Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Define R3 - fästa ESD-krokodilklämma?

Var någonstans, i ett Fractal Design Define R3-chassi, är det lämpligt att fästa krokodilklämman från sitt ESD-armband? Jag orkar inte öppna upp mitt chassi och kolla just nu, men så vitt jag minns är dess insida lika målad som utsidan, vilket gör det lönlöst att fästa krokodilklämman någonstans?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Feb 2011

Men ESD-Klämman ska väl fästas på ett element eller dyl.?

Sationär EVGA SuperNOVA G2 750W l Fractal Design S l Intel 4690K l ASUS Radeon 290X DC II l Asus Z97-A l 8 GB Vengance LP 1600 Mhz DDR3 l Win10 Pro l Samsung 840 Pro SSD 128 GB l Noctua AF-14 x 4 l 212 Evo l
Bärbar MacBook Air 13" Early 15' l
Mobil Huawei Nexus 6P l
Youtube

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jun 2011

jag satte fast den i plåtkanten som löper runt inner-delen av chassit

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
DetDu
Registrerad
Sep 2008

Skrapa bort lite färg och fäst den... är ju inte så att det syns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Eller så tar du av dig polyester kläderna och struntar i ESD klämma. Funkar lika bra.

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung c32hg70 144hz | Logitech g603 wireless gamingmouse| Logitech g613 wireless gaming keyboard| Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy Note 8|LG OLED 55B7v, Nintendo Switch, Microsoft Surface Pro.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

fäste min esd band i ett hål som ett av sido panelerna ska in i

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Annars kan du sätta fast den i ett grenuttag med jord, se bara till att du har sladden in i nätagget i samma grenuttag, då kommer du vara jordad mot chassit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Skruva in en skruv i lämpligt skruvhål, fäst klämman i skruven.

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av xeno95:

jag satte fast den i plåtkanten som löper runt inner-delen av chassit

Skulle du kunna länka- eller ta en bild på den plåtkanten? Jag försöker att komma på vilken kant det är du syftar på men jag kommer inte på någonting, trots att jag har varit inne och rotat i mitt chassi väldigt många gånger.

Skrivet av KingCobra:

Eller så tar du av dig polyester kläderna och struntar i ESD klämma. Funkar lika bra.

Det har jag alltid gjort förut, dock har jag beställt ett ESD-armband nu för att vara ännu säkrare. Så hädanefter blir det kalsonger, t-shirt i bomull, trägolv och ha ESD-armbandet kopplat till chassit när jag ska in i datorn och pilla. Då bör det vara lugnt, hoppas jag!

Skrivet av huttala:

Annars kan du sätta fast den i ett grenuttag med jord, se bara till att du har sladden in i nätagget i samma grenuttag, då kommer du vara jordad mot chassit.

Tack för tipset! Tyvärr har jag bara jordade uttag i köket, och inte här i rummet.

Skrivet av FatherOfThree:

Skruva in en skruv i lämpligt skruvhål, fäst klämman i skruven.

Fo3

Tack, det låter som det smidigaste alternativet. Det finns ingenting som kan gå fel med det tillvägagångssättet, eller? (Bortsett från att skruven, givetvis, inte ska vara målad)