Förslagslåda: SweClockers 6.0

Permalänk

Möjligheten att switcha mellan en mörk och en ljus version av forumet.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

- Alla inlägg av TS ska ha en blå kant istället för en orange, lättare att hålla isär gillade inlägg och TS i tråden.

- Tidsstämpel i sin egen logg, så att man vet om man läst det senaste inlägget i dom följda trådarna eller inte.

- Nightmode, gärna med någon sorts dimmerfunktion så att man kan välja själv hur mörkt det ska vara.

- Möjlighet att välja vilka kategorier som är mest intressanta för en själv, på så sätt kan "Nytt i forumet" sorteras efter det så man får så intressanta trådar som möjligt där.

Permalänk
Entusiast

Sweclockers forum är det bästa jag känner till, både funktions- och layoutmässigt (ja intressemässigt också men det är irrelevant). Men jag har en del förslag som jag hoppas kan vara till nytta.

Gilla funktionen
Jag håller fast vi det jag sa när gilla-funktionen infördes. Man ska inte kunna se totalt antal likes men gilla-funktionen ska finnas kvar. Kan man inte tävla mot andra användare i antal likes så blir det ingen tävling heller. Gilla markeringen är ju faktiskt inte till för personen som blir gillad, utan för alla andra som läser tråden.

Teman
Sen skulle jag ju gärna se att ni blev inspirerade av mig och lägger till även ett mörkt tema ^^
På det året det har funnits (dess födelsedag är i övermorgon) så har över 1800 personer uttryckt sitt stöd.

(Måste påpeka igen att omröstningen som finns i tråden inte är representativ för hur många % av användarna som vill ha ett mörkt tema, men jag var tvungen att ha två alternativ i omröstningen. Den är tänkt som en intresseanmälan).

Galleriet
Det skulle vara användbart med ett alternativ för galleriskapare där man kan välja mellan "färdigt" och "in progress". Jag tycker det är ytters tråkigt att scrolla igenom ett galleri bara för att finna att det är halvfärdigt. Man ska ju självklart kunna uppdatera det även efter att man har markerat det som färdigt ifall man har något tillägg. Exempelvis om du ett halvår senare köper nya komponenter och vill uppdatera ditt galleri.
Detta skulle kunna ses i thumbnailen innan man går in i galleriet, väl inne i galleriet, och man skulle kunna sortera efter färdiga galleri.

Svara på tråd
Jag skulle vilja ha möjligheten att posta ett inlägg genom att trycka [Ctrl]+[Enter] när textrutan är markerad. Jag vet att [Alt]+[S] fungerar för snabbsvar men jag tycker inte det är särskilt smidigt, samtidigt som [Ctrl]+[Enter] är mer standard såvitt jag vet. Och det ska fungera i avancerat läge med.

Det hade också varit trevligt om text-rutan man skriver i expanderade efterhand man skriver, så att man slipper dubbla scrollbars och lättare får översikt över stora inlägg.

Jag kommer inte på mer just nu men jag fyller på när jag gör det

Permalänk
Medlem

Ett mörkt tema hade varit trevligt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

En app eller tema baserat på modern UI för windows 8 vore Nice.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Entusiast

En off topic funktion

Det är väldigt lätt att man snurrar iväg off topic här men det är också då de mest intressanta diskussionerna uppstår. Så en funktion som låter en kryssa i att diskussionen är off topic och på så sätt bryter ut den diskunionen i en egen tråd, som länkas via de första off topic inläggen i originaltråden.

Lite svårbeskrivet och antagligen ganska svårt att genomföra på ett bra sätt.

Off topic trådarna skulle autogenereras ifrån vad som anses vara inlägget det första off topic inlägget svarade på.

