Mina erfarenheter av Asus Sabertooth 990FX R2.0

Permalänk

Mina erfarenheter av Asus Sabertooth 990FX R2.0

Hej forumnötare!

Då grabbens moderkort dog (Asus Crosshair 3) bestämde jag mig för att köpa ett nytt Asuskort ( trots att jag är nöjd ägare av 4 st Asrock moderkort som aldrig strular. Fråga inte varför jag tog Asus...det vet jag inte själv:))

Nåja, valde att köpa Asus Sabertooth 990FX den nya revisionen R2.0.
Monterade in kortet och skulle köra igång den, (x4 965BE samt Adata Gaming series 1600mhz minnen 4x2gb) då bootade inte den.
Efter många försök samt test av även Patriot 2x2gb 1600mhz samt Kingston 2x2gb HyperX 1600mhz minnen.
Glömde skriva att jag även testade mina GSkill minnen i sign;)
När jag satte de två Patriotminnena i A1 och A2 funkade det...sedan testade jag samtliga minneskretsar 1 och 1 i både A1 och A2 samt 2 och 2 i de bankerna. Då var det inga problem med datorn. När jag gjorde samma tester i bankerna B1 och B2 blev det ingen post. Dessutom lyser fel på minneslampan på moderkortet (hjälper inte att trycka på memok-knappen). Jag konstaterade att moderkortet var kass (2 döda banker) och gjorde RMA till CDON.
Tog några dagar så fick jag ett ersättningskort på posten. Dessutom köpte jag ett kit Kingston 4x4GB minnen som fanns med i QVL på kortet, mest för att slippa ev strul:) http://cdon.se/hemelektronik/kingston_hyperx_genesis_4x4gb_dd...
Fick i kortet med alla minneskretsar i datorn startar yippee!
Dock visar Bios bara halva minnesmängden...börjar felsöka igen med samtliga minnekit inklusive det nya kitet som finns i QVL.
Helt otroligt men även detta moderkort har två döda minnesbanker ( samma banker B1 och B2)...denna gång startar dock kortet med minneskretsar i alla banker men de två sista är stendöda och registrerar absolut inget (testar jag med båda dessa banker fyllda eller bara ena, så startar datorn inte...röda lampa lyser på moderkortet och det hjälper inte att trycka Memok).

Vad är sannolikheten att få 2st moderkort med samma fel? Visst tillverkningsmässigt är det mer sannolikt att samma fel upprepas men har Asus ingen kvalitetskontroll? Är det Foxconn som tillverkar deras kort numera eller?
Tror det blir svårt att få mig att köpa Asus på ett tag:D

När jag sökte på nätet på både Sabertooth 990Fx samt 990fx R2.0 så är det många som har haft samma fel och endast RMA har åtgärdat fel i de flesta fall:(
Ville bara dela med mig av strulet och se till att om någon får samma fel så finns det en tråd här om detta problem.

PS glömde säga att jag ommonterat CPU på båda moderkorten för att eliminera fel på processorns minnescontroller...samma fel trots ommontering.
(processorn är sprilans ny och har inga böjda pinnar!)

Edit: Har uppdaterat till senaste Bios på båda moderkorten så det är inte lösningen:(

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ajdå, jag som funderade på att köpa det moderkortet. Du har använt ESD-armband och tänkt på ESD-skydd när du monterade? En annan grej jag funderar på är att det kan vara processorn det är fel på och inte moderkortet. För minneskontrollern är ju integrerad i processorn numera och så är det väl mer eller mindre bara ledningar från processorn ut till minnesbankerna?

Att du får samma fel på båda moderkorten med samma CPU tycker jag snarare stärker misstanken att processorns minneskontroller är problemet. Eller har du testat med två olika processorer?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Ajdå, jag som funderade på att köpa det moderkortet. Du har använt ESD-armband och tänkt på ESD-skydd när du monterade? En annan grej jag funderar på är att det kan vara processorn det är fel på och inte moderkortet. För minneskontrollern är ju integrerad i processorn numera och så är det väl mer eller mindre bara ledningar från processorn ut till minnesbankerna?

