Val mellan 2 TV-Apparater. Hjälp tack :)

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

När gjorde du senast ett syntest?

Hur mycket film man tittar på genom datorn vinner på 1080p tycker du då?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

När gjorde du senast ett syntest?

3 månader sen..

Och det är nog inte bara jag som säger att det inte kommer vara speciellt stor skillnad på HD-Ready och Full-HD på en 37-42" TV.
Googlade lite på detta ämne, och kom över det här:
http://www.hifiklubben.se/bibliotek/artiklar/bild/2300.htm
Det är från 2007, men jag tror fortfarande att det är exakt samma sak som gäller nu..
Källan i sig tror jag är tillräckligt pålitlig..

I filmen där drar dom upp skillnaderna mellan Standard, HD-Ready och Full-HD, och vad som räcker för vad man ska göra med TVn.
Trådskaparen sa inget om att ha TVn till att spela spel på, och nämnde inget om just BluRay-filmer, vilket betyder att HD-Ready kommer vara tillräckligt för honom.. Och även om han skulle dra igång en BluRay-film så skulle han fortfarande kunna se på den med bra bild på en HD-Ready TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancerot:

3 månader sen..
Och det är nog inte bara jag som säger att det inte kommer vara speciellt stor skillnad på HD-Ready och Full-HD på en 37-42" TV.
Googlade lite på detta ämne, och kom över det här:
http://www.hifiklubben.se/bibliotek/artiklar/bild/2300.htm
Det är från 2007, men jag tror fortfarande att det är exakt samma sak som gäller nu..
Källan i sig tror jag är tillräckligt pålitlig..

I filmen där drar dom upp skillnaderna mellan Standard, HD-Ready och Full-HD, och vad som räcker för vad man ska göra med TVn.
Trådskaparen sa inget om att ha TVn till att spela spel på, och nämnde inget om just BluRay-filmer, vilket betyder att HD-Ready kommer vara tillräckligt för honom.. Och även om han skulle dra igång en BluRay-film så skulle han fortfarande kunna se på den med bra bild på en HD-Ready TV.

Dold text

Fast, han sade att han skall spela upp film med så bra bild som möjligt, och det är ju då av samma kvalitet som på Bluray som gäller. Försöker man spela upp 1080p-videofiler på en TV med endast 1280x720 bildpunkter blir ju bilden fasligt nedskalad. Sedan måste jag hålla med om att det blir synbar förändring i bilden (Har haft både HD-Ready & Full-HD).

Om ni inte ser skillnad på vänster och höger på denna bild, så får jag dock ge mig:

Skrivet av n_sandstrom:

Hur mycket film man tittar på genom datorn vinner på 1080p tycker du då?

ALLT : D

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mancerot:

3 månader sen..

Och det är nog inte bara jag som säger att det inte kommer vara speciellt stor skillnad på HD-Ready och Full-HD på en 37-42" TV.
Googlade lite på detta ämne, och kom över det här:
http://www.hifiklubben.se/bibliotek/artiklar/bild/2300.htm
Det är från 2007, men jag tror fortfarande att det är exakt samma sak som gäller nu..
Källan i sig tror jag är tillräckligt pålitlig..

I filmen där drar dom upp skillnaderna mellan Standard, HD-Ready och Full-HD, och vad som räcker för vad man ska göra med TVn.
Trådskaparen sa inget om att ha TVn till att spela spel på, och nämnde inget om just BluRay-filmer, vilket betyder att HD-Ready kommer vara tillräckligt för honom.. Och även om han skulle dra igång en BluRay-film så skulle han fortfarande kunna se på den med bra bild på en HD-Ready TV.

Själv gick jag från 1680-1050 till 1080p och det är stor skillnad. Men som sagt..

Plasma är bäst till film. LED/LCD är bäst till datorn.

Och jag förstår verkligen inte vad du har emot 1080p? Det blir faktiskt en klart finare bild..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buchno:

Fast, han sade att han skall spela upp film med så bra bild som möjligt, och det är ju då av samma kvalitet som på Bluray som gäller. Försöker man spela upp 1080p-videofiler på en TV med endast 1280x720 bildpunkter blir ju bilden fasligt nedskalad. Sedan måste jag hålla med om att det blir synbar förändring i bilden (Har haft både HD-Ready & Full-HD).

Om ni inte ser skillnad på vänster och höger på denna bild, så får jag dock ge mig:
https://tasel.files.wordpress.com/2012/04/720p_vs_1080p.jpg

ALLT : D

Äntligen någon som fattar vitsen med 1080p! <3

Permalänk
Skrivet av buchno:

Fast, han sade att han skall spela upp film med så bra bild som möjligt, och det är ju då av samma kvalitet som på Bluray som gäller. Försöker man spela upp 1080p-videofiler på en TV med endast 1280x720 bildpunkter blir ju bilden fasligt nedskalad. Sedan måste jag hålla med om att det blir synbar förändring i bilden (Har haft både HD-Ready & Full-HD).

Om ni inte ser skillnad på vänster och höger på denna bild, så får jag dock ge mig:
https://tasel.files.wordpress.com/2012/04/720p_vs_1080p.jpg

ALLT : D

Det är klar skillnad på bilderna. Den ena är pixlig, den andra är oskarp.
På det avståndet där högra bilden slutar vara oskarp, slutar även den vänstra att vara pixlig

När du talar om 1080p-videofiler, menar du då riktiga sådana, eller menar du dom vanliga hårdkomprimerade filmerna på 7-9GB?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Det är klar skillnad på bilderna. Den ena är pixlig, den andra är oskarp.
På det avståndet där högra bilden slutar vara oskarp, slutar även den vänstra att vara pixlig

När du talar om 1080p-videofiler, menar du då riktiga sådana, eller menar du dom vanliga hårdkomprimerade filmerna på 7-9GB?

Både-och. (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är klar skillnad på bilderna. Den ena är pixlig, den andra är oskarp.
På det avståndet där högra bilden slutar vara oskarp, slutar även den vänstra att vara pixlig

När du talar om 1080p-videofiler, menar du då riktiga sådana, eller menar du dom vanliga hårdkomprimerade filmerna på 7-9GB?

Remux, naturligtvis!!
Likadant som att alla såklart hör skillnaden mellan 320 Kbps mp3 och lossless!

Nej, jag menar komprimerade, men inte där de märkbart förlorar information.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Fast, han sade att han skall spela upp film med så bra bild som möjligt, och det är ju då av samma kvalitet som på Bluray som gäller. Försöker man spela upp 1080p-videofiler på en TV med endast 1280x720 bildpunkter blir ju bilden fasligt nedskalad. Sedan måste jag hålla med om att det blir synbar förändring i bilden (Har haft både HD-Ready & Full-HD).

Om ni inte ser skillnad på vänster och höger på denna bild, så får jag dock ge mig:
https://tasel.files.wordpress.com/2012/04/720p_vs_1080p.jpg

ALLT : D

Ställ dig på 2m avstånd och titta på de 2 bilderna. Är rätt övertygad om att du inte ser ngn skillnad då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ställ dig på 2m avstånd och titta på de 2 bilderna. Är rätt övertygad om att du inte ser ngn skillnad då.

Tyvärr är det fysiskt omöjligt i mitt rum...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Skrivet av buchno:

Remux, naturligtvis!!
Likadant som att alla såklart hör skillnaden mellan 320 Kbps mp3 och lossless!

Nej, jag menar komprimerade, men inte där de märkbart förlorar information.

Det roliga är att dom komprimerade 1080p-filmerna, som jag håller med om, knappt förlorar något visuellt, ändå innehåller mindre bildinformation än okomprimerat 720p. Så tja, hur viktigt 1080p är för filmtittande kan man fråga sig

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av buchno:

Fast, han sade att han skall spela upp film med så bra bild som möjligt, och det är ju då av samma kvalitet som på Bluray som gäller. Försöker man spela upp 1080p-videofiler på en TV med endast 1280x720 bildpunkter blir ju bilden fasligt nedskalad. Sedan måste jag hålla med om att det blir synbar förändring i bilden (Har haft både HD-Ready & Full-HD).

Om ni inte ser skillnad på vänster och höger på denna bild, så får jag dock ge mig:
https://tasel.files.wordpress.com/2012/04/720p_vs_1080p.jpg

Skillnad blir det, när man tittar nära.. Men sitter man 2-3m ifrån så märker man ingen större skillnad.. Jag säger inte att det inte är någon skillnad alls, utan bara att det är så pass liten skillnad vid längre avstånd. Detta ändras givetvis med storleken på TVn, och det jag syftade på var när man är nere på 37-42" TV.
På 50" eller högre så är Full-HD ett måste enligt mig.

Skrivet av MrNeikter:

Själv gick jag från 1680-1050 till 1080p och det är stor skillnad. Men som sagt..

Plasma är bäst till film. LED/LCD är bäst till datorn.

Och jag förstår verkligen inte vad du har emot 1080p? Det blir faktiskt en klart finare bild..

Jag har inte sagt något om att jag är emot 1080p, jag förklarar bara att man inte strängt måste ha den upplösningen på en TV för att få bra bild.
Allt har med avståndet att göra.
Och om du läser vad jag har skrivit så skulle du se att även jag var fast vid att skaffa en Full-HD TV hela tiden.
Det var allt jag tittade efter och då var Plasma uteslutet för mig då det inte fanns någon Full-HD Plasma i min prisklass.
Sen fick jag förslag på en 42" HD-Ready Plasma och jag har tittat på flera olika filmer och jag tycker det är riktigt bra bild ändå.

Hade det handlat om ett avstånd på mindre än 2m så hade jag hållit med dig helt och hållet, då skulle Full-HD på 37-42" vara ett måste för att behålla den fina bilden.

Skrivet av ozo64:

Ställ dig på 2m avstånd och titta på de 2 bilderna. Är rätt övertygad om att du inte ser ngn skillnad då.

Och där är en till som säger likadant som mig..

Permalänk

Jag brukar gå efter utseende om jag inte kan bestämma mig och det har fungerat bra än så länge

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ozo64:

Ställ dig på 2m avstånd och titta på de 2 bilderna. Är rätt övertygad om att du inte ser ngn skillnad då.

Tog en titt från 3 meters avstånd och jag ser fortfarande skillnad.. även när jag inte har på mig mina glasögon.........

Permalänk
Medlem

Jag har haft både lcd belyst och nu då led belysning, och du får inte lika bra svärta med lysrör som med led. Det är min faktiska upplevelse, sen drar ju led mindre ström också som kan vara en fördel. Plasma har jag hört ska ge väldigt bra svärta men jag har själv aldrig provat en plasma. Samt att betraktningsvinkeln är bättre med min led.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! Har varit och tittat på elgiganten men bestämde mig för att tänka över om jag verkligen kommer ha användning av en TV. Studerar för tillfället så har ingen speciell inkomst och vill vara säker på att jag gör ett bra köp.

Tack till er som tog er tid att svara