Problem med vattenkylning och temperaturmatningar

Permalänk
Medlem

Problem med vattenkylning och temperaturmatningar

Kor en i5 2500k @ 5000mhz i en rejal vattenkylningsloop som aven har en 680 inkopplad.

Vid temperaturmatning via coretemp, hwmonitor och dyl sa hoppar temperaturen mellan 30-37 vid idle, ungefar varannan sekund. I bios/uefi rapporteras 25C. Kanns som att programmen har problem med att mata av temperaturen korrekt? Nar jag korde med min H100 fanns inte detta problem.

Nar Prime95 korts i ca 30 minuter stabiliserar sig CPU pa 47C och stannar dar.
Nar Kombustor korts i ca 30 minuter stabiliserar sig GPU pa 44C ( 20% oc core/mem ). Dessa matvarden "hoppar" inte utan rapporteras stabilt via MSI Afterburner.

Vattenkylningen bestar av foljande;
1x EK 360 XTX 64mm rad, 1x EK 240 XTX 64mm rad, EK 4.0 pump, EK dual 5.25" reservoar, EK 680 fullblock samt Supremacy for CPU.
Allting kyls med Gentle Typhoons, dock inte push/pull.

Nu till fragorna;

Var ett bra tag sen jag holl pa med vattenkylning, ar dessa temps OK for mitt system?
Nagon som vet hur jag ska mata av temperaturen korrekt, kanns som att det finns en stor risk for fel pa CPU-temperaturen.

MVH
X

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Cooling Stuff

Hej X!
temp är bra, du har fortfarande en stor marginal för eventuellt överklockning eller för att dra ner hastighet på fläktar
idle temp är inte så viktig om load är under 50 grader, det finns en deltaT på minst 10 grader mellan vatten och kärnor vid belastning, att temp hoppar mellan 30 och 40 grader är normalt då det är inte alla kärnor, bara den som tillfällig belastas, skillnaden uppstår för att det finns en del grejer mellan kärna och block och det är svårt att få denna temperatur direkt

en annan sak är att de program kan visa lite fel plus det blir lite varmare i vatten efter dator har startat, när du startar dator så får du lägre temp pga att vatten är i rumstemperatur och bios belastar processor inte så mycket som windows

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som du bnehöver skaffa motstånd till dina fläktar, 47c är ju lite onödigt svalt.. alt överkocka mer

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Idle temp har som sagt ingen betydelse, load verkar bra däremot.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag stor mig inte alls pa mina Gentle Typhoon @ 1150rpm, dem hors knappt. Det jag kan fixa i ljudvag ar val pumpen, min EK DCP 4.0 later alldeles for mycket - ska stalla ner volten till 9v ist for 12v och se om detta hjalper, annars blir det till att byta pump.

Idle-temp ar nu 27 pa min i5:a och full load ligger runt 40, detta vid 4800mhz ( ska garanterat oka overklockningen ).

Efter att jag bot moderkort ( vattenlackage gjorde mitt Asus Z68-V Pro ur funktion ) till Z77 Sabertooth sa blev jag av med temperaturmatningsproblemen, och Coretemp/HWmonitor rapporterar samma temperaturer =- 2C.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic