"Seriös" NAS för hemmabruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Jag kör på en DS1812+ här hemma och kan inte säga annat än att jag är helt toknöjd. Jag kör åtta stycken 3TB-diskar i RAID6 på den vilket då ger mig ~18TB lagringsutrymme. Den har dubbla GBit-portar, så jag kör den ena porten till mitt LAN, den andra direkt till min Vsphere-server så jag kan köra iSCSI där.

Ännu en nöjd användare med andra ord. Vilka diskar använder du om man får fråga?

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Vidare, är det värt att expandera RAM från 1GB till 3GB? Vilken märkbar skillnad kan det tänkas göra?

Jag tror det bara gör skillnad om du använder ditt NAS mer som server med alla funktioner påslagna som bl.a. webtjänst med SQL (typ Wordpress el. liknande), brandvägg, torrent osv... Uppstår ett behov kan du alltid uppgradera i efterhand.
Jag som "bara" har en DS411+II och begränsar mig till att använda mitt NAS för lagring via WebDAV, FTP och SMB har knappt någon minnesaktivitet över huvudtaget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Vidare, är det värt att expandera RAM från 1GB till 3GB? Vilken märkbar skillnad kan det tänkas göra?

Du kommer inte märka någon som helst skillnad såvida du inte har extremt hög trafik och/eller högbelastande tjänster igång (Ex. hemsida med 1000 tals besökare om dagen). Jag kör VPN, FTP, Windows filserver (CIFS), CloudStation (Som dropbox, fast till NASen), backup tjänst på 128Mb RAM minne - utan några som problem.

Visa signatur

Desktop: Win7 @ CPU: AMD X4 640 @ 3.5GHz RAM: 16GB DDR3
Server: ESXi @ CPU: AMD FX8120 @ 3.8GHz RAM: 32GB DDR3
Laptop: Lenovo G500 Win8 @ CPU: Intel i5 2.6GHz RAM: 8GB DDR3
NAS: Synology DS211j HDD: 2 x 2TB RAID1
Webb: http://www.ciph.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror det bara gör skillnad om du använder ditt NAS mer som server med alla funktioner påslagna som bl.a. webtjänst med SQL (typ Wordpress el. liknande), brandvägg, torrent osv... Uppstår ett behov kan du alltid uppgradera i efterhand.
Jag som "bara" har en DS411+II och begränsar mig till att använda mitt NAS för lagring via WebDAV, FTP och SMB har knappt någon minnesaktivitet över huvudtaget.

Ungefär så jag tänkte också. På sin höjd kommer jag att ha ett par tjänster igång samtidigt så orginalminnet kan nog räcka gott till det.

Skrivet av Ciph:

Du kommer inte märka någon som helst skillnad såvida du inte har extremt hög trafik och/eller högbelastande tjänster igång (Ex. hemsida med 1000 tals besökare om dagen). Jag kör VPN, FTP, Windows filserver (CIFS), CloudStation (Som dropbox, fast till NASen), backup tjänst på 128Mb RAM minne - utan några som problem.

Låter kanon. Jag kikade lite på orginalminnena och de var inte särskilt upphetsande heller så jag kommer helt enkelt att skippa dem tills vidare.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

Jag kör idag en ds1511+ samt dx510 med 10 x2 TB i Raid 10 samt ett stycke ups inkopplat till den. Har även tryckt i 2 GB mer ram i den bara för att liksom Anledningen att jag kör raid 10 är att jag vill vara så säker som möjligt mot potentiell hdd krasch. Har blivit av med tusentals foton innan pga mänskligt fel så nu vill jag vara extra super duper säker.

Att trycka in mer ram var la kanske inte super nödigt men kostade mig några hundra kronor så jag tyckte det var värt de slantarna.

Jag kör den främst för streaming över NFS/SMB till datorer/tv/boxee box samt även telefoner som fungerar klockrent utan lagg lr buffring.

Har dragit igång webstation/vpn/mediastation /cloudappen samt herrans massa onödiga appar jag inte riktigt använder

Bästa just nu med den är att jag dragin in Crashplan på den som motor och kör klienten på datorn. Där styr jag exakt vad som ska backas upp från diskstationen. Sen kör jag data replicator som synkar valfria mappar från din pc till diskstationen. På detta sätt har jag dubbel backup. Vilket känns otroligt bra på foton och dylikt.

