Philips släpper USB-ansluten bildskärm på 21,5 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Låter ju helt omöjligt? Måste ju vara mer än en USB-kontakt?
USB är väl speccad till 2.5W per port (5V, 0,5A)..

Det är ju självklart en USB sladd som är seriekopplad till 4 portar
10W borde räcka till en skärm med så svag ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Det är ju självklart en USB sladd som är seriekopplad till 4 portar
10W borde räcka till en skärm med så svag ljusstyrka.

..fast så fungerar det inte. Porten levererar fortfarande bara 2.5W.

Skrivet av MooD:

Mja, och denna på 7" kräver 1-2 USB-portar... så hur lyckas man med konsttycket att dra en 21":are på EN USB?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra, slipper man den tjocka strömkabeln till skärmen. Detta kommer säkert att vara den nya skärm standard om 3 år. Med tanke på mindre kretsar och störmsnålare skärmar, plus USB v.3.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Bra tänkt... Man kommer på en smart lösning, och sen bygger man den lösningen på förra årtusendets teknik.

Helt korret. Det är mycket bra tänkt att implementera sin lösning på den teknik som de flesta har tillgänglig.

När man väl slått igenom till den breda massan kan man fundera på att rikta sig med nichade modeller till mer krävande entusiaster.

Fast varför kallar du USB 2.0 för "förra årtusendets teknik"?

USB 2.0 introducerades i April 2000 och slog inte igenom på bred front förens runt 2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Låter ju helt omöjligt? Måste ju vara mer än en USB-kontakt?
USB är väl speccad till 2.5W per port (5V, 0,5A)..

Den kanske är transflexiv =).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

Jag skulle inte ropa hej ännu...
I och med att den går via USB, så kommer den att vara helt beroende på processorn för att visa bild, d.v.s den fungerar nog fint till kontors/surf applikationer, men till spel och krävande HD video kan det vara rätt kört...

Lär inte vara riktad till såna användningsområden heller

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Häftig skärm, trevligt koncept!

Jag skulle säga att den självklara anledningen att den ej använder sig av USB3 är för att endast ett fåtal % av alla datorer i världen använder USB3.

Alltså skulle det vara ganska värdelöst att lägga ner en massa pengar på att utveckla en produkt som ingen kan använda sig av.

F.Ö så är den knappast gjord för gaming/HD video utan helt enkelt portabilitet.

Att köpa en sådan här för hemmet vore bara totalt onödigt.

Nu är ju USB3 bakåtkompatibelt förstås då.

Permalänk
Medlem

Varför fixar ingen en skärm som har hdmi/displayport/thunderbolt etc med strömförsörjning direkt i kontakten? Ifall det inte går, varför finns inte en sån standard. Ström ljud bild ut en kabel. Awesome. Lite tveksam till USB med tanke på strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

De flesta har fortfarande bara USB 2.0, troligen därför.

Fast de flesta datorer som sålts 2011 och 2012 borde väl ändå ha USB3? Mitt medelbudgetkort från 2010 har ju USB3. Visst är de flesta datorer äldre än 2011, men det är väl också så att det är personer som redan har "det senaste" och "nyaste" som är beredda att satsa på nya saker som den här skärmen? (Tror iofs inte att folk flest på sweclockers tillhör målgruppen).

Hur som, USB3 kan även leverera mer ström än USB2 (det är iaf specat för en högre miniminivå).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

..fast så fungerar det inte. Porten levererar fortfarande bara 2.5W.

Jag är nästan helt säker på att flera USB-portar kan leverera mer ström.

Permalänk

Latens mätt i år? USB & Bildkompremering lär emellan sig reducera denna skärm till en stor digital-fotoram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Jag är nästan helt säker på att flera USB-portar kan leverera mer ström.

Jag som inte riktigt hajjade vad Minimuppo menade.. jag misstolkade hans text som en usbkontakt seriekopplad så den blir som fyra..
Men ja, flera USB-portar går att seriekoppla för att leverera mer spänning. (parallellkoppla för mer ström). Dock står det i texten att en USB-"sladd" används.. vilket bör leda till en kontakt... vilket borde vara omöjligt för att driva en 21" skärm.. som dessutom ska ha någon form av chip för att avkomprimera och grejer..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Perfekt..hoppas det snart släpper en skärm med touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Allt i världen går inte ut på spel, film och nöje. Om detta funkar stabilt är denna skärm väldigt smart för mig i jobbet, Koppla in i USB på fronten på en rackserver.

Jo, vi använder redan idag liknande skärmar (som dock behöver en strömkabel, bara själva datan går över USB) på jobbet. De fungerar bra för personer som har behov av större skärmyta att jobba på, men inte behöver interagera mycket med det som ligger på den andra skärmen. Till exempel så har vi sådana på ekonomi avdelningen där de behöver en extra skärm att lägga upp dokument på som de kan läsa ifrån medans de jobbar med något relaterat på den vanliga VGA/DVI anslutna skärmen. De har även inbyggd USB hub och en nätverksport, så man får ut en del av fördelarna som en dockningsstation för laptops normalt skulle ge.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Entusiast

Man tycker ju att dom kunde ha gjort den för USB3.0 fast med bakåtkompatibilitet, så att komprimeringen kickade in vid USB2.0

Väntar dock spänt på när det börjar komma ett fint utbud av thunderboltskärmar

Permalänk
Medlem

Från Philips hemsida:

-----
Please note that the USB monitor not designed to work with DOS yet. It is meant to be used as a “secondary display”, therefore it must be used with a Laptop type of computer which has a permanent primary display attached to it. This is because USB monitor will display images only after the Windows login screen appears, as by then the monitor is recognized by the system.
-----

Jag förstår dock fortfarande inte hur de lyckas driva den med USB 2.0? Det står klart och tydligt i deras produktblad att den drar 9W vid normal användning, vilket borde bli 1,8 ampere vid 5 volt. USB 2.0 ger som bekant maximalt 500mA. I produktbladet finns dock en hänvisning till en tillvalsnätadapter som är specificerad till 3A ut vid 5 volt så det är något som inte stämmer i matematiken här...

Produktblad:
http://download.p4c.philips.com/files/2/221s3ucb_00/221s3ucb_...

Edit: Felskrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Låter ju helt omöjligt? Måste ju vara mer än en USB-kontakt?
USB är väl speccad till 2.5W per port (5V, 0,5A)..

Den drar 9 W enligt Philips.

http://download.p4c.philips.com/files/2/221s3ucb_93/221s3ucb_...

Fo3

Edit: För sen...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Känns som ett väldigt bra argument att hoppa över vga/dvi/etc anslutningar till servermoderkort eller liknande. Vet dock inte hur mycket pengar man kan spara men å andra sidan borde man ju kunna ge plats för något annat skoj?
Tänk om raspberry gjorde en version utan hdmi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbleq:

Känns som ett väldigt bra argument att hoppa över vga/dvi/etc anslutningar till servermoderkort eller liknande. Vet dock inte hur mycket pengar man kan spara men å andra sidan borde man ju kunna ge plats för något annat skoj?
Tänk om raspberry gjorde en version utan hdmi

Den fungerar bara som extraskärm till en dator med en ordinarie skärm (som t.ex. en laptop) och bara med Windows...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ixos:

Helt korret. Det är mycket bra tänkt att implementera sin lösning på den teknik som de flesta har tillgänglig.

När man väl slått igenom till den breda massan kan man fundera på att rikta sig med nichade modeller till mer krävande entusiaster.

Fast varför kallar du USB 2.0 för "förra årtusendets teknik"?

USB 2.0 introducerades i April 2000 och slog inte igenom på bred front förens runt 2004.

Du menar att det inte hade funkat för dem med endast USB 2 om dem hade kört på USB 3 istället? Hej, Bakåt-kompatibilitet.

Om USB introducerades 2000 så lär det ha varit under utveckling långt innan 2000, därmed förra årtusendets teknik. Dock var det inte direkt så jag menade, mer att det är väldigt gammal teknik bara.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Och varför används inte USB 3.0 i stället?

Skrivet av anon99339:

Philips, why U no use USB 3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Toxid_Fox:

Frågan är varför den inte är usb 3.0?

Varför skulle de? Om det nu funkar med 2.0 är det ju bättre då det ger högre kompabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Du menar att det inte hade funkat för dem med endast USB 2 om dem hade kört på USB 3 istället? Hej, Bakåt-kompatibilitet.

Om USB introducerades 2000 så lär det ha varit under utveckling långt innan 2000, därmed förra årtusendets teknik. Dock var det inte direkt så jag menade, mer att det är väldigt gammal teknik bara.

Men usb3 är väl inte bakåtkompatibel åt båda hållen. En usb2 device fungerar i usb3 men det är inte självklart att det fungerar tvärtom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Heinel:

Men usb3 är väl inte bakåtkompatibel åt båda hållen. En usb2 device fungerar i usb3 men det är inte självklart att det fungerar tvärtom?

Skickades från m.sweclockers.com

Min USB 3 hårddisk funkar då både i USB 2 och USB 3 portar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Du menar att det inte hade funkat för dem med endast USB 2 om dem hade kört på USB 3 istället? Hej, Bakåt-kompatibilitet.

Om USB introducerades 2000 så lär det ha varit under utveckling långt innan 2000, därmed förra årtusendets teknik. Dock var det inte direkt så jag menade, mer att det är väldigt gammal teknik bara.

Skrivet av Heinel:

Men usb3 är väl inte bakåtkompatibel åt båda hållen. En usb2 device fungerar i usb3 men det är inte självklart att det fungerar tvärtom?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, alla USB är kompatibla åt alla håll, men det är den långsammaste länken som sätter begränsningen för hastighet så klart.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Input lag behöver nödvändigtvis inte vara särskilt hög.
USB-hårddiskar har inte så mycket högre responstid än SATA, så gränssnittet är det inget fel på.
Komprimeringen måste ändå köras i 60fps, så CPUn får bara arbeta 16ms på varje frame. Säg 5ms för en high-end CPU. Självklart är det inte h.264-kvalite, men det finns snabba (dock inte lika effektiva) algoritmer som fungerar även med svaga CPUer.

Bilden kommer att se helt OK ut när saker står stilla, och i vissa användningsområden så fungerar detta utmärkt. Liksom, kolla på din skärm när du har t.ex en webbsida (utan flash) eller Excel uppe. Stora fina enfärgade ytor komprimeras hur lätt som helst.
HTPC och spel är det bara att glömma, men det gör inte denna till en värdelös produkt.

Lilliputt-skärmen skryter också om "anslut via USB", och nämner "2 USB-anslutningar" först i det finstilta. Det är mycket möjligt att man får med en USB-splitter som måste användas i de fall då datorns USB-portar inte kan leverera extra mycket ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Lilliputt-skärmen skryter också om "anslut via USB", och nämner "2 USB-anslutningar" först i det finstilta. Det är mycket möjligt att man får med en USB-splitter som måste användas i de fall då datorns USB-portar inte kan leverera extra mycket ström.

Det är helt rätt att man får med en USB-sladd med två kontakter som "behövs i vissa fall" enligt Philips. Men det ger ändå inte i närheten av de 9W som skärmen enligt Philips förbrukar...

Permalänk
Medlem

Tycker sweclockers kan testa denna så vi får se vad den går för

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

Intressant produkt på många sätt, tycker jag. Snart kan man köra både dator och skärm i sommarstugan med bara några solpaneler på taket eller motsvarande.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Den lär vara smidig att ha med sig om man är IT-Tekniker

En 21" är väl aldrig smidig att bära runt på.