Elektronik Problem (strömförsörjning?) hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Elektronik Problem (strömförsörjning?) hjälp uppskattas

Ja som titeln visar på så tror jag att jag har drabbats av problem med strömmen men ska börja med att skriva upp system Etc

Operativ system: Windows 7 Ultimate Service Pack 1
Moderkort: p8p67 LE
Grafik/GPU: GTX 570 KFA2 version
Ram: 8GB 2133mhz G.Skill
CPU/Processor: Intel Core I5 2500K 3.3Ghz
Hårddisk: seagate 1TB 7200 rpm (inte säker på om det är rätt märke)
PSU/Nätaggregat: 650w 80+ Bronze (har jag för mig det kan dock vara guld version?)

Sådär nu till problemet/frågan!

När jag lämnade min dator idag stängde jag av den som vanligt och datorn har inga problem förutom att drivrutiner för tillfället inte går in på graffet men många har skrivit att jag behöver installera om Windows 7 så jag får väl ta mig i kragen och göra det.
När jag kom hem så var det en bra film på tv som jag kände att jag ville titta på så jag startade min dator och tittade klart på filmen.
Under tiden så har datorn gått ner i viloläge och när jag kommer tillbaka gör jag som vanligt och trycker till en gång på musen och allt startar i den, FÖRUTOM, alla komponenter till datorn.... (skumt att musen funkade vid klicket?)
Varken tangentbord, mus, nätverkssticka, bildskärm eller högtalare (högtalarna är ju ett frågetecken då de inte gick att avgöra om de var igång eller inte) och jag får ganska direkt en mini hjärtattack såklart...
Så jag stänger av datorn manuellt på strömbrytarn och låter den starta upp igen som vanligt och nu så får ALLTING delvis ström igen, tangentbordets num-lock blinkar likaså Caps Lock, musens 3 led lampor skiner till någon gång ibland, nätverkstickan blinkar i jämn takt och bildskärmen gör försök till att ge mig bild (notera att denna lyste till som vanligt med sin rosa/lila Bakgrund med ett vitt BenQ singatur innan den försökte ge mig bild över windows 7) i detta läge vet jag inte längre vad jag ska ta mig till men eftersom att allting verkade göra försök på att fungera korrekt så kopplade jag ur allting annat förutom bildskärmen för att se om det kunde komma in tillräckligt med ström i den från datorn och visst så lyckades den och då började jag koppla i alltihopa igen en efter en och nu funkade det som det skulle.

Men nu sitter jag här, livrädd för att stänga av datorn för all framtid om jag inte kan få svar på om det kan hända igen, eller om det är någon del som är påväg att gå sönder (PSU) framförallt då, eller om det bara var systemet som någon gång i sin livstid kan tröttna på sina kära komponenter och försöka stöta ifrån dem. (humor?)

Om någon nu har svar till mig, snälla tveka inte att skriva ett svar för som det är just nu kommer datorn aldrig igen få vila förräns den dör av utmattning....

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk

Testa göra reset av CMOS, kan hända att det blev något fel under tiden som datorn var i vila - kanske ett litet spänningsfall eller liknande som petade sig fram till ett dumt ställe. Skumma saker händer ibland och så länge som det inte fortsätter hända är det inget att oroa sig över. Ta dock en titt på spänningsvärderna i BIOS, verkar det som om t.ex. 5VSB eller liknande har dykt för lågt kan det tyda på defekt nätaggregat och då kan det vara läge att åtgärda det via ett garantiärende. Tillsvidare så är det väl lika bra att inte låta den gå ner i vila helt enkelt, för att minimera risken för fel. Om spänningsvärderna ser bra ut skulle jag i ditt läge undersöka om det går att ställa in i BIOS eller med jumprar så att USB inte är aktivt när datorn är i vila, kan hända att 5V-standby-linan blivit överbelastad - med denna inställning kommer man istället att väcka datorn med klick på strömknappen.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Testa göra reset av CMOS, kan hända att det blev något fel under tiden som datorn var i vila - kanske ett litet spänningsfall eller liknande som petade sig fram till ett dumt ställe. Skumma saker händer ibland och så länge som det inte fortsätter hända är det inget att oroa sig över. Ta dock en titt på spänningsvärderna i BIOS, verkar det som om t.ex. 5VSB eller liknande har dykt för lågt kan det tyda på defekt nätaggregat och då kan det vara läge att åtgärda det via ett garantiärende. Tillsvidare så är det väl lika bra att inte låta den gå ner i vila helt enkelt, för att minimera risken för fel. Om spänningsvärderna ser bra ut skulle jag i ditt läge undersöka om det går att ställa in i BIOS eller med jumprar så att USB inte är aktivt när datorn är i vila, kan hända att 5V-standby-linan blivit överbelastad - med denna inställning kommer man istället att väcka datorn med klick på strömknappen.

Spänningen är för tillfället rätt men om man ska se på händelse loppet så skulle ju spänningen i detta fallet bara varit felaktig en liten stund vid uppstarten eftersom att allting funkade efter att ha kopplat ut alla komponenter och satt i dem igen jag har inte rensat CMOS än men om det någon gång igen händer ska jag testa att göra det!

Tackar för ditt svar!

om det finns någon annan som har en teori om vad problemet skulle kunna vara förutom ett spänningsfall snälla skriv det här så att jag kan kolla upp allt :)!

Tack på förhand.

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem

Hallå igen, snabb uppdatering, jag lät datorn gå ner i viloläge igen bara för att se om problemet kvarstod och ledsamt nog gör den det men denna gången i ett annat händelseförlopp så att säga.

Jag tryckte igång datorn på musen och allt startade som normalt men sen gav skräm och allt annat upp och det funkade inte med att koppla ur alla komponeneter igen så jag fick stänga av datorn och testa på nytt.
Jag lät den starta upp och hoppade in i bios för att se så att allt stod rätt till och det gjorde det (förutom att ram minnet dock kan ha varit lite lite högt i spänning, det ska ligga runt 1.5v men den verkade göra försök till att nå 1.6?
Hur som helst, jag hoppade ur bios och lät den starta upp mot windows 7 och där kom spänningsfallen igen (om det nu är spänningsfall) så jag kopplade ur tangentbord, mus och nätverkstickan och voila, skärmen startar upp och jag kan plugga in de andra 3 komponeneterna under tiden den startar upp MEN, ännu mer skumt är att den nu startar upp från vilo läge?? jag har ju stängt av den helt så den bör ju inte starta från ett vilo läge? eller kommer den ihåg detta även genom en manuell avstängning på strömbrytaren?

Uppskattar om någon kan ge svar och hjälpa till

Tack På Förhand.

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |