Utan att läsa igenom alla inlägg eller göra större efterforskning, brukar det inte stå på NÄSTAN alla abonnemang osv att ip-telefoni INTE ingår i 3g-anslutningen? Och det är väl exakt vad Skype är? Så det borde väl redan kosta, eller tänker jag helt fel?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk

Har inte riktigt förstått, gäller det bara abbonemang till mobiltelefonen? Eller gäller det mobilt bredband också?

Permalänk
Medlem

Det avser bara mobila trafiken.

Det finns även förslag på att låsa ner tunnlar och vissa protokoll och lägga alla dem i en trafik/tjänstepaket där också voip ingår, så det är inte helt rätt att de bara låser skype och voip, de flåsar bort en hel del protokoll och "portar". Men media har fastnat på just internettelefonin.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Tarasus:

Detta är nog inget som bara Telia kommer att införa. Det är samtalen alla operatörer tjänar pengar på..

Det stämmer inte till 100. alla potsystem te.x. 3pott för 299/399/499 osv betalar man den summan varje månad vare sig du använder det eller inte. Kommer man till abonnemang där man betalar för samtalstaxan som stämmer det du menar, med en begränsning i din teori: Många operatörer har så att man ringer gratis till inom samma nät.

Sen finns ju fast pris som tja, man betalar och får göra vad man vill.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Helt otroligt om dom gör det. Som nån sa, då får man skaffa ipredator eller nått. Fungerar ju även i mobilen.
Och vad jag förstår så ser bara din ISP mumbo jumbo eftersom trafiken är krypterad mellan dig och vpn boxen.