Packa upp vara = garanti void

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Packa upp vara = garanti void

Hej, hämtade just en ssd som kom från inet, och började nyfiket pilla på förpackningen vid övergångsstället. Då såg jag en sticker som förhindrar att boxen öppnas. På den står warranty void if removed. Wtf! Kan man inte ens öppnas asken utan att garanti rätten förverkas?

http://db.tt/el53nqPX

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Nej, så är det självklart inte. Antagligen har bara de använt en sådan tejpbitsrulle när de tejpade igen förpackningen på Inet.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Zcenicx:

Nej, så är det självklart inte. Antagligen har bara de använt en sådan tejpbitsrulle när de tejpade igen förpackningen på Inet.

den där kommer nog inte från Inet, den är tejpad av tillverkaren, sen om det är ett misstag eller ej av tillverkaren vet jag inte.
garanti bruten om du skruvar isär SSDn ja men inte genom att öppna lådan tycker jag nog alls. men kolla med Inet först för säkerhetsskull om det känns knasigt.

|Workstation: AMD Threadripper 1900x | ASUS PRIME X399-A | GTX 1070 | 24GB DDR4 | SSD 750GB |
|VMware rig: HP ProLiant DL360 G6 | 48GB DDR3 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jul 2001

Såg ut som en Samsung 830 SSD, har köpt ett antal sånna både till jobbet och hem och alla har haft en sådan klisterlapps förslutning

| MSI Z270i | Core i5-7600K | 16GB 3200Mhz DDR4 | GTX 1080 Ti Hybrid | Define mini C TG| Pg348q | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

830 indeed...

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

9gag nästa? Bra försök inet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Sep 2005

så lika ut för mig, men jag tvivlar starkt på att det spelar någon roll då du aldrig kan förlora garantin på något bara för att du öppnar embalaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av guermantes:

Hej, hämtade just en ssd som kom från inet, och började nyfiket pilla på förpackningen vid övergångsstället. Då såg jag en sticker som förhindrar att boxen öppnas. På den står warranty void if removed. Wtf! Kan man inte ens öppnas asken utan att garanti rätten förverkas?

http://db.tt/el53nqPX

Garantin gäller kartongen Det är även skillnad på removed och broken, eller hur? Men mest troligt är det språkförbistringen som orsakat denna förväxling av texter på etiketter och inget du behöver oroa dig för. Sen har vi ju reklamationsrätten... men den är från Inet och de hänvisar ju till tillverkarens regler så ja, du kanske kan få problem ändå om den visar sig vara trasig nu eller i framtiden.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jomala
Registrerad
Nov 2010

Har 830 och kan förstyrka att jag inte sett röken av sådan klisterlapp på lådan. är nog bara någe trollsommarjobbare som packat ihop så för att trolla med dig.

Asus Strix Z270G Gaming - Core i5-7600K - Asus Rog 1070ti - Phanteks TC14S Black Slim - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - WD Purple IntelliPower 2TB - FRACTAL DESIGN Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av MrNeikter:

9gag nästa? Bra försök inet.

Det är inte INET som satt klisterlappen där utan den kommer från fabriken.

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Jepp garantin på kartongen försvinner när du öppnar den. Duh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Jag har själv rivit av precis en sådan lapp på en 830-låda, så det är absolut inget troll. Troligtvis är det en extremt felsyftad och felöversatt motsvarighet till "check contents if broken" - aka om lappen är trasig vid ett återköp så måste personalen kolla så att allt finns med i lådan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Tejpen är missvisande, det ska vara ett tecken på att ssd:n är orörd eller utbytt av mellanhänder

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

förmodligen ditsatt av Lee Chen, 17 som har exat 32 minuters engelskautbildning som blivit tillsagd att se till att alla lådor som kommer ur fabrriken har en klisterlapp på locket, eller något åt det hållet

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Har samma lapp på min kartong som ligger på skrivbordet och Samsung kan sätta ungefär vilka villkor de vill på sina garantier. Så det är inget olagligt med att säga att garantin försvinner om lådan öppnas. Sen har jag en känsla av att det inte är riktigt det de menar med lappen.

Här har du garantin i sin helhet: http://www.samsung.com/us/support/supportServiceWarranty.do?p...

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2009

Du har rätt enligt svensk lag att "inspektera varan" vid distanshandel för att se att du har fått de du har köpt. Så att ta bort klisterlappen påverkar då möjligen endast garantin Samsung ger dig.

Inet måste följa svensk lag som alla andra svenska företag och detta klistermärke skall därmed ej påverka dina rättigheter som kund. Många varor kommer i förseglade förpackningar med lika klisterlapp. Notera att lagen om distanshandel gäller inte om du beställer från Internetbutik och hämtar i butik eller lager. Varan måste ha skickats dvs. För mer information om ångerrätt vid distanshandel och andra saknyttiga konsumentlagar hittar du hos konsumentverket.

P67A-UD4-B3 λ i5 2500K λ Freezer 7 Pro Rev. 2 λ Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB λ Corsair 4GB XMS3+HyperX 8GB x2 λ Samsung 750GB λ Maxtor 250GB λ Intel 330 180GB λ Asus Xonar DS λ Fractal Design R2 λ LG 23" W2363D 120HZ λ Logitech G500 λ Steelseries 6Gv2 λ Qpad QH-90 Pro λ Steelseries QcK+ SK Gaming Limited Edition Mouspad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Garantier är frivilliga åtaganden så Samsung skulle kunna ha en garanti som denna. Dock tvivlar jag starkt på att de skulle ha en garanti som i praktiken är värdelös och det handlar antingen om att du inte kan klaga på synliga skador på kartongen efter du öppnat den eller så har de helt enkelt använt fel tejp.

Jag skulle gissa på att de har en speciell garanti att om kartongen är skadad så får du byta ut varan direkt. Det är denna garanti som försvinner när du öppnar varan.

I varje fall har du reklamationsrätt och ångerrätt enligt Konsumentköplagen. Enligt den lagen är det skit samma vad som står på tejpen, du kan inte avtala bort din rätt enligt Konsumentköplagen om det inte är fördelaktigt för dig.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010

Hade samma klisterlapp på kartongen till min 830.

Dock så öppnade jag lådan på andra sidan, så jag har kvar min garanti!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Även här, svårforcerad klisterlapp på kartongen, men inte "Warranty void" utan s/n och parts#.

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort