GPS App som funkar fullständigt offline? Android

Permalänk
Medlem

GPS App som funkar fullständigt offline? Android

Tja har en Xperia Sola som inte ska användas mer som mobil. Tänkte därför köra den i bilen som GPS navigatör dock utan simkort. Någon som har tips på appar? Har testat navfree men det krävs internet för att hitta en adress med den. Även testat Navigation via Google Maps men man kan endast göra ett litet område tillgängligt offline via Google Maos så den går bort. Vill ha kartor över hela Sverige. Någon som vet någon bra App? Gärna gratis men kostar det så får det göra det... Med bästa hälsningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför är det så att man måste ha wifi för att använda GPS i en telefon? Vad är skillnaden mellan en vanlig handhållen GPS och en telefons GPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memphs:

Tja har en Xperia Sola som inte ska användas mer som mobil. Tänkte därför köra den i bilen som GPS navigatör dock utan simkort. Någon som har tips på appar? Har testat navfree men det krävs internet för att hitta en adress med den. Även testat Navigation via Google Maps men man kan endast göra ett litet område tillgängligt offline via Google Maos så den går bort. Vill ha kartor över hela Sverige. Någon som vet någon bra App? Gärna gratis men kostar det så får det göra det... Med bästa hälsningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör Navigon for Android, offlinekartor.
Fungerar bra.

Skrivet av yoba:

Varför är det så att man måste ha wifi för att använda GPS i en telefon? Vad är skillnaden mellan en vanlig handhållen GPS och en telefons GPS?

Uppkopplingen vill telefonen gärna ha då man får en lista på var satelliterna är för tillfället = blixtsnabb position.
Även appen vill ibland ha det för trafikinformation och väder eller annat.

Men det ska inte vara nödvändigt om man har offline-kartor.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Sygic, copilot.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoba:

Man måste inte ha Wi-Fi för att använda en GPS i allmänna ordalag. Däremot, och det gäller kanske främst gratisvarianterna, så finns det appar som inte har kartor lagrade lokalt på telefonen utan hämtar den informationen via internet utifrån GPS positionen - därav behovet av internetåtkomst via Wi-FI, eller GPRS (eller vad det nu heter). Betalvarianterna däremot kan ha hela länders vägnät i minnet och är inte beroende av Internet och Wi-Fi.

Exempel på app som klarar sig utan Wi-Fi/Internet: http://www.tomtom.com/en_gb/products/car-navigation/tomtom-na...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man måste inte ha Wi-Fi för att använda en GPS i allmänna ordalag. Däremot, och det gäller kanske främst gratisvarianterna, så finns det appar som inte har kartor lagrade lokalt på telefonen utan hämtar den informationen via internet utifrån GPS positionen - därav behovet av internetåtkomst via Wi-FI, eller GPRS (eller vad det nu heter). Betalvarianterna däremot kan ha hela länders vägnät i minnet och är inte beroende av Internet och Wi-Fi.

Exempel på app som klarar sig utan Wi-Fi/Internet: http://www.tomtom.com/en_gb/products/car-navigation/tomtom-na...

Då borde tex min Lumia 920 fungera fint utan wifi då jag har laddat hem sverigekartor på ca 200mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoba:

Då borde tex min Lumia 920 fungera fint utan wifi då jag har laddat hem sverigekartor på ca 200mb.

Ja, det borde den göra utan internetuppkoppling. Inte bara trådlöst nätverk, utan även mobiluppkoppling. (4g/3g/gprs)