Permalänk
Medlem

Går det att ändra fläkt hastigheten med ett Windows program? Skulle vara bra om man kunde se temp på den med!

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Går det att ändra fläkt hastigheten med ett Windows program? Skulle vara bra om man kunde se temp på den med!

Om man har PWM-fläktar med fyra pins, ja.

Permalänk

Jag tror jag har lyckats lösa detta nu jag tog bort cpu fläkten och la dit chassi fläkten som är super tyst. problemet är att den är 80mm jämfört med cpu fläkten som var 70mm någon som har någon idé hur jag kan fixa detta?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Om man har PWM-fläktar med fyra pins, ja.

http://minfil.se/p7b6X6a8ba

Jag kan ändra GPU fläktarna med MSI Afterburner, så då borde väl det funka ungefär likadant med CPU fläktarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waowt:

Går det att ändra fläkt hastigheten med ett Windows program? Skulle vara bra om man kunde se temp på den med!

Menar du att se temp på själva fläkten eller bara generella temps i programmet? För SpeedFan visar olika temperaturer, t.ex. CPU, GPU, och kan styra fläktarna beroende på dessa temperaturer.

Skrivet av Subdubwise:

Om man har PWM-fläktar med fyra pins, ja.

Jag styr mina 3-pins med speedfan, så det verkar inte vara nödvändigt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

"- Hörru Leif, sluta använda SpeedFan, det är ett nybörjarmisstag.
- Jasså? Hur vet du det?
- En kille på ett forum sa det.
- Sa han varför?
- Nej, men han sa att det finns bättre alternativ.
- Gav han något exempel på vad som kan vara ett lämpligt alternativ?
- Nej, inte det heller.
- Ok, så han pekade inte ens i rätt riktning? Hmm.. Du, den här killen verkar ju ha stenkoll, bäst att vi lyder hans råd innan det händer något riktigt illa!"

Fin liten historia om dig, och nästan sann är den också. Dock tror jag inte att det händer något illa som explosioner och liknande. Av någon lustig anledning är SpeedFan det fösta folk laddar ner och sedan skapar de en tråd på Swec och säger att deras temps är helt åt skogen. Samma visa dömd att upprepas flera gånger om inte någon sätter stopp för det.

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Jag styr mina 3-pins med speedfan, så det verkar inte vara nödvändigt.

Så vitt jag vet har det att göra med att vissa moderkort klarar av att styra fläktars hastighet med hjälp av voltreglering, jag kunde göra det med min gamla dator – som innehöll brutalt gamla komponenter, men det går inte med min nya dator.

Skrivet av Waowt:

Jag kan ändra GPU fläktarna med MSI Afterburner, så då borde väl det funka ungefär likadant med CPU fläktarna?

Nej, jag kan exempelvis ändra fläkthastigheten hos mitt grafikkort men inte hos varken mina chassifläktar eller fläktarna på min processorkylare. Just för att de sistnämnda endast är trepins-fläktar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

"- Hörru Leif, sluta använda SpeedFan, det är ett nybörjarmisstag.
- Jasså? Hur vet du det?
- En kille på ett forum sa det.
- Sa han varför?
- Nej, men han sa att det finns bättre alternativ.
- Gav han något exempel på vad som kan vara ett lämpligt alternativ?
- Nej, inte det heller.
- Ok, så han pekade inte ens i rätt riktning? Hmm.. Du, den här killen verkar ju ha stenkoll, bäst att vi lyder hans råd innan det händer något riktigt illa!"

Även fast jag avskyr speedfan, så håller jag med dig där. Klickade gilla-knappen^.-

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Är det någon som vet om man kan lägga datorn i vilo/vänteläge och ändå starta upp den enkelt genom att röra på musen? Just nu måste jag trycka på knappen på datorn och boota om hela windows

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Navicula:

Fin liten historia om dig, och nästan sann är den också. Dock tror jag inte att det händer något illa som explosioner och liknande. Av någon lustig anledning är SpeedFan det fösta folk laddar ner och sedan skapar de en tråd på Swec och säger att deras temps är helt åt skogen. Samma visa dömd att upprepas flera gånger om inte någon sätter stopp för det.

Första meningen där var lite oklart hur du menar, men men... SpeedFan har funkat bra för mig sedan 2006 och erbjuder långt mer funktioner för fläktstyrning än BIOS's "Automatic CPU fan speed control: Enabled/Disabled". Ska jag göra mig av med mitt nybörjarmisstag till program så är det ju i så fall ett byte till ett vettigare program som gäller då BIOS inte duger, men jag ser inte att du kommit med något bättre förslag? Fine, för vissa kanske det funkar mindre bra men då får man ju leta efter en alternativ lösning när det händer. Har man däremot inga problem med SF så ser jag ingen anledning att byta.

Skrivet av Subdubwise:

Så vitt jag vet har det att göra med att vissa moderkort klarar av att styra fläktars hastighet med hjälp av voltreglering, jag kunde göra det med min gamla dator – som innehöll brutalt gamla komponenter, men det går inte med min nya dator.

Det ligger nog något i det säger, på mitt moderkort är CPU_FAN 4-pin medans CHA_FAN är 3-pin.

Skrivet av hammarlund:

Är det någon som vet om man kan lägga datorn i vilo/vänteläge och ändå starta upp den enkelt genom att röra på musen? Just nu måste jag trycka på knappen på datorn och boota om hela windows

Har du prövat trycka på tangentbordet? Använder inte vilo/vänteläge själv, men brorsan gör och där räcker det inte med att röra på musen, man måste trycka ner en tangent för att få liv i åbäket.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Har du prövat trycka på tangentbordet? Använder inte vilo/vänteläge själv, men brorsan gör och där räcker det inte med att röra på musen, man måste trycka ner en tangent för att få liv i åbäket.

Ja det har jag men det hjälper inte

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

"- Hörru Leif, sluta använda SpeedFan, det är ett nybörjarmisstag.
- Jasså? Hur vet du det?
- En kille på ett forum sa det.
- Sa han varför?
- Nej, men han sa att det finns bättre alternativ.
- Gav han något exempel på vad som kan vara ett lämpligt alternativ?
- Nej, inte det heller.
- Ok, så han pekade inte ens i rätt riktning? Hmm.. Du, den här killen verkar ju ha stenkoll, bäst att vi lyder hans råd innan det händer något riktigt illa!"

Klockrent, killen verkar kunna sina saker +1
Ekfår, har du inget att tillföra tråden kan du lägga ner, TS blev inte ett dugg klokare...

Jag skulle inte försöka att stänga av cpu kylaren då den faktiskt låter så högt för att cpn antagligen blir för varm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hammarlund:

Ja det har jag men det hjälper inte

Hmm, detta kanske är svaret?

"Strömsparläget är ett energisparläge från vilket datorn snabbt återställs till sitt ursprungliga läge (normalt inom några sekunder) när du aktiverar den för att fortsätta att arbeta. Att försätta datorn i strömsparläge kan liknas vid att pausa en DVD-skiva. Datorn avbryter omedelbart alla aktiviteter, men är redo att starta igen när du vill fortsätta att arbeta.

Viloläge är ett energisparläge som främst är utformat för bärbara datorer. Medan strömsparläget sparar dina inställningar i minnet och drar lite ström, sparar viloläget alla öppna dokument och program på hårddisken och stänger sedan av datorn. Av alla energisparlägen som används i Windows, förbrukar viloläge minst energi. På en bärbar dator bör du använda viloläge när du vet att du inte kommer att använda datorn under en längre period, och du inte har tillfälle att ladda batteriet under tiden.

Hybridströmsparläget är i första hand utformat för stationära datorer. Hybridströmsparläge är en kombination av strömsparläge och viloläge – det sparar alla öppna dokument och program i minnet och på hårddisken och försätter sedan datorn i ett energisparläge, så att du snabbt kan återuppta arbetet. Om ett plötsligt strömavbrott uppstår kan Windows därigenom återställa ditt arbete från hårddisken. När hybridströmsparläge är aktiverat försätts datorn automatiskt i hybridströmsparläge när du försätter datorn i strömsparläge. På stationära datorer aktiveras hybridströmsparläge som standardinställning."

Saxat härifrån.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Hmm, detta kanske är svaret?

"Strömsparläget är ett energisparläge från vilket datorn snabbt återställs till sitt ursprungliga läge (normalt inom några sekunder) när du aktiverar den för att fortsätta att arbeta. Att försätta datorn i strömsparläge kan liknas vid att pausa en DVD-skiva. Datorn avbryter omedelbart alla aktiviteter, men är redo att starta igen när du vill fortsätta att arbeta.

Viloläge är ett energisparläge som främst är utformat för bärbara datorer. Medan strömsparläget sparar dina inställningar i minnet och drar lite ström, sparar viloläget alla öppna dokument och program på hårddisken och stänger sedan av datorn. Av alla energisparlägen som används i Windows, förbrukar viloläge minst energi. På en bärbar dator bör du använda viloläge när du vet att du inte kommer att använda datorn under en längre period, och du inte har tillfälle att ladda batteriet under tiden.

Hybridströmsparläget är i första hand utformat för stationära datorer. Hybridströmsparläge är en kombination av strömsparläge och viloläge – det sparar alla öppna dokument och program i minnet och på hårddisken och försätter sedan datorn i ett energisparläge, så att du snabbt kan återuppta arbetet. Om ett plötsligt strömavbrott uppstår kan Windows därigenom återställa ditt arbete från hårddisken. När hybridströmsparläge är aktiverat försätts datorn automatiskt i hybridströmsparläge när du försätter datorn i strömsparläge. På stationära datorer aktiveras hybridströmsparläge som standardinställning."

Saxat härifrån.

Tack men jag har fixat det nu med WOL

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar