Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Applikationsutvecklare och skoldator

Permalänk
Medlem

Applikationsutvecklare och skoldator

Hejsan, ska om en månadstid börja på en utbildning i Malmö som inriktar sig på Applikationsutveckling. Det jag undrar ifall någon vet är om man behöver en skoldator till denna utbildning och i så fall , Hur bra?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Linusn1:

Hejsan, ska om en månadstid börja på en utbildning i Malmö som inriktar sig på Applikationsutveckling. Det jag undrar ifall någon vet är om man behöver en skoldator till denna utbildning och i så fall , Hur bra?

Tack på förhand.

Det beror på hur snål din skola är, kommer du gå på en vettig skola så kommer de ha all standardutrustning som behövs. När du sedan börjar med projekt och liknande så kan du få köpa till egna saker.

T.ex. denna utbildning om Datavetenskap och applikationsutveckling i malmö.
http://edu.mah.se/sv/Program/TGDAA12h
Så har jag svårt att se vilken kurs som man där gynnas av en egen bärbardator, såvida skolan inte har dålig utrustning eller överdrivna hårda regler på vad man får installera.

Mitt råd är till alla som planerar att köpa en standardpryl (t.ex. en bärbar dator) som går att köpa i närmsta större mataffär, är att vänta med att köpa tills ni får se vad ni behöver. Spara dock pengar så att ni har dem färdiga att göra köpet.

När man sedan i datorfallet har börjat utbildningen, ja då ser man lättare vad man behöver och vad andra har. Alltså koda på en 13" är ingen höjdare, inte på en 17" heller. Men bära runt på en 17" är inte roligt.
Så inte ens vilken skärmstorlek och vikt man ska satsa på är självklar. Vad som passar en bäst upptäcker man när utbildningen har börjat. Är det flera i klassen som har 17", så kanske det är rätta valet. Då ni kan sitta och koda lite varstans. Har i princip hela din klass smidiga 13" och du släpar runt på en 17", så kan lusten att bära med skiten till skolan försvinna. Speciellt när man har några ton böcker i ryggsäcken förutom datorn...

Annars prestanda så går det på de flesta utbildningar använda en gammal skrut. Speciellt i början och om man inte jobbar med tunga beräkningar som spelprogrammering. Dock skulle jag såklart rekommendera något vettigt. I dagsläget så skulle jag vänta på windows 8 även om jag skulle köra windows 7, då det borde bli rea på såna datorer.

*edit*
Visst skolan kan sakna vissa programvaror som indesign(vissa ambitiösa studenter skriver tekniska rapporter i denna eller latex), men då kan man i början använda denna programvara hemma. Så jag ser inget akut behov att köpa en dator innan utbildningen har börjat.

*edit2*
Jag antar att du med skoldator menade en bärbar. Stationär dator hemma bör man allt ha, så snälla brukar skolan inte vara så att man får leka med deras datorer hur som helst. I vilket fall så bör man ha dubbla skärmar, gärna minst 24". Snålvarianten är att ha en princip gratis gammal crtskärm som sekunddärskärm. (Dubbla skärmar bör man ha då man ofta läser mycket samtidigt som man kodar)
Sedan ju snabbare skrut, ju mindre behöver man vänta och man ha kan roligare. Ska man virtualisera så bör man idag ha minst 8GB ram.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Well jag tänkte mer att man kanske kunde spara massor med tid genom att köpa en bärbar, Då det tar tid att ta sig till skolan fram och tillbaka och då det kanske är skönare att arbeta hemma än i skolan då dator är nödvändiga.

Tack för ett bra svar!

Permalänk
Skrivet av Linusn1:

Well jag tänkte mer att man kanske kunde spara massor med tid genom att köpa en bärbar, Då det tar tid att ta sig till skolan fram och tillbaka och då det kanske är skönare att arbeta hemma än i skolan då dator är nödvändiga.

Tack för ett bra svar!

Har du en vettig dator hemma? Om inte så bör du ha detta och då skulle jag rekommendera ett riktigt tangentbord plus skärm. Det behöver inte vara några extremsaker, men en vanlig bärbar 13" är ingen höjdare.

På de utbildningar jag har läst så de duktiga i klassen arbetat programmerat mest hemma även om vi har haft laborationstid i skolan, nu har jag ej läst någon vettig persondatorprogrammeringsutbildning, där alla i klassen brann för programmering, så det kanske skiljer sig i ett sådant program? (jag har läst olika ingenjörsprogram)

Men detta är en sak som man snart upptäcker med sin utbildning med hur klasskamraterna gör.
För min egen del håller jag med din åsikt att arbeta hemma är skönare, vilket också resten av de klasskamrater jag har haft som har varit duktiga på kodning har tyckt.

Att ha samma dator att koda på hemma och i skolan, visst om man gör något arbete som är känsligt av miljön (datorn). Men det brukar dröja innan man gör något sådant. Men annars fungerar det fint att ha olika datorer när man kodar.

Så rätt val kan mycket väl vara en liten portabel dator. Själv skulle jag vilja ha en läsplatta med en massa böcker i, men jag tror dessa är lite obekväma att läsa ännu. Det ska väl komma hybrider snart, dessa kan vara mycket intressanta för studenter.

Som sagt, mitt råd är avvänta och se vad du får för klasskamrater, samt vad skolan erbjuder för utrustning. Sitta och koda på en liten bärbar, när skolan erbjuder en stationär med stor skärm och allt tycker jag är meningslöst, såvida man inte behöver ha en programvara som man ej får installera på skolans dator eller så..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Svar ja.... Skulle rekommendera alla som läser någon form av IT-utbildning att skaffa en egen laptop. Ska du syssla med applikationsutveckling så kommer du förmodligen jobba väldigt mycket i Visual Studio. Rekommenderar du skaffa en laptop i storleken 14-15,6".. Finns ganska många modeller nu som är ganska lätta och har hög upplösning.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Svar ja.... Skulle rekommendera alla som läser någon form av IT-utbildning att skaffa en egen laptop. Ska du syssla med applikationsutveckling så kommer du förmodligen jobba väldigt mycket i Visual Studio. Rekommenderar du skaffa en laptop i storleken 14-15,6".. Finns ganska många modeller nu som är ganska lätta och har hög upplösning.

Det är roligt med en egen bärbar och man kan visa upp ens för olika folk som ens föräldrar, detta kan motivera en att kämpa hårdare och höja sitt betyg.
Men koda på en liten 15" i skolan och använda samma programvara som skolan har, så ställer jag frågan varför? Både på jobbet och hemma kör jag med dubbla 24" skärmar, vilket inte på något sätt är för stort snarare tvärtom.

Nu beror det såklart på skolan men även skolans sektioner. När jag läste ingenjörsprogrammen på min skola, så satt i en viss "sektion". I denna hade vi en schysst systemansvarig som tillåts oss installera och uppgradera program som vi behövde om vi kunde stryka anledningen till detta. Vi var dock såklart tvunga att köra med lagliga programvaror.

På samma skola när jag läste datavetenskap så hade vi en annan systemansvarig, som hade mycket fler datorer att ansvara för. I vilket fall så tillåt han oss att inte ändra datorerna "på något sätt." Jag upplevde t.o.m. att han levde i sig egen värld utan återkoppling, förklaringen var dock att han ej hade tid då han hade så mycket att sköta.

Det jag tänker på är när jag läste java, sista veckan i kursen fick systemansvarige för sig att ghosta om datorerna, då kom det en ny version av netbeans in. Och i princip alla i klassen fick kompatibilitetsproblem och pilla med detta då vi hade fullt upp med annat. (som att plugga på tentan, som tur var skriftlig kodning på papper)

Andra javakursen jag läste, ja då en ny version av netbeans släpps någon månad innan. (jag tror det var version 5) I vilket fall denna var extremt mycket bättre än föregående version, det som skilda var att montera komponenter i interfacet.
Men systemansvarige vägrade att uppgradera netbeans på datorerna och vi fick i hela kursen köra med den äldre versionen. (netbeans är gratis) Orsak till varför han själv inte installerade nyaste netbeans på datorerna var att det inte var dags att ghosta om datorerna, om sedan studenter i i hela kursen i onödan fick köra med "föråldrad programvara" spelade inte så stor roll.

Vissa i klassen valde då att ta med sin egen bärbara dator och köra med enbart den nya versionen av netbeans och ha det bara bra tills datortentan kom. På tentan så fick man enbart använda skolans datorer och de ambitiösa som hade tagit med egna datorer fick stora problem med den äldre versionen av netbeans. Till råga av allt var det en stresstenta, där läraren sade att det var inte meningen med att alla skulle hinna med alla uppgifter.

Vad jag nu menar med min historia är som sagt att hur skolan är påverkar mycket. Och att använda egna nyare programvaror är inte alltid bättre för betyget. Det jag med detta försöker säga är inte att bärbar dator inte är onödigt, utan att det kan finnas anledning till att välja en mindre och mer portabel dator som man inte har tänkt att koda på hela dagarna. (t.ex. en 13" ultranotebook)

Och som sagt några gånger, vänta tills skolan början och se vad de erbjuder och vad resten av klasskamraterna har.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

wall of text

Känner inte igen mig i de problem du beskriver. Efter 5 år på högskolan kan jag inte påminna mig några av dessa problem.

Orsaken till att man skaffar sig en laptop är snarare att man sitter i grupprum (eller kaffer... eller uppehållsrum) då många av kurserna görs i projektform med 2 till 4 deltagare.
En annan orsak är att lärarna lägger ut materialet till föreläsningarna innan föreläsningarna. Många brukar sitta och gör tilläggsbeskrivningar i anteckningarna under lektionstid.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Känner inte igen mig i de problem du beskriver. Efter 5 år på högskolan kan jag inte påminna mig några av dessa problem.

Orsaken till att man skaffar sig en laptop är snarare att man sitter i grupprum (eller kaffer... eller uppehållsrum) då många av kurserna görs i projektform med 2 till 4 deltagare.
En annan orsak är att lärarna lägger ut materialet till föreläsningarna innan föreläsningarna. Många brukar sitta och gör tilläggsbeskrivningar i anteckningarna under lektionstid.

Det är det här jag känner igen mig i också efter lite för många år på Chalmers. Fast jag läser inget programmeringsinriktat iof.

Angående storlek så är det en ständig avvägning men vad jag har sett så brukar studenter prioritera ungefär likadant som jag, det vill säga något litet och lätt. Stora laptopar är trevligare att arbeta på men man tröttnar väldigt snart på att släpa runt på skiten. Man sitter inte i så många timmar i sträck med en laptop och arbetar heller. Ska man skriva mycket gör man det antingen hemma med ett riktigt tangentbord och massa skärmar eller så sitter man i en datorsal med riktigt tangentbord och åtminstone en lite större skärm. Bättre att satsa på något litet och mobilt som man orkar släpa runt på. Har man inte råd med två datorer fungerar det ju med en extra skärm och ett löst tangentbord till laptopen hemma också. Man brukar inte få alltför hårdvarukrävande uppgifter att göra eftersom det i sig inte fyller någon funktion, det blir bara jobbigare för alla inblandade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är det här jag känner igen mig i också efter lite för många år på Chalmers. Fast jag läser inget programmeringsinriktat iof.

Angående storlek så är det en ständig avvägning men vad jag har sett så brukar studenter prioritera ungefär likadant som jag, det vill säga något litet och lätt. Stora laptopar är trevligare att arbeta på men man tröttnar väldigt snart på att släpa runt på skiten. Man sitter inte i så många timmar i sträck med en laptop och arbetar heller. Ska man skriva mycket gör man det antingen hemma med ett riktigt tangentbord och massa skärmar eller så sitter man i en datorsal med riktigt tangentbord och åtminstone en lite större skärm. Bättre att satsa på något litet och mobilt som man orkar släpa runt på. Har man inte råd med två datorer fungerar det ju med en extra skärm och ett löst tangentbord till laptopen hemma också. Man brukar inte få alltför hårdvarukrävande uppgifter att göra eftersom det i sig inte fyller någon funktion, det blir bara jobbigare för alla inblandade.

Ja något lätt och litet är bra. Och sedan arbeta så mycket som man kan på skolans stationära.

Jag har läst några kurser på samma skola som mork och där fanns det hur gott om lediga datorsalar som helst. (D-huset, elsalarna, B-huset nedrevåningen bland datavetenskaparna) Och i dessa salarna gjorde vi grupparbete på min tid, att använda en bärbar istället var det ingen vits med.
Så det beror lite på hur skolan och klasskamraterna är. Samt vad man gör, är det något arbete där ni måste greja mycket med datormiljön, så är en egen dator ej fel. Även om jag anser att skolan borde låta er få göra det, precis som jag fick på min skola. (dock inte i alla datorsalar)

Det som jag dock saknade under studietiden var någon vettig surf/läsplatta som kunde innehålla böckerna samt att man enkelt kunde inteckna i dessa. Jag tror dock inte dagens surfplattor är jämnförbara emot fysiska böcker.

Angående anteckna på dator under föreläsningen som mork nämnde, så har jag enbart sett en person gjort detta under hela min lästid. (det var några år sedan jag läste sist) I vilket fall så hade han inte lättare att anteckna i föreläsningsanteckningarna än resten av klassen, som hade skrivit ut dem och antecknade med en vanlig penna. Resten av klassen kunde dessutom koncentrera sig bättre på vad föreläsaren sa.
Vanlig text går an, men kommentera grafer, rita dit extra saker och sånt. Visst inte så svårt på datorn, men det går snabbare med en vanlig penna.

*edit2*
För min egen del ska jag själv skaffa en ny bärbar till mitt nya jobb, vilket är lite som en dator inför skolan. Vad jag ska ha där, ja det upptäcker jag bäst först efter jag har börjat jobbet. Inte köpa en bärbar dator innan och sedan hoppas på att jag gjorde rätt val. En tung 15.4" som jag redan har några gamla exemplar av vill jag ej släpa med mig till jobbet varenda dag, men jag kanske blir tvungen..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag har läst några kurser på samma skola som mork och där fanns det hur gott om lediga datorsalar som helst. (D-huset, elsalarna, B-huset nedrevåningen bland datavetenskaparna) Och i dessa salarna gjorde vi grupparbete på min tid, att använda en bärbar istället var det ingen vits med.
Så det beror lite på hur skolan och klasskamraterna är. Samt vad man gör, är det något arbete där ni måste greja mycket med datormiljön, så är en egen dator ej fel. Även om jag anser att skolan borde låta er få göra det, precis som jag fick på min skola. (dock inte i alla datorsalar)

I B-husets nedervåning är numera det numera enbart för Cisco-akademin/nätverksteknik. Tror det finns ett grupprum, som dock bokas konstant av lärare. På mellanplanet i B-huset finns två datorsalar där man dock får lämna lokalen vid bokad lektionstid (vilket är 70%+ av tiden).
Det finns totalt 12 st datorsalar i varierande storlek varav två är programspecifika (speciellt avsatta till 3d/media och ett annat program). Hur ofta de andra är lediga beror väldigt mycket på hur undervisningen är förlagd under studieperioden.

Skrivet av bud_bundy:

Det som jag dock saknade under studietiden var någon vettig surf/läsplatta som kunde innehålla böckerna samt att man enkelt kunde inteckna i dessa. Jag tror dock inte dagens surfplattor är jämnförbara emot fysiska böcker.

Har blivit vanligare och vanligare... 2-3st av mina klasskamrater brukade alltid ha med sig en iPad. Ge det något år till så kommer detta vara väldigt vanligt.

Skrivet av bud_bundy:

Angående anteckna på dator under föreläsningen som mork nämnde, så har jag enbart sett en person gjort detta under hela min lästid. (det var några år sedan jag läste sist) I vilket fall så hade han inte lättare att anteckna i föreläsningsanteckningarna än resten av klassen, som hade skrivit ut dem och antecknade med en vanlig penna. Resten av klassen kunde dessutom koncentrera sig bättre på vad föreläsaren sa.
Vanlig text går an, men kommentera grafer, rita dit extra saker och sånt. Visst inte så svårt på datorn, men det går snabbare med en vanlig penna.

Måste verkligen vara ett tag sedan du läste. I princip alla jag har läst med använder sig av datorer för att göra anteckningar under lektionstiden.

Permalänk
Entusiast

jag har drivit runt lite bland programmen och noterat att det är rätt ovanligt att folk tar anteckningar på datorer. På de mer dator och IT-relaterade programmen är det väldigt mycket vanligare med datorer på föreläsningarna men det var inte mycket till anteckningar. Satt längst back och spanade ut över havet av laptops och det var mycket WoW, Diablo 2, Facebook, forum och blandade flashspel.

Sen har vi de extrema exemplen med killen som tog matteantckningar i LaTeX och lyckades hålla jämna steg med föreläsaren på en laptop när resten slet som djur med papper och penna. Fast det är inte normalt. Jag är inte ens säker på att det är mänskligt.

Hur som helst är det oftast mycket bättre att anteckna med papper och penna om det inte är ren text som ska skrivas. Så fort det kommer figurer är datorer helt värdelösa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen har vi de extrema exemplen med killen som tog matteantckningar i LaTeX och lyckades hålla jämna steg med föreläsaren på en laptop när resten slet som djur med papper och penna. Fast det är inte normalt. Jag är inte ens säker på att det är mänskligt.

Hur som helst är det oftast mycket bättre att anteckna med papper och penna om det inte är ren text som ska skrivas. Så fort det kommer figurer är datorer helt värdelösa.

Undrar om inte detta kommer ändras inom väldigt kort iom att surfplattor blir allt mer avancerade och får större spridning. Kommer inte ihåg om det var på iOS eller Android de hade en presentation där de visade en matte applikation där man använde penna. Ska se ifall jag kan hitta den igen..