Så det blir helt enkelt kvar några få off topic inlägg i originaltråden, men sen får den lov att fortsätta avskiljt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Galleriet
Det skulle vara användbart med ett alternativ för galleriskapare där man kan välja mellan "färdigt" och "in progress". Jag tycker det är ytters tråkigt att scrolla igenom ett galleri bara för att finna att det är halvfärdigt. Man ska ju självklart kunna uppdatera det även efter att man har markerat det som färdigt ifall man har något tillägg. Exempelvis om du ett halvår senare köper nya komponenter och vill uppdatera ditt galleri.
Detta skulle kunna ses i thumbnailen innan man går in i galleriet, väl inne i galleriet, och man skulle kunna sortera efter färdiga galleri.

Den där är faktiskt jäkligt vettig. Det har den dubbla funktionen att någon som kanske bara börjat ett ambitiöst projekt värdigt toppbetyg i slutändan, förhoppningsvis slipper få en massa låga betyg för sina initiala bilder på ett par plåtar och lite datorkomponenter.

----

Åter till gillafunktionen. Tycker Bruniz sådde ett rätt bra frö här. Man kanske kunde bygga ut det förslaget lite? Köra en dropdownmeny med exempelvis "Detta svarade på min fråga", "Bra poäng i diskussionen", "Detta förde diskussionen vidare", och så vidare. Det skulle förutom att specifiera lite bättre varför ett inlägg var bra, förhoppningsvis också få bukt med slentriangillandet av rappkäftade oneliners som egentligen inte tillför diskussionen något, helt enkelt för att det kräver aningens mer engagemang.

Givetvis får man fila en del på alternativen i dropdownmenyn, de jag kom med hittade jag bara på i förbifarten för att ha som exempel på vad som kunde vara där

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Stöd för Tapatalk hade varit trevligt, speciellt när man följer en tråd och vill vara uppdaterad även när man är ute och bara har mobilen med sig

Permalänk
Medlem

Ett riktigt Marknadssystem! (trodde jag skrivit detta innan)
Låt oss ge omdömmen så att man inte blir lurad lika lätt!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vid skapandet av tråden så väljer man vad ämnet handlar om i en drop-down meny framför rubriken.
Tex:
t ex för köprådsforumet:

  1. Stationär

  2. Uppgradering

  3. Laptop

  4. Skärm

  5. Komponenter

etc
Således skulle tråden man skapar med rubriken "4500kr - Föräldradator", tillägget: laptop skapas med rubriken:
Laptop: 4500kr - Föräldradator
Se t ex Ogames Forum

Kombinera detta med sökfunktionen så kan man söka på just komponentuppgraderingar eller skärmar endast i köprådsavdelningen på forumet.

Skrivet av iSw3de:

Ett riktigt Marknadssystem! (trodde jag skrivit detta innan)
Låt oss ge omdömmen så att man inte blir lurad lika lätt!

Kanske försöka lösa ett annat betalsätt än SMS? WyWallet is not your friend!
Kan tänka mig att det kan vara lite körigt så klart men tom paypal skulle vara bättre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Flera olika teman å välja på för mainsidan och forumet! (som smileys osv är anpassade för)
Alltid välkommet då man surfar här mycket

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Då vi har även HTPC som en egen forumdel så hade jag gärna sett EPC (emulator pc) som en forumdel, då allt fler personer intresserar sig i det.

Permalänk
Medlem

Möjlighet att kunna slluta "prenumerera" på trådar Alltså att de inte visas under "mina trådar".

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av mAster9:

Förbättrad sökfunktion. Söker man efter en tråd idag så dyker det upp en massa som inte har med sökordet att göra.

Bättre sökfunktion, ja tack!

Skrivet av galaXy:

Hur ser resurserna ut för att ladda upp bilder till en SweC-server? Det hade varit bekvämt om man kunde bifoga bilder direkt i ett inlägg och att bilderna finns kvar, även i äldre trådar. Samt en standardstorlek på bilderna i inlägg, där man även kan trycka på bilden för att få den större.

Det här tycker jag bör införas. Kortsiktigt kommer det inte bli någon skillnad, men långsiktigt så är det guld värt. Personligen postar jag väldigt många bilder i mina foruminlägg, just för att förtydliga vad jag menar. Om någon då söker efter en lösning och de hittar ett inlägg av mig, där bildlänken är bruten, så kan det mycket väl bli som så att de inte förstår någonting alls vad jag menar. Om SweClockers skulle fixa sin egen bilduppladdning hade det problemet varit ur världen och ens forumbilder hade inte riskerat att försvinna med tiden.

Skrivet av SwordSoldier:

Möjligheten att switcha mellan en mörk och en ljus version av forumet.

Jag är inte helt positiv till detta förslaget, men jag tycker det vore spännande att se hur en mörk version av SweClockers skulle kunna se ut!

Skrivet av voro12:

- Alla inlägg av TS ska ha en blå kant istället för en orange, lättare att hålla isär gillade inlägg och TS i tråden.

Jag håller med. Ska man ha kvar det systemet som finns i dag, med att man kan gilla foruminlägg, så bör trådskaparens inlägg få en annorlunda färg än den färgen som inläggen med många gillningar får.

Skrivet av Blargmode:

Det skulle vara användbart med ett alternativ för galleriskapare där man kan välja mellan "färdigt" och "in progress". Jag tycker det är ytters tråkigt att scrolla igenom ett galleri bara för att finna att det är halvfärdigt.

Att själv kunna bocka i om ens galleri är "in progress" eller om det är helt färdigt skulle underlätta i väldigt många fall. Att göra någon snygg indikation gällande detta också, så att det är enkelt att överblicka vilka galleri som är färdiga och vilka som inte är det, vore bra.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Gilla funktionen
Jag håller fast vi det jag sa när gilla-funktionen infördes. Man ska inte kunna se totalt antal likes men gilla-funktionen ska finnas kvar. Kan man inte tävla mot andra användare i antal likes så blir det ingen tävling heller. Gilla markeringen är ju faktiskt inte till för personen som blir gillad, utan för alla andra som läser tråden.

Det här tycker jag definitivt låter som den bästa lösningen på "gillaproblemet".

Om man har skapat en tråd med en fråga, tycker jag man skulle få möjligheten att markera något svar som en lösning, så att lösningen kommer direkt efter frågan (likt stackoverflow). Tillsammans med en förbättrad sökfunktion så borde det vara lättare att hitta gamla trådar som redan har ett svar på någons fråga, och så slipper man bläddra igenom diskussioner och kan hitta svaret direkt.

Permalänk
Medlem

1. YouTube-länkar blir automagiskt länkade så att man kan se klippet i tråden.
2. Inloggningen länkas till sociala medier, när jag skriver ett inlägg i forumet så kan man följa mig på twitter vid min profilbild t.ex.
3. Inlägget jag just skrev kan jag promota på mina sociala medier (posta på twitter/facebook) med en checkbox.
4. De första tio inläggen på forumet måste godkännas av en moderator innan jag kan posta fritt.
5. Medlemmar som faktiskt kontinuerligt tillför kvalitet till forumet ska utmärkas (t.ex. hedersmedlem). för att uppmuntra vackert postande.
6. Knapp som justerar forumets bredd i webbläsarfönstret. Jag föredrar smalare spalter.
7. Forumtråden kopplas till datorprodukter precis som minhembio.com kopplar till TV/Filmrelaterade produkter.
8. Alla som har adblock avstängt på sweclockers belönas med en särskild status (stödjer sweclockers, eller något) för att dra in mer intäkter.
9. Forumet följer CSS3 och HTML5-standarder
10. Anlita någon som är grym på typografi som får göra alla textrelaterade CSS:er, läsbarhet ska komma i första hand.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fisk:

1. YouTube-länkar blir automagiskt länkade så att man kan se klippet i tråden.
2. Inloggningen länkas till sociala medier, när jag skriver ett inlägg i forumet så kan man följa mig på twitter vid min profilbild t.ex.
3. Inlägget jag just skrev kan jag promota på mina sociala medier (posta på twitter/facebook) med en checkbox.
4. De första tio inläggen på forumet måste godkännas av en moderator innan jag kan posta fritt.

5. Medlemmar som faktiskt kontinuerligt tillför kvalitet till forumet ska utmärkas (t.ex. hedersmedlem). för att uppmuntra vackert postande.
6. Knapp som justerar forumets bredd i webbläsarfönstret. Jag föredrar smalare spalter.
7. Forumtråden kopplas till datorprodukter precis som minhembio.com kopplar till TV/Filmrelaterade produkter.
8. Alla som har adblock avstängt på sweclockers belönas med en särskild status (stödjer sweclockers, eller något) för att dra in mer intäkter.
9. Forumet följer CSS3 och HTML5-standarder
10. Anlita någon som är grym på typografi som får göra alla textrelaterade CSS:er, läsbarhet ska komma i första hand.

Oj oj oj det var bra förslag =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

1. Möjlighet att välja ett mörkare tema, detta är ett måste. Jag har börjat dra mig för att komma hit då jag vant mig vid de mörkare tonerna som finns möjligt på tex. reddit vilket är synd.
2. Se över gillafunktionen, i sin nuvarande form känns den lite off på något sätt. Hade helst tagit bort den helt men då vi lever i facebooks tid där folk nödvändigtvis måste gilla precis allt är väl detta tyvärr en omöjlighet ?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Mjukvara -> Microsoft Windows -> Windows Server borde finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Ta bort "gilla"- funktionen. Skapar enbart fler inlägg som inte har något med trådarna att göra.

Lägg till en funktion som Stackoverflow har som visar liknande trådar, när man är på gång att skapa en ny tråd

http://i.imgur.com/FH3258a.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker detsamma, skrev ett ganska långt inlägg om gilla knappen i en annan tråd, länk för de intresserade #13086165

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Skulle uppskatta en drivrutins del i forumet. Där nya eller äldre drivrutiner diskuteras - för och nackdelar etc.
Tror det kan behövas då många har eller får problem med vissa drivrutiner.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk

Hejsan!

Det som jag tycker är lite synd med marknaden är att det fattas en en lite kategori.

Kategorier som finns är:

Säljes
Köpes
Skänkes

Men inte "Mottages"

Finns det möjlighet att ha något sånt?

Sedan har jag upptäckt en bugg. Markören försvinner då och då när man ska t.ex Citera eller skapa något överhuvudtaget. Detta händer iallafall med Mozilla Firefox. Har även vissa klasskamrater som kör med Mozilla Firefox har det problemet.

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Gilla-funktionen implementerades väl enbart för att MINSKA antalet inlägg? Eller har jag missat något här?

Istället för "gilla" så postade man ju inlägg som t.ex. "+1".

Jag gillar forumen som finns på t.ex. "underground-gamer.com" eller många andra "torrent-siter".

Ja, men om du läser olika nyheter, så kommer du att se att de första 5 inläggen ofta knappt är relevant till nyheten. Det är mest sådana personer som jagar "gilla".

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Gillafunktionen behöver ses över lite. Det är för lätt att få ett inlägg markerat så en högre gräns vore uppskattat. Gärna en progressiv sådan. Sedan är det fortfarande för lite skillnad mellan ett inlägg gjort av trådskaparen och ett som har fått många gilla. Den lilla stjärnan hjälper inte så mycket när hela inlägget lyser brandgult. Vore bättre med olika färger om ni prompt ska ha kvar funktionen. Personligen hade jag låtit den avvikande färgen vara kvar för trådskaparen och bara haft den lilla stjärnan för inlägg med många gilla.

Vidare instämmer jag i att en funktion där trådskaparen kan markera hjälpsamma inlägg vore uppskattat. Det skulle göra det mycket enklare att hitta relevant information när man gräver igenom lite äldre trådar.

En funktion som jag saknat länge är stöd för LaTeX. Det finns ju färdiga moduler för det så det borde inte vara alltför svårt att implementera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Möjlighet att kunna slluta "prenumerera" på trådar Alltså att de inte visas under "mina trådar".

www.sweclockers.com/profil/xapa112/bevakningar

Du kommer dit genom att gå in på din profil och sedan på "Bevakningar"-fliken.

Permalänk
Medlem

En auto-complete med länkar till redan skapade trådar med samma titel vore jättebra för att dra ner på mängden snarlika trådar med frågor som redan besvarats.

Jag gillar verkligen att på Sweklockers är fokuset på innehållet i posten och trådens namn m.m, inte på massa lull runt omkring. Forumet laddar fort och mobilforumet är mycket snabbt och bra. Igen, kan inte repeteras nog - Idag ligger fokuset mycket bra på texten och innehållet av posten, det gillar mycket!

Modifikationer borde få ett underforum för byggloggar - Jag vet att galleriet finns, men det är nåt särskilt när man kan följa kommentarerna under byggets gång - När en bygglogg-tråd sedan är klar kan den flyttas till galleriet, eller liknande - Så man lätt kan skilja på work-in-progress och saker som är klara.

Mobilthemet visar inte datum på ett bra sätt - det står idag 13-07-13 t.ex. - Ibland blir jag förvirrad - kanske är jag dum, men året borde stå med fyra bokstäver. Kanske borde även kategorierna vara expanderade default. Jag gillar att det inte är för mycket forumkategorier.

En funktion lite liknande stackoverflow, där TS vid frågor, kan välja "accepted answer" eller "solved" vore fint också.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Mobilthemet visar inte datum på ett bra sätt - det står idag 13-07-13 t.ex. - Ibland blir jag förvirrad - kanske är jag dum, men året borde stå med fyra bokstäver.

Håller med. Att skriva datum på det viset blir ganska förvirrande.

YYYY-MM-DD ska det vara. ISO 8601 ftw!

Permalänk
Medlem

Jag gillar "gilla"funktionen men hade velat ha en mer utvecklad variant av den.
Typ att den som skrev posten kan se en lista på vilka som gillat likt den på XDA.
Samt även kanske något i stil med en rösta ner som kan markera skräpinlägg som efter några röster döljs men fortfarande lätt kan tas fram om man vill se vad det handlar om.
Tror det kan bli mer relevanta trådar som är lättare att följa även om dom blir 100 sidor långa.

Kan i alla fall vara värt en testperiod tycker jag.
I övrigt så är stackowerflow enligt första posten ett solklar tillägg till trådskapandet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Proffsmoddare

Underforum specifikt för Byggloggar!

Forum > Datorkomponenter > Modifikationer och egna konstruktioner > Byggloggar

Har redan skapat en tråd och en omröstning och majoriteten ser ut att hålla med. Av 80 röster så vill 67st ha ett underforum specifikt för just byggloggar. Läs gärna i tråden för argument för kommentarer.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

1. YouTube-länkar blir automagiskt länkade så att man kan se klippet i tråden.
2. Inloggningen länkas till sociala medier, när jag skriver ett inlägg i forumet så kan man följa mig på twitter vid min profilbild t.ex.
3. Inlägget jag just skrev kan jag promota på mina sociala medier (posta på twitter/facebook) med en checkbox.
4. De första tio inläggen på forumet måste godkännas av en moderator innan jag kan posta fritt.
5. Medlemmar som faktiskt kontinuerligt tillför kvalitet till forumet ska utmärkas (t.ex. hedersmedlem). för att uppmuntra vackert postande.
6. Knapp som justerar forumets bredd i webbläsarfönstret. Jag föredrar smalare spalter.
7. Forumtråden kopplas till datorprodukter precis som minhembio.com kopplar till TV/Filmrelaterade produkter.
8. Alla som har adblock avstängt på sweclockers belönas med en särskild status (stödjer sweclockers, eller något) för att dra in mer intäkter.
9. Forumet följer CSS3 och HTML5-standarder
10. Anlita någon som är grym på typografi som får göra alla textrelaterade CSS:er, läsbarhet ska komma i första hand.

Och för att avlasta moderatorerna på punkt 4. Så kan det finnas personer som enbart kollar dessa 10 inlägg, inget annat
Typ som Kontrollerare