Youtube är långsamt?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag hade detta problem, väldigt väldigt länge. Fick tipsen att blocka IP adresserna 206.111.0.0/16, och det fungerade på jobbet (jobbar på IT avd.) men jag har inte hunnit testa hemma än. Nu har jag varit borta över helgen, och helt magiskt fungerar 1080p perfekt på datorn igen? Någon som vet vad som kan ha hänt?
Har bredbandsbolaget som leverantör, 12-24/0,3-4mbit per sekund. (lägsta ner - högsta ner/lägsta upp - högsta upp)

Permalänk
Hedersmedlem

Något har äntligen hänt. Både hela gårdagen och idag har Youtube helt plötsligt betett sig som det brukade göra, dvs hela tiden buffra lite i förväg, mjukt och jämnt, inget hackande eller tvärstopp.

Hoppas nu att detta håller i sig! Man har rätt mycket att ta igen som varit omöjligt att titta på tidigare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Något har äntligen hänt. Både hela gårdagen och idag har Youtube helt plötsligt betett sig som det brukade göra, dvs hela tiden buffra lite i förväg, mjukt och jämnt, inget hackande eller tvärstopp.

Hoppas nu att detta håller i sig! Man har rätt mycket att ta igen som varit omöjligt att titta på tidigare.

Själv har det gått sämre än på flera veckor,

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

Problem med telia i ca. 3-4 månader

Hej hopp,

Tänkte bara säga att det går riktigt dåligt här. 100/10 med Telia och haft problem så länge jag kan minnas (vilket betyder sedan början av året ungefär). Jag har nått en punkt där jag inte pallar med det och har kontaktat telia, inväntar svar...

Har testat alla möjliga proxytjänster som fungerar underbart. Givetvis testat alla möjliga andra steg också, men det verkar vara internetleverantören i det här fallet (eller googles fiber om de nu inte löst detta sedan jan/feb i år som andra skrivit om)

Får så vad som händer...

Permalänk

Har haft detta problemet i mer än ett halvår, hade vant mig vid frustrerande laddningstider i YT, den växlar ofta över till 144p eller går till slutet av videon.
Sökte runt lite idag eftersom jag fått nog av det. Hittade detta: http://mitchribar.com/2013/02/how-to-stop-youtube-sucking-win... för windows och http://mitchribar.com/2013/02/time-warner-cable-sucks-for-you... för linux. Ni kan ju skapa regler manuellt om ni inte vill göra via kommandorad. XP användare får komma ihåg att advfirewall kommandot inte finns, det är nog enklare att bara skapa en regel i så fall.
I grund och botten, skapa en regel som blockerar inkommande trafik från följande nät:
173.194.55.0/24
206.111.0.0/16

YT buffrar finfint nu, HD kvalitet med, precis som det var från början. Telia borde skämmas.

Permalänk
Medlem

Nu är det fan nästan värst hittils för mig... Kan knappt få youtube att börja ladda ens en 240p video på 35 sek... 360 och 480 fungerar hackigt och med lååååånga laddtider... Är det någon som har hört något nytt?

Permalänk

Är det fler som får problemet att videon vid uppspelningsstopp drar fram slutskärmen med rekommenderade klipp, oavsett om klippet faktiskt var klart eller inte? Just detta är för mig otroligt aggraverade då man måste ladda om sidan för att få den att börja spela ifrån där den var - den verkar dock alltid vara en 40 sekunder efter. Buffring i den mån den sker verkar bara vara i bitar av ca 15 sekunder styck och vid pausad video laddas aldrig mer än så. Om man låter videon spelar så händer det att den laddar ytterligare 15-20 sekunder men att detta skulle fortgå sker sällan. Det är så kolossalt dåligt att man kräks. Att de inte fixat detta är för mig en gåta, haft problemet sedan i alla fall december förra året, ibland kan det fungera men det är högst ett par gånger i månaden det sker felfritt och på enstaka klipp. Youtube blir ju fullständigt oanvändbart. Kan man inte anmäla detta någonstans? Konsumentverket eller dylikt?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Är det fler som får problemet att videon vid uppspelningsstopp drar fram slutskärmen med rekommenderade klipp, oavsett om klippet faktiskt var klart eller inte? Just detta är för mig otroligt aggraverade då man måste ladda om sidan för att få den att börja spela ifrån där den var - den verkar dock alltid vara en 40 sekunder efter. Buffring i den mån den sker verkar bara vara i bitar av ca 15 sekunder styck och vid pausad video laddas aldrig mer än så. Om man låter videon spelar så händer det att den laddar ytterligare 15-20 sekunder men att detta skulle fortgå sker sällan. Det är så kolossalt dåligt att man kräks. Att de inte fixat detta är för mig en gåta, haft problemet sedan i alla fall december förra året, ibland kan det fungera men det är högst ett par gånger i månaden det sker felfritt och på enstaka klipp. Youtube blir ju fullständigt oanvändbart. Kan man inte anmäla detta någonstans? Konsumentverket eller dylikt?

Jag har samma problem, ungefär. Kan komma halvvägs in i ett klipp som går i 1080(!, händer inte ofta) och sen helt plötsligt slutar det ladda och sen kommer slutskärmen och klippet blev hälften så långt enligt youtubes tids-grejj. Tror det hänger ihop med allt annat, för dålig lina mellan telia och google gör att man tappar grejjer på vägen vilket gör att filmen slutar för tidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exroz:

Först hörde man att det skulle vara fixat 15:e juli, och sen 29:e.

En kompis har precis via mail fått en tredje tid som det ska vara färdigt. Det är inte roligt längre, hittar de på nya tider eller vad händer?

Citat:
Hej!
Tack för din förfrågan.

Klardatum på den driftstörningen är i dagsläget: 2013-08-19 12:00

Med vänlig hälsning

Jo*n Isa*ss*n
Telia Kundservice

Och där LJÖG kräken för tredje gången.

Fy fan för 3 månaders uppsägning, får vänta ett bra tag till då på att kunna använda youtube :@

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem

Youtube har varit helt kass för mig en tid. Löste det av en händelse idag. Högerklickade på en video, där stod det något om Html5 och jag klickade på den. Då var jag tydligen med och beta-testade något html5 (kan nada om sånt) bockade hur som haver ur den för jag kände mig lite småsur för jag inte kunde minnas att jag godkänt någonting om jag var frivillig att beta-testa någonting.

Nu flyter det som rinnande vatten precis som för ett tag sen (vet inte hur länge).

Kanske kan vara till hjälp för någon, vad vet jag? En sak är säker att jag inte vet och det är html5 och den verkar ju bara vara till problem det jag märkt i alla fall.

Försökte fatta något av det där html5 men jag gav upp efter de inledande 8 orden
http://sv.wikipedia.org/wiki/HTML5

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Och där LJÖG kräken för tredje gången.

Fy fan för 3 månaders uppsägning, får vänta ett bra tag till då på att kunna använda youtube :@

Efter 19:e mejlade en vän dem igen med följande svar:
"
Hej!
Detta problem är någonting som vi arbetar med att lösa i samarbete med Google. Vi är medvetna om att det tar mer tid än både vi och våra kunder har hoppats på. Det vi nu väntar på är att Google/YouTube ska driftsätta den ytterligare kapaciteten vilket vi har svårt att meddela en direkt klartid för.

Med vänlig hälsning J*a*im C*ope* Telia Kundservice
"

Tja, vad ska man säga. Med lite tur är allt klart till jul.

Skrivet av XpreS:

Youtube har varit helt kass för mig en tid. Löste det av en händelse idag. Högerklickade på en video, där stod det något om Html5 och jag klickade på den. Då var jag tydligen med och beta-testade något html5 (kan nada om sånt) bockade hur som haver ur den för jag kände mig lite småsur för jag inte kunde minnas att jag godkänt någonting om jag var frivillig att beta-testa någonting.

....

Det är säkert en tillfällighet. Jag har inte märkt någon skillnad genom att byta mellan flash och html5. Det går förövrigt ändra smidigare här http://www.youtube.com/html5

Permalänk
Medlem

Youtube är helt värdelöst med Telia nuförtiden.

Kör ProLane 100/100 på jobbet och Fiberlan 100/100 hemma. HTML5 hemma och Flash på jobbet. Döfött att försöka koilla 1080p, 720 funkar också riktigt pissigt. Buffrar, buffrar och buffrar. Verkar dessutom bara buffra korta delar åt gången nu, så man kan inte sätta på ett klipp, pause, och låta det tugga på...

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bran:

Youtube är helt värdelöst med Telia nuförtiden.

Kör ProLane 100/100 på jobbet och Fiberlan 100/100 hemma. HTML5 hemma och Flash på jobbet. Döfött att försöka koilla 1080p, 720 funkar också riktigt pissigt. Buffrar, buffrar och buffrar. Verkar dessutom bara buffra korta delar åt gången nu, så man kan inte sätta på ett klipp, pause, och låta det tugga på...

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Matnyttig info och en del tips i den tråden som till viss del har hjälpt i alla fall delar av tiden. Men som helhet är youtube fortfarande slött i webbläsaren. Fredagspanelen blir att tanka ner till disken denna veckan, vilket paradoxalt nog går betydligt snabbare än att låta webbklienten ladda.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

WOW säger jag bara, trots att jag bor i mitten av landet så följde jag guiden och använde STHLM-adresserna. 5000% bättre direkt!

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LeafBox:

WOW säger jag bara, trots att jag bor i mitten av landet så följde jag guiden och använde STHLM-adresserna. 5000% bättre direkt!

Np

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

River upp denna igen.. haft problem i flera veckor med segt youtube på BBB lan i Sundsvallsvallsområdet. Jag bytte till googles egna dns'er 8.8.8.8 och 8.8.4.4 för att prova och vips har jag 0,2 sec laddtid på "alla" videos och det tar 0,2 sec att spola till vart som helst i "alla" videos.. Fort var det löst säg!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sCaz:

River upp denna igen.. haft problem i flera veckor med segt youtube på BBB lan i Sundsvallsvallsområdet. Jag bytte till googles egna dns'er 8.8.8.8 och 8.8.4.4 för att prova och vips har jag 0,2 sec laddtid på "alla" videos och det tar 0,2 sec att spola till vart som helst i "alla" videos.. Fort var det löst säg!

Hur byter man DNS?

Permalänk
Entusiast

Det går bättre att titta på Youtube med en mobil 3G-dongel, än vad det gör med Telia 100 megabit fiber.
Vore det inte för att 3G-nätverken har begränsad datamängd (Fastän de säger att det är obegränsat), så hade jag gått över till mobilt bredband permanent då det har bättre prestanda.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Hur byter man DNS?

https://developers.google.com/speed/public-dns/
https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using

Hoppas det hjälper. Ska själv pröva och se om det funkar

Permalänk

Sitter på precis som många andra här på telias 100/10 fiber och jag youtube laddar helt sinnessjukt mycket snabbare via mobilens 3g än telias wifi, nästan så att jag funderar på att använda mobilens 3g till laptopen när man ska kolla på videos. Detta är enligt mig oacceptabelt, inte ens nästan okej när det är så..
Allting fungerar utmärkt, utom just youtube som knappt kan spela en video i 360p utan att stanna och buffra, men som via mobilens 3g utan problem kan spelas i 720p

Permalänk
Medlem

Hejsan godis-apa,

Skrivet av godis-apa:

Sitter på precis som många andra här på telias 100/10 fiber och jag youtube laddar helt sinnessjukt mycket snabbare via mobilens 3g än telias wifi, nästan så att jag funderar på att använda mobilens 3g till laptopen när man ska kolla på videos. Detta är enligt mig oacceptabelt, inte ens nästan okej när det är så..
Allting fungerar utmärkt, utom just youtube som knappt kan spela en video i 360p utan att stanna och buffra, men som via mobilens 3g utan problem kan spelas i 720p

Skulle du vilja prova det?
Jag misstänker nämligen att Flashplayern har en del i skulden.
Adobe har släppt patchar som bara den ett tag nu.
Jag misstänker att de gjort något med FP, den verkar inte buffra längre.

Prova att koppla din dator via din mobil;
Om det går snabbt => Felet ligger i länken till din dator
Om det fortfarande går långsamt => Felet ligger i din dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Tack för tipset Fungerar för mig också! Telia 8/1 adsl.

Kan lungt tipsa andra som har liknande problem att prova. Alla sidor laddar mycket fortare också, det tackar man ju inte nej till heller!

Permalänk
Medlem

Youtube laddar inte för mig längre O_o

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Testat att starta om router och modem. Vet att routern har börjat strula lite så jag måste starta om den med jämna mellanrum. Typ en gång i veckan. Vet inte om det är den eller ej. Kan lira quake live i timmar utan att tappa anslutning. Men kanske att den strular under större belastning? Eller har ni också haft problem på sista tiden med just youtube?
Brukar kunna streama i 1080p utan problem. Nu är den stundtals långsam även vid låga upplösningar.

Ring din internet operatör. De kan oftast lösa ditt problem.
Annars prova en annan nätverkskabel eller trådlöst nätverkskort om du använder det.

Permalänk
Medlem

Schysst tips: Blockera "206.111.0.0/16" i din Windows brandvägg. Youtube laddar snabbare! Så blockerar man ip-adresser.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Fel.

Permalänk
Medlem

Har inte möjlighet att testa själv just nu, men kan detta vara något?
http://lifehacker.com/preload-entire-youtube-videos-by-disabl...

Visa signatur

- none -

Permalänk
Inaktiv

Mina YouTube klipp buffrar bara ungefär 15% framåt och ligger på 15% hela tiden, varför buffrar den inte hela klippet? lite irriterande, har inga problem att kolla igenom hela klipp men att den inte buffrar hela klippet direkt tycker jag är mycket skumt.

Kan klicka in mig på halva klippet och den buffrar direkt därifrån +15% så inga problem att se på videos, bara irriterad att YouTube inte buffrar hela klippet direkt och undrar om det är något jag kan göra för att den ska buffra hela direkt ist för att reservera 15% eller något sådant konstigt.

Använder Firefox, så lade till SmartVideo för YouTube för att se om den kunde göra så att videos buffrar till 100% direkt, men det blev ingen förändring, dock så stod det i infon om just det tillägget att det var till för de som har dålig anslutning eller begränsad hastighet, vilket jag inte har då jag har 100/100.

Permalänk
Medlem

Idag är en av de värsta dagarna jag haft på länge på tuben. Blir riktigt förbannad på hur segt det är idag. Äckligt!

Inget händer varken Telia eller google tar tag i skiten. Aldrig mer Telia efter detta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold