Intel för första gången, sen amd såg ljuset. Råd, hjälp pls.

Permalänk
Medlem

Intel för första gången, sen amd såg ljuset. Råd, hjälp pls.

Datorn börjat kännas rätt trött. Så jag har slarvat ihop ett nytt paket som jag tänkte plocka upp.

Asrock Z77 Extreme4
Core i7-3370k 3,5 - 3,9 Ghz
XMS3 Vengence 8gb DDR3 pc3-12800 1600 mhz
Corsair PSU GS 800W Gaming series.

Jag har ett HD6970 graffe kort atm. Finns det något kort max 4000 som ger en bra fps boost vr 6970? Eller ska jag sitta kvar på 6970 till nästa gen kort kommer?

Jag behöver hjälp att hitta en värdig deltagare för Graffe kort.

Har inte byggt data på ett tag och jag har inte kört intel, så är inte helt 100 på sakerna. Men Någon som kan mer om intel system, kanske kan sätta lite ljus på om jag ska byta ut någon komponent mot något. Jag planerar itne att överklocka särskilt mycket, även om det kan bli aktuellt.

Jag har en budget på runt 12k

Letar Chassi
CPU
PSU (vågar inte köra vidare på den jag har ca 5 år gammal)
Mobo
GPU
Ram

Kan jag begagna mitt ram i siggen, eller är det lika bra att köpa nya där med va?

Vill nog mest ha hjälp att hitta ett bra alternativ till grafik kort. Det känns lite som att alla olika reviews, är lite otydliga i ren prestanda.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

trött? du har en av de bästa amd-processorerna du kan ha. överklockar du dessutom upp mot 3,5ghz så ska den inte kännas trött nånstans. jag skulle tippa på att du vill ha en ssd, för det är hårddisken som brukar göra att det känns segt. ditt system håller så pass hygglig prestanda fortfarande idag, så jag skulle säga att det är bättre att invänta att nästa generation grafikkort och processorer kommer nästa år

vill du ändå uppgradera så är intel iofs bättre
-kanske att en i5 3570k känns mer prisvärd än en i7 dock.
-moderkortet är bra till ett bra pris.
-ditt ram kan du använda fortfarande, men om du vill ha allt nytt är det väl fördelaktigt att kunna sälja din gamla burk i fungerande skick.
-ang nätagg så hade jag valt ett av bättre kvalitet, och med lägre effekt, eftersom du inte behöver mer än 500w om du bara ska ha ett grafikkort, 750 med två. men med din budget kan du ju både få kakan och äta den med
-grafikkort, ja du kan få en hyfsad prestandaskjuts med ett nytt kort under 4000, typ gtx 670 eller hd7970 som båda är ca 40% snabbare än ditt 6970

här är ett paket för under 12 tusen som du kan kika på iaf http://www.inet.se/kundvagn/visa/2255945/2012-09-05

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII