Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

iTTL blixt

Jag har hittils kört iTTL istället för manuell men stör mig på att man inte verkar kunna se i exif data exakt vilken blixt effekt som användes? Borde det inte vara given information att gå in in exif?

Eller har jag missat nåt?

Automatik där man inte ens i efterhand kan se vilken inställning som använder känns rätt så störande?

Jag har räknat på ledtal och avstånd och pss gissat mig fram till vad det "borde vara" men kan man verkligen inte se det i efterhan på annat sätt än att räkna själv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Nu är jag nog kanske ute på tunn is, men jag tror inte att det finns något standardiserat fält för "blixteffekt" i EXIF. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hur som helst så finns det i regel en massa info i "Makernote"-fältet, men det är inte på något sätt standardiserat vad som finns där och hur denna data är formaterad. I Nikons fall tror jag tex att där finns info om vilket avstånd som kameran fokuserat på. På en del tidigare kameror valde Nikon att lägga även ISO-talet i detta fält, vilket gjorde att man behövde Nikons, eller annan specialskriven mjukvara, för att få ut ISO-talet i efterhand. Det skulle, rent teoretiskt, kunna finnas info om blixtexponeringen i detta fält. Jag har eg ingen aning, men det kan ju vara ett ställe att börja leta på iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Ja jag kan leta lite till. Det finns ju en del information där det är oklart hur det är kodat. Jag kunde inte se någon blixteffekt i klartext iallafall. Undras om Nikon support svara på sådant?

Det som jag inte i klartext har blivit klok på då det inte står explicit är exakt hur TTL vägningen viktar ljuset. Tex om ja kör spotmätning för exponeringen, kan jag då lita på att SAMMA spot används för blixtjusteringen? Det borde ju vara så men jag är osäker. Skulle vilja ha det bekräftat. Någon som vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Enligt specen på D5100: "TTL exposure metering using 420-pixel RGB sensor"

Det låter ju fint, men det som är frågan är exakt hur dessa 420 pixlar är distribuerade och om hur de viktas vid olika exponeringsmetoder? Matrismätning vs spotmätning eller om TTL mätningsmetoden är fix, oberoende av exponeringsmätningen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Det står också att "balanced flash" endast stöds när man kör cetrum eller matris mätning av exponeringen, det verkar ju logiskt.

Då borde spotmätningen innebär att blixteffekten avgörs enbart att exponeringen i mitten? Men stora frågan är - vid vilken ISO? Det är ju två parametrar att balansera här, vid A-läge som jag ofta kör är det dels automatisk exponeringskontroll och med blixt även automatisk blixteffekt via iTTL. Det är två okända och bara en ekvation. Hur prioriteras detta vid tex spotmätning? Jag har inte riktigt full koll på detta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Det är för sådanahär frågor som man köper Thom Hogans "complete guide to..."-böcker, eftersom han tar upp även sådana saker. (Sen vågar jag inte svära på om detta står i just D5100-boken, men det står åtminstone i den för D70 (som jag ju läst).

Hur som helst så funkar mycket riktigt blixtmätningen olika beroende på vald ljusmätning. Därtill så brukar inte ljutmätningenfunka lika i alla olika kameror och därför kan man tro att även blixtmätningen är olika beroende på kameramodell.
Det 420 pixlarna är troligen ganska jämnt spridda över bildytan, men eftersom 420 inte är lika många som de 1005 och 2000-nånting de har i de mer avancerade husen så är det möjligt att man valt att ha dem tätare närmare mitten på bilden.
Spotmätningen mäter inte heller alltid i mitten, utan den mäter vid vald fokuspunkt, precis som vald fokuspunkt viktas tyngre vid matrixmätning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av dumbo:

Det är för sådanahär frågor som man köper Thom Hogans "complete guide to..."-böcker, eftersom han tar upp även sådana saker. (Sen vågar jag inte svära på om detta står i just D5100-boken, men det står åtminstone i den för D70 (som jag ju läst).

Hur som helst så funkar mycket riktigt blixtmätningen olika beroende på vald ljusmätning. Därtill så brukar inte ljutmätningenfunka lika i alla olika kameror och därför kan man tro att även blixtmätningen är olika beroende på kameramodell.
Det 420 pixlarna är troligen ganska jämnt spridda över bildytan, men eftersom 420 inte är lika många som de 1005 och 2000-nånting de har i de mer avancerade husen så är det möjligt att man valt att ha dem tätare närmare mitten på bilden.
Spotmätningen mäter inte heller alltid i mitten, utan den mäter vid vald fokuspunkt, precis som vald fokuspunkt viktas tyngre vid matrixmätning.

Hmmm det står en del om detta i den d5100 boken jag har också, tyvärr står det inte i klartext. Frågan är om din bok är bättre?

Den vanliga exponeringen har jag bra koll på hur det fungerar o olika lägen, det som är oklart är hur den samverkar med iTTL. Det står i min bok, men som sagt, den exakt "algoritmen" som kameraautomatiken använder framgår ej, så det tycks finns ett visst mått av överraskning kvar.

Enligt boken så vid spotmätning så tas (sidan 343 i min bok) ingen hänsyn till bakgrunden. kan dock konstatera att detta uppenbarligen inte stämmer. Det som är oklart är hur den balanserar blixt effekt och exponering.

Jag menar, antingen börjar den vi ISO100 och ser om max blixteffekt räcker, och sedan ökar. Detta vorde logisk om ISO100 och autoISO är valt, vilket jag har. Men jag kan konstatera att det inte fungerar så, för jag har testat.

Då är frågan, vad är utgångsISO för beräning av blixteffekt, och hur bestämmer kameran balansen mellan blixteffekt och ISO vid spotmätning. Det är egentligen den konkreta frågan.

Det verkar som om ljuset INNAN blixten går av viktas med, trots att blixten utan tvekan i de fall jag testat räcker till full exponering vid ISO100, likförbannat så väljer kameran högre ISO, men exakt hur är oklart det är så extremt ljust att slutarprioriteten knappast kan begränsa heller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Hmmm har testat lite till och jag börjar TRO att det fungerar ungeför såhär öven om det ej är dokumenterat någonstan - gäller endast spot mätning:

1. Kameran verkar börjar på ISO400
2. Beräknar vilket blixteffekt som behövs, om optimal exponering kan uppnås mellan 1/32 och full effekt, används ISO400.
Om underexponering vid full effekt ökas ISO inställing
Om överexponering vid minsta effekt (1/32) så minskas ISO under 400, ned till ISO100 om så krävs.

Mina initial tester verkar tyda på det, det blir ofta ISO400 utan vettig förklaring, trots att min ISO prio är 100, och auto ISO ON, max ISO6400 och min slutare 1/125

Mer logiskt vore att kamera försökta utnyttja blixten för att hålla renaste ISO? förvisso spar det ju lite blixtbatteri men ändå. Eller så kanske det är en "standard inställning" eftresom ISO400 förvisso kanske är en "bra gissning" typ inomhus med blixt, den kan så vara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Det innebär att min ISO400 från foto med studiolampan häromdagen INTE beror primärt på dåligt ljus utan pga att kamernas konstiga logik.

Kör jag kameran i manuell mode, och tar bort auto ISO så går det ju utmärkt att få ned till iso100, så bevisligen beror det på kameralogiken

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Det blir ofta snyggare rent estetiskt att få med lite ambient ljus utöver blixtljuset, så kanske är det därför den vill använda högre ISO. Eller, mer logiskt kanske, för att spara på batterierna i blixten. ISO 400 ger ju bara en marginell kvalitetsförlust mot t.ex iso 100, iallafall vid korta tider.

Ta inte mina ord som lag, har aldrig använt autoISO. Det är oftast bökigt att byta mellan manuell och auto, och då har jag hellre full kontroll över exponeringen - även om det innebär att jag ibland springer runt i fullt dagsljus med >ISO1600 och undrar varför slutartiden blinkar på kortaste tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

iTTL försöker, svjv, exponera "hela bilden" med hjälp av blixten, medan iTTL-BL tar mer hänsyn till befintligt ljus och försöker hitta en balans däremellan. Man får, normalt sett, ett trevligare, men åxå lite mer oberäkneligt, resultat, med iTTL-BL, varför man, om man vill ha mer kontroll på vad som händer, bör använda spotmätning, eftersom kameran då väljer iTTL, iaf om man använder den inbyggda blixten och SB400. På de mer avancerade blixtarna kan man välja vilket oavsett ljusmätningsmetod. Detta om jag kommer ihåg rätt.

Alla exponeringar med blixt är ju dock eg två exponeringar. En "vanlig" exponering och en blixtexponering. Om man låter kameran göra allt blir det en ganska komplex grej, som jag inte riktigt satt mig in i. Oftast blir det lite mer förutsägbara resultat om man själv gör en del av jobbet.

Ang. autoISO så brukar jag sällan använda det och framför allt inte vid blixtfoto. Då brukar jag istället använda ISO800, vilket jag tycker ger en bra balans mellan brus och att man får med ganska mycket av det befintliga ljuset, vilket ger ett trevligt resultat. Beroende på situation kör jag (oftast) med 1/15-1/30, ISO800 och bländaren mellan 2.8 och 5.6. Resten av exponeringen lämnar jag till kameran och blixten. Då får man, i regel, med ganska mycket av det befintliga ljuset, men blixten fyller ut med ljus så att det blir tillräckligt samt fryser motivet.
Ibland kör jag slowsynk och testar mig fram (blixtfoto sitter inte i ryggmärgen för mig) till en bländare som funkar okej med den ljussituation som råder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av dagbro:

Det blir ofta snyggare rent estetiskt att få med lite ambient ljus utöver blixtljuset

Håller helt med! det jag är ute efter är bara att förstår kamerans auto-logik, annars blir det överkompenserat, kameran kompenserar själv på ett sätt som är smått slumpmässigt och fotograden kompenserar med exponerings och blixtkompensering.

Visst kan man köra HELmanuellt, men faktum är att TTL auto fungerar bra i de flesta fall, därför är halv-auto lägena A och S tillsammans med iTTL med kompensering i de fall det behövs det jag gillar bäst. Det tar utan tvekan för lång tid att ställa in kameran helt manuellt mellan varje bild. då skulle man garanterat missa fler bilder. I studio är det ju annat eftersom det är mer statiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Intressant, jag gillar auto ISO stenhårt. Mitt resonemang är att inte dämpa signalen och sedan förstärka i onödan. Så istället för att välja ISO vilket egentligen bara är elektrisk förstärkning, se till att man man får bra exponering med med så lågt brus som möjligt signal/brus förhållande vid varje bild, snarare än varje fotosession. Så jag kör auto ISO förutom i speciella fall där jag kör helmanuellt. Så varje bild kan ha olika ISO, beroende på om jag zoomar in i en ej upplyst buske eller upp i klar himmel.

Det med att "välja ISO" som man ofta ser känns lite som en gammal vana från analogtiden där man bokstavligen fick välja vilken filmrulle som skulle i. Finns det någon annan poägen egentligen att låsa ISO inställningen med en digital sensor?

Jag kör nu oftast autoISO + A-läge, ibland om jag vill ha kolla på slutaren oftast S-läge. Manuell om det krävs, men ju fler inställningar som ska göras inför varje bild desto större nackdel.

ISO100 med blixt fungerar bra om man tar upplättnadsblixt utomhus på sommaren, inomhus blir ju annorlunda såklart...

Allt fungerar perfekt föruom att interaktionen mellan autoISO och iTTL är lite lömsk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av dumbo:

iTTL försöker, svjv, exponera "hela bilden" med hjälp av blixten, medan iTTL-BL tar mer hänsyn till befintligt ljus och försöker hitta en balans däremellan. Man får, normalt sett, ett trevligare, men åxå lite mer oberäkneligt, resultat, med iTTL-BL, varför man, om man vill ha mer kontroll på vad som händer, bör använda spotmätning, eftersom kameran då väljer iTTL, iaf om man använder den inbyggda blixten och SB400. På de mer avancerade blixtarna kan man välja vilket oavsett ljusmätningsmetod. Detta om jag kommer ihåg rätt.

Alla exponeringar med blixt är ju dock eg två exponeringar. En "vanlig" exponering och en blixtexponering. Om man låter kameran göra allt blir det en ganska komplex grej, som jag inte riktigt satt mig in i. Oftast blir det lite mer förutsägbara resultat om man själv gör en del av jobbet.

Jag kör spotmätning till 99.99% av alla bilder. Jag blev tokig på matrismätningen redan efter första veckan jag hade kamerna. Har istället tränat mig rätt bra på att se var man ska mäta. Har alltid kört spotmätning när jag fotat tidigare med kompaktkameror, det är ett enkelt sätt också att styra exponeringen utan att tryck på massa knappar. Vill man justera exponeringen är det bara att låta punkten glid in en aningens på den mörkare delen av kontrastområdet. Sen kombinerar jag det med exponeringsgaffling när jag är osäker och bara har en chans. Det är det jag använder den enda snabbknappen till på min kamera, växla mellan AE gaffling och serietagningsläge.

Men även vid spotmätning, så verkar kameran ta hänsyn till bakgrundsljuset - om än endast i spotområdet. Jag stör mig på att den hoppar till ISO400 när jag klart och tydligt angett ISO prioriteten i inställnigarna. Jaja... iofs spelar det ingen roll, bara man VET att det är så, så får man kompensera efter det. Det var först nu ikväll som jag började se mönstret.

Ska testa mer framöver och se om min teori stämmer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Aristotele:

Intressant, jag gillar auto ISO stenhårt. Mitt resonemang är att inte dämpa signalen och sedan förstärka i onödan. Så istället för att välja ISO vilket egentligen bara är elektrisk förstärkning, se till att man man får bra exponering med med så lågt brus som möjligt signal/brus förhållande vid varje bild, snarare än varje fotosession. Så jag kör auto ISO förutom i speciella fall där jag kör helmanuellt. Så varje bild kan ha olika ISO, beroende på om jag zoomar in i en ej upplyst buske eller upp i klar himmel.

Det med att "välja ISO" som man ofta ser känns lite som en gammal vana från analogtiden där man bokstavligen fick välja vilken filmrulle som skulle i. Finns det någon annan poägen egentligen att låsa ISO inställningen med en digital sensor?

Jag kör nu oftast autoISO + A-läge, ibland om jag vill ha kolla på slutaren oftast S-läge. Manuell om det krävs, men ju fler inställningar som ska göras inför varje bild desto större nackdel.

ISO100 med blixt fungerar bra om man tar upplättnadsblixt utomhus på sommaren, inomhus blir ju annorlunda såklart...

Allt fungerar perfekt föruom att interaktionen mellan autoISO och iTTL är lite lömsk.

Om man vill köra med en specifik kombination av slutartid och bländare finns det såklart användning för autoISO om man vill att kameran ska sköta expoeringen automatiskt. Likaså kan det vara användbart ibland om ljuset skiftar väldigt mycket och väldigt fort (om det snabbt går från handhållbart till icke handhållbart coh vice versa alltså).

Den stora nackdelen (om Nikon inte implementerat det i nyare hus) är att autoISO inte tar någon hänsyn till vilken brännvidd man ställt objektivet på. Alltså kommer den antingen inte att höja ISO-talet tillräckligt på långa brännvidder eller så kommer den att höja onödigt mycket på korta brännvidder. Därtill kan kameran omöjligt veta att just här fanns en lyktstolpe att luta sig mot och därför väljer ett lägre ISO-tal. Att gå in och ändra vilken längsta tiden innan kameran höjer ISO-talet ska vara tar längre tid än att justera ISO-talet, som man ju gör genom ett knapptryck och ratta på hjulet.
För min egen högst personliga del så fotar jag ju mycket på stativ och ändrar inte ISO-talet för att undvika skakningsoskärpa, utan möjligen för att vågorna/löven/löksoppa ska bli lagom "utsmetade", tex, och sånt har kameran ingen aning om. Den vet inte hur snabbt vågorna rör sig eller hur mycket det blåser eller...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av dumbo:

Den stora nackdelen (om Nikon inte implementerat det i nyare hus) är att autoISO inte tar någon hänsyn till vilken brännvidd man ställt objektivet på. Alltså kommer den antingen inte att höja ISO-talet tillräckligt på långa brännvidder eller så kommer den att höja onödigt mycket på korta brännvidder.

Du menar för att indirekt ändra slutartider för att undvika kamerskak när man zoomar? Jo det är sant, det är samma "problem" på min D5100. Dock så har jag inte upplevt det som något större problem. I sådana lägen, ställer jag in kameran så att det fungerar ok även på max zoom vid handhållet.

Ibland kör jag iofs också på M-läge fast i kombination med auto iso. Det är också väldigt smidigt. Då justerar man snabbt bländare och slutare med ratten och så bestämmer kameran själv ISO.

Men om slutartiden och kameraskak eller så är kritisk kör jag alltid i S läge, då är det snabbt att tex ändra från 1/30 till 1/125 om man zoomar, även om man ser något som rör sig snabbt man ska fota så växlar jag till S läge. Ofta när jag är ute och går har jag en förinställt snabb slutare på S-läget, och annan autoISO på A-läget, så om något snabbt dyker upp kan jag vara växla till S och köra.

Jag kör 95% handhållet, mest pga bekvämlighet men utan tvekan blir bilderna rent skärpemässigt avsevärt bättre med stativ. Om jag tar med stativet är det för att jag en speciellt bild i sikte. Jag tar aldrig med stativ på "spontanpromenader".

Jag tror alla har och vänjer sig vid lite olika "system" och tekniker. Jag märkte tydligt när jag läste kelby's bok att han eftersom han kör mest matris-auto har en ennan teknik för exponeringsjusteringar än vad man får använda när man kör postmätning. Förutsägar automatik som tex auto ISO gillar jag för det förenklar, men oförutsägbar automatik som matrismätning och annat tycker jag mest komplicerar allting till ingen nytta eftersom man både måste kompensera för faktisk exponering + kompensera för kamerans auto-kompensering som är smått oförutsägbar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Jag återigen börjat grävat i kamerans smått ologiska automatik. Allting är glasklart tills autoISO, och iTTL samverkar, då händer uppenbarligen konstiga saker. Jag har stört mig som tusan på detta.

Nu ser jag att exakt det jag noterade ovan har fler upptäckt verkar det som... hittade denna tråd
http://francoismalan.com/2011/04/auto-iso-on-the-nikon-d7000/

Lösningen är då att köra helt manuelly exponering och manuell ISO, men det bästa vore ju att autoISO prion också gällde blixt, alt ha en separat autoISO prio för blixt. Så extremt störande... förbannade automatik, den är så bra annars men den stollar till det så fort man kör blixt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Eftersom ovan beskrivna automatik aldrig varit 100% dokumenterat vad jag kunnat läsa så jag har ofta kört fix ISO för att komma runt problemet. Jag har fram tills ikväll antagit att kamerans automatik och då samverkan mellan autoISO i samband med blixt etc fungerar så att den alltid utgår ifrån ISO400, och sedan endast år upp i ISO om max blixt ej räcker, och går ned om minsta blixt fortfarande överexponerar.

Jag uppfattade alltid denna utgångspunkt med ISO400 som tämligen godtyckligt och obegripligt.

Men nu upptäckte jag till min förtjustning när jag lekte med kameran & blixten ikväll att det är fungerar så här.

"UtgångsISO" är INTE alltid ISO400 utan det är exakt 4x kamerans grundISO inställning som den är ställd i autoISO setupen.

Det innebär att man faktiskt kan ha glädje av autoISO i lite högre utsträckning genom att ställa grund ISO i setupen på den ISO man helst vill ha med blixten på delat med 4.

Dvs autoISO
ISO 400
max slutare 1/125s
max ISO 6400

Innebär att kameran automatisk hoppar till ISO1600 (400x4) när jag slår på blixten, och såvida det inte är helt på tok i vilket fall kameran själv ändrar upp eller ned, så blir då ISO 1600 på bilden, trots att det står på autoISO!

Detta var en mycket positiv insikt för mig. Lite komiskt att denna automatik ej är definiera i någon sorts state machine eller flödesschema i manualen. Man är alltså tvungen att den hårda vägen liste ut hur det fungerar... efter snart ett år med Nikon har jag nu kommit till denna insikt. Ja ja... Bättre sent än aldrig.

Har inte tänkte på detta troligne pga att man oftast har ISO100 som grund ISO, och jag har ofta undrat vad grundisot har för funktion, när man ändå har autoISO inställd? Men här ser man alltså ett bra exempel på dess innebörd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005

Funkar inte så för mig.

Ställde in:

Auto-ISO on
ISO400
Minimum shutter 1/125s
Max ISO 3200

Blixten står på ISO200 off-camera.
Jag får inget annat än ISO400 på mina blixtbilder inställt på så sätt,
slår jag av blixten hoppar ISO:n omkring givetvis, men inte med blixten på.

Skumt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Hammar:

Funkar inte så för mig.

Ställde in:

Auto-ISO on
ISO400
Minimum shutter 1/125s
Max ISO 3200

Blixten står på ISO200 off-camera.
Jag får inget annat än ISO400 på mina blixtbilder inställt på så sätt,
slår jag av blixten hoppar ISO:n omkring givetvis, men inte med blixten på.

Skumt?

Hmm... det kan inte vara så att det helt enklet är så ljust att kameran inser att 1600 är för högt, och då trappar ned till ISO400? så fungerar min med om det är för ljust.

Men om man tar tex inomhus, där autoISO utan blixt typ går upp till ISO6400 eller dylikt. Då stannar kameran vid ISO1600 om jag ställer bas ISO på 400, det går endast upp om det är så extremt mörkt att blixtens maxeffekt inte orkar exponera rätt. Och motsvarande går den under ISO1600 om det är för ljus för vald bländare etc.

Jag testade inne igår och körde med D7000 och sB700

Auto-ISO on
ISO400
Minimum shutter 1/125s
Max ISO 6400

I praktiken då så "börjar" kameran algoritm på ISO1600, så det blir ALDRIG högre ISO (eftersom blixten med råge räcker till; bouncar i väggen). Men däremot om man tänder taklampan lite så justerar den ned automatisk om så krävs, fix tex massa ISO1200 ISO1400, ISO1100... fungerar faktiskt välidgt bra.

Vet inte om det kan skilja mellan olika kameramodeller, men det borde ju bara nikon standard. Det fungerar så pass bra och där sådana fördelar att jag kommer nog använda denna variant på autoISO oftare än jag gjort tidigare.

Frågan är vilket ISO kamerna väljer om du stänger av blixten? Väljer kameran då ett lågt ISO låter det väl som det kan stämma med vad jag sett, om inte så verkar det som olika kameramodeller isåfall hanterar samspelet mellan autoISO och iTTL etc olika. Det gör ju inte saken bättre iofs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Förresten så beror det såklart säkert också på mätmetod. Jag körde matrismätning i detta fall. Och om det spelar någon roll, nedkompenserade blixt något steg. Matrismätning tycker jag är bäst när man vill bevara ambient ljus. Sen kör jag blixt och exponeringskompensering på det om så kräv (vilket det gör).

blixten körde jag "vanlig TTl-BL" med rear sync. Dvs jag körde INTE slow sync.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Aristotele:

Frågan är vilket ISO kamerna väljer om du stänger av blixten? Väljer kameran då ett lågt ISO låter det väl som det kan stämma med vad jag sett, om inte så verkar det som olika kameramodeller isåfall hanterar samspelet mellan autoISO och iTTL etc olika.

Kan inte testa i mörker särskilt bra nu eftersom solen vräker ner.

Jag testade bara lite i min dataskrubb som är halvmörk & jag gissar då att
kameran stannar på sin bas-ISO eftersom blixten (900) orkar fylla hela rummet.
Återkommer med nya rön när solen har gått ner ikväll för att se om ISO:n smyger
upp när blixten inte orkar, vilket den borde som du beskriver ovan.
(Jag är ingen Auto-ISO-kille, så jag har faktiskt aldrig undersökt detta.)

Utan blixt i samma förhållanden ger kameran ISO:s mellan 1200 & 3200. (Sorry )
(Jag går inte högre än 3200 helst, då D300 brusar som D7000 gör vid 6400 då.)
Använde Matrixmätning, AF-s, dynamisk AF, nio punkter. Front sync rakt av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Hammar:

Kan inte testa i mörker särskilt bra nu eftersom solen vräker ner.

Jag testade bara lite i min dataskrubb som är halvmörk & jag gissar då att
kameran stannar på sin bas-ISO eftersom blixten (900) orkar fylla hela rummet.
Återkommer med nya rön när solen har gått ner ikväll för att se om ISO:n smyger
upp när blixten inte orkar, vilket den borde som du beskriver ovan.
(Jag är ingen Auto-ISO-kille, så jag har faktiskt aldrig undersökt detta.)

Utan blixt i samma förhållanden ger kameran ISO:s mellan 1200 & 3200. (Sorry )
(Jag går inte högre än 3200 helst, då D300 brusar som D7000 gör vid 6400 då.)
Använde Matrixmätning, AF-s, dynamisk AF, nio punkter. Front sync rakt av.

Lustigt. Konstigt om det skulle skilja mellan kameranmodeller.

Jag testade samma sak idag (hade kameran med till jobbet idag då jag kört produktfoto, där jag dock använt mina studioblixtar, sb700 orkar inte lysa upp) och den beter sig likadant som igår. Dvs. "basiso" med blixt blir bas-iso i autoISO inställningen x4. Verkar ju avvika från vad du ser.

(jag undviker också ISO6400 såklart men måste man så måste man Jag har kommit fram till att det är bättre att få korrekt exponering på ISO6400 än en underexponerad ISO3200. Underexponering vid höga ISO som man sedan tvingas dra fram ur RAW filterna brukar bli ännu brusigare.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Aristotele:

Lustigt. Konstigt om det skulle skilja mellan kameranmodeller.

Det vore väl inte så himla konstigt? Ljusmätningen som sådan skiljer mellan olika kameramodeller då man utvecklar algoritmer och anpassar efter ny teknik osv osv. D80 fick ju tex väldigt mycket kritik för att överexponera när den kom, men i själva verket handlade det i verkligheten om att vald fokuspunkt vägdes mycket tyngre än på tidigare/andra modeller. D70:n sas ju "underexponera", men det var sannolikt ett medvetet val av Nikon då detta var en entusiastkamera och de flesta förväntades efterbehandla sina bilder. Dåtidens kameror klippte inte högdagrarna särskilt snyggt och då var det ju bättre att "underexponera" för att ge lite headroom och sedan låta fotografen ljusa upp bilden lite och höja kontrasten (som åxå var ganska konservativt ställd på D70) osv i efterbehandlingen.

Jag har svårt att tro att Nikon inte skulle utveckla blixtexponeringsalgoritmerna på samma sätt. D300(s) är ju trots allt en äldre kamera (och mer "pro") än D7000 och det har ju hänt lite både med nya blixtar, bättre sensorer osv sedan D300 kom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Jo, just gällande exponeringen så har jag tom märkt att d5100 och d7000 skiljer ca 0.3 EV i exponering i motsvarande bild av någon anledning, vilket jag fick löse genom att ha olika EV offset på de två ,även om det är förvirrande. Lustigt också att dessa saker som måste måste behärska för att kunna använda kameran på optimalt sätt inte står i manualen.

Nu har jag iofs inte testat dessa senaste "rön" på min D5100 man jag antar att det är samma.. eller så är det itne det, ska testat det också kan ju bara bra att veta. Jag använder ju båda två nu och växlar mellan. Lite störande dock om det system man har måstre ändras när man byter till en annan nikon kamera. Känns som jag själv har kämpat en hel del med samtliga inställningar för att komma fram till ett bra system... det blev lite ändringar när jag bytte till D7000, dock till det bättre så jag ska ju inte klaga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005

Provat lite med 910:an istället för att se om det blev annorlunda - det blev det inte.

Jag misstänker starkt att det är ett nyare TTL-system i D7000 än i D300, faktiskt.
Eller också är det implementeringen av Auto-ISO & iTTL som är dysfunktionellare
på mitt lite äldre hus. D300 - inte "s".

Edit/ Eller också är det "Pro"-faktorn, om man kan kalla det så.
Nikon stoppar inte in saker i onödan i semipro->hus vad jag förstår, eftersom köparna
av dom husen ändå troligen inte använder funktionerna.
D300 har t.ex. inte "Auto" någonstans utom vitbalans & just Auto-ISO. /Edit

Jag får inte riktigt kontroll över när & i vilket läge Auto-ISO.n "tar" & inte.

Får t.ex. INTE kameran att konsekvent hålla sig över 1/125s i varken "A" eller "P",
fast jag har angett det som lägsta slutartid. Blir väldigt ofta 1/60s i bländarprioriterat läge
& i "P", som är det närmaste "Auto" som D300 har skiter kameran blankt i att den har blixt,
trots att jag har angett 1/125s som längsta slutartid. 1/8s, 1/20s .. med TTL/BL.
(Blixten säger "Auto-ISO" i sin display, så den är nog med på noterna iaf.)

Edit2/ Aha, kameran går helt på valet (1/60s) i meny e2 "Flash Shutter Speed" i åtminstone
"A"-mode, ska funka i "P" oxå, men det gör det inte när Auto-ISO är påslaget i min kamera. /Edit

Provat med alla ljusmätningssätt för säkerhets skull oxå, men det gör ingen skillnad.
(Har för mig att Nikonkameror generellt trivs bäst med centrumvägd mätning m blixt.)

Jag är som sagt ingen fena på det här med att använda Auto-ISO, dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Tackar för dina tester! Just eftersom detta sällan står explicit i några manuler är det nog egna tester som är det enda raka.

Skrivet av Hammar:

Får t.ex. INTE kameran att konsekvent hålla sig över 1/125s i varken "A" eller "P",
fast jag har angett det som lägsta slutartid. Blir väldigt ofta 1/60s i bländarprioriterat läge
& i "P", som är det närmaste "Auto" som D300 har skiter kameran blankt i att den har blixt,
trots att jag har angett 1/125s som längsta slutartid. 1/8s, 1/20s .. med TTL/BL.

Låter exakt som jag får på min i A och P läge om jag anger slow sync på blixten. Du har inte haft det på av misstag?
Känns som var och en får lära sig sin kameramodell den hårda vägen då trots allt.

Inomhus kör jag oftast S läge med blixt, men jag har slowsync inställt som standard. så den växlar till slow sync automatisk om jag kör P eller A, men slår automatiskt över till vanlig rear sync (utan slow) när jag kör S eller M. Vill jag styra allt med blixt kör jag M. A och P kör jag aldrig med blixt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Aristotele:

Tackar för dina tester! Just eftersom detta sällan står explicit i några manuler är det nog egna tester som är det enda raka.

Det är alltid roligt att fördjupa sina kunskaper jue.
Jag kommer aldrig använda Auto-ISO med den här kameran iaf, eftersom den
verkar halta betänkligt i kombination med blixt, samt att den tappar FPS. (2fps m batterigreppet)

Skrivet av Aristotele:

Låter exakt som jag får på min i A och P läge om jag anger slow sync på blixten. Du har inte haft det på av misstag?
Känns som var och en får lära sig sin kameramodell den hårda vägen då trots allt.

Hårda vägen är den enda rätta. Provade alla synklägen; front, slow & rear/slow som är det som finns på min
utom "röda ögon" som jag inte provade, dock. Verkar som sagt att min kamera tappar koncepterna helt
när man försöker sig på blixtfoto med Auto-ISO aktiverat. Den går iaf mer på ett annat menyval än Auto-ISO.
(Edit2 i förra inlägget: "(1/60s) i meny e2 "Flash Shutter Speed", övergripande för "A" & "P" enligt Info-knappen,
fungerar dock bara - ibland - i läge "A" & i läge "P" fungerar det inte alls, som sagt. Med blixt alltså.)

Skrivet av Aristotele:

Inomhus kör jag oftast S läge med blixt, men jag har slowsync inställt som standard. så den växlar till slow sync automatisk om jag kör P eller A, men slår automatiskt över till vanlig rear sync (utan slow) när jag kör S eller M. Vill jag styra allt med blixt kör jag M. A och P kör jag aldrig med blixt.

Mjo, jag har väl en något gammalmodig approach kanske,
men jag håller mig till manuellt eller bländarprioriterat läge för i princip allt foto - med eller utan blixt.
Möjligen "S" för "sportfoto", aldrig annars. Jag håller ett halvt öga bara så att slutaren är längre än min bräddvidd
& ändrar min ISO upp & ner hela tiden själv, upp när jag går in, ner när jag går ut på dagen o.s.v.
(Efter åratal av detta betyder t.ex. en lunchrestaurang med stora fönster "640-1600" & liknande i huvudet)

D300 fungerar f.ö. "som den ska" i "M", manuellt läge, Auto-ISO, matrixmätning & iTTL,
i slutarprioriterat läge blir det bara tunnast möjliga skärpedjup, f/2.8, oavsett ambient eller annat.

I det här fallet är alltså "M" på kameran "det mest automatiska" jag kan ställa in min kamera på
& få den att fungera som det är tänkt med alla bells'n'wistles påslagna. Lite roligt, faktiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Testade precis SB700 på min D5100 och den fungerar på exakt samma sätt som D7000.

Dock så var det ännu mer komplicerat! Jag ser nu att kameran har olika logik beroende på blixt. Den inbyggda blixten på D5100 beter sig INTE på detta sättet. Utan lite annorlunda.

SB400 beter sig också annorlunda! Kan förklara varför jag inte hittade något mönster tidigare.

Det känns konstigt nog som SB700 beter sig mer "logiskt" och rationellt. SB400 och den inbyggda blixten verkar ännu mer oförutsägbara....

Kanske har det då även med blixten att göra, du hade väl en SB900, frågan är om din d300 skulle bete sig som min d7000 om du hade sb700 och om din sb900 skulle bete sig annorlunda på min kamera. Hmm... inte lika enkel som jag tordde alltså... skumt skumt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Dimman tätnar!

Ser nu ytterligare en variabel. Kameran känner av om blixten är riktiga rakt framåt eller inte.

Jag har hittils testat riktad upp eller åt sidorna. Men ställer jag sb700 exakt rakt framåt så blir det helt annorlunda. Jag har testat så mörka utrymmen att blixten utan tvekan skulle kunna lysa upp till ISO100 oavsett hur den är riktad så det har inte med blixteffekten att göra, utan det måste vara så att kameran känner av om blixten riktas framåt - eller inte. Om inte, så spelar det ingen roll om det "bara" är 45 grader uppåt eller helt bakåt. Den använder då sedan två olika logiker.

indirekt blixt blir det 4x grundISO som ovan, men nu testade jag med front blixt och då blev isot mycket lägre, exakt hur den beter sig återstår att se. Kan bara konstatera att den beter sig helt annorlunda.

Automatiken skulle vara mer användbar om den var förutsägbar. Det man vill med automatik är ju att kameran automatiskt skall göra de inställningar man själv vill (så man tjänar tid), man vill ju INTE att det ska vara ett lotteri.

Återkommer...