Kan ett betala-per-användande omvandlas till ett abonnemang?

Permalänk
Medlem

Kan ett betala-per-användande omvandlas till ett abonnemang?

Hej,

Jag ska försöka hålla mig kortfattad och om det är någon som kan ge mig ett vettigt svar, gärna med länk till referens eller lagtext som jag kan nyttja :).

Händelseförlopp:

Jag började använda en betaltjänst i mobilen 2010, det fungerade som så att varenda gång man startade tjänsten så kostade det 3kr, i slutet på månaden drogs pengar direkt från mitt kreditkort, fungerade helt ok.

2012-01 så märkte jag att företaget inte dragit pengar från mig så jag kontaktade företaget och fick svar direkt att det varit systemstrul, men att pengarna dragits korrekt 2012-01-17 från mitt konto.
2012-03 slutade jag använda deras tjänst och företaget drog inte längre pengar från mitt kreditkort längre. Jag hörde inte av detta företag förrän (nutid) 2013-01 (nästan ett år sedan jag använt tjänsten senast och hört ifrån företaget). Så företaget kontaktar mig och säger att jag har obetald faktura, varav bl.a. ingår någon form av kostnad per månad för att få använda deras tjänst som tillkommit från ingenstans.

Mina frågor är:

1. Kan ett företag verkligen upptäcka sina egna misstag (de hade ju haft systemstrul som gjort att de inte upptäckt att de inte kunde dra pengar från mitt kreditkort) ett år i efterhand och skicka mig en faktura? Eftersom jag faktiskt aktivt kontaktade företaget i detta skede trodde jag allting var lugnt eftersom deras kundtjänst svarade mig att pengarna dragits (har denna mailkonversationen sparad som bevis också).

2. Kan en vanlig tjänst som denna verkligen omvandlas till en tjänst med månadskostnad? För mig är det att jag helt plötsligt har någon form av abonnemang och det har jag inte skrivit något kontrakt på.

Tacksam för svar, företaget har inte varit speciellt tillmötesgående när jag kontaktade dem om detta - så jag hade uppskattat om det fanns någon referens eller lagtext som ger mig lite stöd eftersom jag känner mig helt överkörd.

mvh
Martin

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk

Vad står det i ditt avtal du ingick med företaget. Har du senare fått någon information om att att företaget uppdaterar sina tjänster
För står det i ditt avtal att det är ett betala per gång och de ej har skickat ut någon information om att nya villkor gäller, så har företaget gjort fel.

Så lusläs avtalet och fundera på om du har fått något papper eller sms eller mail från företaget.
Om du inte kan bevisa att du har rätt, så är möjligheten liten att få rätsida på det hela.

Som svar på fråga 2. Ja, tyvärr. Om du har fått villkorsändringar skickad till dig och du inte har protesterat, så är oftast avtalet ändrat. Du ska dock alltid ha en möjlighet att säga nej och därmed sägs avtalet upp.

//freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

1. Ett företag kan mot en konsument kräva betalning upp till tre år efter att skulden uppkom eller att dem senaste gjort ett så kallat preskriptionsbrott (påminnelse om skulden eller att du betalar en del av den).

Se 2§ 2stycket i Preskriptionslag (1981:130)

2. Om du inte avtalat om att din tjänst ska gå över i månadskostnad så är det klart att den inte kan göra det. Om det däremot står i avtalet så är svaret "kanske". Det är fullt möjligt att utforma en tjänst till att den ska gå över till annan betalningsmetod.

Dock finns det ett antal "skyddsmekanismer" för att skydda dig (särskilt som konsument) mot att bli inlurad i avtal.

För det första gäller det som är särskilt avtalat före standardavtal. Detta betyder att om tjänsten marknadsförs och uppvisas för dig som en tjänst som alltid kommer ha denna betalningsmetoden finns det goda skäl att åsidosätta en motstridig bestämmelse i den förtryckta standardavtalet. Detta står inte i en lag utan går under de allmänna avtalsprinciperna. Detta är ett juridiskt svårt område där minska faktor kan vända hela värderingen.

Därefter har vi 36§ i Avtalslagen. Denna bestämmer att oskäliga avtal ska ändras eller göras ogiltiga. Med oskäligt menas att avtalet är "obalanserat" eller "orättvist" med hänsyn på vad du och företaget får ut av det. I ditt fall är det främst om tjänsten kostar för mycket. Särskild hänsyn tas just till konsumenter. Även denna lag är svår att tillämpa och förutse resultatet på utan större insikt i ärendet.

Slutligen finns 30§ i Avtalslagen om svek. Den bestämmer att ett avtal blir ogiltigt om någon som ingått det blivit vilseledd till att tro att avtalet gick ut på något annat. Problemet med denna bestämmelse är att du måste kunna visa att den andra insett att du blivit vilseledd, något som är svår i de flesta fall och nästan omöjligt i ditt fall. Denna bestämmelse hänger samman med bedrägeri (Se 9 kapitlet 1§ i Brottsbalken).

De kan dessutom som ovanstående sagt kan företaget ha ändrat de underliggande avtalet och informerat dig om detta om detta tillåts genom det gamla avtalet. Då fortsättet det ändrade avtalet. Dock måste företaget kunna visa att du faktiskt fått del av eller kunnat få del av informationen och att du kunnat säga upp avtalet innan de nya bestämmelserna gått in.