Asus GTX670 -->x2 eventuellt.

Permalänk
Medlem

Asus GTX670 -->x2 eventuellt.

Hallå i stugan. Börjar med datorkomponenterna:

Skelettet: ASUS M5A99FX PRO R2.0
Höger hjärnhalva: AMD FX8120 8 core (Noctua nh-d14)
Vänster hjärnhalva: Kingston HyperX, 4+4 GB
Ögon: Asus GTX670 DCUII 2GB (ej TOPmodell)
Hjärtat: Corsair CX750w
Hud: Fractal define r4 + 7st 140mm fractal silent series fläktar
1st samsung SSD + 2tb satadisk.

Börjar sitta i tankarna om att införskaffa ett till gtx670.

1. Kommer min processor att klara av trycket av två? Orginal? / Överklockningsmöjligheter finns det annars gott om! Om det nu skulle hjälpa vill säga.
2. Räcker mitt CX750's agg till eller kommer det att svettas ihjäl?
3. Visst borde mitt chassi ha tillräckligt med ventilation för ett till DCUII, eller "bör" jag ändå sikta på en referensmodell?

Ställ frågor om jag missat något väsentligt!

Tack för att ni finns till och delar med er av era kunskaper till de behövande

Permalänk
Medlem

1: jag skulle säga att det beror på spelet, finns spel som är extremt cpu krävande och då kommer det flaska lite/mycket, men generellt sett så tror jag det kommer funka fint.

2: 750 watt ska inte vara några problem

3: är inte säker, men det bör inte vara några problem...

Permalänk
Medlem

2. Jag skulle satsa på detta XFX-agg i stället, har det själv och hörs inte ett smack i ett R4 med en CM Hyper 212 på processorn (medföljande fläkt) och ett GTX 660ti med Twin Frozr IV-kylaren från MSI.

3.Om du ska satsa på SLI så skulle jag inte köpa DCII-kylaren då den trycker ut luften i chassiet (Det blir väldigt varmt om det översta kortet suger in det nedersta kortets luft). Titta på EVGA:s referensliknande modeller, de trycker ut luften ur chassiet där bak.

Se även till att inte skaffa 4x4GB i RAM, skaffa 8x2 i stället då du kan uppgradera till 32GB enklare.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Det största problemet är nog att asus kylarna är så stora att det blir svårt att få plats med dem. De kommer sitta så tight så de inte kommer kylas så bra.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Det största problemet är nog att asus kylarna är så stora att det blir svårt att få plats med dem. De kommer sitta så tight så de inte kommer kylas så bra.

På GTX 670 tar DCII-kylaren bara två expansionsplatser.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

På GTX 670 tar DCII-kylaren bara två expansionsplatser.

Ok

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thompaam:

2. Jag skulle satsa på detta XFX-agg i stället, har det själv och hörs inte ett smack i ett R4 med en CM Hyper 212 på processorn (medföljande fläkt) och ett GTX 660ti med Twin Frozr IV-kylaren från MSI.

Eh. Varför? Det är inte lönt att köpa nytt nätagg om han redan har ett som kommer klara två 670 galant. Mina två 570 drivs av mitt AX750 när allt är maxklockat, och då drar 5xx-serien mer ström...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Eh. Varför? Det är inte lönt att köpa nytt nätagg om han redan har ett som kommer klara två 670 galant. Mina två 570 drivs av mitt AX750 när allt är maxklockat, och då drar 5xx-serien mer ström...

Tror mest att han tänkte på kvalitén då denne inte är jättebra CX-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Eh. Varför? Det är inte lönt att köpa nytt nätagg om han redan har ett som kommer klara två 670 galant. Mina två 570 drivs av mitt AX750 när allt är maxklockat, och då drar 5xx-serien mer ström...

CX-serien lever inte upp till Corsairs rykte om kvalité. XFX byggs av Seasonic, CX-serien byggs av CWT. Källa.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar!

Platsen är nog inget problem då det är som thompaam säger, den tar bara två platser, och jag har inga andra kort i datorn.
Men jag tror du thompaam missförstod mig lite. Komponenterna som jag skrev upp har jag redan såklart. Men såklart om mitt agg inte klarar av det ska jag kolla upp det du länkade!

Jag har en 140mm fläkt i sidoväggen som suger ut det mesta av värmen från grafikorten skulle jag gissa. När jag spelar vrider jag upp alla fläktar på max hastighet.

Permalänk
Medlem

Vad fort det går

Ja, har vi spikat att agget kanske är i klenaste laget då?
Och att processorn skulle kunna hålla måttet. Speciellt om jag skruvar upp hastigheten på den.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

670 i SLI drar ca 500w så 750w kommer att räcka och då har du fortfarande 250w kvar att använda till att överklocka så du kommer inte behöva byta nättagg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jushi:

Tack för era snabba svar!

Platsen är nog inget problem då det är som thompaam säger, den tar bara två platser, och jag har inga andra kort i datorn.
Men jag tror du thompaam missförstod mig lite. Komponenterna som jag skrev upp har jag redan såklart. Men såklart om mitt agg inte klarar av det ska jag kolla upp det du länkade!

Jag har en 140mm fläkt i sidoväggen som suger ut det mesta av värmen från grafikorten skulle jag gissa. När jag spelar vrider jag upp alla fläktar på max hastighet.

Okej, jag får ursäkta missförståndet. Om du redan har ett DCII-kort så skulle jag ändå skaffa EVGA:s modell och sätta den underst om temperaturer är viktigare än utseende för dig.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Det var minst sagt delade meningar om nätaggregatet..
Utseende spelar mig ingen roll alls! Tänkte mer att det känns rätt att ha två exakt likadana som går i precis samma hastigheter osv. Med det kanske är något jag bara får för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jushi:

Det var minst sagt delade meningar om nätaggregatet..
Utseende spelar mig ingen roll alls! Tänkte mer att det känns rätt att ha två exakt likadana som går i precis samma hastigheter osv. Med det kanske är något jag bara får för mig

De kommer gå i samma hastighet i SLI.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

De kommer gå i samma hastighet i SLI.

Vet du hur det är med ljudnivån på referenskort i idle? I load kvittar det då jag sitter med hörlurar och vrider som sagt upp alla chassifläktar på max. (Låter som datorn skulle kunna lyfta iväg ungefär.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jushi:

Vet du hur det är med ljudnivån på referenskort i idle? I load kvittar det då jag sitter med hörlurar och vrider som sagt upp alla chassifläktar på max. (Låter som datorn skulle kunna lyfta iväg ungefär.)

Anandtech jämför lite längre ner på sidan.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Anandtech jämför lite längre ner på sidan.

Tack för det. Man får väl leva med att det låter lite mer ur burken Blir nog att skaffa ett bättre nätagg i samma veva. Det är ju inte en så stor kostnad gentemot att bränna upp saker i datorn för snålhetens skull, hehe.

Stort tack till er alla!

Permalänk
Medlem

men sluta nu, inte fan ska han väl slänga pengar på ett nytt agg när det han redan äger kommer funka och kommer ha 200+ watt kvar >_>

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte en susning om hur mycket ström saker och ting drar i en datorn. Men det är ju ganska mycket prylar + 7st 140mm fläktar på max + att klocka upp processorn till 4.5Ghz. Tror du ändå att det kommer räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jushi:

Jag har ju inte en susning om hur mycket ström saker och ting drar i en datorn. Men det är ju ganska mycket prylar + 7st 140mm fläktar på max + att klocka upp processorn till 4.5Ghz. Tror du ändå att det kommer räcka?

ja för h-vete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

ja för h-vete

Haha, du låter onekligen övertygad. Någon annan som kan instämma?

Agget ifråga är ca 2-3 månader gammalt, så det är åtminstone inte utslitet iaf.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thompaam:

CX-serien lever inte upp till Corsairs rykte om kvalité. XFX byggs av Seasonic, CX-serien byggs av CWT. Källa.

Så det kan inte hålla 750W alltså? I så fall bör han ju bara lämna tillbaka det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Så det kan inte hålla 750W alltså? I så fall bör han ju bara lämna tillbaka det!

Jo, det kan hålla 750W. Det är bara inte lika bra ström som Corsair har rykte om att ha. (Med TX-, HX- och AX-serien). Men, Corsair har börjat blanda OEM:s och det börjar bli svårt att hålla reda på vilka som är Seasonic eller inte. Därför är det bättre att ta XFX som är Seasonic rakt igenom.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

670 i SLI drar ca 500w så 750w kommer att räcka och då har du fortfarande 250w kvar att använda till att överklocka så du kommer inte behöva byta nättagg.

Referens GTX 670 SLI drar ca 500w.
Är det fabriksöverklockade kort (Asus, Gigabyte, m.fl) så är det en hel del extra watt, och sen om han klockar korten ytterligare så är det ännu mera watt.

Sen så "måste" han klocka sin FX-8120, annars kommer den flaska som satan, och FX-8120 är Bulldozer = NOM NOM NOM på wattantalet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Du behöver inte ha ett referens kort om du har bra air flow i lådan.
Mina två kort 670 syns i sign ligger på 64 och 48 grader under spelande.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Du behöver inte ha ett referens kort om du har bra air flow i lådan.
Mina två kort 670 syns i sign ligger på 64 och 48 grader under spelande.

Instämmer.
Sitter på 2 gigabyte-kort, och efter en längre stunds spelande ligger de på runt ~50/~70 grader, ingen fara alls.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thompaam:

Jo, det kan hålla 750W. Det är bara inte lika bra ström som Corsair har rykte om att ha. (Med TX-, HX- och AX-serien). Men, Corsair har börjat blanda OEM:s och det börjar bli svårt att hålla reda på vilka som är Seasonic eller inte. Därför är det bättre att ta XFX som är Seasonic rakt igenom.

Han har ju redan ett bra nätagg då, varför byta? :S

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Han har ju redan ett bra nätagg då, varför byta? :S

Jag skulle inte kalla CX-agg bra. Det funkar, absolut, men för att vara säker bör man byta till ett agg med en mer pålitlig OEM om man ska göra två high-end grafikkort. (Som man vill vara säker på att de får bra ström.)

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thompaam:

Jag skulle inte kalla CX-agg bra. Det funkar, absolut, men för att vara säker bör man byta till ett agg med en mer pålitlig OEM om man ska göra två high-end grafikkort. (Som man vill vara säker på att de får bra ström.)

Alltså. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Grafikkorten kommer få vettigt med ström även om han inte byter. Sen att det är lite bättre kvalitet på Seasonic-aggen är en helt annan femma. Skiten går inte sönder för att det inte är dyraste agget.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB