Skiljetransformator/Ground loop isolator mellan förstärkare och datorn?

Permalänk
Medlem

Skiljetransformator/Ground loop isolator mellan förstärkare och datorn?

Är det någon här som har koll på skiljetransformatorer? Jag brukar vanligtvis inte få några hummande ljud och störningar när jag sitter och lyssnar på musik i Windows. Men i spel, när jag använder förstärkaren kopplat till ljudkortet så får jag massor av störningar i och med att grafikkortet drar igång. Därför undrar jag om det finns någon transormator man kan plocka upp till att reducera störningarna utan att bli av med några frekvenser, eftersom jag har hört att vissa billiga/sämre transformatorer påvärkar ljudkvalitén.

Prisjakt ger bara ett fåtal resultat, varav vissa är billigt skräp för 50 spänn, och sen en för 500 på hifiklubben. Jag har dock hört att Lundahls eller Jensen ska ha bra grejer, men jag har absolut ingen koll. Finns det någon här som har erfarenhet av sådant och kan komma med rekommendationer? Vore väldigt uppskattat. Jag vet att DIY är mycket bättre och billigare, men jag kommer dessvärre inte dra mig in på den banan.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Entusiast

Absolut enklast och billigast är att köra en optisk SPDIF mellan förstärkare och dator. Om du bara spelar så lär det ju inte behöva den extra bandbredden som HDMI ger för jag har inte sett några spel som kör på Dolby TrueHD eller andra högupplösta format.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte använda S/PDIF då jag inte har en DAC som går emellan utan kör RCA ut direkt från ljudkortet till förstärkaren.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Lundahl gör antagligen världens bästa trafosar, absolut toppklass är de iallafall så de är aldrig fel. kanske passar nått sånt här. http://www.lundahl.se/pdf/6810.pdf men de kostar kring 1000kr styck ex moms
Det finns rätt många prylar som skiljer kretsarna åt och du kan söka på di boxar hos musikhandlare om du tröttnat på hifibranchen, enklare prylar brukar även finnas hos bilstereofirmor.
Men här har du några olika typer http://www.behringer.com/EN/Category/Signal-Processors.aspx?s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lundahl gör antagligen världens bästa trafosar, absolut toppklass är de iallafall så de är aldrig fel. kanske passar nått sånt här. http://www.lundahl.se/pdf/6810.pdf men de kostar kring 1000kr styck ex moms
Det finns rätt många prylar som skiljer kretsarna åt och du kan söka på di boxar hos musikhandlare om du tröttnat på hifibranchen, enklare prylar brukar även finnas hos bilstereofirmor.
Men här har du några olika typer http://www.behringer.com/EN/Category/Signal-Processors.aspx?s...

Även om jag har hört väldigt bra saker om Lundahl och Jensen så tror jag inte jag kommer lägga över 1000 spänn på en transformator på ganska billigt system. Förstärkaren jag använder till datorn är en billig LDMKIII kopplat till en Essence ST.

En sån där Behringer DI box kan jag köpa för 200 spänn nere på stan. Men frågan är hur mycket dom skiljer sig från dom dyrare DI boxarna som ART DTI som jag funderade på att köpa ca 500kr... Spontant, vilken skulle du rekommendera med åtanke på minimal distortion men även pris? Jag läste också på head-fi om att man bör köpa en box som har stöd för samma impendance som ens system. Men det kanske inte spelar någon roll om i det här fallet? Tänker då på lurarna som sitter på 600ohm. Som sagt, har absolut ingen koll då jag aldrig behövt oroa mig över sådant förr.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Di boxar skiljer i ljudkvalitet beroende på trafon, i övrigt så är det mest funktioner/kanaler och kontakter som skiljer, sedan så finns det de aktiva boxarna som har både för o nackdelar, de kan ju ändra nivåer, eller åtminstone undvika förluster, samtidigt så kräver de ström och ger ett litet brustillskott.
Att ansluta en hörlur på en dibox är inte optimalt eftersom trafon oftast är dimensionerad för lägre effekt än luren kräver så är det lätt att få mättnadsdist även om impedanserna stämmer.
Jag tycker du ska försöka testa en Behringer hd 400, har använt den vid kroginstallationer och i den miljön funkar den bra, du ska ju bara köra linjenivå, dvs signalen är av "mellanstyrka" och med tanke på kringutrustningen så bör den inte innebära nån större begränsning så den borde duga.
Försök låna nått liknande den eller köp en på öppet köp, många ljudfirmor har säker diboxar öppnade för test eller uthyrning så det ska nog gå att få tag på nån enhet för att testa innan du köper nått nytt o kopplar in.
Jag har varit med om att störningarna har kommit från monitorkablaget och i så fall kanske det inte funkar med di box så därför är det bäst att kunna prova först om du inte har nån annan nytta av en di box.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HD400 fanns inte på lager hos 4Sound, och säljaren sade, som du påpekade, att det inte vore optimalt för mig att använda den till den uppsättningen jag har just nu. Dom erbjöd inte heller öppet köp eller utlåning (utlåning kunde ske på just en enstaka produkter som dom redan har uppackat eller/och finns på display).

Jag tror nog inte det har nån stor betydelse vilken tranformator man kör med till just det jag kör till datorn, så Behringer HD400 hade nog funkat lika bra. Men då gäller det att vänta tills dom på 4Sound får in det till Uppsala och chansa på att det funkar i och med att man inte får öppet köp, samt köpa en extra 2xRCA kabel. Men tack för förslaget, även om jag inte kommer behöva det nu så har jag Behringer på mitten till framtiden.

Visa signatur

Permalänk

Kjell har en helt ok för lite pengar

Det är nog inte så stor skillnad på dem 2 kjell har mer än skärmningen och att det är enkelt att skruva upp den ena. Jag har använt den i metallchassi och den märks inte i kedjan vad jag kommer ihåg. Men om du nu inte har störningarna vid normalt lyssnande men får dem vid spel så kan det vara andra orsaker. Tex nätdel soom ger störningar inne i datorn vid belastning eller att grafikkortet belastar moderkortet vilket kan ge störningar.
Inbyggda ljudkretsar och dåligt jordade komponenter inne i en dator kan ge upphov till det mest skumma ljudfel.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det kan bli mycket störningar och skit i en dator, en transformatorkopplad anslutning fungerar även som ett "indirekt bandpassfilter" förutom att den ger galvanisk åtskillnad så trafokoppling kan lösa mycket problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack igen för responsen och rekommendationerna! Jag ska se in på båda alternativen.

Jag har dock en annan fråga angående impedancen på dessa avskiljare: Jag ser att den från Kjell har 12 kOhm, Argon har 47 kOhm, och både ART DTI samt JK Audio Pureformer (http://jkaudio.com/pureformer_dtails.htm) har 100 kOhm / 600Ω. Spelar detta någon roll i relation till mitt system vid datorn? Jag tänker mer då på detta eftersom mina lurar är specifikt 600Ω.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det minskar naturligtvis volymen du får ut vid samma rattinställningar, men annars påverkar det inte på nått vis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint