Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Framtida uppgradering.

Tjenare! Jag sitter just nu med en Amd Phenom 2 X2 550 med en tredje upplåst kärna. Problemet är att datorn knappt presterar när jag bara har två kärnor och den tredje leder till slumpmässiga krascher. Tack vare detta så vill jag uppgradera min processor till något snabbare men funderar på vad för något. Jag uppgraderade i vintras till ett moderkort med AM3+, så bulldozer är möjlig.

Just nu ligger nog alternativet mellan AMD Bulldozer FX-8120 X8 och Intel i5 2500K. Vad jag fattar det som så har ju inte bulldozer någon chans emot 2500K, och det är bara ca 300kr i prisskillnad. Problemet är ju då att jag behöver ett nytt moderkort också, men jag har ju nuvarande processorn och moderkortet samt det gamla moderkortet, och jag funderar på om det inte borde täcka det nya moderkortets pris?

Tycker ni att jag ska:
1: Sälja min processor (Amd Phenom 2 X2 550), Nuvarande moderkort (Gigabyte GA-990FXA-UD3) och mitt Gamla moderkort (M4A785TD-V EVO) Och köpa Intel i5 2500K med passande moderkort?

2: Sälja min processor och mitt gamla moderkort samt köpa AMD Bulldozer FX-8120 X8?

3: Något annat?

En till fråga, vad värderar ni dessa delar till?

Tacksam för svar och med vänliga hälsningar! /Railon

Permalänk
Medlem

Behåll moderkortet och köp en begagnad/ny X4 965 / x6 CPU eller liknande! köp inte bulldozer..

Men har du pengar till det så kör på en 2500k o nytt moderkort

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

En begagnad phenom II 1090T är nog det mest prisvärda för dig.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Okej, är det inte värt att uppgradera till Intel då? Jag har pengarna till det och 2500K eller dylikt kommer väl att vara bättre i längden, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Railon:

Okej, är det inte värt att uppgradera till Intel då? Jag har pengarna till det och 2500K eller dylikt kommer väl att vara bättre i längden, eller har jag fel?

Jag är nöjd med min-fx 8120 men 2500k är ju bättre så jag tycker att du bör köra på 2500K eftersom att du har pengarna.

Permalänk

om du har kunskap/intresse för att klocka processorn och dessutom en skaplig eftermarknadskylare så samt gillar amd så köp en fx8120 dom är faktist inte så dåliga prestandamässigt vågar jag påstå. inte är bättre ja men sen är det ju en fråga vad man har intresse av, den klarar alla spel som finns idag utan lagg så:)

Permalänk
Avstängd

en 8120 klarar som sagt alla spel i dag och när spelen trådar rejält är den t.o.m helt ok jag sitter själv med en sån och är helnöjd med den lätt klockat till 8150 och på undervolt ligger ligger min på ca 35c ungefär när man kör bf3 ca 35-40% cpu användning
den klarar alla spel i dag och framtida spel som blir mer multritrådade kommer den gilla så har du ett sånt moderkort tycker inte jag det är mycket att tveka på
jag tycker inte det spelar nån roll om du tar 2500k/2600k - 8120/8150 när det gäller spel för alla dom kommer vara gammla innan cpu´n blir flaskhalsen 8150 tycker jag är för dyr men 8120 är jävligt prisvärd cpu
den klockar bra och kommer bli bättre med tiden sitter man i windows spelar och grejar så märker du inte nån skillnad på dom 4 det är om du kör tunga saker som är singel trådade som amd´n är såsigare
vist amd är inte dom bästa men dom är inte så dåliga som folk säger heller
det var samma grinande mellan phenom 9500 och q6600 på den tiden och på 9500an kan du köra alla spel på i dag och den är i från 2007-2008 OMG

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har du redan ett AM3+ moderkort, varför inte då? FX-8120 är en bra CPU för priset. Glöm inte en bra kylare dock!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ju att använda min dator i princip mest och endast till spel, men eftersom att bulldozern börjar få ökat stöd så är det nog mest värt att köpa den. Det enda som oroar mig är strömförbrukningen på bulldozern vid överklockning. Tänkte faktiskt köpa bättre kylare och kanske tillochmed vattenkylning för att få upp processorn i högre hastighet. Med prisskillnaden mellan processorerna är det ju väldigt lockande att köpa FX-8120 med typ Antec Kühler H2O 620. Men i hur höga hastigheter kan man få upp den i utan att det spårar ur?

Permalänk
Avstängd

jag kör med coolermaster 212 i 4500 mhz ligger jag på 45c i occt ungefär det är ganska lungt upp till ca 4700-4800 men ska man över där så är det varmt och mycket volt men i 4500 så är dom inte så ström hungriga men vid 5000 vill dom ha ett eget kärnkraftverk
givarna är lite små muppade men dom är väldigt snäll på värmen faktiskt

men stock speeden klarar att maxa graffet så man vinner inte så mycket på att klocka för spel så jag kör min som en 8150 på undervolt
enda gången du egentligen vinner på det är om du ska leka lite i 3dmark eller nått sånt men annars är det ingen större fps skillnad när du kör spel jag gillar att kör mina fläktar i 600 rpm och tystnad väger mer än ett par förlorade fps jag aldrig kommer märka i.a.f
men kylmässigt klarar du LÄTT 4500 mhz på stockkylaren om det är så men är samma där 5000 börjar det bli brödrost

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Såvida du inte kan hitta en billig Amd cpu för runt 5-700kr så hade jag valt att uppgradera till en I5 alla dagar i veckan. Absolut ingen mening att köpa en FX-8120 som kostar nästan lika mycket som en 2500K, lägg till ett moderkort för 1000 kr till så har du något som är väldigt mycket bättre.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Avstängd

ja i gammla spel är en i5 bättre men vad spelar det för roll om du ligger i 120fps eller 200fps i nått gammalt dx9 spel eller 10 vad man kommer spela är nya spel och där har du så bra fps gpu´n orkar med att prestera
så dom 1000kr för mobbo + nån hundring på cpu gör sig mycket bättre i andra upgraderingar än skillnaden mellan en 2500k och en bulldozer när gpu och diskar är flaskhalsar grymt mycket oftare än cpu´n
spelar man spel surfar kollar på film så kommer man inte märka nån skillnad på dom och får en BD tråda fullt ut är dom it.o.m riktigt snabb som i bf3 där ligger jag på 35-40% cpu load i 8150 fart = den käkar det till frukost
och allt går mer och mer mot multitrådade saker så jag tror helt klart att en 8120 är ett bra köp och har man redan ett moderkort så tycker jag att det inte är nått att tveka på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Railon:

Jag kommer ju att använda min dator i princip mest och endast till spel, men eftersom att bulldozern börjar få ökat stöd så är det nog mest värt att köpa den. Det enda som oroar mig är strömförbrukningen på bulldozern vid överklockning. Tänkte faktiskt köpa bättre kylare och kanske tillochmed vattenkylning för att få upp processorn i högre hastighet. Med prisskillnaden mellan processorerna är det ju väldigt lockande att köpa FX-8120 med typ Antec Kühler H2O 620. Men i hur höga hastigheter kan man få upp den i utan att det spårar ur?

Eftersom du redan har ett 990-moderkort så skulle jag nog definitivt ta en 8120.

För helt nya grejer skulle jag rekommendera 2500k, men eftersom man oftast antingen sitter och kollar film/slösurfar då CPUn inte alls behöver jobba mycket, eller spelar större spel där det mest är grafikkortet som avgör farten så funkar de nog ungefär lika bra större delen av tiden.

Man brukar väl kunna dra upp FX i 4,5GHz någonstans vad jag sett, utan att höja spänningen så mycket att den höga strömförbrukningen kommer. De som har egna får väl kommentera

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX