Byta router, 100/10 Telia från Thomson TG789vn till Linksys WRT54GS får ej nät.

Permalänk
Medlem

Byta router, 100/10 Telia från Thomson TG789vn till Linksys WRT54GS får ej nät.

Tjabba!

Efter lite undersökning så visar det sig att telias router som skall vara "SÅ" bra... är så jävla kass så de finns inte... kan inte äns göra något så standard som att öppna fakking portar.

Så jag tänkte byta till min Linksys WRT54GS (DDWRT) men jag får inte det att ninja åt sig ett externt ip, är det nån som har någon aning om va tusan de kan bero på?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

Jag tippar på att du måste ha modemfunktionen som finns i Thomson för att få en Ip-adress. De man kan göra när man har ADSL är att ringa till telia och be om en bryggning så att Thomson-gateway bara blir till ett modem och inte använder sig av några andra funktioner (wifi, brandvägg etc). - Men jag vet inte om de funkar för fiber.

Annars kan de vara så enkelt att du bara får en Ipadress och har inte väntat tillräckligt länge för att få en ny till routern (linksys).

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Medlem

Du kan ringa till Telia och byta "Smart" mot en bredbandsswitch så att du kan använda din egna router om du har fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du kan ringa till Telia och byta "Smart" mot en bredbandsswitch så att du kan använda din egna router om du har fiber.

Om man inte har IP-telefoni eller IP-TV så behövs det inte göras. Bara plugga in en godtycklig egen router och slänga TG789vn i papperskorgen.

Skrivet av Tommybellan:

Jag tippar på att du måste ha modemfunktionen som finns i Thomson för att få en Ip-adress. De man kan göra när man har ADSL är att ringa till telia och be om en bryggning så att Thomson-gateway bara blir till ett modem och inte använder sig av några andra funktioner (wifi, brandvägg etc). - Men jag vet inte om de funkar för fiber.

Annars kan de vara så enkelt att du bara får en Ipadress och har inte väntat tillräckligt länge för att få en ny till routern (linksys).

Man behöver inge modem för fiber. Bara plugga in egen router.
Mycket möjligt att man behöva vänta på att anslutningen "släpps" precis som du skriver i sista meningen. Behövs dock inte på den fiberanslutning från telia som jag använder.

TS: Du har inte strulat till inställningarna i din DD-wrt-router på något sätt då? Testa en återställning till default på alla dem.
Inte kopplat fel? WAN-porten som gäller för internet-kopplingen.

Permalänk
Medlem

Din nya router är förmodligen felinställd. Du kan ju alltid kontakta Telia och få reda på vilka inställningar som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Din nya router är förmodligen felinställd. Du kan ju alltid kontakta Telia och få reda på vilka inställningar som krävs.

DHCP.
Enda inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

DHCP.
Enda inställningen.

Jag kanske var lite snabb med svaret.

Läste ingenstans att han även har ett separat modem, så jag antog att hans nya router hade ett inbyggd modem, och då räcker det inte alltid med att endast slå på DHCP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Jag kanske var lite snabb med svaret.

Läste ingenstans att han även har ett separat modem, så jag antog att hans nya router hade ett inbyggd modem, och då räcker det inte alltid med att endast slå på DHCP.

Thomson maskinen har inbyggt VDSL modem såvitt jag kan tyda, men den har även WAN-port, dom skeppar dom ANTAGLIGEN med olika konfigurationer beroende på typ av slutkund.

Till trådskaparen:
Hur länge väntade du på att maskinen skulle få nät?
DHCP-lånet ligger i ett tag så en 40-60 min borde du åtminstone ge det, sen krävs det som nämnt tidigare att wan-interfacet på WRT'n är inställt på DHCP.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

Tjabba!

Efter lite undersökning så visar det sig att telias router som skall vara "SÅ" bra... är så jävla kass så de finns inte... kan inte äns göra något så standard som att öppna fakking portar.

Så jag tänkte byta till min Linksys WRT54GS (DDWRT) men jag får inte det att ninja åt sig ett externt ip, är det nån som har någon aning om va tusan de kan bero på?

ring supporten och be dom fixxa bryggning av dit midem. Man kan nunera ställa in modemet men det krävs support hjälp du dom laddar in en mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Thomson maskinen har inbyggt VDSL modem såvitt jag kan tyda, men den har även WAN-port, dom skeppar dom ANTAGLIGEN med olika konfigurationer beroende på typ av slutkund.

Sedär, ser nu att det gällde en fiberuppkoppling. Då kan ni glömma det jag skrev :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

Om man inte har IP-telefoni eller IP-TV så behövs det inte göras. Bara plugga in en godtycklig egen router och slänga TG789vn i papperskorgen.

Man behöver inge modem för fiber. Bara plugga in egen router.
Mycket möjligt att man behöva vänta på att anslutningen "släpps" precis som du skriver i sista meningen. Behövs dock inte på den fiberanslutning från telia som jag använder.

TS: Du har inte strulat till inställningarna i din DD-wrt-router på något sätt då? Testa en återställning till default på alla dem.
Inte kopplat fel? WAN-porten som gäller för internet-kopplingen.

Sorry för sent svar, jag körde en reset på min DDWRT router innan jag kopplade in den, men som sagt jag kanske inte väntade tillräkligt länge på att den skulle få ip jag har inte IP-TV eller Telefoni bara internet. Ska prova koppla in ddwrt routern över natten och se vad som händer.

Skrivet av sYph:

Till trådskaparen:
Hur länge väntade du på att maskinen skulle få nät?
DHCP-lånet ligger i ett tag så en 40-60 min borde du åtminstone ge det, sen krävs det som nämnt tidigare att wan-interfacet på WRT'n är inställt på DHCP.

Jag vänte inte all länge, max 10 min, ska kika på de inställningarna när jag kommer hem tack så mycket för alla tips, jag skriver igen när jag testat

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Får många år sen minns jag att lånetiden på en Telia ADSL-lina var ungefär 40-min, vad det är idag vet jag inte.
Man kunde då, och även nu, snabba på maskinbyten igenom att släppa lånet manuellt.
I windows så klämmer man iväg "ipconfig /release" i en promt, dessutom har många routrar en knapp nånstans i interfacet som man kan använda, då är det bara att byta rakt av och det ska fungera direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Får många år sen minns jag att lånetiden på en Telia ADSL-lina var ungefär 40-min, vad det är idag vet jag inte.
Man kunde då, och även nu, snabba på maskinbyten igenom att släppa lånet manuellt.
I windows så klämmer man iväg "ipconfig /release" i en promt, dessutom har många routrar en knapp nånstans i interfacet som man kan använda, då är det bara att byta rakt av och det ska fungera direkt.

nästan rätt. På m56k modem å tidig adsl så var lånetiden 40min. Den bytes senare till 20min. Idag är de flesta stationer hsi ( high speed internet) det betyder att om den första låser sig så får man en annan ip direkt. Mac lås kan dock ske vid byte mellan mer än 2 producter samtidigt. Dvs om du kopplar in 3 routrar efter varandra kan det bli problem. Alla fiber går på hsi då den gammla IA modelen inte pallar med fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

nästan rätt. På m56k modem å tidig adsl så var lånetiden 40min. Den bytes senare till 20min. Idag är de flesta stationer hsi ( high speed internet) det betyder att om den första låser sig så får man en annan ip direkt. Mac lås kan dock ske vid byte mellan mer än 2 producter samtidigt. Dvs om du kopplar in 3 routrar efter varandra kan det bli problem. Alla fiber går på hsi då den gammla IA modelen inte pallar med fiber.

Aah, på så vis, då var man inte heeelt ute och cyklade iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

Tjabba!

Jag är också påtvingad Telias TG789vn och kan hålla med om att den är långt ifrån perfekt. Men att det inte skulle gå att öppna portar är trams och låter som ett SBS-problem snarare än någonting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Jag är också påtvingad Telias TG789vn och kan hålla med om att den är långt ifrån perfekt. Men att det inte skulle gå att öppna portar är trams och låter som ett SBS-problem snarare än någonting annat.

Port öppning blir enklare att göra med firwmare 8.c.h.2, har ni inte den kan ni maila eller ringa supporten och be dom uppdatera firmwaren. Har ni 88ba eller 88b6/9 så kommer det fungera sämmre med portning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Du kan gärna få ta och kolla min konfiguration, jag har gjort allt som man skall men den vill inte släppa igenom trafik på t.ex. 21 eller 80. Om det är så att det är skit bakom skärmen så får jag stå mitt kasst men jag tror knappast det.

Visa signatur

Permalänk

Hade ett liknade problem förut när jag hade Telia.. och när jag ringde supporten sa dom att det var en patch i rotern som inte var som den skulle.
Tyvärr hade killen på supporten inte behörighet till att återställa roterpatchen.. så ärendet fick gå vidare men jag passade på att byta internet leverantör istället.