Finns otroligt många appar utöver de som synology själv ger ut lr släpper via 3rd party.

Iom 4.1 uppdateringen tycker jag kontrollen på diskstationen vart klart mkt bättre, dvs vem som gör vad och när. resource monitor vart också mkt bättre.

Har inte kört Qnap och de andra så kan inte uttala mig om dessa märkena. Men min kära 1511+ är verkligen en underbar maskin, sitter och "leker" med den varje dag.

Permalänk
Avstängd

Är man seriös med att skydda sina data, så kör man ZFS. Man bygger en vanlig PC, och stoppar i 8 diskar utan något raid kort. Sen installerar man FreeNAS, FreeBSD eller Solaris eller Mac OS X, och kör ZFS. Då får man en billig dator, och mycket säkrare. Den kan dubbla som surfdator eller nåt annat. En ren NAS kan du inte använda till något förutom att dela filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Är man seriös med att skydda sina data, så kör man ZFS. Man bygger en vanlig PC, och stoppar i 8 diskar utan något raid kort. Sen installerar man FreeNAS, FreeBSD eller Solaris eller Mac OS X, och kör ZFS. Då får man en billig dator, och mycket säkrare. Den kan dubbla som surfdator eller nåt annat. En ren NAS kan du inte använda till något förutom att dela filer.

Så fel du har. Jag föreslår att du läser lite här eller här

Raid är aldrig backup. Och jag tycker 5 diskars dataskydd är skydd nog och tillräckligt för att man ska kunna se sig som seriös.

Permalänk
Medlem

Kan man bygga en egen NAS med ett fint litet anpassat chassi. Menar ett snyggt chassi som är mindre än en vanlig dator men som man ändå får in mycket diskar i? Snyggt är ju subjektivt, men finns det mycket att välja på?

Kan man köra något OS och bygga på något så man får med alla funktioner som Synology har?

Kollat på 8 diskars varianten och 7000:- är rätt saftigt. Så kanske är en ide att kolla om man kan bygga något liknande själv, 7000:- är ju rätt stor budget man har i så fall.

Frågan är om det finns snygga chassin till en nätt storlek som rymmer många diskar.......

Skrivet av Scuttle:

Jag kör på en DS1812+ här hemma och kan inte säga annat än att jag är helt toknöjd. Jag kör åtta stycken 3TB-diskar i RAID6 på den vilket då ger mig ~18TB lagringsutrymme. Den har dubbla GBit-portar, så jag kör den ena porten till mitt LAN, den andra direkt till min Vsphere-server så jag kan köra iSCSI där.

Trist att man inte kan ha mer än 18 GB, eller om 4*8 GB är gränsen, i så fall 32 GB.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Trist att man inte kan ha mer än 18 GB, eller om 4*8 GB är gränsen, i så fall 32 GB.

Varför skulle du inte kunna det? Det är ju bara att börja med 8-diskars varianten, sen kan du köpa till "diskhyllor" för upp till 18 diskar.

Är inte det nog så måste du nog i vilket fall som helst börja kolla på lite seriösare utrustning. I vilket fall som helst får du en riktig värsting NAS. Sen kan man ju bygga själv också, det finns ju för och nackdelar med det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Varför skulle du inte kunna det? Det är ju bara att börja med 8-diskars varianten, sen kan du köpa till "diskhyllor" för upp till 18 diskar.

Är inte det nog så måste du nog i vilket fall som helst börja kolla på lite seriösare utrustning. I vilket fall som helst får du en riktig värsting NAS. Sen kan man ju bygga själv också, det finns ju för och nackdelar med det med.

Några förslag på chassin som skulle kunna passa med många 3.5" enheter? Hittade denna http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30... verkar inte fy skam, snyggt (tycker jag) 6 st 3.5"-platser och skapligt litet. Vore nice om man hade 8 st platser åtminstone.

Men skall räkna på vad en burk skulle kunna hamna på med det chassit.

Vilka är dom största för och nackdelarna med hemmabyggd NAS. Kunskapen är ju något, men det känns lite roligare när man bygger sin egen burk och lär sig något samtidigt. Men skall ju helst bli lika bra som med en köpt Synology

Bygga maskin är knappast någon konstighet, det jobbiga börjar väl sen Vad kör man för OS för att få en Synology-liknande sak. Är det Windows eller finns det massa andra och bättre att välja på?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av goa200:

Så fel du har. Jag föreslår att du läser lite här eller här

Raid är aldrig backup. Och jag tycker 5 diskars dataskydd är skydd nog och tillräckligt för att man ska kunna se sig som seriös.

du hade fått bättre skydd med RAID6 än med RAID10. Har du otur går två diskar som är RAID1:ade och då är du rökt. hade du kört RAID6 kan två diskar, vilka som helst, gå. nu är du (i sämsta fall) bara skyddad ifall EN disk kraschar.

vill du vara riktigt säker kör du RAIDZ3 (med tre paritetsdiskar alltså) samt offsite backup.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

du hade fått bättre skydd med RAID6 än med RAID10. Har du otur går två diskar som är RAID1:ade och då är du rökt. hade du kört RAID6 kan två diskar, vilka som helst, gå. nu är du (i sämsta fall) bara skyddad ifall EN disk kraschar.

vill du vara riktigt säker kör du RAIDZ3 (med tre paritetsdiskar alltså) samt offsite backup.

Hade jag faktiskt inte ens tänkt på. Tack för infon där

All min "viktiga" data är ändå backupad till molnet så ingen fara på taket men likväl en tankeställare

Permalänk
Medlem

Testade lite att bygga ihop ett system, antagligen ett riktigt overkill system, men bara för att testa i alla fall. Trots att det säkert är overkill så blev det 4000:- med 6 st 3.5" platser.

Chassi Fractal Design Array R2 300W Svart 1400:-
Moderkort http://www.inet.se/produkt/1902265/asus-p8h77-i-mitx 800:-
CPU http://www.inet.se/produkt/5310011/intel-core-i3-2120t-2-6ghz... 1100:-
RAM http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4096mb-cl9-1... 400:-
CPU-kyl 200:-
Fläkt 150:-
Summa 4000:-

Hittade ett chassi med 7 st platser men dessvärre verkar det vara moderkorten som sätter stopp. Verkar inte finnas med mer än 6 st 3.5" om man vill ha kompakt samtidigt. Dock verkar man slippa dom begränsningar som verkar finnas på diskstorlek gällande t ex Synology (?). Hårdvarumässigt slår den här setupen färdiga alla dagar i veckan. Vore ju trevligt med ett moderkort (och ett litet chassi) där man kan ha 8 st diskar.

Dock vet jag inte om alla diskar måste ha samma storlek om man kör backupprogram som det som finns i Synology eller FreeNAS?

FreeNAS verkar väldigt trevligt måste jag säga. Vet dock inte hur smärtfritt det funkar, det säga ju att det skall vara väldigt enkelt användargränsnitt. Men enkelt är ju relativt kan ju bli jobbigt om det är mycket protokoll och grejer och man skall få allt att funka, jag har ingen aning.

Någon som kör eller testat köra FreeNAS? Verkar finnas mycket alternativ i alla fall. Som t ex att dela med sig så man har tillgång till det man vill överallt på Internet verkar inte vara några problem alls. Men som sagt jag är dåligt insatt i detaljerna.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Testade lite att bygga ihop ett system, antagligen ett riktigt overkill system, men bara för att testa i alla fall. Trots att det säkert är overkill så blev det 4000:- med 6 st 3.5" platser.

Chassi Fractal Design Array R2 300W Svart 1400:-
Moderkort http://www.inet.se/produkt/1902265/asus-p8h77-i-mitx 800:-
CPU http://www.inet.se/produkt/5310011/intel-core-i3-2120t-2-6ghz... 1100:-
RAM http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4096mb-cl9-1... 400:-
CPU-kyl 200:-
Fläkt 150:-
Summa 4000:-

Hittade ett chassi med 7 st platser men dessvärre verkar det vara moderkorten som sätter stopp. Verkar inte finnas med mer än 6 st 3.5" om man vill ha kompakt samtidigt. Dock verkar man slippa dom begränsningar som verkar finnas på diskstorlek gällande t ex Synology (?). Hårdvarumässigt slår den här setupen färdiga alla dagar i veckan. Vore ju trevligt med ett moderkort (och ett litet chassi) där man kan ha 8 st diskar.

Dock vet jag inte om alla diskar måste ha samma storlek om man kör backupprogram som det som finns i Synology eller FreeNAS?

FreeNAS verkar väldigt trevligt måste jag säga. Vet dock inte hur smärtfritt det funkar, det säga ju att det skall vara väldigt enkelt användargränsnitt. Men enkelt är ju relativt kan ju bli jobbigt om det är mycket protokoll och grejer och man skall få allt att funka, jag har ingen aning.

Någon som kör eller testat köra FreeNAS? Verkar finnas mycket alternativ i alla fall. Som t ex att dela med sig så man har tillgång till det man vill överallt på Internet verkar inte vara några problem alls. Men som sagt jag är dåligt insatt i detaljerna.

du har ju en kortplats, smäck i ett kontrollerkort så har du 8 SATA-kontakter till om du vill (eller ta ett billigare kort med färre kontakter).

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

http://www.xcase.co.uk/24-bay-Hotswap-rackmount-chassis-norco... plus
http://www.webconnexxion.com/raid5/p/714/areca-arc-1882ix-24-...
så kan man expandera rätt länge (Acreca-kortet stödjer upp till 128 diskar!). Inte billigt: runt 15K + mobo/psu/etc - men då har man å andra sidan 24 slots redan från "start".

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

du har ju en kortplats, smäck i ett kontrollerkort så har du 8 SATA-kontakter till om du vill (eller ta ett billigare kort med färre kontakter).

Smart tips. Klart man kan göra så. Hittat ett chassi med plats för 7 st 3.5". Se om man kan hitta ett med fler eller om det dyker upp något längre fram. Inte aktuellt just precis nu.

Skrivet av Tanis:

http://www.xcase.co.uk/24-bay-Hotswap-rackmount-chassis-norco... plus
http://www.webconnexxion.com/raid5/p/714/areca-arc-1882ix-24-...
så kan man expandera rätt länge (Acreca-kortet stödjer upp till 128 diskar!). Inte billigt: runt 15K + mobo/psu/etc - men då har man å andra sidan 24 slots redan från "start".

Ok nice tips men tror det är lite för dyrt

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Frågan är vad skulle man kunna få för effektåtgång på ett sådant system. Processorn vet man, men vad drar moderkortet. Frågan är också om man kan få ett system likt t ex Synology där man ligger i viloläge och där systemet lyssnar på nätverket och startar upp när det behövs automatiskt. Är det detta som kallas "Wake on LAN" eller det kanske är något annat. Skulle det gå med t ex FreeNAS.

Bygger jag en sådan vill jag ju helst ha ett effektsnålt system, det är väl en av meningarna med NAS.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att utvecklingen mer eller mindre lagts ner för FreeNAS 7.
FreeNAS 8 är ett kommersiellt projekt.
Nas4free är en "fortsättning" utav FreeNAS men för att särskilja sig så har man bl.a "bumpat" upp versionsnumret till 9.

Ganska grovt sammanfattat.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag har för mig att utvecklingen mer eller mindre lagts ner för FreeNAS 7.
FreeNAS 8 är ett kommersiellt projekt.

FreeNAS 8 är fortfarande helt öppet och gratis att använda. Det som ändrade sig var att iXSystems tog över utvecklingen istället för personen som startade FreeNAS.
Det finns inte mycket anledning att byta till nas4free om man är nöjd med FreeNAS 8

Permalänk
Medlem

mix_room: Självklart. Dock ska man även komma ihåg att FreeNAS baseras på FreeBSD 8-serien, medans Nas4Free glider vidare på FreeBSD 9.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Beställt enligt det jag skrev i topic.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Beställt enligt det jag skrev i topic.

Vill ha uppdatering hur det går för dig.
Har nämligen densamma plan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vill ha uppdatering hur det går för dig.
Har nämligen densamma plan.

Det kan vi nog ordna...

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Testade lite att bygga ihop ett system, antagligen ett riktigt overkill system, men bara för att testa i alla fall. Trots att det säkert är overkill så blev det 4000:- med 6 st 3.5" platser.

Chassi Fractal Design Array R2 300W Svart 1400:-
Moderkort http://www.inet.se/produkt/1902265/asus-p8h77-i-mitx 800:-
CPU http://www.inet.se/produkt/5310011/intel-core-i3-2120t-2-6ghz... 1100:-
RAM http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4096mb-cl9-1... 400:-
CPU-kyl 200:-
Fläkt 150:-
Summa 4000:-

Hittade ett chassi med 7 st platser men dessvärre verkar det vara moderkorten som sätter stopp. Verkar inte finnas med mer än 6 st 3.5" om man vill ha kompakt samtidigt. Dock verkar man slippa dom begränsningar som verkar finnas på diskstorlek gällande t ex Synology (?). Hårdvarumässigt slår den här setupen färdiga alla dagar i veckan. Vore ju trevligt med ett moderkort (och ett litet chassi) där man kan ha 8 st diskar.

Dock vet jag inte om alla diskar måste ha samma storlek om man kör backupprogram som det som finns i Synology eller FreeNAS?

FreeNAS verkar väldigt trevligt måste jag säga. Vet dock inte hur smärtfritt det funkar, det säga ju att det skall vara väldigt enkelt användargränsnitt. Men enkelt är ju relativt kan ju bli jobbigt om det är mycket protokoll och grejer och man skall få allt att funka, jag har ingen aning.

Någon som kör eller testat köra FreeNAS? Verkar finnas mycket alternativ i alla fall. Som t ex att dela med sig så man har tillgång till det man vill överallt på Internet verkar inte vara några problem alls. Men som sagt jag är dåligt insatt i detaljerna.

Jag har samma chassi och har klämmt in 7st 3.5" och 1st 2.5".
Köpte en 2 portars sata-expander som jag stoppade i pcie porten.
Går utmärkt att lägga en 3.5" disk i fronten på chassit framför fläkten och det finns hål för att sätta en 2.5" på undersidan av "disk-buren".

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Ska du göra en enda stor array av alla diskar skulle jag rek. RAID6

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Ska du göra en enda stor array av alla diskar skulle jag rek. RAID6

Jajamensan, det blir Raid 6 och åtta diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

Okej, efter att ha fixat och trixat lite med NAS:en i några dagar kan jag helt klart säga att på det stora hela är nöjd och varmt kan rekommendera den till den som är ute efter en riktigt trevlig lösning för nätverkslagring.

Efter att ha "stresstestat" den inbyggda BT-klienten får jag dock säg att den lämnar en del över att önska. Klienten fungerar bra och det är inte svårt att ställa in den efter tycke, men somliga funktioner saknas helt enkelt. Om man kilar över till Synologys eget forum ser man att mina åsikter delas av en mängd andra användare (inte bara på DS1812+). Det finns alltså helt klart en förbättringspotential på BT-fronten.

I övrigt fungerar det smidigt att skapa användare och grupper, dela kataloger och installera paket. Jag är nöjd med mitt köp.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

Själv är jag lite sugen på Synologys DS411Slim. Tar inte lika stor plats som de andra och även om den inte kommer i närheten av den prestanda som de övre prisklasserna så tror jag att den skulle räcka för mig.

Verkar ju också vara en lagom instegsmodell?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av madland:

Och - vad ännu bättre är - min sambo säger; "gör vad du vill".

OT
PROtip: När damen säger "Gör va du vill" då ska man absolut inte gör det man vill, varning livsfara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Okej, efter att ha fixat och trixat lite med NAS:en i några dagar kan jag helt klart säga att på det stora hela är nöjd och varmt kan rekommendera den till den som är ute efter en riktigt trevlig lösning för nätverkslagring.

Efter att ha "stresstestat" den inbyggda BT-klienten får jag dock säg att den lämnar en del över att önska. Klienten fungerar bra och det är inte svårt att ställa in den efter tycke, men somliga funktioner saknas helt enkelt. Om man kilar över till Synologys eget forum ser man att mina åsikter delas av en mängd andra användare (inte bara på DS1812+). Det finns alltså helt klart en förbättringspotential på BT-fronten.

I övrigt fungerar det smidigt att skapa användare och grupper, dela kataloger och installera paket. Jag är nöjd med mitt köp.

som nuvarande synology-ägare måste jag fråga vad tusan du menar med BT? har ögnat igenom kontrollpanelen men hittar inget som jag kan relatera till BT