Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dustin blivit gnidiga på senare år?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Handlat mest på Dustin genom mina år, har alltid haft bäst support av alla butiker.
Reklamationer, återköp har hanterats lika bra som alla andra.
Har alltid skickat ut produkt direkt om jag felanmält något som gått sönder, något Inet vägrade göra (Vilket är stort negativt i min bok)
Tom CDON skickade ny produkt direkt, och jag skickade sen in min.

Återköp har dom hanterat bäst av alla, står för returfrakten, något Inet verkligen inte gör.

Samma leveranstid som Inet etc.

Dustinhome nr1 i min bok fortfarande, Inet 2a.

Detta ifrån flera år och 10+ retur/återköp/reklamationer på varje företag.

Tycker det är konstigt att alla mina returer och dom jag känner som haft strulande produkter haft felfria returer.
Men jag antar att vi alla är väldigt lyckliga

Precis som mina returer på CDON som varit 100% felfria, om än lite långsammare än Dustin och Inet.

Im a lucky man I guess.

Håller med om att om man ångrar köp så är dustin bra. Vet iaf att man inte behöver betala returfrakten om man låter det ligga på posten. Vet dock inte om det gäller även om man kvitterat ut försändelsen. Vet du?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av QviW:

Okej, senaste gången var för ungefär 1 månad sedan
Mitt moderkort pajade och kollade med dom om jag kunde fått nytt, dock va det socket 1155 och dom hade inga sådana, så jag fick nytt moderkort,processor och ramminnen utan några som helst problem.

Wow, det låter ju för bra för att vara sant med tanke på vad som hittills rapporterats i denna tråd. Grattis

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Urk, vem tror du är ansvarig för köpet? I slutändan är det förstås asus som blir av med sina pengar för en produkt som de inte sålt, men det är dustin som ska hantera ärendet i förhållande till mig. Så trots att det är asus som underlåtit att informera om detta så är det dustin som ska ge mig mina jäkla pengar tillbaka.

Ja, fast det har väl ungefär ingenting att göra med vad jag faktiskt svarade på.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Gå till en konsumentombudsman, driv frågan där och återkom med resultatet i denna tråd

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av NoAim:

Ja, fast det har väl ungefär ingenting att göra med vad jag faktiskt svarade på.

Självfallet har det det. Även om informationen ursprungligen kommer från asus så ansvarar dustin för köpet. De vägrar dock en reklamation. Hur kan det inte ha något med saken att göra?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av Sir_Magnum:

Gå till en konsumentombudsman, driv frågan där och återkom med resultatet i denna tråd

Ska jag göra så fort jag får deras svar på mitt senaste mail Ska även ringa och prata med dom då hade jag tänkt - var stängt när jag försökte tidigare (stänger tydligen 5).

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Självfallet har det det. Även om informationen ursprungligen kommer från asus så ansvarar dustin för köpet. De vägrar dock en reklamation. Hur kan det inte ha något med saken att göra?

Jag svarade aldrig på om du borde få igenom din reklamation/ditt ångerköp eller inte, jag sa bara att asus ger inte den informationen, alltså gör troligtvis inte återförsäljarna det heller eftersom att du verkade tycka det var dustins fel att du inte fick veta det innan köp. Sen om det är grund för reklamation tänker jag inte ge mig in på, men ett ångerköp borde givetvis gå igenom om du begärde det inom 14 dagar från mottagandet.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Alle2: Jag tror vi fått ett svar från dustin, hur ska man annars förklara ovanstående billiga inledande retorik där flyawaynille försöker vända bordet från den åtalade till åklagaren Om så inte är fallet så förtjänar flyawaynille svar på tal:
Det är förstås en tolkningsfråga där man får använda sitt eget sunda förnuft. Ditt förnuft tycks vara skruvat till försäljarens förmån (vilket jag förmodar hänger samman med ditt yrke?), medans mitt är skruvat till konsumentens förmån. I mitt fall så gick jag dustin till mötes genom att göra en ytterst ingående felsökning. Det ska inte behöva vara mitt ansvar. Min avtalspartner är dustin, och dustin alena. Jag ska kunna ta mina problem till dem utan att behöva ringa nån indisk / amerikansk kundtjänst och få ett förslag om felsökning från dem. När jag sedan gjort som de föreslagit så ska jag kunna skicka in den till dustin utan att behöva oroa mig för att behöva betala en felsökningsavgift.

Struntprat! För det första har du tydligen blandat ihop begreppet Time Capsule (som är en separat apple produkt) och Time Machine (som är det backupsystem som används av apple och kan köras på allehandra lagringsutrymmen så länge de har NFS+ som filsystem). För det andra riktar sig denna produkt till konsumenter, och konsumenter använder i allt högre grad mac. Föreställ dig att en hårddisk med NTFS inte stöddes av denna produkt - vad hade ditt svar då blivit? Självfallet finns stöd för NTFS utan att det skrivs ut, och så borde det ha varit för NFS+.

Kul att du tror att jag jobbar på dustin. Jag är student på Linköpings universitet, och jag har inget jobb just nu. Jag har aldrig heller jobbat i en datorbutik.

Min utgångspunkt är att användaren inte alltid har rätt, för det har användaren oftast inte. Grejen är att du inte går den tillmötes genom att felsöka. De måste själva felsöka. Annars kan en användare skicka in en produkt för att få en ny på garantin och säga att den själv felsökt. Det skulle inte fungera i den riktiga världen. Det är inte ditt ansvar att felsöka men du gjorde det ändå, du hjälpte inte dustin något genom att göra det. Du behöver ju inte kontakta intel som du fått för dig att de tvingat dig till. Du kan ringa/maila dustin, säga att det är fel på din ssd, skicka in den och få en ny. Om det nu skulle visat sig att den inte alls var felaktig så kan de ta ut en avgift för det, men eftersom att du själv märkt att den inte fungerar så är den felaktig och du skulle bara få en ny.

Det står aldrig att den stödjer NFS+, det är något du borde kollat upp innan köp.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Jag svarade aldrig på om du borde få igenom din reklamation/ditt ångerköp eller inte, jag sa bara att asus ger inte den informationen, alltså gör troligtvis inte återförsäljarna det heller eftersom att du verkade tycka det var dustins fel att du inte fick veta det innan köp. Sen om det är grund för reklamation tänker jag inte ge mig in på, men ett ångerköp borde givetvis gå igenom om du begärde det inom 14 dagar från mottagandet.

Sant, det är inte dustins fel att informationen var bristande, men det är deras ansvar gentemot kunden att informationen är korrekt.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Sant, det är inte dustins fel att informationen var bristande, men det är deras ansvar gentemot kunden att informationen är korrekt.

Informationen är korrekt. Det står aldrig att NFS+ ska fungera, alltså saknas ingen information. Man behöver inte skriva med de filsystem som inte fungerar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag säger så här i korta drag:

Om det ej anges uttryckligen att något har stöd för något så har det ej stöd för det.
Hur man kan lyckas få till att något har stöd för något när det inte anges är bortom mitt förstånd. Man kan så klart chansa....

Har stött på klåpare som försökt med, att eftersom det ej angetts att det ej har stöd så betyder det att det har stöd...säger bara hål i huvudet. Jag behöver inte dra det längre än att jag förstår att dessa personer borde anlita en konsult eftersom de försöker dra en rövare när det är de som gjort fel och försöker i vanlig barnslig anda skylla på andra. Ta Ert eget ansvar och lär Er utav Era misstag.

Med tanke på Dustin så kan jag dra upp mitt senaste ärende med dem:

2007-07-19 Beställt 2 styck Seagate Barracide ES 1TB SATA/300 32MB. Fanns ej i lager pga att de var väldigt nya då.
2007-09-20 Order på väg.
2007-09-21 Paket anländer.

Nästan fem år går sedan jag hämtade ut försändelsen med bl.a diskarna.....

2012-08-22 Problem med en disk(sparkas ut ur RAID:en). Speedfan visar att antal sektorer omallokeras på löpande band.
2012-08-22 -- 2012-08-31 Felsöker och provar att trycka in den i RAID:en. Sparkas ut efter några timmar. Jag ger upp.
2012-08-31 Gör en felanmälan till Dustin på fredag kväll. Bifogar felstatistik samt utförda felsökningssteg.
2012-09-03 Svar från Dustin på måndag att de skickar en fraktsedel till mig.
2012-09-05 Får fraktsedel.
2012-09-09 Packar hårddisken i sin originalplastförpackning, stora "luftkuddar", bubbelplast i en kartong avsedd för 1-2 hårddiskar.

2012-09-10 Lämnar in försändelsen efter stopptid.
2012-09-11 Försändelse lämnar servicestället.
2012-09-12 Dustin tar emot försändelsen.
2012-09-17 Får förslag på ny typ av produkt då den inskickade utgått från sortimentet(så klart).
Kontrollerar förslaget och ser att den är likadan men högre anslutningshastighet samt större mängd cache.
Bör ej påverka RAID prestandan negativt. Accepterar förslaget.

2012-09-19 Försändelse med ny disk på väg.
2012-09-20 Försändelse anlänt till serviceställe.
2012-09-21 Hämtar ut försändelsen. Trycker in disken och återuppbyggnaden startar.

Nöjd och glad(än så länge idag). Glad att jag enbart köper diskar med fem års garanti.
En månad senare går nästa disk sönder som köptes 2007-07-19 :(. Klockrent att detta skulle ske. De verkar ha en 5 års bomb inplanterad :).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv

Så sammanfattningsvis, om jag fattat allt rätt, har dom hanterat en trasig disk enligt standardrutin och det står inget om att NFS+ inte ska fungera?
Dvs inte Dustins fel alls.

Felanmälde själv ett par hörlurar innan jul o dom byttes ut till ett par bättre utan några som helst problem, så att dom är gnidiga det håller jag verkligen inte med om. Snabba leveranser har dom också.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Kul att du tror att jag jobbar på dustin. Jag är student på Linköpings universitet, och jag har inget jobb just nu. Jag har aldrig heller jobbat i en datorbutik.

Min utgångspunkt är att användaren inte alltid har rätt, för det har användaren oftast inte.

Men hur kan du inte jobba för dustin när du försöker slingra dig från kärnfråga om att återförsäljaren är kundens avtalspartner och har ansvaret att se till att varorna de levererar fungerar och att produkterna de beskriver beskrivs med relevant information? Nädå, du jobbar kanske inte för dustin, men du tänker som en som indoktrinerats i en återförsäljares knep och knåp, vilket indikeras tydligt av följande citat: "Min utgångspunkt är att användaren inte alltid har rätt, för det har användaren oftast inte" som ger uttryck för en synnerligen nedlåtande syn på gemene konsument.

Skrivet av flyawaynille:

Grejen är att du inte går den tillmötes genom att felsöka. De måste själva felsöka. Annars kan en användare skicka in en produkt för att få en ny på garantin och säga att den själv felsökt. Det skulle inte fungera i den riktiga världen. Det är inte ditt ansvar att felsöka men du gjorde det ändå, du hjälpte inte dustin något genom att göra det. Du behöver ju inte kontakta intel som du fått för dig att de tvingat dig till. Du kan ringa/maila dustin, säga att det är fel på din ssd, skicka in den och få en ny. Om det nu skulle visat sig att den inte alls var felaktig så kan de ta ut en avgift för det, men eftersom att du själv märkt att den inte fungerar så är den felaktig och du skulle bara få en ny.

För den som tänker ett steg längre så inser han snart att hotet om en sådan avgift och dess arbiträra natur (dvs. att den kan utfärdas utan att konsumenten kan verifiera att den inte varit trasig om nu återförsäljaren hävdar det) har en avskräckande effekt. Den självklara lösningen är alltså att återförsäljaren ber kunden att utföra den felsökning som de kan göra i hemmet, och om det inte ger något positivt resultat så reklameras produkten för ytterligare felsökning hos återförsäljaren/tillverkaren men utan att för den delen hotas med en avgift.

Skrivet av flyawaynille:

Det står aldrig att den stödjer NFS+, det är något du borde kollat upp innan köp.

Det står att den stödjer externa hårddiskar för extern lagring, och har man en mac så är det undantagslöst HFS+ som gäller. Återigen så skulle det ha funnits med.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

www.asus.se

-> Produkter -> Nätverk
-> Stöd för diskar med Plug-n-Share (i menyn till vänster)

Resultat: http://event.asus.com/2009/networks/disksupport/

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av Veni:

Jag säger så här i korta drag:

Om det ej anges uttryckligen att något har stöd för något så har det ej stöd för det.
Hur man kan lyckas få till att något har stöd för något när det inte anges är bortom mitt förstånd. Man kan så klart chansa....

Har stött på klåpare som försökt med, att eftersom det ej angetts att det ej har stöd så betyder det att det har stöd...säger bara hål i huvudet. Jag behöver inte dra det längre än att jag förstår att dessa personer borde anlita en konsult eftersom de försöker dra en rövare när det är de som gjort fel och försöker i vanlig barnslig anda skylla på andra. Ta Ert eget ansvar och lär Er utav Era misstag.

Skrivet av Arez:

Så sammanfattningsvis, om jag fattat allt rätt, har dom hanterat en trasig disk enligt standardrutin och det står inget om att NFS+ inte ska fungera?
Dvs inte Dustins fel alls.

Ytterligare två personer som inte läst på konsumentlagen (inte ovanligt så det ska du inte ha skit för + att tråden är ganska lång så du har väl inte läst allt). Men läs tråden lite mer ingående och ta del utav de argument som finns så kanske ni hänger med innan ni hinner dumförklara er ytterligare.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av era909:

www.asus.se

-> Produkter -> Nätverk
-> Stöd för diskar med Plug-n-Share (i menyn till vänster)

Resultat: http://event.asus.com/2009/networks/disksupport/

Där har vi den. Hur svårt hade det varit att göra den informationen tillgänglig eller länka den till produktbeskrivningen? Hade jag sluppit den här diskussionen med dem. Man ska väl för fan inte behöva vara inspektor gadget för att få reda på om produkten fungerar som antas göra av dess primära produktbeskrivning?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Där har vi den. Hur svårt hade det varit att göra den informationen tillgänglig eller länka den till produktbeskrivningen? Hade jag sluppit den här diskussionen med dem.

Jag håller med om att den infon borde vara länkad till produktbeskrivningen. Felet i så fall ligger dock hos ASUS och inte Dustin, då dessa endast redovisar den produktinformation de fått från ASUS.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DanTheMAN!:

Struntprat! För det första har du tydligen blandat ihop begreppet Time Capsule (som är en separat apple produkt) och Time Machine (som är det backupsystem som används av apple och kan köras på allehandra lagringsutrymmen så länge de har NFS+ som filsystem). För det andra riktar sig denna produkt till konsumenter, och konsumenter använder i allt högre grad mac. Föreställ dig att en hårddisk med NTFS inte stöddes av denna produkt - vad hade ditt svar då blivit? Självfallet finns stöd för NTFS utan att det skrivs ut, och så borde det ha varit för NFS+.

I manualen för routern står det här:

Citat:

The wireless router works with most USB HDDs/Flash disks
(up to 2TB size) and supports read-write access for FAT16,
FAT32, EXT2, EXT3, and NTFS.

och det finns även en lista på Asus hemsida över stödda filsystem på anslutna hårddiskar, man ser där ganska tydligt att NFS+ inte stödjs.

Vidare så undrar jag verkligen om routern exponerar diskens egentliga filsystem, nu har jag inte använt en USB-disk via en router men jag delar ut flera hårddiskar på min Linux-server som borde funka på samma sätt och om man delar ut diskar via Samba (SMB-protokollet) så ser Windows dem som NTFS-diskar oavsett det egentliga formatet. Mina hårddiskar är egentligen EXT-diskar då Linux hanterar det bäst och det ju är en Linux-dator som skriver till disken, inte nätverksenheterna, man behöver heller inte installera några drivrutiner för EXT i Windows-klienterna eftersom de inte har med filformatet att göra eller behöver bry sig.

Vilket det egentliga filsystemet är borde inte kunna gå att se över nätverket och klienten ska rimligtvis inte behöva skriva olika format på filerna beroende på vilken typ av disk servern använder sig av, det skulle inte funka.

Läser man på om Time machine ser man att det som egentligen verkar krävas är att servern delar ut diskarna via protokollet AFP (Apple Filing Protocol) vilket det inte står någonstans att den här routern stödjer. Tidigare versioner av Time machine verkar stödja SMB så då hade routern funkat fint oavsett filformat på disken (bara det är något av de som routern stödjer).

För att förtydliga det ännu mer så finns här exempelvis en guide om hur man fixar Time machine-stöd på en Rapberry Pi och där används en EXT4-disk, det som spelar roll är som sagt vilket protokoll man använder för att dela ut sina mappar: http://bastibe.de/using-a-raspberry-pi-as-a-time-capsule-for-...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Så sammanfattningsvis, om jag fattat allt rätt, har dom hanterat en trasig disk enligt standardrutin och det står inget om att NFS+ inte ska fungera?

Helt rätt. Det står inte heller att disken har stöd för Amiga 500+. Utöver det jag skrev i början så ville jag ta med ett ärende hur Dustin hanterar garantiärende(lite med hänsyn till själva ämnestiteln på denna tråd), dvs inget strul alls. Självklart så skall man ha rätt på sin sida för att det skall bli klockrent i slutändan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av era909:

Jag håller med om att den infon borde vara länkad till produktbeskrivningen. Felet i så fall ligger dock hos ASUS och inte Dustin, då dessa endast redovisar den produktinformation de fått från ASUS.

Sant, det är inte dustins fel att informationen var bristande, men det är deras ansvar gentemot kunden att informationen är korrekt och det är de som ska hantera återköpet.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av hunden:

I manualen för routern står det här:
och det finns även en lista på Asus hemsida över stödda filsystem på anslutna hårddiskar, man ser där ganska tydligt att NFS+ inte stödjs.

Vidare så undrar jag verkligen om routern exponerar diskens egentliga filsystem, nu har jag inte använt en USB-disk via en router men jag delar ut flera hårddiskar på min Linux-server som borde funka på samma sätt och om man delar ut diskar via Samba (SMB-protokollet) så ser Windows dem som NTFS-diskar oavsett det egentliga formatet. Mina hårddiskar är egentligen EXT-diskar då Linux hanterar det bäst och det ju är en Linux-dator som skriver till disken, inte nätverksenheterna, man behöver heller inte installera några drivrutiner för EXT i Windows-klienterna eftersom de inte har med filformatet att göra eller behöver bry sig.

Vilket det egentliga filsystemet är borde inte kunna gå att se över nätverket och klienten ska rimligtvis inte behöva skriva olika format på filerna beroende på vilken typ av disk servern använder sig av, det skulle inte funka.

Läser man på om Time machine ser man att det som egentligen verkar krävas är att servern delar ut diskarna via protokollet AFP (Apple Filing Protocol) vilket det inte står någonstans att den här routern stödjer. Tidigare versioner av Time machine verkar stödja SMB så då hade routern funkat fint oavsett filformat på disken (bara det är något av de som routern stödjer).

Här finns exempelvis en guide om hur man fixar Time machine-stöd på en Rapberry Pi och där används en EXT4-disk, det som spelar roll är vilket protokoll man använder för att dela ut sina mappar: http://bastibe.de/using-a-raspberry-pi-as-a-time-capsule-for-...

För att komma åt manualen så måste man öppna förpackingen - ganska enkel logik. Och återigen så ska jag inte behöva vara inspektor gadget för att ta reda på att en produkt fungerar som den ger intryck av att göra på produktbeskrivningen. Låt säga att NTFS inte fungerade och den hävdade att den var en produkt för extern lagring - hade du resonerat på samma sätt då? Nej, självklar inte.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Sant, det är inte dustins fel att informationen var bristande, men det är deras ansvar gentemot kunden att informationen är korrekt och det är de som ska hantera återköpet.

All information de har angett är dock korrekt. Att den är bristfällig beror som sagt på den info de har fått från ASUS. Och ja, det är Dustin som skall hantera återköpet - vilket jag förstått att de även gjorde i det här fallet även om det krånglade först?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av Veni:

Helt rätt. Det står inte heller att disken har stöd för Amiga 500+. Utöver det jag skrev i början så ville jag ta med ett ärende hur Dustin hanterar garantiärende(lite med hänsyn till själva ämnestiteln på denna tråd), dvs inget strul alls. Självklart så skall man ha rätt på sin sida för att det skall bli klockrent i slutändan.

Nej, och inte heller finns stöd för commodore 64. Ditt resonemang är klockrent - om man är en person helt utan sunt förnuft som ignorerar det faktum att Apple har en ansenlig marknadsandel, och att året är 2013

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DanTheMAN!:

För att komma åt manualen så måste man öppna förpackingen - ganska enkel logik. Och återigen så ska jag inte behöva vara inspektor gadget för att ta reda på att en produkt fungerar som den ger intryck av att göra på produktbeskrivningen. Låt säga att NTFS inte fungerade och den hävdade att den var en produkt för extern lagring - hade du resonerat på samma sätt då? Nej, självklar inte.

Manualen finns på Asus hemsida, det var där jag hittade informationen.

Det viktiga med mitt inlägg var dock att du fattat fel, det är inte hårddiskens filsystem som spelar roll utan hur den delas ut över nätverket, klienten (din Mac) skriver inte till disken via NFS+ eller till disken över huvud taget utan kommunicerar med servern via AFP som i sin tur skriver till disken på valfritt sätt.

För att hitta en nätverksenhet/NAS/vad som helst som funkar för Time machine är det AFP du ska kolla efter, inte vilka filsystem på hårddiskar den klarar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av era909:

All information de har angett är dock korrekt. Att den är bristfällig beror som sagt på den info de har fått från ASUS. Och ja, det är Dustin som skall hantera återköpet - vilket jag förstått att de även gjorde i det här fallet även om det krånglade först?

Nja, det är ungefär som att säga att man inte ljuger för sin flickvän om man knullar hennes bästis om man inte säger det till henne - det är enligt konsumentlagen fortfarande en lögn så att säga Och de har vägrat ta tillbaka routern, så om det är deras definition av att hantera ärendet så visst har de det

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av hunden:

Manualen finns på Asus hemsida, det var där jag hittade informationen.

Det viktiga med mitt inlägg var dock att du fattat fel, det är inte hårddiskens filsystem som spelar roll utan hur den delas ut över nätverket, klienten (din Mac) skriver inte till disken via HFS+ eller till disken över huvud taget utan kommunicerar med servern via AFP som i sin tur skriver till disken på valfritt sätt.

Jag gjorde en sökning på hemsidan innan köp och hittade inte den informationen. Jag tog för givet att all relevant information som de hade om produkten skulle finnas på produktsidan alt. länkad därifrån, men icke. Att inte göra viktig information någorlunda enkelt tillgänglig är ju i praktiken det samma som att inte göra den tillgänglig alls, för det finns en gräns för varje människas förmåga att luska reda på den.

Jo, jag förstår hur du menar, men i detta fall så handlar det om en extern hårddisk som även ska kunna fungera som en extern hårddisk (med möjlighet till vitala funktioner som Time Machine) när jag kopplar den direkt till min Mac, något som alltså inte fungerar med något av de andra filsystemen tyvärr

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Nja, det är ungefär som att säga att man inte ljuger för sin flickvän om man knullar hennes bästis om man inte säger det till henne - det är enligt konsumentlagen fortfarande en lögn så att säga Och de har vägrat ta tillbaka routern, så om det är deras definition av att hantera ärendet så visst har de det

Du kan aldrig sammanställa en komplett lista av vad en produkt inte klarar. Det är därför man gör en lista av vad den faktiskt klarar. I det här fallet kan den agera filserver för över 90% av världens datorer, och vill man vara extra säker så kan man hitta mer information på ASUS hemsida.

Förövrigt är hundens inlägg högst relevanta.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Jag gjorde en sökning på hemsidan innan köp och hittade inte den informationen. Jag tog för givet att all relevant information som de hade om produkten skulle finnas på produktsidan alt. länkad därifrån, men icke. Att inte göra viktig information någorlunda enkelt tillgänglig är ju i praktiken det samma som att inte göra den tillgänglig alls, för det finns en gräns för varje människas förmåga att luska reda på den.

Jo, jag förstår hur du menar, men i detta fall så handlar det om en extern hårddisk som även ska kunna fungera som en extern hårddisk (med möjlighet till vitala funktioner som Time Machine) när jag kopplar den direkt till min Mac, något som alltså inte fungerar med något av de andra filsystemen tyvärr

All information fanns ju där. När du köpte förutsatte du att all information inte fanns där. Varför skulle du annars köpt en produkt där det står de filsystem den stödjer, och där inte NFS+ finns med. Då hade du ju förutsatt att det inte fanns.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Ytterligare två personer som inte läst på konsumentlagen (inte ovanligt så det ska du inte ha skit för + att tråden är ganska lång så du har väl inte läst allt). Men läs tråden lite mer ingående och ta del utav de argument som finns så kanske ni hänger med innan ni hinner dumförklara er ytterligare.

Hej DanTheMAN!.

Du har helt rätt att jag inte läst på någon konsumentlag, däremot så har jag läst hela tråden fram tills mitt första inlägg. Personers argument lägger jag inte någon vikt vid när jag bedömer eftersom deras argument utgår från en relativt ståndpunkt. Jag nollställer mig och läser vad som anges i t.ex en produktbeskrivning, dvs jag går efter ren fakta. Jag använder inga känslor, inga tidigare erfarenheter och bedömer därefter. Och det resultat som jag kommer fram till är att det återförsäljaren återger är korrekt.

Varianter där motparter skall ha telepatikontakt med varandra så man förstår varandra lägger jag ingen vikt vid(detta med hänsyn till att folk i dagens Sverige enbart trycker på en knapp och tror att det som inte står beskrivet gäller utan att man först upprättat en dialog. Motparten kan inte känna till hur tjänsten/produkten skall nyttjas om detta ej anges vid upprättande av ett avtal mellan parterna.).

Om man däremot lägger in en gnuta erfarenhet i det hela så anser jag följande: Är man osäker så får man gräva djupare(det Du beskriver som inspector gadget i ett senare inlägg) alternativt upprätta en spårbar dialog mellan varandra(inblandade parter) för att vara säker på saker och ting.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av era909:

Du kan aldrig sammanställa en komplett lista av vad en produkt inte klarar. Det är därför man gör en lista av vad den faktiskt klarar. I det här fallet kan den agera filserver för över 90% av världens datorer, och vill man vara extra säker så kan man hitta mer information på ASUS hemsida.

Förövrigt är hundens inlägg högst relevanta.

Jo, hundens inlägg är relevant, men icke applicerbart i mitt fall som du ser i inlägget ovan.

Produktbeskrivningen har angett vad den klarar, nämligen att dela ut hårddiskar vilket alltså var fel. Om det inte stämde borde de ha beskrivit vilka begräsningar denna funktion har, vilket de alltså inte har gjort. Det är därför de flesta tillverkare klart och tydligt skriver ut om deras produkter är kompatibla med endera windows och/eller mac.

Visa signatur

Bro!