Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka min UX32VD-R4002V för en vecka sedan. Har installerat en ssd och bytt upp till 10gb ram. Jäävlar vad nöjd jag är. Helt underbar dator. Rekommenderas starkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan meddela att Crucial-minnet nu är installerat, och fungerar utmärkt! Precis som väntat blir det 10 GB i 1 600 MHz och CL11, ingen "onödig" nedklockning.

Samma gäller minnet från Kingston! Köpte mitt från Webhallen för 329 kr, 1600 MHz och CL11. Har fungerat hur bra som helst!

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewee:

Samma gäller minnet från Kingston! Köpte mitt från Webhallen för 329 kr, 1600 MHz och CL11. Har fungerat hur bra som helst!

Denna?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/160321-kingston_value...

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som har testat både W7 och 8? Jag tycker den i allmänhet verkar gå lite varmare i åttan än i sjuan, är det någon annan som har märkt samma sak?

Upptäckte i dag att den fått en ganska rejäl smäll på ena sidan, men kan verkligen inte komma på när det kan ha hänt. Har blivit en buckla där, nästan så jag vill öppna upp och bända ut, men vågar jag det? Lyssnar man noga så låter det lite annorlunda från fläkten på den sidan jämfört med den andra, så hoppas inte den går emot någonting som slits sönder om en månad... Tips på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

Exakt! Sitter i min maskin i skrivande stund. Minnet lyckades dessvärre inte bota fläktens nervösa och instabila beteende dock......

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Är det någon mer som har testat både W7 och 8? Jag tycker den i allmänhet verkar gå lite varmare i åttan än i sjuan, är det någon annan som har märkt samma sak?

Upptäckte i dag att den fått en ganska rejäl smäll på ena sidan, men kan verkligen inte komma på när det kan ha hänt. Har blivit en buckla där, nästan så jag vill öppna upp och bända ut, men vågar jag det? Lyssnar man noga så låter det lite annorlunda från fläkten på den sidan jämfört med den andra, så hoppas inte den går emot någonting som slits sönder om en månad... Tips på vad man kan göra?

Jag har kört både W7 och 8! Dock inte tänkt på att den blir varken varmare eller kallare beroende på OS. Det enda jag har märkt sedan jag gjorde en ren installation av W8 på en ny SSD är att det har börjat låta "klick-klick" ungefär där minneskortsläsaren sitter, två "klick" åt gången med ca 5-10 sekunders mellanrum. Detta händer bara ibland, och kan hålla i sig i typ 10-20 min. Sjukt konstigt.. Kan det vara den ena fläkten måntro? Annars är det fläkten som beter sig minst lika konstigt som innan, går av och på lite hur som helst och går på väldigt höga rpm en längre stund trots att datorn knappt är belastad.

Av ren nyfikenhet: Är det någon annan som har skevt chassi på sin ux32vd? Dvs att den inte står på alla "fötter"?
Min har blivit åtgärdad två gånger på pga av detta, men nu står den än en gång på 3 av 4 "fötter".. Inet tipsade om att skruva lös bakstycket och bända till det så det blir rakt igen varje gång det händer. Känns ju sisådär på en laptop för 10 000?

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem

Såg nånstans, antingen i denna tråd eller på nått annat forum att någon som hade klickljud märkte att nån sladd låg för nära en av fläktarna, bände till sladden och blev av med ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av endorphin:

Såg nånstans, antingen i denna tråd eller på nått annat forum att någon som hade klickljud märkte att nån sladd låg för nära en av fläktarna, bände till sladden och blev av med ljudet.

Stort tack på tipset! Blir att öppna upp den imorgon och kika! Dum fråga kanske: Vågar man ha igång datorn samtidigt som bakstycket monteras bort?

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewee:

Stort tack på tipset! Blir att öppna upp den imorgon och kika! Dum fråga kanske: Vågar man ha igång datorn samtidigt som bakstycket monteras bort?

Sätt igång datorn efter det att du har plockat bakstycket.

Permalänk
Relik 📜

Det finns en teori i 100 % "Minimum processor state"-frågan! Enligt ett typ förbisett inlägg i en lång tråd om halvrelaterade saker på Notebookreview meddelar en användare att problemet kommer av Asus egna touchpad-drivrutiner. Jag testade att avinstallera, och se på tusan - än så länge ligger profilerna kvar som de ska!

Just nu kör jag helt utan vilket bland annat dödar scroll, visar det sig att problemet inte kommer tillbaka får jag testa dels olika versioner, dels Elantechs egen variant.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det finns en teori i 100 % "Minimum processor state"-frågan! Enligt ett typ förbisett inlägg i en lång tråd om halvrelaterade saker på Notebookreview meddelar en användare att problemet kommer av Asus egna touchpad-drivrutiner. Jag testade att avinstallera, och se på tusan - än så länge ligger profilerna kvar som de ska!

Just nu kör jag helt utan vilket bland annat dödar scroll, visar det sig att problemet inte kommer tillbaka får jag testa dels olika versioner, dels Elantechs egen variant.

Återkom gärna med resultatet Emil! Har du förresten märkt någon skillnad på fläktarnas beteende sedan du avinstallerade touchpad-drivrutinerna?

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Fick samma fenomen när jag inte satt tillbaka batteriet ordentligt i syrrans maskin efter byte till SSD. Så det skulle kunna vara ett hårdvarufel alternativt att kabeln till batteriet inte sitter fast ordentligt.

Ok hoppas det är det som är felet, har ju också satt in mer RAM och bytt till SSD disk.
Såg ju att det gick ett kabelknippe (ihopsatt i en kontakt) som låg lite löst, från batteriet till moderkortet. Dock tryckte jag fast den, men det kändes inte som att den gick att få fast riktigt utan kändes ganska lös hur jag än gjorde.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Fick tillslut tag på en ISO av svenska x64-varianten, vilket verkar vara enda som garanterat går in. Efter det var det smooth sailing, inga problem med drivrutiner eller liknande.

Var hittade du den ISOn?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av joewee:

Återkom gärna med resultatet Emil! Har du förresten märkt någon skillnad på fläktarnas beteende sedan du avinstallerade touchpad-drivrutinerna?

Det verkar som det fungerar! Lade in Elantechs egen/äldre drivrutin istället, och än så länge har mina Power Plans inte bråkat en enda gång. Kontrollpanelen är fortfarande Asus egen, och jag märker ingen skilllnad på touchpadens funktion.

Fläktarna påverkas inte vad jag kan märka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det verkar som alla har lyckats installera w8 på sina ux32vd nu, men jag har däremot inte lyckats alls!! jag har w8 på min men vill också köra en clean w8 på min ssd (intel 330). jag ber er gärna skriva en guide på hur ni gjorde?! måste man köpa w8 eller räcker de med en iso? har öppnat datan för 3e gången nu och börjar bli riktigt trött på allt skruvande.. snälla hjälp en minde kunnig ux32vd användare

Permalänk
Medlem

Wipade du den inbyggda SSD:n? Kanske där det ligger nåt som en ren installation snappar upp? Obs, enbart spekulation. Datorn är i alla fall helt utan serienummer, så inte så lätt att fixa om det inte funkar.

Permalänk
Medlem

Installerade precis en ny ren windows 8 i min zeenbook ux32vd-4002h. Monterade in en ny samsung ssd 830 128gb och ny ram Kingston value ram 8gb. Det enda jag gjorde med wondows 8 var att ladda ner en win8 iso fil och packa upp det på en usb minne. Monterade in usb minnet och startade om datorn med nya hårdisken som var tom. Den startade med win8 install på en gång, nu är den klar och det står att windows 8 har aktiverats.

Permalänk
Medlem

Iso filen heter sv_windows_8_x64_dvd_915422.iso och finns att hämta från nätet.

Permalänk

Ni som kört in SSD på eran UX32VD.
Utnyttjar den Sata III fullt ut?

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man får tag på en HDMI --> DVI adapter liknande http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a.... Jag vet att det finns men de jag hittat hittils är alldelles för långa, vill ha en i likande storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du köpte din med Windows 7, då är det inga problem. Vi som köpte med Windows 8 sitter i en liten annan sits, hehe.

In other news, nytt irritationsmoment tyvärr. Windows 8 envisas med att delvis återställa mina Power Plans, vilket är brutalt irriterande. Mer specifikt sätts Minimum Processor State för "Power saver" till 100 % med "Active" som kylning, och återställs dit lite slumpmässigt om jag ändrar. Betyder märkbart kortare batteritid, vilket är mycket oönskat. Finns en tråd på Notebookreview om saken, dock utan svar. Jag har inte Powe4Gear inne, så inte det som strular.

Vad använde du gör verktyg att öppna datorn? Hittar inget som passar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Vad använde du gör verktyg att öppna datorn? Hittar inget som passar.

Skickades från m.sweclockers.com

Torxnycklar, tror det är en Torx5 (eller 6?). Jag köpte mina på Claes Ohlson.

Såg för övrigt att min dator också envisas med att byta energiinställningar, men vad jag kan se så gör den det bara för Battery saving-profilen och inte för Performance. På den senare kan jag välja 5% som minsta processorkraft och det står kvar, på den förra växlar den upp till 100%. Det var ju mindre lustigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Torxnycklar, tror det är en Torx5 (eller 6?). Jag köpte mina på Claes Ohlson.

Såg för övrigt att min dator också envisas med att byta energiinställningar, men vad jag kan se så gör den det bara för Battery saving-profilen och inte för Performance. På den senare kan jag välja 5% som minsta processorkraft och det står kvar, på den förra växlar den upp till 100%. Det var ju mindre lustigt.

Tack! Ska man orka sätta sig i bilen igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tack! Ska man orka sätta sig i bilen igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på hur sugen du är att öppna datorn just i dag Har du en ssd och mer minne att sätta i är det klart att det är värt det, förutsatt att du har tid att faktiskt pilla med det i kväll. Av erfarenhet är det alltid bra att räkna med lite extratid innan man är klar ifall något går snett (eller på annat sätt än man förväntar sig). Inte alltid det går så smidigt som man önskar med installationer etc.

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Tack! Ska man orka sätta sig i bilen igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är Torx T5

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewee:

Av ren nyfikenhet: Är det någon annan som har skevt chassi på sin ux32vd? Dvs att den inte står på alla "fötter"?
Min har blivit åtgärdad två gånger på pga av detta, men nu står den än en gång på 3 av 4 "fötter".. Inet tipsade om att skruva lös bakstycket och bända till det så det blir rakt igen varje gång det händer. Känns ju sisådär på en laptop för 10 000?

Jag reklamerade 2 av mina totalt 3 exemplar (av R3001V-modellen) p.g.a bl.a detta fel. Tycker inte det kändes vettigt att ha en datorn som står och vickar så jag bytte till en helt annan dator istället. Man ska inte behöva öppna och fixa en sådan sak enligt mig. Kass kvalitet helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Får verkligen inte upp de 2 sista skruvarna hur jag än gör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Får verkligen inte upp de 2 sista skruvarna hur jag än gör

Om det är två skruvar precis varandra kan det vara en idé att skruva i några andra skruvar här och där för att jämna ut trycket. Hamnar det snett kan det bli väldigt svårt att få ut vissa skruvar. Värt ett försök om du inte redan prövat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Om det är två skruvar precis varandra kan det vara en idé att skruva i några andra skruvar här och där för att jämna ut trycket. Hamnar det snett kan det bli väldigt svårt att få ut vissa skruvar. Värt ett försök om du inte redan prövat det.

Helt otroligt, åkte tillbaka till butiken och bytte torxmejslarna... sen gick det... lång dag!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av froken:

Såg för övrigt att min dator också envisas med att byta energiinställningar, men vad jag kan se så gör den det bara för Battery saving-profilen och inte för Performance. På den senare kan jag välja 5% som minsta processorkraft och det står kvar, på den förra växlar den upp till 100%. Det var ju mindre lustigt.

Emil B skrev svaret bara några poster ovanför din egen post

Ingen som prövat hdmi? Tycker kontakten (på sladden) flexar väldigt mycket när man sätter in en hdmi-sladd å vickar på den...
Dessutom tappar den kontakten med TV:n som ja kopplat via hdmi, händer ibland en gång per halvtimme eller ibland 2 gånger per minut, helt random alltså...
Logiskt sett borde de väl vara glappkontakt men problemet går inte att forcera fram genom att rycka å dra i hdmi-kontakten...
Frågan är om de kan vara drivrutinerna som kan ställa till det..?
(Sladden är testad ok)

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]