Söker tips rörande en C# + Ajax weblösning

Permalänk
Hedersmedlem

Söker tips rörande en C# + Ajax weblösning

Hej.

Jag hade tänkt börja på ett skapa ett program som ett litet hobbyprojekt. Målet är främst att stötta mig i en hobby som jag håller på med, men eftersom jag inte kan tänka smått så tänker jag mig också att andra ska kunna använda lösningen när den är färdig.

Programmet i fråga ska vara en webbapplikation som använder Ajax för att kommunicera med en server. Serverkoden kommer att skrivas i C#. Själva klienten kommer till största del att bestå av en tabell som man ska kunna sortera och filtrera.

Frågor/Funderingar:
När jag senast provade på Ajax för ca tre år sedan så använde jag ett ramverk som gjorde det "lätt" att få Ajax i ASP.Net. Är det fortfarande den vägen som är den bästa om man vill ha mycket hjälp men samtidigt vill ha ganska mycket kontroll över vad som händer så att det inte skickas en massa onödig data mellan klient och server osv? Finns det andra bra ramverk eller liknande man kan använda?

Jag har tittat på jQuery och jQueryUI för att få hjälp med grafiska element i koden. Finns det andra bra varianter, kanske kopplade till ASP.Net, särskilt med tanke på att klienten till största del kommer att bestå av en tabell?

Jag har också tittat lite på WebSockets. Även här skulle jag gärna vilja få tag på något bra ramverk som funkar med ASP.Net/server skriven i C#.

Tack på förhand.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

MVC3 + telerik skulle väl fungera

Permalänk

För websockets, kolla in SignalR: http://www.hanselman.com/blog/AsynchronousScalableWebApplicat...

För Ajax med javascriptdrivet gui så kanske knockoutjs kan vara något. http://knockoutjs.com/examples/helloWorld.html
Bara att databinda dina element mot din datamodell så uppdaterar sig guit av sig självt när ditt data förändras. Inget jagande i DOMen med jquery (hej spaghettikod).

I de fallen när en existerande lösning inte har någon ajax i sig över huvudtaget syndar jag då och då med fulajax; (updatepanel/scriptmanager/telerik). Brukar fungera bra för diverse administrationsgränssnitt som bara ett fåtal users kommer leka med. Det triggar dock hela sidans eventcykel med viewstate hantering och allt det kommer med. Kanske inte önskvärt.

MVC + kombination med knockoutjs/signalR kanske kan vara något

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tipsen. Håller som bäst på att kolla in MVC, KnockoutJS och SignalR.

Menar ni Telerik's Kendo UI for ASP.NET MVC? Känns inte som att mitt lilla hobbyprojekt är värt $999. Eller har jag missuppfattat något?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Om det är MVC du ska jobba i så ja, kendo ui är vad det kallas nuförtiden och mycket riktigt, det är inte gratis.

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold