Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Anti-kink coil

Har nyligen fixat ihop min vattenkylda rigg med extern kylning.

Jag tyckte att det kunde räcka med den tunnare 10mm/13mm när det ändå inte skulle vara så trångt inne i chassit att det skulle bli nån risk för kinks på slangen.. trodde jag.. nu märkte jag att slangen kinkar av sin egen tyngd där den hänger ut genom chassit.

Min fråga är nu om era erfarenheter av sk anti-kink coil: plast-varianten som man köper som metervara typ http://www.coolingstuff.se/p/155/black-water-coil-14-2-mm-bla...
- är den verkligen tillräckligt styv för att funka? De flesta verkar ha den endast som UV-bling..
Nästa fråga är om den går att 'krulla på' runt slangen utan att tömma och ta isär loopen?
Den är i mitt tycke ful men jag tänker bara ha nån decimeter precis där den går in i chassit.

Jag har sett att det finns metallvariant som säkert är bättre, typ http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p6976_anti-kin... men då måste jag garanterat tömma och ta isär för att få på den.

Ett alternativ jag funtat på är att ta nån decimeter styv slang med samma innerdiameter som kylslangens ytterdiameter (13 mm) och skära upp den längsmed och sen böja ut den så att den går att kränga på över kylslangen och ev säkra med tejp.

Permalänk

Du kan inte koppla om på nåt bättre sätt? Ha har du kört kompressionsnipplar? Om inte kan du ju bara köpa nån meter 10/16 slang att ha på den biten.

Du kommer behöva koppla itu lite för att kunna få på kink coils om dom är av metall nästan garanterat. Jag har aldrig provat plastvarianten så det kan jag inte svara på.

Släng upp en bild på vad som händer så kanske vi kan ge nåt råd på alternativ.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Lyckades du lösa det?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Använd vanlig ståltråd. Billigare
Om du köper dina alternativ så går det att trä på dem på slangen utan att du behöver tömma loopen.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag köpte flexslang från Biltema, 39,90 kr för 5 m. Funkar bra mot vecka på slangen. Nackdelen är att man inte ser vattenslangen inuti flexslangen, och att flexslangen måste träs på vattenslangen innan man sluter loopen.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H