Hitta rätt strömkabel DC till ext. hårddisk

Permalänk
Medlem

Hitta rätt strömkabel DC till ext. hårddisk

Jo, jag tänkte höra om det fanns någon här som skulle kunna hjälpa en inte allt för tekniskt bevandrad individ att hitta rätt strömkabel till en ext. hårddisk. Jag köpte för ett tag sen en Western Digital Elements Desktop - 2TB på Netonet.

Och i och med att jag flyttade för ett kort tidsen, så måste jag ha lyckats med konsttycket att förtappat själva strömkabeln till disken. För jag hittar då inte på den. Och då man gärna vill kunna nyttja disken, så är det ju inte så mycket mer än att jag lär köpa en ny strömkabel.

Men frågan är ju vad är det för typ utav strömkabel som jag ska köpa ? Det är ju en mindre djungel att välja på, om man inte vet vad man ska leta efter.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hehe, va?!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

Ny original är svindyr. Då kan man lika gärna köpa ett nytt kabinett.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=1442-60

Biltema, Kjell o.s.v har universal för någon hundralapp, men det är viktigt att man
har koll på polariteten så man inte grillar disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ny original är svindyr. Då kan man lika gärna köpa ett nytt kabinett.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=1442-60

Biltema, Kjell o.s.v har universal för någon hundralapp, men det är viktigt att man
har koll på polariteten så man inte grillar disken.

Jo, jag var ju in till Biltema och skulle se om dom ev hade någon universal nätadapter som man kunde ta till. Och dom har ett par att välja bland. Men när man inte vet vilken man ska ta, ja.. då blir det svårt.

Men om vi säger så här, skulle det funka om jag tex skulle ta och köpa den här typen utav Natadapter till disken ? Eller ?

Ni får verkligen ursäkta. Men jag är totalt novis på det här området. Och jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig så ett ni förstår.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året

Permalänk
Medlem

Det finns ingen annan etikett du kan ta bild på? I närheten av strömuttaget på hårddisken borde du hitta en liten lapp eller bara ingraverat i plasten där det står vilken spänning, strömstyrka och polaritet hårddisken behöver. Det är de uppgifterna du behöver då du ska gå och köpa en eftermarknadsadapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Jo, jag var ju in till Biltema och skulle se om dom ev hade någon universal nätadapter som man kunde ta till. Och dom har ett par att välja bland. Men när man inte vet vilken man ska ta, ja.. då blir det svårt.

Men om vi säger så här, skulle det funka om jag tex skulle ta och köpa den här typen utav Natadapter till disken ? Eller ?

Ni får verkligen ursäkta. Men jag är totalt novis på det här området. Och jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig så ett ni förstår.

Adaptrarna brukar ligga på 12V 2A.
Sen måste någon av kontakterna passa i kabinettet och välja rätt polaritet +/-.

Alternativ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=547586&o=inkfrakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Det finns ingen annan etikett du kan ta bild på? I närheten av strömuttaget på hårddisken borde du hitta en liten lapp eller bara ingraverat i plasten där det står vilken spänning, strömstyrka och polaritet hårddisken behöver. Det är de uppgifterna du behöver då du ska gå och köpa en eftermarknadsadapter.

Det det är ju det som är kruxet. Det står ju ingentingstanns vilken spänning, strömstyrka eller polaritet hårddisken behöver. Varken vid strömuttaget eller någon annanstans. Utan den information som finns, det är ju det som står underst på disken ( se bild överst i tråden ).

Utan hade jag vetat, vad eller vilken spänning, strömstyrka eller polaritet det skulle vara, då hade det ju inte vara några problem att hitta det jag frågar om. Men när man inte hittar det man söker, då blir det svårt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan springa ner och kolla vad det är för spänning och ström du behöver, sen borde det inte vara svårt att hitta något från ebay eller liknande.

Edit: 12V, 1.5A med pluspol på pinnen och minus på skalet.

Edit2: Det är dock en 1TB disk kom jag på, men det borde väl knappt vara någon skillnad. Kanske 2A som ovanstående sa.

Edit3: 1,5A till 2TB också efter lite googlande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Min 1 TB Elements i metallskal har 12V DC 1,5A plus i mitten.

Ganska vanlig specifikation även till routrar mm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag kan springa ner och kolla vad det är för spänning och ström du behöver, sen borde det inte vara svårt att hitta något från ebay eller liknande.

Edit: 12V, 1.5A med pluspol på pinnen och minus på skalet.

Edit2: Det är dock en 1TB disk kom jag på, men det borde väl knappt vara någon skillnad. Kanske 2A som ovanstående sa.

Edit3: 1,5A till 2TB också efter lite googlande.

Tack så jätte mycket.

Visa signatur

Permalänk

Hittar du en 2A är det lugnt, svårt att tro att den drar mer en 24W. förövrigt tror jag det är standard med plus i mitten av dem där kontakterna. Se till att kontakten passar bara, finns olika storlekar men dem ser lika dana ut. Gissar att den där är på 2.1mm men inte helt säker. Du ska även ha en stabiliserad nätadapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Hittar du en 2A är det lugnt, svårt att tro att den drar mer en 24W. förövrigt tror jag det är standard med plus i mitten av dem där kontakterna. Se till att kontakten passar bara, finns olika storlekar men dem ser lika dana ut. Du ska även ha en stabiliserad nätadapter.

I värsta fall så får jag ta med mig disken då jag köper nätadaptern så får dom hjälpa mig på plats helt enkelt. Men tack för tipset och information.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

De flesta externa hårddiskar brukar köra på det som redan nämts: 12 volt, med pluspolen på stiftet/pinnen.
Skaffa en stabiliserad/switchad nätdel från Kjell&Co och kör så det ryker. (Eller ja... inte så det ryker... men du fattar...)

Denna kör jag till alla mina externa hårddiskar (Har en bunt av olika fabrikat)
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Enklast i detta fall är ju att gå till WD support på nätet.

På denna websida listas alla deras externa diskar, med info om vilken nätdel de använder.
http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1378

Där kan man då se att din Elements disk ska ha en nätdel som är på 12 Volt, 1.5 Amp och 18 Watt.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Enklast i detta fall är ju att gå till WD support på nätet.

På denna websida listas alla deras externa diskar, med info om vilken nätdel de använder.
http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1378

Där kan man då se att din Elements disk ska ha en nätdel som är på 12 Volt, 1.5 Amp och 18 Watt.

Ah... att jag inte tänkte på WD support från början. Där står ju allt, svart på vitt vad jag behöver veta, precis som du säger.

Visa signatur