Att du får samma fel på båda moderkorten med samma CPU tycker jag snarare stärker misstanken att processorns minneskontroller är problemet. Eller har du testat med två olika processorer?

Yep ESD-armband samt bara bomullskallingar på
Har inte testat annan processor men jag kan göra det då jag har en X3 720 BE liggandes:)
Dock är jag ganska säker på att det är minnesbankerna som är kass...men visst testa duger!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ja testa den också för säkerhets skull. För är det processorn som strular spelar det liksom ingen roll hur många olika moderkort du kör den i. Du har 5 års garanti på sabertooth så du har ju tid på dig att byta moderkortet så ta det lugnt och metodiskt...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Ja testa den också för säkerhets skull. För är det processorn som strular spelar det liksom ingen roll hur många olika moderkort du kör den i. Du har 5 års garanti på sabertooth så du har ju tid på dig att byta moderkortet så ta det lugnt och metodiskt...

Ok, lugnt och metodiskt...så gör jag alltid, det förstår du om du läser första post:)
Jo allt funkar ju skitbra bara man inte använder de 2 sista minnesbankerna. Grabben har 8gb i nu så visst han behöver ju inte mer till spel, men man vill ju ändå ha ett kort som funkar fullt ut eller hur?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Ok, lugnt och metodiskt...så gör jag alltid, det förstår du om du läser första post:)

Nja, du rusade ju iväg och bytte moderkort utan att först testat din andra processor.
Är inte det något överilat?

(Jag bara skojar, du verkar ha testat ganska så metodiskt redan)

Edit: Ja självklart vill man ha ett fullt fungerande kort. Men minnesbanskerna sitter kopplade till processorn och det är väl en kontroller till två banker och en annan till de andra två bankerna så om ena kontrollern är trasig funkar bara två av de 4 bankerna. Jag tror man får något sämre prestanda (inte dual channel på minnet) om inte alla minnesplatserna funkar.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Nja, du rusade ju iväg och bytte moderkort utan att först testat din andra processor.
Är inte det något överilat?

(Jag bara skojar, du verkar ha testat ganska så metodiskt redan)


(inte alla som har ett par extra processorer liggande på hyllorna:D)
inte heller alla som har 5 olika minneskit att testa datorn med;)

Återkommer när jag testat x3 720 på moderkortet...skall jag testa min x2 555 också för att vara extra metodisk? (bara skojar;))

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

har ett te htpcn. funkar ypperligt bra

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av turboprocess:

har ett te htpcn. funkar ypperligt bra

Är det R2:an?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har R2:an, fungerade omgående och fungerar mycket bra tycker jag.
Kör min 8350 @ 5Ghz på denna bräda.
Även 4st minnen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ja oavsett vad man köper är det alltid någon som har stora problem och alltid någon annan som inte har problem alls också för den delen. Hade fått intrycket att ASUS Sabertooth är rejäla grejer med extra kvalitet. Har funderat på att köpa samma kombination som SirMacke kör, en FX-8350, sabertooth R2.0 med 4 stycken minnen och kanske lite lagom överklock. Bör jag tveka om dessa prylar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Ja oavsett vad man köper är det alltid någon som har stora problem och alltid någon annan som inte har problem alls också för den delen. Hade fått intrycket att ASUS Sabertooth är rejäla grejer med extra kvalitet. Har funderat på att köpa samma kombination som SirMacke kör, en FX-8350, sabertooth R2.0 med 4 stycken minnen och kanske lite lagom överklock. Bör jag tveka om dessa prylar?

Njae, det är ju garanti på sk.ten så det är antagligen en dålig batch, eller kanske fel på minneskontrollern i hans CPU. Ta du lugnt detta moderkort skulle jag säga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Lite uppdatering!

Jag monterade in min X3 720 BE och då såg Bios alla 4 minneskretsarna 16GB.
Snyggt tänkte jag som för en månad just fick tillbaks denna X4 965 BE ifrån AMD då min andra X4 965 dött.
Orsaken att jag inte misstänkte att X4 965 skulle vara kass är att det känns helt ologiskt att de skickar ut en ersättningsprocessor med defekt minnescontroller!?
Precis när jag tänkte kontakta AMD för att reklamera processorn och låta X3 720 sitta i så länge, då tänkte jag varför inte sätta tillbaks X4 965:an den kanske inte satt 100% rätt!

Sagt och gjort! Vad tror ni Bios visade när jag startade maskinen...16gb ram!:)

Så om någon råkar ut för detta problem...montera om processorn!

Edit: Ronnylov inga problem med moderkortet nu så det är bara att köpa...se dock till att du tar R2.0 versionen. Och uppdatera till senaste bios direkt så slipper du se biosskärmen blinka 3 gånger var gång du startar dator (jävligt irriterande)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig! Du får väl ha lite koll nu så det inte glappar någonstans framöver. Teoretiskt skulle det kunna vara glapp i sockeln på moderkortet eller något krångel med din 965:a men troligen var det väl något med monteringen och då ska det väl funka hädanefter. Känns som jag ändå hade lite rätt från början när jag gissade det var din CPU som krånglade. Men det var tack vare din utförliga felsökning jag kunde gissa det. Mycket enklare än när någon bara säger att datorn krånglar och undrar vad felet är utan att först ha testat lite själv.

Nej, jag känner mig inte så orolig om detta moderkortet trots allt. Annars finns ju garantin om något krånglar. Jag brukar alltid uppgradera till senaste bios när jag installerar moderkort. Jag har också en Athlon II 645 med tillhörande minnen jag kan testa med om det börjar krångla.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Skönt att det löste sig! Du får väl ha lite koll nu så det inte glappar någonstans framöver. Teoretiskt skulle det kunna vara glapp i sockeln på moderkortet eller något krångel med din 965:a men troligen var det väl något med monteringen och då ska det väl funka hädanefter. Känns som jag ändå hade lite rätt från början när jag gissade det var din CPU som krånglade. Men det var tack vare din utförliga felsökning jag kunde gissa det. Mycket enklare än när någon bara säger att datorn krånglar och undrar vad felet är utan att först ha testat lite själv.

Nej, jag känner mig inte så orolig om detta moderkortet trots allt. Annars finns ju garantin om något krånglar. Jag brukar alltid uppgradera till senaste bios när jag installerar moderkort. Jag har också en Athlon II 645 med tillhörande minnen jag kan testa med om det börjar krångla.

Det lustiga var att på första moderkortet jag skickade tillbaks där monterade jag om processorn 2 gånger men då hjälpte det inte...och jag är alltid väldigt nogrann vid montering. Nåja nu funkar allt så jag är nöjd och det är grabben också:)
Nu återstår problemet med min Crucial V4 256gb...jävla snigeldisk...fryser i alla spel man har installerade på disken. Är 100% säker på att det är just den disken det är fel på. Har nämligen Win7 på en annan disk (A-data Premier Pro As900) samt även alla steamspel och det är fantastiskt bra. Men alla assasins creed är på crucial V4 256gb och det är bara de spelen som fryser/laggar...dessutom tar det sjukt lång tid var gång man installerar något på just den disken.

Nåja ett problem borta and one more to go!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Hej jag undrar vad är det för skillnad på asus sabertooth 990fx r 2.0 och asus sabertooth 990fx ??

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Hej forumnötare!

Då grabbens moderkort dog (Asus Crosshair 3) bestämde jag mig för att köpa ett nytt Asuskort ( trots att jag är nöjd ägare av 4 st Asrock moderkort som aldrig strular. Fråga inte varför jag tog Asus...det vet jag inte själv:))

Nåja, valde att köpa Asus Sabertooth 990FX den nya revisionen R2.0.
Monterade in kortet och skulle köra igång den, (x4 965BE samt Adata Gaming series 1600mhz minnen 4x2gb) då bootade inte den.
Efter många försök samt test av även Patriot 2x2gb 1600mhz samt Kingston 2x2gb HyperX 1600mhz minnen.
Glömde skriva att jag även testade mina GSkill minnen i sign;)
När jag satte de två Patriotminnena i A1 och A2 funkade det...sedan testade jag samtliga minneskretsar 1 och 1 i både A1 och A2 samt 2 och 2 i de bankerna. Då var det inga problem med datorn. När jag gjorde samma tester i bankerna B1 och B2 blev det ingen post. Dessutom lyser fel på minneslampan på moderkortet (hjälper inte att trycka på memok-knappen). Jag konstaterade att moderkortet var kass (2 döda banker) och gjorde RMA till CDON.
Tog några dagar så fick jag ett ersättningskort på posten. Dessutom köpte jag ett kit Kingston 4x4GB minnen som fanns med i QVL på kortet, mest för att slippa ev strul:) http://cdon.se/hemelektronik/kingston_hyperx_genesis_4x4gb_dd...
Fick i kortet med alla minneskretsar i datorn startar yippee!
Dock visar Bios bara halva minnesmängden...börjar felsöka igen med samtliga minnekit inklusive det nya kitet som finns i QVL.
Helt otroligt men även detta moderkort har två döda minnesbanker ( samma banker B1 och B2)...denna gång startar dock kortet med minneskretsar i alla banker men de två sista är stendöda och registrerar absolut inget (testar jag med båda dessa banker fyllda eller bara ena, så startar datorn inte...röda lampa lyser på moderkortet och det hjälper inte att trycka Memok).

Vad är sannolikheten att få 2st moderkort med samma fel? Visst tillverkningsmässigt är det mer sannolikt att samma fel upprepas men har Asus ingen kvalitetskontroll? Är det Foxconn som tillverkar deras kort numera eller?
Tror det blir svårt att få mig att köpa Asus på ett tag:D

När jag sökte på nätet på både Sabertooth 990Fx samt 990fx R2.0 så är det många som har haft samma fel och endast RMA har åtgärdat fel i de flesta fall:(
Ville bara dela med mig av strulet och se till att om någon får samma fel så finns det en tråd här om detta problem.

PS glömde säga att jag ommonterat CPU på båda moderkorten för att eliminera fel på processorns minnescontroller...samma fel trots ommontering.
(processorn är sprilans ny och har inga böjda pinnar!)

Edit: Har uppdaterat till senaste Bios på båda moderkorten så det är inte lösningen:(

Hade exakt samma problem som dig. Det visade sig vara minneskontrollern i min 1090t som kapsejsat. Kan du prova med en anna cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Har R2:an, fungerade omgående och fungerar mycket bra tycker jag.
Kör min 8350 @ 5Ghz på denna bräda.
Även 4st minnen.

Har och detta moderkort men strul med minnen! Vad har du för minne i detta kort? MvhMarcus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD-FX 9590 Socket-AM3, 8 Core, 4.7GHZ/5.0GHz Turbo, 9MB, 220W. Geforce GTX680. ASUS Sabertooth 990fx R2.0.  2st Corsair XMS3 DHX DDR3 1333MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24 .Corsair AX 850W PSU. Cooler Master V8 CPU Kylare. ROCCAT Kave - Solid 5.1 Gaming Headset. Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5". Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnWayneSWE:

Har och detta moderkort men strul med minnen! Vad har du för minne i detta kort? MvhMarcus

Skickades från m.sweclockers.com

Crucial Ballistix Tactical 1600Mhz

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]