HJÄLP! överklockning fuckar mitt grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

har jag coilwhine? är det något farligt? ska jag lämna tbx kortet? jag stör mig inte på de annars, men om de förkortat livstiden på mitt kort ska de själklart tbx!

Ja, man kan _DÖ!_

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Ja, man kan _DÖ!_

ärligt? omg!! i dont wanna die, i'm to young

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk

defult reset allting i bios, funkar för mig efter dåliga klockningar

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Ja, man kan _DÖ!_

Skrivet av berggrenaren:

ärligt? omg!! i dont wanna die, i'm to young

Sluta tramsa, det tillför inget i tråden.

Skrivet av Pippihunter:

defult reset allting i bios, funkar för mig efter dåliga klockningar

Du har aldrig överklockat grafikkort antar jag?

Permalänk
Hjälpsam

Nej det är inte farligt, vare sig för datorn eller dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej det är inte farligt, vare sig för datorn eller dig.

ok, men de blir nog att lämna tbx grafikkortet ändå, började störa mig på de nyss haha :/

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av berggrenaren:

ok, men de blir nog att lämna tbx grafikkortet ändå, började störa mig på de nyss haha :/

Du kommer troligen inte att få lämna tillbaka det enbart pga coilwhine (om det inte är extremt mycket). Väldigt vanligt att kort har det mer eller mindre nuförtiden. Hade ett Corsair nätagg som led av coilwhine innan men det ville de inte ta tillbaka. Skickade istället tillbaka det på öppet köp så har du ett nytt kort kan du ju göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Du kommer troligen inte att få lämna tillbaka det enbart pga coilwhine (om det inte är extremt mycket). Väldigt vanligt att kort har det mer eller mindre nuförtiden. Hade ett Corsair nätagg som led av coilwhine innan men det ville de inte ta tillbaka. Skickade istället tillbaka det på öppet köp så har du ett nytt kort kan du ju göra det.

aha ok, men måste inte jagbetala frakt o shit då?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av berggrenaren:

aha ok, men måste inte jagbetala frakt o shit då?

Ja du kan få stå för frakten själv. Är lite olika från butik till butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Ja du kan få stå för frakten själv. Är lite olika från butik till butik.

ok tack för svar

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon172162:

Du kommer troligen inte att få lämna tillbaka det enbart pga coilwhine (om det inte är extremt mycket). Väldigt vanligt att kort har det mer eller mindre nuförtiden. Hade ett Corsair nätagg som led av coilwhine innan men det ville de inte ta tillbaka. Skickade istället tillbaka det på öppet köp så har du ett nytt kort kan du ju göra det.

Jag tycker inte att man skall lämna tillbaka, något som fått problem pga av man klockat det, tänk på den som får köper kortet nästa gång.
Klockar man och får problem bör man stå för det själv.
Lite Coilwhine är ju som sagt inte farligt och heller inte speciellt ovanligt, så det bör TS kunna leva med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

När man får ''permanenta'' artifakter resetar jag till default i bios, vilken idiot som sa att jag aldrig överklockat GPU ska bara hålla käft. herregud. att ''klocka ner'' är inte att undo en klock, och det ska alla i denna tråd veta.

Permalänk
Medlem

Det där med prestandan har jag också fått känna på, jag överklockade mitt GTX580 till 960 MHz på coren nyss och såg att kortet throttlade så fort jag körde Kombustor. Tydligen så känner drivrutinerna av att man kör just det programmet och så klockas kortet ner. Sen fastnade throttlingen så när jag sen körde 3DMark 11 så blev scoren helt rutten. Startade om datorn och klockade upp kortet till 960 MHz igen och körde 3DMark igen så fick jag hög score.

Angående coil whine så kan du prova:

1) Överklocka och öka spänningen (VCore) (underklocka och sänka spänning funkar med), det får transistorerna att switcha i högre frekvenser vilket kan minska ljudet.

2) Ett annat trick jag läste om var att låta datorn stå på över natten i ett läge där coil whinet var som höst, i detta fall var det i menyn i Crysis. Då blev det mycket tystare till slut.

3) Är det öppna coils man har på kortet så kan man dutta på lite nagellack eller lim så tystnar coilsen.

Öppna coils:

Stängda coils:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tycker inte att man skall lämna tillbaka, något som fått problem pga av man klockat det, tänk på den som får köper kortet nästa gång.
Klockar man och får problem bör man stå för det själv.
Lite Coilwhine är ju som sagt inte farligt och heller inte speciellt ovanligt, så det bör TS kunna leva med.

Klart man ska byta ut skiten, detta ljud kunde ju ha uppkommit 3 min senare i vilket fall. Kanske var värmen på kortet eller liknande som orsakade det, dvs helt orelaterat till oc. Tro mig också att det kan vara enormt störande & sitta med coil whine efter ett tag, exempelvis när man kör nå skräckspel mitt i natten och hör detta elände. Hur man upplever det är också personligt, om man hör bra på högre frekvenser... vissa blir röda som kräftor i nyllet medans andra kan koppla bort och ignorera, andra överröstar skiten med något ännu högre.

Skulle man godta en musikskiva med konstant surr? Eller en bil som har tutan på för jämnan?
Jag ser coilwhine som en defekt (även om det inte påverkar prestanda/kvalite) och tycker det är konstigt att de flesta elektroniktillverkare fullständigt skiter i detta, utom vissa dyrare modeller av military class eller whatever. Har själv fått byta ut massvis med komponenter för att bli av med det, inte kul men värt!

Permalänk
Skrivet av Pippihunter:

När man får ''permanenta'' artifakter resetar jag till default i bios, vilken idiot som sa att jag aldrig överklockat GPU ska bara hålla käft. herregud. att ''klocka ner'' är inte att undo en klock, och det ska alla i denna tråd veta.

1. Make till otrevlig människa får man leta efter, också kan man ju faktiskt citera när man svarar.
2. Återställa till standardinställningar i BIOS har ingen som helst verkan på överklockning av grafikkort. Det går rakt emot läran om kausalitet. Alla som vet något om överklockning håller nog med mig här.