Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Världens första grafikkort?

Permalänk
Medlem

Världens första grafikkort?

Tjenare

Har letat i många forum och har letat nästan överallt på google. Men vet någon vad det första grafikkortet hette? Har för mig att den hette Riva PC.
(Skolarbete)
Ber om ursäkt om jag har postat detta på en fel sida.

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

Det var inte den allra första, men en av de första:
http://en.wikipedia.org/wiki/RIVA_TNT

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Avstängd

Jag har för mig att jag hade ett Voodoo2 innan TNT kom ut, och innan dess fanns det en massa kort.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska vara i pc världen (som var oerhört sena och usla med grafik) så är det nog hercules eller ega som räknas som de första grafikkorten som användes till annat än att visa text, riva är ett mycket senare kort.
Men man ska tänka på att i mitten av 80 talet så hade andra system redan mycket bättre grafik än det hercules och ega presterade, tex Amigan var totalt överlägsen pcn, det var även Atari st.
Och C64, C128, Sinclair ZX Spectrum och QL var om inte bättre så åtminstone i samma klass som en pc på den tiden, även macarna hade grafik långt före pc, men grafiken var inte lös i dem så det var inte grafikort, amigan däremot hade möjlighet till grafikkort och den användes ofta till tv och film med en videotoaster, då konkurerade Amigan mot Silicongraphics, Amigan har använts i Tex i vissa delar i Terminator 2 och till nästan allt i Babylon 5 och Seaquest för grafiken, den var även inblandad i Jurrasic park
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Toaster det var väl den första riktigt högpresterande (film och tv kvalitet) billiga grafikenheten

Det här var nog det första riktigt avancerade grafiken (med dåtidens standard) som gjordes, det amigan presterade var en sensation.

Juggler är första gången någon använde raytacing i realtid

Hälsa på Laura, pc var grönsvart text på den här tiden

Max Headroom är troligen grunden till allt animerat och spelgrafiken som ser verklig ut idag, det gjordes på en amiga med toaster som la effekter på en skådis, för att bli helt datorgenererat mot slutet när datorerna orkade med att sköta allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.