Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radeon HD6770 PCI-E 2.1 i äldre moderkort med PCI-E 1.0

Permalänk
Medlem

Radeon HD6770 PCI-E 2.1 i äldre moderkort med PCI-E 1.0

Hejsan!
Jag har bara en snabb och kanske korkad fråga, men jag har inte hängt med i svängarna de senaste åren när det gäller just grafikkort.
Det är så att jag ska fixa en dator åt en kompis där grafikkortet är kasst, så jag tänkte beställa ett Radeon HD6770 och det står att det kortet är ett PCI-E 2.1 kort, men moderkortet han har är till 99% så gammalt så det har en gammal 1.0 port.
Frågan är då, kommer detta fungera, kommer han få bild och kunna använda samt spela med datorn, dvs. är korten bakåtkompatibla med tidigare versioner?
Ifall det går så antar jag att enda skillnaden är att kortet inte kommer kunna prestera max utan endast klara av så mycket bandbredd just 1.0 porten har.
Självklart har han ett starkt nätagg och andra kompatibla delar, det är enbart just det med PCI-E som jag är osäker på.

MVH

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Grafikkortet ska vara bakåtkompitabelt med det ja, skillanden är inte så direkt stor heller så frågan är om han ens kommer märka om det presterar fullt ut eller inte. tror PCI-E 1.0 x16 presterar som PCI-E 2.0 X8 och jag körde kort i x8 på 2.0 förut och jag märkte ingen skillnad handlar om någon enstaka procent bara.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB