Permalänk
Skrivet av Iliyena:

Sitter fläkten i rätt fläktanslutning? Den ska sitta i CPU_Fan på moderkortet, det är lätt att sätta nått fel om det sitter flera saker nära varandra men indikeringarna är röriga...

Är det samma varvtal hela tiden, den går inte upp i 3000rpm vid last ex utan att det hörs skillnad?

Den sitter i CPUFAN på moderkortet. I BIOS kunde jag ändra hastighet på SYSFAN2 och SYSFAN3 och men inte CPUFAN. Däremot så visar den status på CPU fläkten vilken rpm och så den kör i och den snurrar i 2166 rpm hela tiden. Vad tror ni om att flytta från CPUFAN till SYSFAN2?

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Avstängd

vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel1155:

Den sitter i CPUFAN på moderkortet. I BIOS kunde jag ändra hastighet på SYSFAN2 och SYSFAN3 och men inte CPUFAN. Däremot så visar den status på CPU fläkten vilken rpm och så den kör i och den snurrar i 2166 rpm hela tiden. Vad tror ni om att flytta från CPUFAN till SYSFAN2?

Testa, om tempen verkar blivit bättre så skadar det nog inte, kan finnas skydd om du inte har en fungerande fläkt i CPU_fan som du måste stänga av. Det kan vara en inställning som gör att du inte får ändra hastigheten på CPU-fläkten också, ex att PWM är invalt men funkar konstigt.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk

Du måste aktivera fläktstyrning i BIOS

Permalänk

Hittade problemet. Det visade sig vara en helt annan fläkt i chassit som börjat köra i ovanligt hög hastighet. Vet inte varför men var helt säker på att det var CPU fläkten eftersom det var den jag hade monterat fel från första början. Kopplade ur chassi fläkten och nu låter datorn inte alls lika mycket

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |