Möjligt med 2mm moderkortsdistanser? Tunt material som hindrar kortslutning?

Permalänk
Medlem

Möjligt med 2mm moderkortsdistanser? Tunt material som hindrar kortslutning?

Hej.

Undrar om det är möjligt med att bara köra 2mm höga moderkortsdistanser och istället ha någon plast eller något som isoloerar så att moderkortet inte kortsluts. Vad tror ni?

Mvh/Tullen

Permalänk
Medlem

Borde gå alldeles utmärkt om det inte är så att något blir alldeles för varmt pga för liten luftspalt undertill,
och att materialet inte kan laddas med statisk elektricitet.

Notera BORDE

Permalänk
Medlem

Är inte utskärningarna i chassit för I/O-plåten/uttagen, anpassade efter en viss distanshöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Hej.

Undrar om det är möjligt med att bara köra 2mm höga moderkortsdistanser och istället ha någon plast eller något som isoloerar så att moderkortet inte kortsluts. Vad tror ni?

Mvh/Tullen

Har diskuterats flitigt att moderkortet jordar i distanserna. Det är kanske inte direkt skadligt men kan få en del effekter om man ersätter de med icke ledande material.
Jag har plastbotten i mitt ombyggda chassi och har dragit ringkabelskor från varje distans till ytterhöljet på nätagget, mest för att vara säker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HCP:

Har diskuterats flitigt att moderkortet jordar i distanserna. Det är kanske inte direkt skadligt men kan få en del effekter om man ersätter de med icke ledande material.
Jag har plastbotten i mitt ombyggda chassi och har dragit ringkabelskor från varje distans till ytterhöljet på nätagget, mest för att vara säker.

Man behöver ju inte isolera skruvarna, går bra att ha metall där men isolera resten med plast, man kan säkert göra en lösning med brickor om man vill det, pillig men fullt genomförbart om man ska bygga nått eget.

Permalänk
Medlem

Såsom trådskaparen skriver blir det bara lägre höjd på moderkortets position, inget som säger att jordningen skulle påverkas?

Permalänk
Medlem

Kretskort är gjorda av glasfiberarmerad polyester så testa gjuta ett tunt lager polyesterharts under moderkortet. Har själv haft planer på att göra så på ett moderkort efter att jag såg någon göra det med bus-minnen men blev aldrig av. Har smält plast under kretskortet på ett tangentbord och det rekomenderar jag inte. Visserligen isolerar plasten men den krackelerar.
Vet inte om polyesterharts under moderkort är en bra idé så skulle nog testa det på någon riktigt gammal och slö dator först

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Såsom trådskaparen skriver blir det bara lägre höjd på moderkortets position, inget som säger att jordningen skulle påverkas?

Problemet är väl möjligtvis att någon del på moderkortet kan sticka ut mer än de 2mm som distanserna ger, och då kortslutas mot underlaget om det är ledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är inte utskärningarna i chassit för I/O-plåten/uttagen, anpassade efter en viss distanshöjd?

precis, hur löses detta på bästa sätt?

Lär ju bli ett h*****e och montera l/O plåten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Hade varit tradigt om det varit ett måste, vad gör du i det fallet där du kopplar datorn till ett ojordat uttag?
Moderkortet jordas (om möjligt) på väldigt många olika ställen, även vid I/O-plåten osv, så ditt jobb låter duktigt overkill.

Permalänk
Medlem

Själv anväder jag ofta into IO plåt. Om du är orolig för kortis undeder så lacka det underligande materialet förs med ike statis lack. Sen så vad gäller temp vet jag inte. På de flästa ställen jag boot har jag inte haft el och inte haft problem med att det behövs en jordpunkt på MB skruvarna sen AT. Men jag kan fortfarande inte rekomendera att skita i det. Skulle nog vara lite lättare om du berättade både var du ska koppla in den samt varför du vill ha de lägre samt hårdvara.