Permalänk
Medlem

ha på damsugaren och håll den utanför chassit, ta med tryckluft och blås av komponenterna, ungefär som när man målar, försök det mot hållet där du håller damsugaren så sugs det in

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Har själv använt Deltacos, fungerade bra för mig. Med tanke på att Deltacos både kostar under halva priset och innehåller mer luft så är den förmodligen bättre. Deltacos sprayburk är av universalmodell, i princip alla sådana är identiska.

Du vet väl att i princip alla förespråkare för kompressorer på Sweclockers har åsikten att kondens är ett riktigt problem med kompressorer? Hittills är du den enda som påstår säkert att det inte är det, så visa gärna källa på det. Vet du förövrigt om att kompressorer som inte är oljefria ofta blåser ut olja också? Eller är det också en myt enligt dig?

Jag har använt olika kompressorer till rengöring av datorburkar och ALDRIG haft problem efter blås med sådan, och då snackar vi om rätt stora sådana. Men om man inte är försiktig så kan man ju skada det mesta hur man än gör. Men jag står fast i att du inte behöver vara speciellt orolig vid sunt användande av en kompressor. Det där med oljan är ju lite kul då man kan köra en dator doppad i det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag har använt olika kompressorer till rengöring av datorburkar och ALDRIG haft problem efter blås med sådan, och då snackar vi om rätt stora sådana. Men om man inte är försiktig så kan man ju skada det mesta hur man än gör. Men jag står fast i att du inte behöver vara speciellt orolig vid sunt användande av en kompressor. Det där med oljan är ju lite kul då man kan köra en dator doppad i det.

Tack Jalle då slapp jag svara på Markus kommentar. Lägger dock till att jag har rengjort datorer i närmare 10 år med kompressorer nu och alla som jag fortfarande har koll på var de är eller är kvar i min ägo fungerar fortfarande problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

När jag en gång skulle shoppa hårtork till kvinnan så ägnade jag bra många dagar att undersöka marknaden och olika konstruktioner. Jag fann till slut att det bästa var kullagrad AC-motor (annars ofta DC och glidlagrat), men nu till det viktigaste, någon sorts jongenerator som gjorde att luften blev helt elektriskt neutral. Inget flygigt hår pga statiskt elektricitet längre. Hon blev överlycklig!

Om det är applicerbart på eletronik låter jag vara osagt. Man måste ju också lägga de extra pengarna på dessa über-torkar.

Kanske det är sådana de brukar ha på frisersalonger, har aldrig upplevt statisk laddning från dem. Visste inte ens att det fanns, men varken jag eller sambon nyttjar hårtork iofs. Bra info dock, "använd ej hårtork till elkomponenter om den inte innehåller en jongenerator" typ.

Permalänk
Medlem

Är något avstånd man måste ha? Så att man inte är för nära grafik kortet etc.

Visa signatur

Intel i7 6700K | Gigabyte GeForce GTX 980 4GB OC x2 i SLI | Kingston HyperX 16GB DDR4 | Gigabyte Z170X Ultra Gaming | Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 64MB | Corsair Graphite 780T

Permalänk
Lego Master
Skrivet av iFuze:

Är något avstånd man måste ha? Så att man inte är för nära grafik kortet etc.

När du använder vad, menar du? Luft på burk är ingen fara, den hinna som bildas om du blåser på rejält med sån är kondenserad drivgas, och avdunstar väldigt fort utan att lämna några spår. Som tidigare nämnt, håll fast fläktar om du ska blåsa på dem. Dammsugare ska du hålla ganska stort avstånd med, så du inte riskerar att stöta till slangen i någon komponent.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Låter lite som att alla dina fläktar är riktade åt samma håll?
Försök få genomströmning (Tex. insug fram och utblås bak på chassit).
Den ska ju inte damma igen helt på 5 månader. Det finns inget "rena dammfiltret varje månad". Rengör det när det behövs.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag har också kört med kompressor utan oljeavskiljare utan några som helst problem bra länge nu.
Sen KAN säkerligen vad som helst hända i denna galna värld, det känns bara väldigt osanolikt för mig att den extremt lilla oljemängd eller fukt som kompressorn eventuellt medför skulle innebära någon fara.
Därmed inte sagt att andra får göra precis som de vill i labmiljö med hängslen och livrem om så ska vara

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

En fråga.

När jag använder lufttryck burken så brukar det komma ut nått som är vitt runt burken kanske kylan av luften vet ej, men ni fattar? är det farligt för hårdvaran?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFuze:

Hej, jag har köpt en dator i slutet av sommaren och jag vill gärna ta hand om den så att den fungerar 100% En dag så började en av mina fläktar låta väldigt högt, lät som den gick imot något. Jag öppnade upp den och märkte hur mycket damm det var i datorn. Jag började plocka bort damm så mycket jag kunde ifrån fläkten, startade datorn och fläkten lät normal igen
Min fråga är; Hur kan man enkelt ta bort damm i datorn? Jag har ju damm filter osv, men hur ofta ska man "rena" de? Kan man ta något så blåser luft så att det "flyger" ut från datorn?

Tack för svar

MVH
iFuze (Killen som vill ta hand om sin dator som det vore ett barn)

Jag vill tipsa lite om mina erfarenheter när det gäller damm i burken. Det viktigaste enligt mig är att ha mer inflöde i i burken än utflöde. Har man dammfilter och lika många fläktar som drar in luft som blåser ut så blir det gärna att det är motsatt förhållande. (du har inget filter på utblåset = mindre motstånd)

Har man mindre inflöde än utflöde så blir det ett "vakum" i datorchassit och dammet kommer komma in genom springor i chassit på vilket ställe det än kan leta sig in på. Enklaste sättet att lösa detta är att ha en fläkt mer som drar in luft i chassit än vad du har som blåser ut.

Sen att göra rent filtrena är rätt viktigt för att fortsätta hålla förhållandet på detta sätt, tjocknar de igen för mycket så kommer luften (och dammet) in på andra vägar än genom filtrena. Sen när de kommer till rengöring så brukar jag faktiskt skölja mina filter under vattenkranen för att slippa riskera ha sönder dom med dammsugaren och gör detta ca en gång i månaden (ja självklart låta dom torka innan dom åker in i datorn igen)

Men har det redan letat sig in damm i lådan så kan du följa de flestas andra tips i tråden.

Hoppas du får en fin o ren dator framöver!