CD-KEY funkar inte?

Permalänk
Medlem

CD-KEY funkar inte?

Hej!

Håller på att tappa tålamodet här...jag köpte tidigare idag Total war: Shogun 2 och satte i skivan som vanligt för att installera. Då kom det fram att ett program som kallas "Steam" var tvunget att ha, så jag laddade ner det och skapade ett account. Det funkade fint och installationen fortsatte tills jag skulle skriva in CD-KEY:n. Då kom det fram "Invalid code". Först trodde jag bara att jag skrivit fel, men icke då. Har nu efter cirka 20 försök med alla möjliga varianter fortfarande inte fått fram en giltig kod. Kan det vara möjligt att koden som följde med i fodralet är fel? Eller är det steam? Någon som har en möjlig lösning?

Spelet köptes helt nytt, alltså inte begagnat, så det kan inte vara orsaken. Uppskattar snabbt svar!

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du kollat ordentligt? Själv så har jag råkat skriva ett V istället för U ibland pga att U:en kan se ut som V eller ibland tvärtom.
Stör mig på att de ska vara så otydligt.
Enda förklaring jag har iaf. Annars får du kontakta Steam, de vet nog om den CD-Keyn du har är använd eller inte

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lostguy:

Hej!

Håller på att tappa tålamodet här...jag köpte tidigare idag Total war: Shogun 2 och satte i skivan som vanligt för att installera. Då kom det fram att ett program som kallas "Steam" var tvunget att ha, så jag laddade ner det och skapade ett account. Det funkade fint och installationen fortsatte tills jag skulle skriva in CD-KEY:n. Då kom det fram "Invalid code". Först trodde jag bara att jag skrivit fel, men icke då. Har nu efter cirka 20 försök med alla möjliga varianter fortfarande inte fått fram en giltig kod. Kan det vara möjligt att koden som följde med i fodralet är fel? Eller är det steam? Någon som har en möjlig lösning?

Spelet köptes helt nytt, alltså inte begagnat, så det kan inte vara orsaken. Uppskattar snabbt svar!

Mvh

Tips!
Validera Koden genom steam först. Installera sedan spelet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lostguy:

Hej!

Mvh

Välkommen till gaming världen.

Tips: Håll fast vid det Steam kontot. Du lär behöva det i framtiden

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Var spelet plomberat med plast runtom när du fick det?

Om inte så är det beggat.

Permalänk
Medlem

Friterad: Jag har kollat det flera gånger men funkar fortfarande inte >.<

davidtheboom: Kom upp samma sak där..."invalid code"

Brutalswede: Haha tack...har dock inte fått ett vidare bra första intryck!

googel: Det var plast runtom. Alltså inte begagnat.

Permalänk
Medlem

om du inte redan läst och provat det som står på "steam support" så gör det

If your CD-key matches the XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX pattern, please note that some numbers and letters will not be used as part of the CD Key code:
The number 0 (try entering the letter Q or D instead)
The number 1 (try entering the letter I instead)
The letter O (try entering the letter Q or D instead)
Check instances of the following pairs to ensure these characters are not being confused:
The letter B and the number 8
The letter G and the number 6

EDIT EDIT EDIT

förresten visst är det koden som står på baksidan av manuell du försöker skriva in och inte den som eventuellt följer med på en lite papperslapp?

Permalänk
Hedersmedlem

Var försöker du skriva in koden?

Normalt sett med Steam skriver man in koden på avsett ställe i en av Steams menyer, spelet registreras och hamnar i ens spelllista. Därefter väljer du att installera, från den listan eller direkt i samband med kodregistreringen. Steam har alltså spelet på sina servrar.

Steam är för övrigt en fantastiskt bra tjänst (tycker användare sedan 2004).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lostguy:

Friterad: Jag har kollat det flera gånger men funkar fortfarande inte >.<

davidtheboom: Kom upp samma sak där..."invalid code"

Brutalswede: Haha tack...har dock inte fått ett vidare bra första intryck!

googel: Det var plast runtom. Alltså inte begagnat.

Med tanke på att väldigt många spel använder Steam är det bara att lära sig att använda det

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

om du inte redan läst och provat det som står på "steam support" så gör det

If your CD-key matches the XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX pattern, please note that some numbers and letters will not be used as part of the CD Key code:
The number 0 (try entering the letter Q or D instead)
The number 1 (try entering the letter I instead)
The letter O (try entering the letter Q or D instead)
Check instances of the following pairs to ensure these characters are not being confused:
The letter B and the number 8
The letter G and the number 6

EDIT EDIT EDIT

förresten visst är det koden som står på baksidan av manuell du försöker skriva in och inte den som eventuellt följer med på en lite papperslapp?

Så steam är fullt medvetna om att deras nycklar är otydliga men ändå gör dom inte något åt det?
Uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Så steam är fullt medvetna om att deras nycklar är otydliga men ändå gör dom inte något åt det?
Uselt.

jag har personligen aldrig varit med om att en nyckel är otydlig, dock är det väl ändå så att dom som gjort spelet trycker nyckeln? med tanke på att den oftast är tryckt på manualen eller liknande?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Nu visade det sig dock att jag riktat anklagelserna åt fel håll...det var jag själv som hade missat en bokstav. Jag skrev 1 istället för I, vilket gått mig helt förbi när jag trodde att jag testat allt. Speciellt tack till Fax110 som gjorde mig uppmärksam på det. Hade kollat exakt samma hos steam support tidigare men missade det. My bad!

Multiman: Jag får se till och lära mig systemet och sedan uttala mig om jag håller med

brutalswede: Japp, förstår det nu

henke: Visst är dem lite otydliga men i detta fallet borde jag själv insett vad som var fel...haha

Permalänk
Medlem

Nu har jag dock drabbats av ett annat problem. Vid ungefär varannan "Battle", alltså både multiplayer och den vanliga kampanjen, så får jag Black screen. jag kan röra musen och trycka men inte höra något eller se något. Är oerhört jobbigt! Har kollat runt på google lite men har inte hittat något som har hjälpt. Uppdaterade windows och grafikkortet, gick in på steam och fixade "verify integrity of game cache" men problemet kvarstår. Någon som vet hur jag kan fixa det?

(Skriv inte att jag kanske har för dåliga komponeter, för det har jag inte. I och med att jag när det ej blir black screen kan köra spelet utan lagg på medium/high)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lostguy:

Nu har jag dock drabbats av ett annat problem. Vid ungefär varannan "Battle", alltså både multiplayer och den vanliga kampanjen, så får jag Black screen. jag kan röra musen och trycka men inte höra något eller se något. Är oerhört jobbigt! Har kollat runt på google lite men har inte hittat något som har hjälpt. Uppdaterade windows och grafikkortet, gick in på steam och fixade "verify integrity of game cache" men problemet kvarstår. Någon som vet hur jag kan fixa det?

(Skriv inte att jag kanske har för dåliga komponeter, för det har jag inte. I och med att jag när det ej blir black screen kan köra spelet utan lagg på medium/high)

Har det varit så bara under dagen? För isåfall: Testa starta om datorn.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Funka ej att starta om :/

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Uselt.

Det är inte steam som gör nycklarna/manualerna. Steam är bara en tjänst som en hel del företag publicerar sina spel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0gelbice:

Det är inte steam som gör nycklarna/manualerna. Steam är bara en tjänst som en hel del företag publicerar sina spel på.

näääej! skyll allt på steam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lostguy:

Funka ej att starta om :/

Testa avinstallera spelet, sedan laddar du hem det och installerar genom steam

Uppdatera även grafikkortets drivrutiner till det senaste osv