Asus Vivobook U38DT med grafik ur Radeon HD 8000-serien hos tysk återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Asus Vivobook U38DT med grafik ur Radeon HD 8000-serien hos tysk återförsäljare

Nya grafikprocessorer för bärbara datorer är på ingång. En ultraportabel dator från Asus dyker upp hos en tysk återförsäljare med vad som ser ut att vara en modell ur Radeon HD 8000M-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju som om det är en ommärkt krets, kan det inte vara så enkelt att alla trinity kretsar inbyggda i gpu'n börjar säljas under 8xxxM serien?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Viktig

Inte långt ifrån nu då

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Låter trevligt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Håller med oliver... låter suspekt.
Men visst får man hoppas. Ger AMD ultrabooks en klart bättre konkurrens mot Intels nuvarande försprång.
Den kombinerade grafiken från trinity o 8000-serien kan bli klart häftigt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hjälpsam

Snålt med 4GB minne, minst 8GB borde vara standard i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

AMD har överraskat med tidiga lanseringar förut. 7970 t.ex. Och 8000-serien har ju ryktats länge om släpp vid den här tiden. Självklart kan saker ändras men jag tror nog att de bärbara kommer väldigt snart, och jag blir inte förvånad om vi ser några stationära kort inom kort.

Permalänk
Medlem

Brukar inte "låga" serier vara rebranding när det gäller Amd? 8550 är ju low-end, känns som rebranding iom förberedelse för övergång till den nya serien.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Brukar inte "låga" serier vara rebranding när det gäller Amd? 8550 är ju low-end, känns som rebranding iom förberedelse för övergång till den nya serien.

Nej, Inte alls i samma utsträckning som hos nVidia. AMD har döpt om något mellankort någon gång. I bärbart förekommer det lite oftare. Men inte i närheten av nVidia som kastar kärnor mellan serier hej vilt.

Permalänk
Hedersmedlem

trevligt hoppas dom närmar sig sverige då

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Snålt med 4GB minne, minst 8GB borde vara standard i dag.

Vem behöver det på en surfdator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Vem behöver det på en surfdator?

För mig fungerar inte 4Gb. Jobbdatorn har det och då kraschar webläsaren varannan dag av minnesbrist.

Permalänk
Avstängd

Stor intrusiv logga.
Lite RAM, bara 4 GB.
Ingen SSD.

Sämst dator!

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

För mig fungerar inte 4Gb. Jobbdatorn har det och då kraschar webläsaren varannan dag av minnesbrist.

Jaha, Chrome med fem flikar? Testa Opera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Jaha, Chrome med fem flikar? Testa Opera.

Gett Opera en chans lite då och då. Alltid besviken. Firefox fungerar bäst. Chrome kraschar alldeles för mycket med lite minne, och är mycket sämre när det kommer till att återställa sessioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För mig fungerar inte 4Gb. Jobbdatorn har det och då kraschar webläsaren varannan dag av minnesbrist.

Du har nog alldeles för mycket grejer uppe samtidigt.
Min skoldator kör på 2GB och jag har t.o.m haft servers på den och spelat.

Permalänk
Medlem

4gb minne är för lite i dagens datorer, punkt. Det kostar så lite för tillverkarna att slänga in 6 eller 8 så jag fattar inte hur dom tänker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Gett Opera en chans lite då och då. Alltid besviken. Firefox fungerar bäst. Chrome kraschar alldeles för mycket med lite minne, och är mycket sämre när det kommer till att återställa sessioner.

min dator på 4 gb och min skol laptop på 2 gb har då "aldrig" krånglat i chrome. Visst har det crashat nån gång men då har det vart så många flikar så att man inte ser krysset i flikarna en gång.

Skrivet av thexps:

4gb minne är för lite i dagens datorer, punkt. Det kostar så lite för tillverkarna att slänga in 6 eller 8 så jag fattar inte hur dom tänker.

Skickades från m.sweclockers.com

Pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Du har nog alldeles för mycket grejer uppe samtidigt.
Min skoldator kör på 2GB och jag har t.o.m haft servers på den och spelat.

Japp, mina användarvanor ser ut så. Beror lite på operativsystem med, med 32Bit räcker 2Gb lite längre än med 64Bit.

Skrivet av Burks:

min dator på 4 gb och min skol laptop på 2 gb har då "aldrig" krånglat i chrome. Visst har det crashat nån gång men då har det vart så många flikar så att man inte ser krysset i flikarna en gång.

Många fönster och många flikar. Så jag jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För mig fungerar inte 4Gb. Jobbdatorn har det och då kraschar webläsaren varannan dag av minnesbrist.

Byt webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Byt webbläsare.

Det jag gjorde, nu har jag det som fungerar bäst med mina vanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, Inte alls i samma utsträckning som hos nVidia. AMD har döpt om något mellankort någon gång. I bärbart förekommer det lite oftare. Men inte i närheten av nVidia som kastar kärnor mellan serier hej vilt.

Ok, jag som har fått för mig något då bara.

Skrivet av thexps:

4gb minne är för lite i dagens datorer, punkt. Det kostar så lite för tillverkarna att slänga in 6 eller 8 så jag fattar inte hur dom tänker.

Skickades från m.sweclockers.com

4GB räcker ganska långt för 9/10 användare, varför sätta in mer ram när man inte behöver det. Då i ärlighetens namn näst intill alla klarar sig fint med 4GB ram, visst det är billigt, men det är ju prispress och då spar man in på allt man kan. 4GB är en ganska bra nivå i dagens standarddatorer. Visst är det lite snålt i en ultrabook, men det ser ju ut att vara en budgetvariant här.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Låter mest som en "gammal" GPU med lite modifieringar. Inget ovanligt när det kommer till "low" end kretsar.
Enligt andra rykten så kommer en del av de nya kretsarna att visas under Ces i Januari.
Om det nu inte är en felskrivning (?).

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Waowt:

Vem behöver det på en surfdator?

Skrivet av thorsama:

Ok, jag som har fått för mig något då bara.

4GB räcker ganska långt för 9/10 användare, varför sätta in mer ram när man inte behöver det. Då i ärlighetens namn näst intill alla klarar sig fint med 4GB ram, visst det är billigt, men det är ju prispress och då spar man in på allt man kan. 4GB är en ganska bra nivå i dagens standarddatorer. Visst är det lite snålt i en ultrabook, men det ser ju ut att vara en budgetvariant här.

Tror snarare att 9 av 10 vill ha minst 8GB, att inte ge det kunden vill ha är inte bra för affärerna.
Datorn säljs för 799€, för det priset är 4GB ett skämt i dag, Aleshi har redan skrivit att för honom är 4GB för lite, att föreslå att han skall byta webbläsare eller sufrvanor för att lösa detta, känns märkligt med tanke på hur lite minne kostar i dag och med tanke på vad man har rätt att kräva för 799€.
Och om denna maskin enbart skulle användas till surf varför då besvära sig med att stoppa in en separat grafikkrets?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

håller med, 4GB är förlite... det är nästan så 8GB är lite. 2GB för system, 4GB webbläsare. bara där är vi upp i 6GB Säg att du har Något IM, Media spelare, torrent hanterare med mera så slukas 8GB upp lätt!

Själv ligger jag på 7GB~ jämt! Drar jag igång Battlefield måste jag stänga ner vissa grejer såsom media spelare och dyl...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

håller med, 4B är förlite... det är nästan så 8GB är lite. 2GB för system, 4GB webbläsare. bara där är vi upp i 6GB Säg att du har Något IM, Media spelare, torrent hanterare med mera så slukas 8GB upp lätt!

Själv ligger jag på 7GB~ jämt! Drar jag igång Battlefield måste jag stänga ner vissa grejer såsom media spelare och dyl...

Hur kommer du upp i 4 GB på din webbläsare? jag har svårt att tänka mig den siffran. som jag tidigare skrev så sviker inte 2 gb mig på webben. Well om det då inte handlar om 24 flikar med youtube videos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Hur kommer du upp i 4 GB på din webbläsare? jag har svårt att tänka mig den siffran. som jag tidigare skrev så sviker inte 2 gb mig på webben. Well om det då inte handlar om 24 flikar med youtube videos.

Kan ju inte tala för honom nu, men har man t.ex. ADHD så kan man ha väldigt mycket igång samtidigt som man är halvfärdig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

håller med, 4B är förlite... det är nästan så 8GB är lite. 2GB för system, 4GB webbläsare. bara där är vi upp i 6GB Säg att du har Något IM, Media spelare, torrent hanterare med mera så slukas 8GB upp lätt!

Själv ligger jag på 7GB~ jämt! Drar jag igång Battlefield måste jag stänga ner vissa grejer såsom media spelare och dyl...

Om du har en sån oordning i din dator, hur ser det då ut hemma hos dig?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hade förbokat en produkt hos Cyberport i fjol, efter tre månaders väntan gav jag upp. Visst, bara möjligheten att förboka indikerar att en produkt är på väg men Q1 kan även innebära 31 mars.

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Om du har en sån oordning i din dator, hur ser det då ut hemma hos dig?!

Jag har inte oordning?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti