Permalänk
Medlem

Måste Rebot/Reset on startup.

Hallå där kunniga människor på sweclockers!

Jag har lite problem med mitt gamla hemmabygge som är ca 3-4 år gammalt. (förutom grafikkortet som är uppdaterat)

Info:
Chassi: Cooler Master Stacker nVidia Edition
Moderkort: Asus P6T, X58, Socket-1366
Grafikkort: ASUS NVIDIA Geforce GTX 480
Processor: Intel i7 920
Ram: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz CL9 2GB (6 st)
HDD: Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA (5st)
SSD: Corsair SSD Force Series 3 160GB (1)
Power Supply: 850Watt
(Inget överklockat)

Problem:
Varje gång jag startar datorn (dvs, varje eftermiddag efter skolan) startas datorn i ca 3 sekunder men sedan stänger av sig som när man drar ut matningen. Den startar om sig själv 50% av gångerna med dör igen efter 3 sekunder, annars måste jag helt enkelt reseta/rebota den igen. För att detta ska fixa sig måste jag klicka på rebot/reset knappen på chassit för att den skall ta sig förbi de 3 sekunderna!

Fråga1: Vad gör reset/rebot egentligen?

Fråga2: Någon som har någon idé vad detta fel kan bero på?

Fråga3: Någon som har någon idé hur jag skall kunna fixa detta problem?

Skulle gärna vilja ha hjälp snarast då det inte känns som att reseta/rebota datorn vid vara startup är så hälsosamt för min lilla pärla(dator).

Bara att fråga om ni vill ha mer info om en specifik sak!

Tack på förhand, MVH Klas Lindgren, Sundsvall, Sweden

FIX: Det var faktiskt min far som hittade felet då han en morgon startade datorn och nämnde att han nästan inte ens behövde trycka på knappen som förövrigt är en blanding mellan touch och standard knapp ;p Så då testade jag det nästa gång. Det fungerade, jag tröck alltså för hårt. Testade nästa dag trycka hårt och då uppstod felet igen. Så felet är någonstans i knappen men nu går det ju lätt att undvika!

FIX
Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk

Detta hjälper dig inte alls, o ja har faktiskt ingen aning om vad felet skulle kunna vara.. Förutom lite spekulationer.

Men ville bara påpeka att så här borde "hjälp med min dator den har problem X" se ut. Du har gett ut dina komponenter, du har problemet fint uppställt samt frågorna därefter. Ifall det skulle finnas en "stjärn" märkning eller liknande skulle jag gett dig den, nu får du dock nöja dig med en "1+ i gilla".

Fler folk borde ta efter detta!

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Detta hjälper dig inte alls, o ja har faktiskt ingen aning om vad felet skulle kunna vara.. Förutom lite spekulationer.

Men ville bara påpeka att så här borde "hjälp med min dator den har problem X" se ut. Du har gett ut dina komponenter, du har problemet fint uppställt samt frågorna därefter. Ifall det skulle finnas en "stjärn" märkning eller liknande skulle jag gett dig den, nu får du dock nöja dig med en "1+ i gilla".

Tack tack

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

BUMP

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Håller med.

Skrivet av klazyz:

Detta är däremot inte tillåtet. Aja baja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Håller med.

Detta är däremot inte tillåtet. Aja baja

Ojdå, visste tyvärr inte det! Sorry!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

FIX: Det var faktiskt min far som hittade felet då han en morgon startade datorn och nämnde att han nästan inte ens behövde trycka på knappen som förövrigt är en blanding mellan touch och standard knapp ;p Så då testade jag det nästa gång. Det fungerade, jag tröck alltså för hårt. Testade nästa dag trycka hårt och då uppstod felet igen. Så felet är någonstans i knappen men nu går det ju lätt att undvika!

Visa signatur