Fractal Design Newton R3 (1000W)

Permalänk
Medlem

Har inte agget men rekommenderar det första gången jag rekommenderar fractal då r3 serien är väldigt välbyggt och har hög kvalite.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Har inte agget men rekommenderar det första gången jag rekommenderar fractal då r3 serien är väldigt välbyggt och har hög kvalite.

Tyvärr pressade ju inte Swec Newton R3 i sin test. Genomgången av agget var också ganska "tunnt", men trots det fanns det en hel del lovande fakta att ta ur det testet.
För nån som kräver lite mer info och en "second opinion" så kan man hänvisa till Jonnygurus test av Rosewill Fortress 750. Det är samma (så långt jag kan se) bygge som Newton R3. Det är ATNG som bygger, och det i sin tur är äckligt likt SuperFlower Golden Green..
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

köpte ett Fractal Design Newton R3 1000watt var inget vidare fläkten gick upp och ner lät som fan
lämnade tillbaka den och köpte ett Seasonic Platinum 1000W hur tyst och stabilt som helst kan bara säga köp köp )

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1026811

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tänkte inte på ditt fall i sig, tänkte mer på att du gav ett rent idiotiskt råd. Varför skulle man välja att köpa ett nätaggregat som kräver modifikationer för att få tyst och genom det tappa garantin, istället för att köpa ett tyst nätaggregat från början och därav behålla garantin ? Bara för att just du har råd att spendera det, betyder inte att alla har eller skulle det.

1. Jag gav öht INTE någon något råd alls. Jag talade endast om hur jag gjort i mitt specifika fall. Men du var så pigg på att hugga på något du inte begrep att du inte brydde dig om att läsa ordentligt först. Gå gärna tillbaka och läs igen..

2. "Varför skulle man välja att köpa ett nätaggregat som kräver modifikationer för att få tyst och genom det tappa garantin" Sådana drastiska åtgärder tar man till när man efter prövande av flera modeller funnit att det INTE finns något nätagg ÖHT på marknaden som är tillräckligt tyst. De s.k. tysta aggen från t.ex corsair med "noll-rotation" på tomgång är inte alls tysta längre när fläkten väl varvar upp.

Alla har inte samma krav. Mina krav när det gäller tystnad är extrema, jag är dock inte ensam om detta.

otrevliga formlueringar borttagna
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag har tagit bort otrevliga formuleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

*Tråd rensad*

Jag har tagit bort otrevliga formuleringar.

(Tilläggas bör att jag och JohanFalk sedan mitt senaste inlägg i tråden har pratats vid via pm, där han uttryckte ånger och vi kom överens om att inte munhuggas vidare.)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superapan:

Jag undrar om inte något är galet med mitt nätagg (doh!). Enligt kartongen ska det vara helt passivt upp till 50 % load, därefter rampar det från 30 % fläkthastighet och uppåt - alltså tyst upp till 500 W. Min dator i signaturen ska dra runt 300 W - ändå varvar nätagget upp till max under en sekund cirka varannan minut, men håller sig annars lugn. Detta mönster förändras varken idle eller load. Grrr.

Skrivet av Fractal Design:

Hej,

Det låter mycket mystiskt - ett sådant beteende har vi inte lyckats få fram i något test. Troligtvis är det något fel på nätdelen, kontakta gärna support@fractal-design.com.

Med komponenter som drar ~300W i en R3:a bör fläkten inte starta alls. Procentsatsen för vilken belastning det startar är det en förenkling, fläkten startar egentligen när kylflänsarna når en viss temperatur. I ett modernt chassi och variereande belastning bör den inte starta under 50%, men vid långvarig konstant belastning och dåligt luftflöde kan den starta tidigare.

Vi byter dock för närvarande ut grafiken på kartongerna till att starta mellan 20 och 25% (beroende på modell), det är siffror med god marginal till den lägsta belastning där vi fått enheter att starta fläktarna, med all värme från lasten till nätagget och vid långvarig konstant belastning. Bättre att lova för lite än för mycket

mvh,
Fractal Design

Mitt Newton R3 1000W har exakt samma problem. Har haft agget ett tag men märkte detta först nu när jag kastade ut mina lövblåsar till förmån för ett Zotac GTX 780 AMP. Fanns ingen chans att höra det över ljudet från två 7970 referens.

Till skillnad från i superapans fall går det bara ungefär 30 sekunder mellan varje gång fläkten startas, och att ljudet är regelbundet återkommande på detta sätt gör att det blir extremt irriterande. Det går ca 5 sekunder från det att fläkten startas tills den stannar, så det blir 25 sekunders tystnad –> 5 sekunders oljud –> repetera.

Detta är i idle och datorn drar 205 W från väggen, så komponenterna borde dra absolut max 190 W.

Borde man reklamera och anta att man får ett agg som inte gör så eller är det hopplöst? (Att behålla agget i detta tillstånd är uteslutet.)

Mvh
HurMycket

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers