Extern hårddisk där "säker borttagning" ej utfördes, utvecklats till ett hårdvarufel?
Hej allihopa, efter ett par försök med att lösa det problem jag har med en extern hårddisk så vågar jag inte nu testa så mycket mer innan jag har hört med er experter här på sweclockers. För även om mina datorkunskaper är helt okej (eller åtminstone är jag google-kapabel) så är de inte i närheten av vissa experters här inne. Hoppas ni orkar läsa igenom den långa texten vars längd dock är nödvändig för att kunna ge er en såpass klar bild över vad som har hänt och vad som har försökts göras.
Min systers externa hårddisk, en Western Digital My Passport 2,5" 500GB, slutade fungera i form av att datorn inte längre kunde hitta den efter att hennes pojkvän tagit ur den utan att, förmodligen, den säkra borttagningen hade hunnit arbeta klart (han är osäker ifall den matades ut ordentligt). Dessutom råder det osäkerhet ifall en filöverföring till den fortfarande var aktiv. Detta gjordes på en Macbook vilket också ger att disken var formaterad med FAT32.
Nåväl, hon rusade över till mig varpå jag med min PC och Windows 7 inte heller kunde hitta den alls till en början trots att den lös och att man kände att den snurrade. Efter att ha laddat ner en uppenbarligen nödvändig drivrutin från Seagates hemsida så dyker den däremot upp i enhetshanteraren, dock med ett helt annat enhetsnamn än vad den var döpt till och även om den finns under "säker borttagning"-ikonen så händer inget när man ber datorn utföra en sådan. Sedan börjar även (är inte riktigt säker på när, men förmodar att det var nu) datorn upplysa mig om att disken måste formateras innan den kan användas (den dök alltså upp på "den här datorn") vilket jag givetvis inte gör då det finns information på disken som min syster måste ha.
Min första plan var då att försöka reparera hårddisken så att den skulle fungera som vanligt igen då jag, efter lite googlande, förstod det som att det var möjligt att endast filsystemet/katalogiseringen (kan inte facktermen) hade blivit korrupt och att detta kunde repareras. Läste runt om partitionstabeller också varpå jag till sist testade programmet "testdisk". Den kunde dock inte hitta ett jäkla jota när det kom till partitioner och jag ville inte på något sätt skriva till disken via det programmet i rädsla för att det kunde göra det hela värre.
Nästa steg var då att försöka ta backup på alla filer via "getdataback for FAT" för att sedan, lite mer obehindrat, försöka reparera den själva fysiska disken. Problemet var att när programmet skulle analysera disken så dök det upp "Error 55" på alla sektorer varpå jag avbröt analysen ganska direkt (det är vad getdataback rekommenderar för att inte förstöra disken ännu mer). Detta menar då getdataback-supporten kan bero på ett mekaniskt fel i själva disken vilket för mig låter ganska chockerande då hela händelseförloppet, enligt mig, pekade på ett mjukvarufel?!
Nåväl, jag försökte då ta en image av disken för att kunna leka med den imagen i lugn och ro istället. Problemet var att image-funktionen i getdataback hängde sig titt som tätt, den hade uppenbarliga problem att läsa från disken och efter en halvtimma hade den hunnit igenom en knapp tusendel av hela disken.... jag avbröt.
Nu står jag här ganska ställd och vågar inte göra så mycket mer innan jag konsulterat er här. Det konstiga nu är att disken inte hittas på "den här datorn" och därmed uppmanas jag heller inte till att den ska formateras, vet dock inte exakt när denna förändring skedde. Däremot lyser den och snurrar friskt, om den snurrar "för friskt" vågar jag inte svara på då jag inte haft den i min ägo förut. Det går heller inte att stänga av datorn med hårddisken ikopplad vilket jag märkte igårkväll efter de sista desperata försöken med getdataback.
Jag har inte testat med en ny USB-kabel men ska göra det ikväll när jag kommer över en, det luktar dock inte som ett kabelfel då den faktiskt hittas osv.
Jag har inte testat att montera ur den ur lådan och köra den rakt in i en SATA-port då jag har dåliga möjligheter till att göra det, men hjälper verkligen detta i det här fallet?
Mina frågor är helt enkelt; vad sjuttsingen har hänt och finns det något jag kan göra utan att äventyra informationen på disken alltför mycket? Eller är alternativet (vet inte ens om det är ett alternativ för min 18-åriga studerande syster) att skicka in den till experter och betala femsiffriga belopp? Eller hjälper ens det?
Jag är tacksam för alla seriösa svar och idéer då jag är någorlunda desperat, tack på förhand!
/Adam