Bästa VPN eller anonymitetstjänst (främst för torrent)

Permalänk

Jag skulle inte välja någon VPN leverantör som är baserad utanför Sverige. Dels så har vi flera riktigt bra leverantörer i Sverige och man vet inte hur det blir med tolkningar av lagar i andra länder. Det finns många utländska aktörer som har skrivet i det finstilta att de för loggar eller har rätt att göra det.

Permalänk
Medlem

Har kört Pirvate Internet Access i ca ett halvår och det har funkat bra, men den senaste tiden har jag haft extrema slow downs. utan VPN ca 22 mbit med VPN ca 0,5mbit.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag väldigt lite om det här. Men är inte hma bra? Hidemyass.com

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Nu vet jag väldigt lite om det här. Men är inte hma bra? Hidemyass.com

Skickades från m.sweclockers.com

HideMyAss har samarbetat med amerikansk polis och tagit fram information om kunder och lämnat ut.
Nufinns det ju olika anledningar till varför man väljer att använda en VPN tjänst. Är ditt mål att vara anonym är hma inget att rekommendera, om du däremot vill ha amerikansk IP för att se netflix eller dylikt så är det inget problem.

Kan rekommendera ovpn.se. Riktigt bra svensk aktör där du även kan få ett USA IP på en server placerad i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

HideMyAss har samarbetat med amerikansk polis och tagit fram information om kunder och lämnat ut.
Nufinns det ju olika anledningar till varför man väljer att använda en VPN tjänst. Är ditt mål att vara anonym är hma inget att rekommendera, om du däremot vill ha amerikansk IP för att se netflix eller dylikt så är det inget problem.

Kan rekommendera ovpn.se. Riktigt bra svensk aktör där du även kan få ett USA IP på en server placerad i Sverige.

Tack för svaret. Är själv inte så intresserad av någon vpn. undrade mest bara om hma var något att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Jag har kört strongvpn ett tag, aldrig varit problem & maxar min 100/100 lina. Dock använder jag det mest för att kolla amerikanska series

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Nu vet jag väldigt lite om det här. Men är inte hma bra? Hidemyass.com

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nzt:

Tack för svaret. Är själv inte så intresserad av någon vpn. undrade mest bara om hma var något att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan även tillägga att de har usel hastighet. De har typ 10-15 svenska servrar var någon av dem kanske har bra hastighet när du behöver använda det. Använde mig av hma i 2 år men har nu inte skaffat det på nytt.
De har otroligt många servrar i olika länder, men det är de enda det är bra för. Skulle inte heller rekommendera att använda det till tex netflix då du vill ha en bra nedladdningshastighet och hastigheterna via USA's servrar är ännu sämre.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Kan även tillägga att de har usel hastighet. De har typ 10-15 svenska servrar var någon av dem kanske har bra hastighet när du behöver använda det. Använde mig av hma i 2 år men har nu inte skaffat det på nytt.
De har otroligt många servrar i olika länder, men det är de enda det är bra för. Skulle inte heller rekommendera att använda det till tex netflix då du vill ha en bra nedladdningshastighet och hastigheterna via USA's servrar är ännu sämre.

Okej. Tack för svaret. Bra och veta om jag skaffar vpn nån gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av OVPN_se:

Hej!
David från OVPN.se här.

När du kör uTorrent/Bittorrent/andra program så behöver du öppna en port i vår kontrollpanel för att få en bättre hastighet. Vi har skrivit en kort guide om det.

Följ gärna guiden så ska du se att du får en betydligt bättre hastighet när du ladda ner torrents. Tveka inte att höra av dig om du har fler funderingar eller behöver någon hjälp.

Okej, tack så mycket för den informationen! Du brinner verkligen för tjänsten, det märks

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

jag använder mig av AzireVPN, haft dom i ca 2 år nu och är riktigt nöjd.
Funkar finfint med torrents och jag har telia fiber 100/100.. fast jag använder vpn så tappar jag inte alls mycket när jag kör med azire, så är nöjd! bra pris har dom också..... dom får tummen upp!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja skaffa mig VPN främst för att titta på VOD-franska filmer i synnerhet filmer från:
http://www.arte.tv/fr
http://www.allocine.fr/
Fungerar ovpn för detta ändamål?

Permalänk
Skrivet av calinou:

Jag skulle vilja skaffa mig VPN främst för att titta på VOD-franska filmer i synnerhet filmer från:
http://www.arte.tv/fr
http://www.allocine.fr/
Fungerar ovpn för detta ändamål?

OVPN erbjuder Svenska samt Amerikanska IP-Adresser. Jag gissar på att du behöver en Fransk IP adress för att kunna se det då det är Franska sidor.
Har noll koll på Franska så svårt att se vad det står men får du upp något meddelande om IP adress idag när du försöker kolla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

OVPN erbjuder Svenska samt Amerikanska IP-Adresser. Jag gissar på att du behöver en Fransk IP adress för att kunna se det då det är Franska sidor.
Har noll koll på Franska så svårt att se vad det står men får du upp något meddelande om IP adress idag när du försöker kolla?

Tack för svaret. Nej, jag får inte något meddelande om IP. Det blockeras när jag klickar på "hyr" och får meddelande om vilka länder som har tillgång till filmerna pga rättigheter och det är bara Frankrike och några fransktalande länder som har tillgång.
Hur skaffar man sig en fransk IP-adress? / alternativ att det finns andra seriösa som erbjuder VPN-tjänster i Europa?

Permalänk
Medlem

Kör med PrivateInternetAccess, de har vpn samt om man vill så kan man köra proxy för endast torrent.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Jag skulle vilja skaffa mig VPN främst för att titta på VOD-franska filmer i synnerhet filmer från:
http://www.arte.tv/fr
http://www.allocine.fr/
Fungerar ovpn för detta ändamål?

Kanske kan ZenMate fungera för dig? Det är en plugin för Chrome (alltså är man bara anonym över webbprotokollen) som jag använder främst för att se Netflix från olika länder. Tyvärr är inte Frankrike med som alternativ, men Schweiz kanske fungerar? Hur som helst är det gratis
https://zenmate.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Jag skulle vilja skaffa mig VPN främst för att titta på VOD-franska filmer i synnerhet filmer från:
http://www.arte.tv/fr
http://www.allocine.fr/
Fungerar ovpn för detta ändamål?

AirVPN.org har franska servrar. Tror ej OVPN har det tyvärr.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Kör med PrivateInternetAccess, de har vpn samt om man vill så kan man köra proxy för endast torrent.

Tack för tipset! PrivateInternetAccess verkar passar utmärkt för mina behov. Jag ska inte ladda ned olagligt så detta med torrent är inte aktuellt.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag valde att köpa ett enmånadsabonnemang (69 kr) hos OVPN.se, och jag är hitintills nöjd. De första dagarna hade jag visserligen inte särskilt höga hastigheter vid torrentnedladdning (4-5 MB/s trots öppnad port), men nu går det i princip lika fort som utan VPN (10-12 MB/s). Vet ej vad det berodde på. Om det fortsätter att fungera så här bra kommer jag nog att köpa 12 månaders abonnemanget för 49 kr/mån.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Tänkte bara säga att jag valde att köpa ett enmånadsabonnemang (69 kr) hos OVPN.se, och jag är hitintills nöjd. De första dagarna hade jag visserligen inte särskilt höga hastigheter vid torrentnedladdning (4-5 MB/s trots öppnad port), men nu går det i princip lika fort som utan VPN (10-12 MB/s). Vet ej vad det berodde på. Om det fortsätter att fungera så här bra kommer jag nog att köpa 12 månaders abonnemanget för 49 kr/mån.

Kul att höra! Vi arbetar ständigt på att leverera höga hastigheter. I mars expanderar vi får infrastruktur i Malmö och placerar fyra servrar där.

Skrivet av philipborg:

AirVPN.org har franska servrar. Tror ej OVPN har det tyvärr.

Det stämmer bra. Vi har endast servrar i Stockholm och Malmö.
Vi har däremot allokerat amerikanska IP-adresser till en av våra servrar i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till med svenska VPN:er idag?

Visa signatur

Speldator: i5-6600K | 16GB RAM | Nvidia GTX 1070 | Fractal Design Define R5 | 512GB SSD + 256GB SSD
Laptop: Huawei Matebook X Pro | i7-10510U | 16GB RAM | 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambal:

Hur ligger det till med svenska VPN:er idag?

Hej!

Får återkoppla till tidigare inlägg, använder mig 24/7 av azirevpn som är en svensk VPN, funkar riktigt bra... Helt klart prisvärt!

Permalänk
Medlem

Undrar bara om någon här använder en VPN operatör som de även kan spela hos?
Använder själv OVPN, har inget att klaga på hastigheten, men har mycket packet loss och hög ping när man spelar.

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Är själv i VPN-banorna. Kanske någon kunnig person kan skriva en lista på Svenska VPN-tjänster och deras pros/cons?

Samt en fråga. Hur viktig är kvalitén på routern, vad bör man tänka på om man vill ha t.ex. OpenVPN i routern istället för i mjukvara på alla enheter? T.ex. "Kom ihåg att köpa en router som har ... och stödjer ... "

Tack på förhand!

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Undrar bara om någon här använder en VPN operatör som de även kan spela hos?
Använder själv OVPN, har inget att klaga på hastigheten, men har mycket packet loss och hög ping när man spelar.

Tjena, vad får du ut i hastighet med ovpn genom torrents?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Anonine verkar vara populärt, men har två frågor:

1. Jag förstår att hastighet kan påverkas lite, men hur påverkas ping? Framförallt i spel där jag kräver 5-10 i ping helst.

2. Kan man stänga av det när som helst och sätta på det närsomhelst? Exempelvis när jag spelar stänga av det och sen sätta på det när man surfar eller vad man nu vill göra..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Jag använder själv privateinternetaccess (PIA) och svågern lånar mitt konto för att komma åt vissa spelservrar. Han brukar ha en ping på mellan 10-14 ms och säger att det fungerar OK.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Private Internet Access i ett halvår eller nåt och tycker det har fungerat bra så gott som hela tiden. Det finns servrar över hela världen att välja mellan och jag kommer oftast upp i nära 100/100.

Jag testade BlackVPN lite snabbt, de ska enligt egen utsago ha uppgraderat en del av sina gateways till 1000/1000, men jag fick mycket sämre prestanda hos dem än hos PIA. Det kan ju ha varit nåt tillfälligt problem dock. Annars gillar jag att BlackVPN skänker pengar till EFF för varje abonnemang, det visar ju på att de tar privatliv på allvar i alla fall.

Jag har hört mycket bra om oVPN och Azire också, en anledning till att jag valde bort dem är att de inte har stöd för L2TP/IPsec (eller åtminstone inte hade det när jag tittade) vilket jag vill ha för att kunna köra en permanent tunnel från min brandvägg med hårdvaruacceleration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Tjena, vad får du ut i hastighet med ovpn genom torrents?

Nu räknar jag i Megabyte/s.

Utan vpn: 2,6MB/s.
Med vpn: 2,3MB/s.

Lite skillnad, men det är nog inom margin off error.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Anonine verkar vara populärt, men har två frågor:

1. Jag förstår att hastighet kan påverkas lite, men hur påverkas ping? Framförallt i spel där jag kräver 5-10 i ping helst.

2. Kan man stänga av det när som helst och sätta på det närsomhelst? Exempelvis när jag spelar stänga av det och sen sätta på det när man surfar eller vad man nu vill göra..

2. Ja, det kan du. Antingen om du använder en lokalt klient eller har OpenVPN stöd i routern.

Funderar själv på att byta till OVPN då jag behöver en stabil VPN som fungerar i alla OS och i min router utan strul. Är dock inte intresserad av att torrenta piratkopior.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu räknar jag i Megabyte/s.

Utan vpn: 2,6MB/s.
Med vpn: 2,3MB/s.

Lite skillnad, men det är nog inom margin off error.

Låter bra!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5