Permalänk
Proffsmoddare

Förlänga IR-sensor?

Hej. Jag har en fickprojektor och vill flytta IR-sensorn. Jag skall inte öka sensorns aktionsavstånd eller göra den fysiskt större, jag vill bara flytta ögat till framsidan av projektorn. Jag skall bygga in projektorn och baksidan (där ögat sitter i nuläget) kommer att blockeras. En kort förlängning av sensorn så att jag kan vända på den helt enkelt. Hur går jag tillväga? Antar att det är de tre lödpunkter på sista bilden som gäller? Avlödning blir svårt antar jag... Tips? Tacksam för svar / Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Testpilot

För att avlöda den är det nog bäst att använda lödläta men det kan bli lite lurigt om du inte använt en sån innan. Du ser även ut att ha en lödning på framsidan (bild 2) som håller fast metalhöljet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Proffsmoddare

jo, man vill ju inte göra något onödigt "dyrt" fel här inte. Får väl testa med lite lödsug efter lite träning kanske. Hmm... Det finns inget annat alternativ?

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

Vekar lite svårt att hitta bra fungerande. Men varför inte använda IR repeates istället?

Brukar tycka att avlödning är lättare än på. Men du får tänka på att inte kompinenten ska bli för varm. Så om det känns som det ta pungterna i omgångar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Börja med att ta reda på vad det är för IR-sensor om det går, så du kan skaffa en ny om du fördärvar den. Du kan dessutom läsa på i databladet hur hög temperatur den tål och hur länge den tål temperaturen, vilket kan vara nyttigt att veta innan man försöker få loss den.

Att få loss en ytmonterad komponent med mer än två ben med lödkolv kan vara ett rent elände. Det bästa vore om du kan få tillgång till en varmluftsstation, men med tanke på att den sitter i utkanten av kretskortet kan det gå med en vanlig varmluftpistol också. Se till att 1) plocka loss allt du kan plocka loss som inte tål värme (plastfilmen med knappsatsen, ribbonkablarna, etc), och 2) skydda resten av kretskortet innan du sätter igång. Det räcker förmodligen med att slå in hela rasket i aluminiumfolie, och bara lämna hörnan med IR-sensorn bar. Själv brukar jag köra med Rockwool eller nåt under aluminiumfolien när jag gör såntdär för att vara på säkra sidan, men med tanke på att det är ett så litet område som ska värmas, och det är lätt att rikta bort luftströmmen från resten av kortet med tanke på hur IR-sensorn är positionerad, så tror jag du klarar dig utan det.

Värm på försiktigt, och lyft av IR-sensorn med en smal pincett när tennet smält (omkring 218 grader), alternativt peta den åt sidan bara så den släpper från lödöarna. Använd inte ett verktyg som är så kraftigt att det leder bort värmen när du tar i komponenten, typ radiotång eller nåt sånt. Kontrollera så du inte slabbat runt med lödtennet och kortslutit något när du har fått loss komponenten.

Om du måste använda lödkolv, så börjar du med att få bort så mycket överflödigt lödtenn som möjligt, antingen med tennsug eller avlödningsfläta. Jag använder ett hemmagjort verktyg för att sedan lossa komponenten när jag håller på med sånthär, bestående av en 0.5mm stiftpenna jag stoppat in en knappnål istället för stift i. Det kan underlätta att böja spetsen på knappnålen också, så kan man få en viss hävstång genom att vrida verktyget.

Ett annat användbart knep är att ta en tunn tråd, exempelvis en kardel från en kabel, och trä in bakom benet man vill lossa. Sedan smälter man lödningen, och drar ut tråden så den passerar mellan benet och lödön.

Vilken metod du än använder, bruka inte våld! Risken är att du sliter loss lödöarna från laminatet, och det är inte direkt någon höjdare. Visst, det brukar gå att reparera, men det är ju rätt onödigt.

En fullösning som eventuellt kan fungera annars är att ta en snutt fiberoptisk tråd, och sätta ena änden mot IR-sensorn, och andra änden åt det håll du tänkt skjuta från med fjärren

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Proffsmoddare

Kaput, jag testade fullösningen med lite fibertråd, fungerade ypperligt... Och tack för den tipsen ang avlödning, väldigt pedagogisk guide. Tack!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Kaput, jag testade fullösningen med lite fibertråd, fungerade ypperligt... Och tack för den tipsen ang avlödning, väldigt pedagogisk guide. Tack!

Hah, klockrent! Det var bara något som poppade upp i skallen på mig när jag satt och kontemplerade problemet, du vet ett såntdär "men såhär borde man ju kunna göra"-moment. Har aldrig testat det själv eller så

Men bra att veta att det faktiskt fungerar, jag hade tänkt skaffa en mediamöbel med dörrar för att slippa dammet, samma metod borde ju funka även där om man vill slippa glasdörrar.

Du får gärna återkomma när du kört med det ett tag, och berätta om det varit några problem eller om det funkat perfekt hela tiden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Proffsmoddare

Jag återkommer absolut!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau