Kan inte flash tbx orginal bios

Permalänk
Medlem

Kan inte flash tbx orginal bios

tjena, försökte byta bios på mitt sapphire hd7970 till ghz bios, Men de fungera inte så nu vill jag byta till mitt orginal bios
men de går inte.

Har provat med atiwinflash men de står cannot erase rom eller subsystem id mismatch.

Har även provat - Click Start Button
- Type "cmd"
- Right click the entry and select "Run as Administrator"
- Black command prompt windows opens
- Type "cd %USERPROFILE%\desktop\winflash"
- Type "atiwinflash -unlockrom 0" <-- the 0 means first adapter, if you have multiple cards, physically uninstall all but the one you want to flash
- Type "atiwinflash -f -p 0 unlock.bin"
- It should complete the flashing process with a message saying something with "verified".

men de fungerar inte står cannot erase rom.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Kan inte nått om just detta fel men tipsar dig att aldrig flasha bios i Windows miljö då allt kan gå åt helvete utan kör direkt i dos miljö innan os har startat det är den säkraste metoden iaf.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Kan inte nått om just detta fel men tipsar dig att aldrig flasha bios i Windows miljö då allt kan gå åt helvete utan kör direkt i dos miljö innan os har startat det är den säkraste metoden iaf.

Är ju redan åt helvete tack endå

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Det är för sådana här situationer som det (förhoppningsvis) finns en bios switch på kortet.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Det är för sådana här situationer som det (förhoppningsvis) finns en bios switch på kortet.

ja de finns.

jag startar datorn med switchen på 2 (backup) sen byter jag till 1och försöker flasha in backup biosen men de fungerar inte.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem nu försökte flasha Ghz bios men det funkade inte säger bara fail .
Ändrar knappen o startar om med orginal biosen ,ändrar om knappen igen startar atiwinflash försöker flasha men det dyker upp en ruta som säger undersystemid passar ej ihop.
Vet inte om det har med Win 8 att göra ?

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, WD Black SN850X, 2TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJs:

Jag har samma problem nu försökte flasha Ghz bios men det funkade inte säger bara fail .
Ändrar knappen o startar om med orginal biosen ,ändrar om knappen igen startar atiwinflash försöker flasha men det dyker upp en ruta som säger undersystemid passar ej ihop.
Vet inte om det har med Win 8 att göra ?

Tror inte de har något med win8 att göra men vad vet jag? Hoppas de löser sig.
Mitt vägrar fortfarande fungera

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Har löst sig här fick koppla ur alla ssd o hd ställa om I biosen så den inte startade på uefi som win 8 kör på sen starta om med bara usb stickan.
sen flasha med C:\atiflash -f -p 0 biosnamnet.rom så funkade allt.
så nu sitter det en orginal bios och ett Ghz bios på den och allt funkar bra nu.
Använde atiflash I dos på en usb sticka och en bios ifrån Ghz kort som passer på referens korten.
Så skapa en bootbar usb minne och lägg på atiflash och biosen du vill ha , ställ om i bioset på ditt moderkort
så den startar på usb minnet glöm inte ställa om switchen på graffet bara sen bara flashar du i dosen så tror jag
det funkar för dig osså .

http://www.techpowerup.com/vgabios/126097/Asus.HD7970.3072.12...

Den flashade jag med men jag har asus referens model.Men du kan kolla på om du hittar nån du vill ha där .

http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architect...
Mvh MJ

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, WD Black SN850X, 2TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJs:

Har löst sig här fick koppla ur alla ssd o hd ställa om I biosen så den inte startade på uefi som win 8 kör på sen starta om med bara usb stickan.
sen flasha med C:\atiflash -f -p 0 biosnamnet.rom så funkade allt.
så nu sitter det en orginal bios och ett Ghz bios på den och allt funkar bra nu.
Använde atiflash I dos på en usb sticka och en bios ifrån Ghz kort som passer på referens korten.
Så skapa en bootbar usb minne och lägg på atiflash och biosen du vill ha , ställ om i bioset på ditt moderkort
så den startar på usb minnet glöm inte ställa om switchen på graffet bara sen bara flashar du i dosen så tror jag
det funkar för dig osså .

http://www.techpowerup.com/vgabios/126097/Asus.HD7970.3072.12...

Den flashade jag med men jag har asus referens model.Men du kan kolla på om du hittar nån du vill ha där .

http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architect...
Mvh MJ

De fungera tack Fast får bluescreen ibland :/

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k