Youtube är långsamt?

Permalänk
Skrivet av aztekk:

Har inte möjlighet att testa själv just nu, men kan detta vara något?
http://lifehacker.com/preload-entire-youtube-videos-by-disabl...

Det där funkar inte, försökt men youtube fortsätter med "dash playback" - Jävla skittelia alltså!

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Skrivet av anon150792:

Mina YouTube klipp buffrar bara ungefär 15% framåt och ligger på 15% hela tiden, varför buffrar den inte hela klippet? lite irriterande, har inga problem att kolla igenom hela klipp men att den inte buffrar hela klippet direkt tycker jag är mycket skumt.

Kan klicka in mig på halva klippet och den buffrar direkt därifrån +15% så inga problem att se på videos, bara irriterad att YouTube inte buffrar hela klippet direkt och undrar om det är något jag kan göra för att den ska buffra hela direkt ist för att reservera 15% eller något sådant konstigt.

Använder Firefox, så lade till SmartVideo för YouTube för att se om den kunde göra så att videos buffrar till 100% direkt, men det blev ingen förändring, dock så stod det i infon om just det tillägget att det var till för de som har dålig anslutning eller begränsad hastighet, vilket jag inte har då jag har 100/100.

Har för mig att en gång i tiden så buffrade den mer om inte hela klipp...kanske är en begränsning för att spara på bandbredden. Istället för att buffra upp hela klippet, så buffras endast en del, vilket är en fördel om du bestämmer dig för att inte se hela klippet. Bara en teori, men men... Tycker dock att playbacken för mig alltför ofta kommer ikapp buffringen, och du pausas i klippet. Ibland börjar buffringen när du kommer till slutet av det buffrade avsnittet, men ibland hänger det sig, och Youtube klipper av snutten exakt där, och påstår att det är slutet av videon.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS ROG STRIX G164FR / GeForce RTX 5070 Ti / Ryzen 9 9955HX / 32GB / 3TB M.2 SSD / Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 34,5TB.

Permalänk
Medlem

Vill ta upp denna tråden igen för har i princip inte kunnat kolla på Youtube 720p eller 1080p denna veckan. Det buffrar bara inte när jag väljer HD. Kör jag Automatiskt ligger det kvar på 360p men kan då och då skippa ned till 240p.

Någon mer som har detta problem?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vill ta upp denna tråden igen för har i princip inte kunnat kolla på Youtube 720p eller 1080p denna veckan. Det buffrar bara inte när jag väljer HD. Kör jag Automatiskt ligger det kvar på 360p men kan då och då skippa ned till 240p.

Fungerar perfekt för mig. Kan kolla på 720p, 1080p, 1440p och högre utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

samma problem, får vänta sjukt länge innan den börjar buffra över huvudtaget när man vrider upp över 480p :/

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneDude:

Fungerar perfekt för mig. Kan kolla på 720p, 1080p, 1440p och högre utan några problem.

Skrivet av Nbwu:

samma problem, får vänta sjukt länge innan den börjar buffra över huvudtaget när man vrider upp över 480p :/

Vad har ni för ISP?

Btw fungerar det sämst på kvällen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad har ni för ISP?

Sitter fast med Comhem, de verkar ha sjukt dåliga cache-servrar. Väldigt ofta som den inte klarar av att buffra 1080 snabbare än jag tittar. Ibland orkar den inte ens 720. Så till den milda grad att youtube nedgraderat min standardkvalité till 480p.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Min ligger också på auto 480p, kan man ställa in någonstans så att den alltid tar det högsta valbara? Alltså 1080p när det finns, 720p när inte 1080p finns etc..

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Personligen så har Youtube funkat jättebra för mej den senaste 2 månaderna.
Men på jobbet där jag "bara" har 2Mbit kan jag inte välja något över 480p.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Lösningen heter YouTube center. Finns att ladda ner här: http://userscripts.org/scripts/show/114002 till samtliga webbläsare.
För att installera det på Chrome så måste du spara det på din lokala hårddisk och sedan lägga till den under Inställningar>Tillägg ("drag and drop")
Du kan ställa in en hel del för att få YouTube att se ut som du vill samt att börja ladda klippet du vill se i högsta möjliga upplösning.

Lycka till och varsågod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Lösningen heter YouTube center. Finns att ladda ner här: http://userscripts.org/scripts/show/114002 till samtliga webbläsare.
För att installera det på Chrome så måste du spara det på din lokala hårddisk och sedan lägga till den under Inställningar>Tillägg ("drag and drop")
Du kan ställa in en hel del för att få YouTube att se ut som du vill samt att börja ladda klippet du vill se i högsta möjliga upplösning.

Lycka till och varsågod!

Synd att du länkar till en gammal och utdaterad version. En nyare finns på GitHub.

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Min ligger också på auto 480p, kan man ställa in någonstans så att den alltid tar det högsta valbara? Alltså 1080p när det finns, 720p när inte 1080p finns etc..

Det finns addon till både mozilla och chrome som ändrar till valfri upplösning varje gång man går in på en ny video.
https://chrome.google.com/webstore/search/youtube%20hd
https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/youtube-high-d...

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneDude:

Synd att du länkar till en gammal och utdaterad version. En nyare finns på GitHub.

Synd att du inte kom med lösningen innan jag skrev mitt inlägg.

Permalänk
Medlem

Borås här och bredbandsbolaget . Fram till ca 2 veckor sedan har tuben rullat på riktigt bra även 720...men nu så får man allt kolla med lägsta kvalle`` på burken hemma (går till och med snabbare att buffra i mobilen)

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Västerås, och Bredbandsbolaget (100/10 Mbit).

Youtube har funkat skit för mig de senaste ~2 månaderna, och idag ledsnade jag. Kontaktade deras chatt-support, och enligt dem har de inga begränsningar mot Youtube.

Chatten:

BBB: Hej och välkommen till Kundservice du pratar med Daniel. Vad kan jag hjälpa dig med?

Jag: Hej,
Jag har bara en enkel fråga; begränsar ni hastigheten mot Youtube?

BBB: Nej.

Jag: Vet ni om ni har något problem just med Youtube, eller har haft den senaste tiden? För sedan en tid tillbaka har YT mer eller mindre varit oanvändbart för mig, i och med att det buffrar så långsamt.

BBB: Inte vad jag känner till. Har inte hört fler klagomål om det senaste tiden än vad det brukar vara.
Är det problem även med uppspelning av reklamklippen?

Jag: Nej, reklamen brukar rulla på som den ska (gissar jag, de får ju bara vara med i de obligatoriska 5 sekunderna )
Jag märkte idag att om jag går via t ex. ProxFree: http://www.proxfree.com, så buffrar videorna som dem ska

BBB: Ja, kan säkert vara skillnad beroende på vilken väg man går, påverkar säkert vilken server youtube levererar klippet via.
Det är dock ingenting vi kan påverka.

Jag: Okej. Tack så mycket, och ha en fortsatt trevlig kväll

Dold text
Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Telia som krånglade tidigare har fungerat perfekt i flera månader nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ni som har problem, har ni testat youtube center?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad har ni för ISP?

sitter med en skitseg telia koppling, som inte haft problem innan.
kan ju spåela online och arbeta på den utan problem, men youtube....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Lycka till och varsågod!

Skrivet av BoneDude:

Förstår bara inte vad det gör. Ladda ner videos eller ha automatisk inställning på kvalitet hjälper väl inte?

Ang Gighub så fattade jag inte vad man skulle ladda ner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Telia fungerar bra nu här, föresten.

Dock undrar jag om någon annan har ett problem med Firefox plug-in-saken SmartVideo for YouTube? När jag aktiverar plug-innet så försvinner alternativen 480p samt 1080p på nästan alla video. Någon annan som har liknande?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Ni som har problem, har ni testat youtube center?

Ska testa när jag kommer hem ikväll.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ska testa när jag kommer hem ikväll.

Du har väl fixat det genom att gå via proxy, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Du har väl fixat det genom att gå via proxy, eller?

Ja, men det känns ju inte hållbart. Ska ju inte behöva använda mig av en tredje part bara för att glo på lite youtube-snuttar? ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Västerås, och Bredbandsbolaget (100/10 Mbit).

Youtube har funkat skit för mig de senaste ~2 månaderna, och idag ledsnade jag. Kontaktade deras chatt-support, och enligt dem har de inga begränsningar mot Youtube.

Chatten:

BBB: Hej och välkommen till Kundservice du pratar med Daniel. Vad kan jag hjälpa dig med?

Jag: Hej,
Jag har bara en enkel fråga; begränsar ni hastigheten mot Youtube?

BBB: Nej.

Jag: Vet ni om ni har något problem just med Youtube, eller har haft den senaste tiden? För sedan en tid tillbaka har YT mer eller mindre varit oanvändbart för mig, i och med att det buffrar så långsamt.

BBB: Inte vad jag känner till. Har inte hört fler klagomål om det senaste tiden än vad det brukar vara.
Är det problem även med uppspelning av reklamklippen?

Jag: Nej, reklamen brukar rulla på som den ska (gissar jag, de får ju bara vara med i de obligatoriska 5 sekunderna )
Jag märkte idag att om jag går via t ex. ProxFree: http://www.proxfree.com, så buffrar videorna som dem ska

BBB: Ja, kan säkert vara skillnad beroende på vilken väg man går, påverkar säkert vilken server youtube levererar klippet via.
Det är dock ingenting vi kan påverka.

Jag: Okej. Tack så mycket, och ha en fortsatt trevlig kväll

Dold text

BBB 100/10 här med, har också märkt att den senaste månaden så har det buffrat riktigt långsamt på alla mina enheter (PC, Mac, iPad, iPhone osv) fattar inte varför.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

NetAtOnce här, 100/100, Växjö.
Fungerar klockrent, alltid.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ja, men det känns ju inte hållbart. Ska ju inte behöva använda mig av en tredje part bara för att glo på lite youtube-snuttar? ^^

Du kan använda googles gratis proxy i en evighet, gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

BBB 100/10 här med, har också märkt att den senaste månaden så har det buffrat riktigt långsamt på alla mina enheter (PC, Mac, iPad, iPhone osv) fattar inte varför.

Jag fick ett annat svar:
BBB 100/10 "fiber"

Hej och välkommen till Kundservice du pratar med Johan Ö. Vad kan jag hjälpa dig med?

Hejsan. Det gäller Youtube. När jag försöker titta på 720p eller 1080p så buffrar det extremt långsamt/inte alls. Detta under prime time (17-22)

Hej! Får jag be om din adress så ska jag titta på det.

Har inte haft några problem förens förra måndagen, (Adress)

Har du gjort någon mätning på hastigheten för att se att du får ut rätt hastighet?

Kan tillägga att jag både startat om och fabriksåterställt min router, men det hjälpte inte.
Jadå, Bredbandskollen och Speedtest.net ger perfekta siffror
Ladda ned spel via t ex Origin eller Steam fungerar ypperligt
Men inte Youtube

Okej. Jag kan ej se något problem på din uppkoppling. Om du endast upplever problem mot youtube så är detta ett problem som ligger hos youtube.

Skulle gärna ta det som förklaring men jag har skrivit på forum och där visar det sig att det är beroende av operatör mer än något hos Youtube
T ex folk med Telia har inga problem
Jag har även haft problem med hög ping när jag spelar Final Fantasy XIV Online om det spelar någon roll

Okej. I detta fall behöver du kontakta våran tekniska support över telefon på 0770-777 000 för en djupare felsökning och felanmälan till systemtekniker.

Okej, tack så mycket

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med youtube, sitter på BBB också.
Har även skrivit till dom på facebook och frågat men dom slår ifrån sig som dom brukar. Nåt är fel, men vart?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Jag har exakt samma problem med youtube, sitter på BBB också.
Har även skrivit till dom på facebook och frågat men dom slår ifrån sig som dom brukar. Nåt är fel, men vart?

Även jag har BBB, men har inga egentliga problem. Det går långsamt ibland, men oftast inte.

Men det förvånar mig inte om BBB (och de andra stora ISP:er) har någon form av begränsning för Youtube, så att inte all annan trafik skuffas undan. Vilket är bra, anser jag.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Vill ta upp denna tråden igen för har i princip inte kunnat kolla på Youtube 720p eller 1080p denna veckan. --

Japp, exakt samma, började för en vecka sedan - 1080 har funkat fint förut, men är helt ospelbart nu, vill jag se video utan pauser måste jag köra 480 eller lägre. Har 100/100 Bredbandsbolaget och bor i Stockholm. Att streama Netflix från USA i HD går bara fint, så problemet ligger hos Youtube.

Har testat Youtube Center, det gör ingen skillnad. Testade också att blockera Youtubes cache-servrar i USA, det hjälpte litegrann men inte så 1080 blev spelbart.

EDIT: Jo, jag har lagt märke till en annan konstig grej: jag tittade på en video jag VET är 1080p FLV, men om man väljer 1080p blir det som levereras en hårt komprimerad 720p MP4. Jag misstänker problemet är en cache server, som komprimerar om filmerna plus är långsam -- men om det inte är nån av Youtubes vanliga cache-servrar, hur ska man veta vilken IP man ska blockera?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~