Permalänk

Frågor om boottid

Hej.

Jag och min son har en varsin snarlik PC med samma moderkort och biosversion, jag har byggt båda själv och båda rullar på bra. Men hans dator bootar vid uppstart på kanske en tredjedel av tiden det tar för min dator att starta.

Detta är absolut inget problem men jag vill gärna veta varför det är sån stor skillnad och vad som avgör boottiden, är det minnerna processorn eller en kombination?

Sonens dator
Moderkort: ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
Processor: Ryzen 5 9600x
Minnen: Kingston Fury Beast 32GB DDR5 CL30 6000MHz

Min dator
Moderkort: ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
Processor: Ryzen 5 7600x
Ram minne: CORSAIR VENGEANCE 32GB DDR5 CL30 6000MHz

Nån som kan förklara lite pedagogiskt?

/Jompa

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

CPU, disk (speciellt installationen, autostart) UEFI-inställningar, minnesträning, minnesprofiler för överklockning; är alla dessa lika förutom cpu?

Permalänk

Flera saker du frågar som jag faktiskt inte vet men som kan forska vidare med. Tack!

Permalänk
Medlem

Prova båda off-line ?

Permalänk
Medlem

Jag tänker gissa det har med minnesträningen att göra, verkar ju vara väldigt känsligt med AM5. Vet med min dator så var boottiderna ibland väldigt sega när jag körde 6000 MHz. Stängde av XMP så blev boot tiden snabbare (och minnena segare)

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk

Tack för era svar. Det verkar vara minnesträningen som tar betydligt längre tid på min burk. Man kan ju stänga av minnesträning och/eller power down på RAM i bios men jag låter det vara då systemet fungerar bra i övrigt. Tack för hjälp, lärde mig något nytt.

Permalänk
Medlem

Bootade segt för mig med med samma moderkort när jag hade minnen med bara xmp stöd men när jag sedan bytte till minnen på moderkortets testade modeller så bootade den på en bråkdel av tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Bootade segt för mig med med samma moderkort när jag hade minnen med bara xmp stöd men när jag sedan bytte till minnen på moderkortets testade modeller så bootade den på en bråkdel av tiden.

Ah, bra info 👍

Permalänk
Medlem

Aktivera memory context restore.

Jag har samma moderkort med en 7800X3D, Windows 11 startar på typ 22 sekunder.